Det här kan vara min konsolgeneration

Medlem

Mer tvärtom, behöver en starkare dator ändå, så då känns det bättre att ha allt där, och inte behöva massa konsoler med. Ås är skönt att mer och mer konsol spel hittar sig till pc.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Problemet med att överge PC stavas handkontroll.

Strategispel och shooters går helt bort.

Annars är jag helt med på dina tankar.

Just fps är ju en stor fördel på PC minst sagt. Finns dock vissa spel som gör sig rätt bra på konsol efter lite träning (bf fungerade förvånansvärt bra), Hell let loose (som man fick som månadens spel på PS) fungerade ruggit bra (med tanke på att det är ett mindre team som portat så är det väldigt bra gjort).

För egen del så har var det en kombination av tid, ekonomi och vänner som fick mig att flytta över mer frekvent till konsol. Innan har mest sportspel (inte helt dock) och partylir varit konsolens uppgift (haft PS sedan ps2). När vissa började härja om att de skulle köpa bf till ps så var jag en motståndare.... "FPS SKA spelas på pc" kunde komma ut från min mun vid dess tillfällen, efter en tid valde jag dock att testa och vart ändå överraskad. Nu förtiden används inte PC så mycket till spel, även ifall det är rätt vanligt att något project med FM står och rullar .

Medlem

Ser att nya turtles finns till Game pass ultimate.

Startar datorn och möts av en prompt om Windows 11, för femtielfte gången trots att jag trycker nej, och sen ”nej jag är säker” för att få bort den.

Direkt efter det poppar info om att det finns nya Windows updates, nya drivrutiner för grafiken, samt femtielva andra updates till att från logitech till ssdn.

Cancel på allt, jag vill gejma.

Startar Xbox Game Center, påbörjar download av spelet. Efter 10% hänger det sig.

Startar om Xbox Game Center och nu vill den göra en update. Gör update, startar om, avbryter nedladdningen och börjar om, då funkar det.

Startar mitt bluetooth-headset som av nån anledning vägrar ansluta till datorn/Windows. Löser det med en sladd.

Startar spelet och min ps4-kontroll som inte funkar. Tills jag kom på att det var nån trejdepartsmjukvara man var tvungen att ha igång.

Tillslut efter att ungefär 2/3 av timeslotten jag hade att spela på har gått, så är jag igång.
Bara för att se att det är så vackert kodat att instruktionerna är ABXY och jag har en ps4-kontroll, vilket inte verkar gå att ställa in? Fine det funkar, men det är ju inte polerat.

Ger upp, sätter mig i soffan, slår på PS5:an och är igång på ungefär 2 minuter där istället.

Förstår att mycket ovan är ett extremfall, som beror på att jag numera startar min PC en gång varannan månad, men det ger en insikt varför vi som helt enkelt bara vill att ”skit ska funka” föredrar konsoler.

Då är min bakgrund inom PC sen 90-tal, och jag har t ex bidragit med commits till linuxkärnan. Dvs, jag har grottat ned mig ordentligt.

Men nu handlar det helt enkelt om att man inte hinner längre, och då ger konsolerna en riktigt snabb och streamlinad zero-conf/zero-overhead-upplevelse.

Medlem
Skrivet av whoo:

Ser att nya turtles finns till Game pass ultimate.

Startar datorn och möts av en prompt om Windows 11, för femtielfte gången trots att jag trycker nej, och sen ”nej jag är säker” för att få bort den.

Direkt efter det poppar info om att det finns nya Windows updates, nya drivrutiner för grafiken, samt femtielva andra updates till att från logitech till ssdn.

Cancel på allt, jag vill gejma.

Startar Xbox Game Center, påbörjar download av spelet. Efter 10% hänger det sig.

Startar om Xbox Game Center och nu vill den göra en update. Gör update, startar om, avbryter nedladdningen och börjar om, då funkar det.

Startar mitt bluetooth-headset som av nån anledning vägrar ansluta till datorn/Windows. Löser det med en sladd.

Startar spelet och min ps4-kontroll som inte funkar. Tills jag kom på att det var nån trejdepartsmjukvara man var tvungen att ha igång.

Tillslut efter att ungefär 2/3 av timeslotten jag hade att spela på har gått, så är jag igång.
Bara för att se att det är så vackert kodat att instruktionerna är ABXY och jag har en ps4-kontroll, vilket inte verkar gå att ställa in? Fine det funkar, men det är ju inte polerat.

Ger upp, sätter mig i soffan, slår på PS5:an och är igång på ungefär 2 minuter där istället.

Förstår att mycket ovan är ett extremfall, som beror på att jag numera startar min PC en gång varannan månad, men det ger en insikt varför vi som helt enkelt bara vill att ”skit ska funka” föredrar konsoler.

Då är min bakgrund inom PC sen 90-tal, och jag har t ex bidragit med commits till linuxkärnan. Dvs, jag har grottat ned mig ordentligt.

Men nu handlar det helt enkelt om att man inte hinner längre, och då ger konsolerna en riktigt snabb och streamlinad zero-conf/zero-overhead-upplevelse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Primärt kört pc efter ps1 på 90-talet och fick en egen dator rätt tidigt. Hade turen med en farsa som var tidig med både modem, datorer och sedan bredband vilket kickstartade intresset tidigt. 00-talet bjöd på en fantastisk skara spel och när mp tog fart var man både med i och drev halvseriösa klaner i många år.

När ps3/360 dök upp och man såg några av de fantastiskt exklusiva titlarna var nog första gången suget uppstog lite igen, skaffade båda men inte för mer än en handfull av spelen.

I mitten på förra generationen började jag mer och mer gå över till att köra nästan alla mina Single-Player upplevelser på konsoll. Kom in att jaga achivements och njöt generellt mer av känslan i spelen på konsoll då de väldigt ofta var bättre optimerade och stabila, samtidigt som en faktor att jag lirar mindre mp säkerligen bidrog ihop med åldern. Känslan i en handkontroll för spel med atmosfär är så mycket bättre än med mus och tangentbord, så även i vissa pc spel kopplar jag hellre i en sådan.

Har fortfarande gaming-burkar hemma men de används inte alls i samma utsträckning, mest sambon som kör än jag

Medlem

Konsol duger till att spela sport- och fightingspel på i övrigt tycker jag det är ganska värdelöst. Särskilt för mig som till 70-80 procent spelar MSFS, DCS och Star Citizen. Inget av dessa går vad jag vet ens att spela på konsol med undantag för MSFS som förvisso går att spela, men som aldrig kommer i närheten av sin potential på konsol i jämförelse med PC.

Har inget emot de som föredrar konsol, men för mig personligen är det helt uteslutet att Xbox eller playstation kommer ta över från PC.

Medlem
Skrivet av whoo:

Ser att nya turtles finns till Game pass ultimate.

Startar datorn och möts av en prompt om Windows 11, för femtielfte gången trots att jag trycker nej, och sen ”nej jag är säker” för att få bort den.

Direkt efter det poppar info om att det finns nya Windows updates, nya drivrutiner för grafiken, samt femtielva andra updates till att från logitech till ssdn.

Cancel på allt, jag vill gejma.

Startar Xbox Game Center, påbörjar download av spelet. Efter 10% hänger det sig.

Startar om Xbox Game Center och nu vill den göra en update. Gör update, startar om, avbryter nedladdningen och börjar om, då funkar det.

Startar mitt bluetooth-headset som av nån anledning vägrar ansluta till datorn/Windows. Löser det med en sladd.

Startar spelet och min ps4-kontroll som inte funkar. Tills jag kom på att det var nån trejdepartsmjukvara man var tvungen att ha igång.

Tillslut efter att ungefär 2/3 av timeslotten jag hade att spela på har gått, så är jag igång.
Bara för att se att det är så vackert kodat att instruktionerna är ABXY och jag har en ps4-kontroll, vilket inte verkar gå att ställa in? Fine det funkar, men det är ju inte polerat.

Ger upp, sätter mig i soffan, slår på PS5:an och är igång på ungefär 2 minuter där istället.

Förstår att mycket ovan är ett extremfall, som beror på att jag numera startar min PC en gång varannan månad, men det ger en insikt varför vi som helt enkelt bara vill att ”skit ska funka” föredrar konsoler.

Då är min bakgrund inom PC sen 90-tal, och jag har t ex bidragit med commits till linuxkärnan. Dvs, jag har grottat ned mig ordentligt.

Men nu handlar det helt enkelt om att man inte hinner längre, och då ger konsolerna en riktigt snabb och streamlinad zero-conf/zero-overhead-upplevelse.

Tycker att du sammanfattar det väldigt bra, detta är såklart ett extremfall men det är liksom alltid något annat som pokar på ens uppmärksamhet när man ska spela via datorn.

Gissar också att många precis som mig spenderar sina dagar framför en datorskärm på jobbet och även om man till viss del kan säga att "skärm som skärm" så är det för mig annorlunda att slänga mig i soffan, dra igång konsolen och vara inne i spelet på typ 2 minuter i stället för att sätta mig framför datorn.

Såg också att det var en diskussion kring FPS, för mig funkar FPS på konsol om det är singleplayer....Skulle aldrig få för mig att spela typ Battlefield eller liknande via konsol, hua...Utöver FPS skulle jag inte heller kunna spela strategispel eller typ MMO via konsol, känns bara helt off.

Medlem
Skrivet av whoo:

Förstår att mycket ovan är ett extremfall, som beror på att jag numera startar min PC en gång varannan månad, men det ger en insikt varför vi som helt enkelt bara vill att ”skit ska funka” föredrar konsoler.

Fast det där är ju problem som i en eller annan form är precis lika förekommande om man har konsol och endast startar den en gång varannan månad. Minns hur det var med PS4:
- Startar - Fungerar inte, visar sig att kontrollen är urladdad. Sitter ett par meter från TV:n och får dra fram en stol och sätta mig så att kontrollens 30cm långa laddningskabel räcker.
- Startar - Visar sig att konsolen någon gång under månaden som gått anser att det varit strömavbrott, får gå igenom en "Konsolen stängdes av felaktigt"-process.
- Startar om
- Automatisk inloggning fungerar inte längre, får böka fram lösenordet.
- Konsolen är inte uppdaterad, påbörjar uppdatering till senaste mjukvaran (trots att detta ska ske "automatiskt")
- 200mb uppdatering som tar drygt 5 sekunder på PC tar 45 minuter på konsolen.
- Dags att spela! Eller nej, en ny uppdatering av butiksappen som inte täcktes av startuppdateringen behöver göras. Väntar ytterligare 20 minuter.
- Nytt spel! Tur att Turtles bara är 500mb, tar bara en timma istället för 48 timmar som när man satt med RDR2.
- Kommer igång med spelandet.

Nästan som att man får mer problem av att bara låta någonting stå.

Medlem
Skrivet av whoo:

Ser att nya turtles finns till Game pass ultimate.

Startar datorn och möts av en prompt om Windows 11, för femtielfte gången trots att jag trycker nej, och sen ”nej jag är säker” för att få bort den.

Direkt efter det poppar info om att det finns nya Windows updates, nya drivrutiner för grafiken, samt femtielva andra updates till att från logitech till ssdn.

Cancel på allt, jag vill gejma.

Startar Xbox Game Center, påbörjar download av spelet. Efter 10% hänger det sig.

Startar om Xbox Game Center och nu vill den göra en update. Gör update, startar om, avbryter nedladdningen och börjar om, då funkar det.

Startar mitt bluetooth-headset som av nån anledning vägrar ansluta till datorn/Windows. Löser det med en sladd.

Startar spelet och min ps4-kontroll som inte funkar. Tills jag kom på att det var nån trejdepartsmjukvara man var tvungen att ha igång.

Tillslut efter att ungefär 2/3 av timeslotten jag hade att spela på har gått, så är jag igång.
Bara för att se att det är så vackert kodat att instruktionerna är ABXY och jag har en ps4-kontroll, vilket inte verkar gå att ställa in? Fine det funkar, men det är ju inte polerat.

Ger upp, sätter mig i soffan, slår på PS5:an och är igång på ungefär 2 minuter där istället.

Förstår att mycket ovan är ett extremfall, som beror på att jag numera startar min PC en gång varannan månad, men det ger en insikt varför vi som helt enkelt bara vill att ”skit ska funka” föredrar konsoler.

Då är min bakgrund inom PC sen 90-tal, och jag har t ex bidragit med commits till linuxkärnan. Dvs, jag har grottat ned mig ordentligt.

Men nu handlar det helt enkelt om att man inte hinner längre, och då ger konsolerna en riktigt snabb och streamlinad zero-conf/zero-overhead-upplevelse.

Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på hur du (eller sådana som uttrycker liknande erfarenheter) bygger och/eller konfigurerar sina riggar egentligen. Min dator står bokstavligen igång (Win10 Pro) 24/7, då jag har ett par servrar på den som tuggar på, och jag brukar väl reboota den någon gång i månaden för att få in uppdateringar, på sin höjd. Senaste gången jag uppdaterade drivrutiner var ett antal månader sedan, och jag spelar på den i stort sett varje dag, och jag har inga som helst problem att spela så väl gammalt (senast i går Armies of Exigo från 2004) till nytt (nöter Pathfinder: Wrath of the Righteous en massa, släpptes 2021).
Problem med hårdvara förekommer ju i alla halvledarbaserade enheter egentligen - hade en fläkt vars lager var slut nyligen, och en SSD som gav upp för ett halvår sedan. Saker som lika gärna hade kunnat hända i ex. en PS5.

Det där med att "skit ska funka" är väl för övrigt en ganska grov försköning av konsoler också, från X360ns "klassiska" RROD till tveksam prestanda och buggar i spel (saker som givetvis även återfinns på PC) - däremot är det såklart ofta mindre inställningar att göra, på gott och ont.

Jag skulle väl i den argumentationen i så fall också slå ett slag mot mycket av "always online"-funktionaliteten som återfinns i spel, då serverstabiliteten även hos stora bolag inte direkt är felfri, med köer, instabilitet och risk för störningar och avbrott längs hela kedjan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Har ju förmånen att ha både bra dator och bra tv/ljud och nya konsoler. På PC blir det enbart lite FPS eller strategi allt annat kör jag på Xbox Series X och Sonys egna spel blir de PS5 för. Skulle nog inte kunna släppa PC helt ännu. Släpper Sony mer spel till Pc kan jag tänka mig strunta i nästa Playstation


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Kommer aldrig att bli konsolexklusiv igen. Det är alldeles för begränsade när det kommer till lagringsmedia. Majoriteten av spel jag äger på pc kan jag alltid spela om jag byter någonting. 1-2 generationer finns möjligheten på konsol. Eller inte alls, Wii shop spel till exempel.

Det är mycket sannolikt att iaf Xbox kommer fortsätta med full bakåtkompatibilitet framöver. Så alla Xbox One spel och senare kommer nog "alltid" funka.

Medlem

Väldigt intressant diskussionstråd, funderar själv på att sälja gaming pc:n och gå över till konsol i större utsträckning. Kommer att skaffa en laptop ändå då jag behöver i jobbet, och då får det nog bli en enklare diskret gaming laptop som man kan köra RTS och MMO på samt lite emulatorer.
Tycker verkligen den nya generationens konsoler känns hårdvarumässigt konkurrenskraftiga mot en gaming PC samt relativt prisvärda med tanke på vad en ny GPU kostar, gillar dessutom att spela i soffan och har inte lika mycket tid att spela längre. Vad som talar emot konsoler är att jag gillar att ha datorn inkopplad till tv:n för streaming och dylikt, så då måste jag ändå skaffa en htpc, samt priset på konsolspel men det spelar inte lika stor roll längre om man kör mycket prenumerationstjänster tänker jag.

Medlem

Har nästan helt slutat med spel och börjat lyssna på ljudböcker och läsa böcker istället. Sci-fi, litrpg, fantasy är är vad som gäller nu. Tror många av alla floppade spel fick mig att sluta spela.

Medlem
Skrivet av kebbe:

När det gäller elefanten i rummet gällande PC-spelande, det vill säga hårdvaruintresse och priset för att uppgradera, så tycker jag aldrig det har varit något problem så länge man uppgraderar stegvis snarare än att bygga från grunden varje gång. Bytte grafikkort 2018 och är fortfarande kanonnöjd med prestandan, tänker vänta en eller två generationer till innan nästa byte. Likaså uppgraderade jag CPU+moderkort runt 2020/2021 efter 8-9 år med förra. Priset blir inget problem med så stora mellanrum (om man inte köpte 3090 för drygt 250 000kr) och spelar man mycket sparas prisskillnaden mot konsolköp snabbt in på de billigare spelen.

Ja, det blir dyrt om man uppgraderar från grunden OM man inte lägger undan pengar varje månad inför nästa uppgradering. Jag ser många som lägger undan 2-3000 kr varje månad fär att kunna uppgradera bilen vart 3-5 år. Det är inget konstigt med detta. Genom att applicera samma taktik för inköp av datorkomponenter vart 3-5 år så är problemet löst. Min senaste dator gick på 25 000 kr, vilket är pengar som jag inte har. Men eftersom jag la undan 1000 kr/månaden de sista 3 åren så hade jag råd. Allt handlar om planering 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av jockechan:

Har nästan helt slutat med spel och börjat lyssna på ljudböcker och läsa böcker istället. Sci-fi, litrpg, fantasy är är vad som gäller nu. Tror många av alla floppade spel fick mig att sluta spela.

Läsa böcker? Respekt! 🙂👍

Medlem

Så länge ett grafikkort kostar lika mkt som man betalade för hela datorn för några år sen så är pc-spelande dött för mig.
Spelar det som mitt 1070 kort orkar med någon gång ibland.

Medlem

Alltid haft både konsol och PC men kommer inte köpa någon ny gaming PC när min nuvarande ger upp.

Medlem

Gaming pcn(a) är till för Simulatorer och VR. Har en dedikerad till simriggen med trippla 32" skärmar (Men bara för Iracing och DCS), och en på kontoret om jag vill spela pc exklusiva spel med inget kontroller stöd (som t.ex Pathfinder 2).

Xbox series x för det mest som går att köra med handkontroll. Blev med Playstation 5 just nu i veckan. Har haft en Playstation sen tidigare men övergav det till förmån för gamepassen på Xbox... Nu blev det en PS5 tack vare deras nya subtjänst som jag tolkar skall komma i veckan som kommer.

Men humöret styr var jag lägger min tid och vad jag senast köpt för skoj. Det finns mer saker att köpa och lägga ner pengar på inom simulator genren på pc. Det är ett svart hål. En kul svart hål som jag gärna spenderar tid i.

Medlem
Skrivet av Surahero:

Så länge ett grafikkort kostar lika mkt som man betalade för hela datorn för några år sen så är pc-spelande dött för mig.
Spelar det som mitt 1070 kort orkar med någon gång ibland.

Sant, ren idioti att betala >10.000 SEK för ett grafikkort. Hoppas Intel och AMD gör livet surt för Nvidia så mycket som möjligt. Aktivt stöd av pyramidspel för kids uppvuxna på Tiktok och Robinhood "Crypto" borde bekämpas med alla medel.

Faktum är att Nvidia konkurs skulle innebära ett sundhetstecken, att samhället och tech rör sig i rätt riktning. 🙂

Medlem

Jag har hoppat mellan PC och konsol hela karriären. Har både en påkostad PC och series X just nu men spelar inte så mycket. Ser fram emot Forza Motorsport 8.

På datorn blir det mest early access spel och liknande. Min PC är enormt overkill, onödigt köp men det är ju alltid en fröjd att bygga ihop när allt är nytt.

Medlem

Jag är inte riktigt där och kommer förmodligen inte hamna där heller, men förut köpte jag en helt ny dator varje år oavsett om jag behövde eller inte bara för att jag tyckte det var kul. Det intresset har jag inte alls längre.
Nu för tiden köper jag aldrig en helt ny dator utan uppgraderar endast det som jag måste och här är regeln att när jag behöver gå ner på medium för att hålla 60fps börjar det bli dags att byta det som är flaskhalsen.

Jag brukar alltid köpa senaste generationen utav PS och Nintendo här spelar jag framför allt deras exklusiva titlar.
Men även spel i tredjeperson och sportspel är det konsol som har första tjing på.

Förstaperson, RTS och multiplayer spelas i förstahand på PC, men inget som är hugget i sten.

Medlem

Konsol är som ett enbensstativ, dvs duger gott som stöd/nöje på en axis men plattformen är helt kass i övrigt. Dock är konsol helt okej att lira på, t ex RDR2 och NHL gör sig bäst genom denna låda kan jag tycka.

Det tråkiga och problematiken på PC-sidan är dess nuvarande kostnad. Man får ett mediokert grafikkort för 5-7k, vilket gav dig ett high-end kort för något år sedan. Branschen tar kål på sig själv genom den här mantran. För totalt sett blir det alldeles för dyrt, för många att försöka vara sams med den här upplevelsen. Men datorn känns ganska nödvändig ändå i hemmet, för att hitta bästa pris på Wish på nya tandborsten etc. Äh, plattformen i sin enkelhet är gjord/används för allt möjligt. Nöje, kreativitet, handla, studier osv.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Konsol är som ett enbensstativ, dvs duger gott som stöd/nöje på en axis men plattformen är helt kass i övrigt. Dock är konsol helt okej att lira på, t ex RDR2 och NHL gör sig bäst genom denna låda kan jag tycka.

Det tråkiga och problematiken på PC-sidan är dess nuvarande kostnad. Man får ett mediokert grafikkort för 5-7k, vilket gav dig ett high-end kort för något år sedan. Branschen tar kål på sig själv genom den här mantran. För totalt sett blir det alldeles för dyrt, för många att försöka vara sams med den här upplevelsen. Men datorn känns ganska nödvändig ändå i hemmet, för att hitta bästa pris på Wish på nya tandborsten etc. Äh, plattformen i sin enkelhet är gjord/används för allt möjligt. Nöje, kreativitet, handla, studier osv.

Stämmer inte ett 6700 XT som har bättre prestanda än GPU:n i PS5/Xbox kostar 6000 och är inte "mediokert"

På konsol är du begränsad till 60 Hz i 9/10 spel vilket inte alls är särskiljt upphetsande jämfört med PC.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Stämmer inte ett 6700 XT som har bättre prestanda än GPU:n i PS5/Xbox kostar 6000 och är inte "mediokert"

På konsol är du begränsad till 60 Hz i 9/10 spel vilket inte alls är särskiljt upphetsande jämfört med PC.

Du förstod tydligen inte poängen i min post. Det handlar inte om debatten PC vs konsol. F.ö. är det fortfarande ett mediokert kort och inte ett high-end, som kostade 9-10(?) tusen för någon månad sedan.

Dessutom är det 6000:- under rea för ett 6700 XT, medan normalfallet är 6500-6600:- för ett intro-kort och några hundralappar extra för lite flashigare.

Skriv svar