Todd Howard avslöjar mer info om Starfield

Robot
Todd Howard avslöjar mer info om Starfield

Långsamma rymdstrider, rymd och planeter är separata verkligheter, med mera.

#Bethesda, #Starfield, #nyhetstips


Medlem

Låter väl hyfsat rimligt. Hade varit coolt om övergången mellan planet och rymd hade varit sömlös, men särskilt viktigt är det inte. "Bara" 4 större städer lät lite klent dock.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?

Har han sagt det? Jag bryr mig iaf, hade verkligen hoppats på det men antar att det är nån teknisk fråga.

Medlem
Skrivet av zevile:

Har han sagt det? Jag bryr mig iaf, hade verkligen hoppats på det men antar att det är nån teknisk fråga.

De ser på planetens yta och rymden som två olika verkligheter och säger att det inte är lönt att lägga en massa tid på att utveckla övergången mellan de båda, eftersom det helt enkelt inte är särskilt viktigt för spelarna.

Står i artikeln.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?

mm, inte så brydd om det faktiskt..


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?

Nu kan man ju läsa det som att det är en laddskärm när du kommer in i planetens närhet sedan laddar planeten in, du äntrar atmosfären och får själv spaka ner dig på ytan och landa.

Men det är bara en tolkning lika trolig som att man autolandat efter loading.

Medlem

Bra att spelet inte är som No Mans Sky. Fokus på det viktiga!

Medlem

Hur stor är en planet?

Tar det ett år att gå runt en planet eller landar man i samma begränsade område varje gång?

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur stor är en planet?

Tar det ett år att gå runt en planet eller landar man i samma begränsade område varje gång?

Varken eller vad det ser ut som. Man väljer en point of interest, eller ett annat ställe, sen landar i närheten av det. Vad det sett ut som på trailers.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?

Han har inte helt fel. Många som spelar t ex No Man's sky tycker inte det är så speciellt i långa loppet heller. Tycker själv det inte är så viktigt och blir mest tråkigt i längden. Finns det då någon cutscene man kanske även kan skippa så tar jag nog hellre det.

Samtidigt är det lättare att bygga spelet så också - precis som han säger i IGN-intervjun.

Skrivet av Margy:

Hur stor är en planet?

Tar det ett år att gå runt en planet eller landar man i samma begränsade område varje gång?

Nu finns ju planeter i olika storlekar, men tänk dig något i stil med Jorden kanske? Och vad jag förstått ska man kunna landa lite varstans, men det kan vara så att man endast landar vid olika "point of interests" men att du sedan kan knalla runt lite hur du vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tror han verkligen själv på att ingen bryr sig om att kunna flyga ner och landa på planeterna?

Skrivet av zevile:

Har han sagt det? Jag bryr mig iaf, hade verkligen hoppats på det men antar att det är nån teknisk fråga.

Det han säger är

Citat:

you’re just spending a lot of time on something that’s really not that important to the player

Vilket låter väldigt förnuftigt. Spelaren kommer tillbringa så lite tid i den där genomgången att det nog inte alls är värt resurserna det kostar att skapa. Det viktiga är att innehållet är bra på marken, och i rymden, och det kan jag hålla med om.

Det är säkert lite tråkigt för den riktigt inbitna rymdsimmaren, men Starfield verkar helt enkelt inte vara det slags spelet för den skaran spelare.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Låter väl hyfsat rimligt. Hade varit coolt om övergången mellan planet och rymd hade varit sömlös, men särskilt viktigt är det inte. "Bara" 4 större städer lät lite klent dock.

Beror på hur stora? Tidigare spelen har inte haft jätte stora städer 🤔

Moddare kommer ha så sjukt mkt yta att bygga på. Kommer bli väldigt intressant

Skribent

Undrar om man kommer kunna flyga på planeternas yta. Eller blir skeppet kvar på den punkt man väljer att landa på? I så fall känns markfordon som näst intill nödvändiga för att kunna utforska planeterna på allvar – såvida de inte har valt att skala ner dem rätt kraftigt.

Det skepp de visat upp hittills ser inte ut att ha plats för några fordon, men man kan ju bygga egna, så kanske finns det möjlighet att lägga till ett utrymme där man får plats med en "rover" eller liknande fordon att utforska planeterna med.

Medlem

Main quest har ju alltid varit sekundärt i deras spel, så blir det bra så räknar jag med iaf 300 timmar haha!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Managor:

Main quest har ju alltid varit sekundärt i deras spel, så blir det bra så räknar jag med iaf 300 timmar haha!

Det är sant! Hoppas dock inte huvuduppdraget presenteras som något med akut tidspress. Det känns alltid så konstigt när galaxens undergång vankas med raska steg och jag är mer upptagen med att hjälpa en avlägsen koloni med ett rymdpiratproblem bara för att jag vill dela koj med någon brud som i slutändan ändå inte är intresserad av mig 😄

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det han säger är

Vilket låter väldigt förnuftigt. Spelaren kommer tillbringa så lite tid i den där genomgången att det nog inte alls är värt resurserna det kostar att skapa. Det viktiga är att innehållet är bra på marken, och i rymden, och det kan jag hålla med om.

Det är säkert lite tråkigt för den riktigt inbitna rymdsimmaren, men Starfield verkar helt enkelt inte vara det slags spelet för den skaran spelare.

Vet inte om jag bara missar det, men man kommer inte kunna flyga sitt skepp på planeterna? Känns ju lagom segt att landa någonstans så finns inget där så måste man ut i rymden igen för landa på ett annat ställe på planeten?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är sant! Hoppas dock inte huvuduppdraget presenteras som något med akut tidspress. Det känns alltid så konstigt när galaxens undergång vankas med raska steg och jag är mer upptagen med att hjälpa en avlägsen koloni med ett rymdpiratproblem bara för att jag vill dela koj med någon brud som i slutändan ändå inte är intresserad av mig 😄

Lex Mass Effect 😆

Medlem
Skrivet av noreason:

Vet inte om jag bara missar det, men man kommer inte kunna flyga sitt skepp på planeterna? Känns ju lagom segt att landa någonstans så finns inget där så måste man ut i rymden igen för landa på ett annat ställe på planeten?

Jag tror inte att du måste det. Du kan följa storyn om du vill. Eller göra något uppdrag. Sen kan du gå runt på planeten om du vill upptäcka random saker. Som du verkar vara ute efter?

Medlem

Detta kommer bli en buggfest utan dess like

De borde helt klart skippat det procedurella och gjort några planeter bra istället.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Detta kommer bli en buggfest utan dess like

De borde helt klart skippat det procedurella och gjort några planeter bra istället.

Ska de göra hela planeter för hand? De har inte ens gjort skogar för hand tidigare. Speedtree har de jobbat med då.

Medlem
Skrivet av noyart:

Beror på hur stora? Tidigare spelen har inte haft jätte stora städer 🤔

Moddare kommer ha så sjukt mkt yta att bygga på. Kommer bli väldigt intressant

Imperial city i oblivion var ju rätt stor ändå, uppdelad i olika distrikt och grejer. Tycker det låter lovande med fyra storstäder. Sen bör det ju så klart även finns en hel del mindre byar/settlements/outposts osv också.

eld
Medlem
Skrivet av Issue:

mm, inte så brydd om det faktiskt..

Tror en bättre frågeställning är: "Skulle du vilja att de la till ett par år på utvecklingen för att de ska kunna ha seamless landning i spelet?"

I starfield så ger det inte så mycket för deras spel, men det hade varit komplicerat arbete att få det att fungera.

Själv älskar jag dock sånt i rymdspel som elite.

Skrivet av Margy:

Hur stor är en planet?

Tar det ett år att gå runt en planet eller landar man i samma begränsade område varje gång?

Man kan i princip landa vart man vill på planeten, men gissar på att speciella points of interests har förutsatta landningsplatser pga gameplay.

Men jo, jag tror det handlar om väldigt stora skalor, vet inte ifall det är no mans sky planeter eller elite dangerous verklighetsbaserade storlekar, men båda är astronomiskt stora.

Skrivet av Jonny Myrén:

Undrar om man kommer kunna flyga på planeternas yta. Eller blir skeppet kvar på den punkt man väljer att landa på? I så fall känns markfordon som näst intill nödvändiga för att kunna utforska planeterna på allvar – såvida de inte har valt att skala ner dem rätt kraftigt.

Det skepp de visat upp hittills ser inte ut att ha plats för några fordon, men man kan ju bygga egna, så kanske finns det möjlighet att lägga till ett utrymme där man får plats med en "rover" eller liknande fordon att utforska planeterna med.

Ett concept visade en rover, men jag skulle gissa på att det inte kommer finnas något sånt med.

Skrivet av Dunder:

Detta kommer bli en buggfest utan dess like

De borde helt klart skippat det procedurella och gjort några planeter bra istället.

De kan inte göra en enda planet utan det procedurella.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tror inte att du måste det. Du kan följa storyn om du vill. Eller göra något uppdrag. Sen kan du gå runt på planeten om du vill upptäcka random saker. Som du verkar vara ute efter?

Missuppfattar du mig med flit eller är jag otydlig?

Jag snackar om att landa på punkt A på en planet, finns inget där och vill landa på punkt B, måste man lämna planeten för kunna landa på punkt B, eller kan man flyga sitt skepp på planeten?

Medlem
Skrivet av noreason:

Missuppfattar du mig med flit eller är jag otydlig?

Jag snackar om att landa på punkt A på en planet, finns inget där och vill landa på punkt B, måste man lämna planeten för kunna landa på punkt B, eller kan man flyga sitt skepp på planeten?

Jag gissar på att flygning är i rymden bara, så om du är på en planet och vill byta plats så väljer du nog en ny landningspunkt och så blir det "fast travel" dit. Men tror inte de nämnt något om det, så din gissning är lika bra som min

Edit: Det kan nog även bli lite som med hästen i elder scrolls, dvs om du väljer att göra en fast travel till en stad så kommer ditt skepp att stå på stadens landningsplats sen.

Medlem
Skrivet av noreason:

Missuppfattar du mig med flit eller är jag otydlig?

Jag snackar om att landa på punkt A på en planet, finns inget där och vill landa på punkt B, måste man lämna planeten för kunna landa på punkt B, eller kan man flyga sitt skepp på planeten?

Jag ifrågasatte vad det är du letar efter när du landar just där. Storyn lär ha point of interests. Jag försöker tänka mig när det scenario som du tar upp skulle ske. Så varför landade du på punkt A? Vad letade du efter som inte fanns där?

Du verkar inte flyga runt med rymdskepp på planeten nej.

eld
Medlem
Skrivet av noreason:

Missuppfattar du mig med flit eller är jag otydlig?

Jag snackar om att landa på punkt A på en planet, finns inget där och vill landa på punkt B, måste man lämna planeten för kunna landa på punkt B, eller kan man flyga sitt skepp på planeten?

Finns inget svar på denna just nu, men blir lite dumt om de inte gör så man kan göra detta, typ om du har ett uppdrag i en stad på samma planet så hade det varit dumt att flyga upp i rymden för att sen välja landningsplats igen.

Jag gissar på att man kan få upp planetkartan även på marken och skeppet gör sin animation och avslutar sedan med en där det landar på en annan plats, inte seamless, men du behöver nog inte se skeppet åka upp i rymden.

KoP
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Låter väl hyfsat rimligt. Hade varit coolt om övergången mellan planet och rymd hade varit sömlös, men särskilt viktigt är det inte. "Bara" 4 större städer lät lite klent dock.

Det kan man tycka. Sen är ju frågan hur många mindre städer/outposts det finns? Det kanske finns en hel drös att utforska?

Medlem

Hur var det nu...skulle detta komma till PS5? Cross-platform play?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur var det nu...skulle detta komma till PS5? Cross-platform play?

Nej.

Skriv svar