Neil Druckmann ställer sig bakom Ron Gilbert i försvar mot toxiska fans

Inaktiv

”Kul” att det blir tjafs med snart 100 inlägg om ett ämne vi alla bör vara rätt rörande överens om men visst kanske tycker det är ok med dickpicks och dödshot om man inte får som man vill.

För övrigt kan inte spelskapare göra fel när man skriver en story eller väljer stil av grafik för de är skaparna. Det är som att säga till en Picasso att hans abstrakta tavlor är fel och ska hålla sig till hur han målade innan.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

För övrigt kan inte spelskapare göra fel när man skriver en story eller väljer stil av grafik för de är skaparna. Det är som att säga till en Picasso att hans abstrakta tavlor är fel och ska hålla sig till hur han målade innan.

Fast så är det ju naturligtvis inte.
Och ja, man kan om man tycker det givetvis säga att det är fel om en konstnär går över från en stil till en annan. Det är ju den personens åsikt att det är fel stil, så enligt samma resonemang som du just presenterade så kan den personen heller inte ha fel, då det är hans åsikt.

Grundpremissen med att recensera och tycka till i allmänhet är ju att man utgår utifrån sin personliga åsikt, speciellt när det kommer till abstrakta skapelser som spel och film...

Medlem

Spel kan visserligen vara konst, men spel är inte konst i sig.

Inte för att det spelar någon roll, för konstnärer kan visst "göra fel", detta särskilt när de ska skapa konst på uppdrag av en kund, då det är kundens förväntningar som konstnären har en skyldighet att uppfylla.

Medlem
Skrivet av Thane:

Som sagt, hot och dick picks skyddas inte av yttrandefriheten Är väl ganska rimligt att man ska kunna plocka upp sin telefon och läsa sina meddelanden utan att se könsorgan eller hot?

Det har du helt rätt i. Bra sagt.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

Guilty until proven innocent med andra ord? 🤡

För övrigt ofta snack om dödshot och dickpics, sällan det finns några bevis för det skett öht.

Tro mig, varje gång gamers är arga på internet så är dödshot involverade, så allt man behöver för att veta ifall det är sant är om du ser folk som är arga över ett spel.

Och när en kvinna är involverad så kommer dickpicsen, och där behöver gamers inte ens vara arga.

Förstår inte varför du tvivlar så mycket över något så vanligt.

Medlem

Skummade igenom tråden och det är en shitshow som det vanligtvis är när detta ämne kommer upp, folk som pratar förbi varandra och blandar korten när det passar.

Noterar dock många som kör retoriken

"
Om du inte tycker om det så spela det bara inte, men snacka inte skit om det
"

Och jag förstår det inte, jag trodde i min enfald att detta var ett forum för entusiaster och inte själlösa apatiska konsumenter som köper ett spel då och då för att få tiden att gå. Jag kan relatera tusen gånger mer till den dampiga och arga nörden som gör en tio timmars youtube analys över varför det nya spelet är sämre på alla sätt och viss än till den här tråkiga och apatiska attityden som vissa här kommer med. Jag kan prata ihjäl folk när det kommer till alla spelserier som har gått i fel riktning, och om jag inte hade kunnat det, då hade jag skaffat mig en ny hobby för bevisligen så bryr jag inte mig ett skit om den.

Medlem
Skrivet av General White:

Guilty until proven innocent med andra ord? 🤡

För övrigt ofta snack om dödshot och dickpics, sällan det finns några bevis för det skett öht.

Ja bevis finns ju i text mm. Så enda anledningen till att inte bötfälla är ju om kontot är övertaget av någon annan mm. Så säkra och skaffa bank id eller liknande i framtiden för alla som vill kommentera eller använda digitala tjänster i framtiden tycker jag.

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Skummade igenom tråden och det är en shitshow som det vanligtvis är när detta ämne kommer upp, folk som pratar förbi varandra och blandar korten när det passar.

Noterar dock många som kör retoriken

"
Om du inte tycker om det så spela det bara inte, men snacka inte skit om det
"

Och jag förstår det inte, jag trodde i min enfald att detta var ett forum för entusiaster och inte själlösa apatiska konsumenter som köper ett spel då och då för att få tiden att gå. Jag kan relatera tusen gånger mer till den dampiga och arga nörden som gör en tio timmars youtube analys över varför det nya spelet är sämre på alla sätt och viss än till den här tråkiga och apatiska attityden som vissa här kommer med. Jag kan prata ihjäl folk när det kommer till alla spelserier som har gått i fel riktning, och om jag inte hade kunnat det, då hade jag skaffat mig en ny hobby för bevisligen så bryr jag inte mig ett skit om den.

Tror du missar vilket problem det handlar om. Anledningen för att det här är på tapeten igen är inte för att spelare klagar på hur spelserier har blivit dåliga. Problemet är när det går från klagande till direkta hot och trakasserier mot utvecklarna av spelen.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

För övrigt kan inte spelskapare göra fel när man skriver en story eller väljer stil av grafik för de är skaparna. Det är som att säga till en Picasso att hans abstrakta tavlor är fel och ska hålla sig till hur han målade innan.

Detta är falskt då produkten är skapad till konsumenterna. Samma sak om produkt är skapad med stöd av t.ex. investerare. Då kan skaparen göra ofantliga många fel.

Om Picasso skulle fått uppdrag av någon att måla en tavla i stilen han hade när han var 18, och Picasso inte gjorde det fastän han tog betalt, så gjorde Picasso fel, inget argument om saken.

Hade detta spel varit gjord bara för Ron, så hade han inte släppt trailers, eller annonserat det genom Game Shows. So fort man börjar göra reklam för en produkt så anser jag att produkten är skapad för slutkunderna och inte för skaparen själv. Om man inte vill få feedback för sin produkt; marknadsför inte produkten då.

Så summa summarum; om konst är skapad med ändamålet att säljas så kan konsten vara fel om målgruppen produkten är riktad mot är missnöjda med vad som presenteras.

Avstängd
Skrivet av eld:

Tro mig, varje gång gamers är arga på internet så är dödshot involverade, så allt man behöver för att veta ifall det är sant är om du ser folk som är arga över ett spel.

Och när en kvinna är involverad så kommer dickpicsen, och där behöver gamers inte ens vara arga.

Förstår inte varför du tvivlar så mycket över något så vanligt.

Därför att så inte är fallet. Gäller inte enbart gaming, utan i allmänhet när kända offentliga personer får motta "hat" så är det ofta snack om dödshot och dickpics, men sällan några som helst bevis eller belägg för det (inte heller i detta fallet så vitt vi vet).

För övrigt skillnad på hat och hot.

Medlem
Skrivet av General White:

Därför att så inte är fallet. Gäller inte enbart gaming, utan i allmänhet när kända offentliga personer får motta "hat" så är det ofta snack om dödshot och dickpics, men sällan några som helst bevis eller belägg för det (inte heller i detta fallet så vitt vi vet).

För övrigt skillnad på hat och hot.

Faktum är att det istället är tvärt om. När folk säger att de fått oönskade dickpicks och hot via sociala medier så finns det juridiskt vattentäta bevis för att det stämmer i 9,97 fall av 10. Jag behöver inte heller uppge några källor för mina påståenden, så det blir lättare ifall du inte ifrågasätter något. Lita på internet.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Detta är falskt då produkten är skapad till konsumenterna. Samma sak om produkt är skapad med stöd av t.ex. investerare. Då kan skaparen göra ofantliga många fel.

Om Picasso skulle fått uppdrag av någon att måla en tavla i stilen han hade när han var 18, och Picasso inte gjorde det fastän han tog betalt, så gjorde Picasso fel, inget argument om saken.

Hade detta spel varit gjord bara för Ron, så hade han inte släppt trailers, eller annonserat det genom Game Shows. So fort man börjar göra reklam för en produkt så anser jag att produkten är skapad för slutkunderna och inte för skaparen själv. Om man inte vill få feedback för sin produkt; marknadsför inte produkten då.

Så summa summarum; om konst är skapad med ändamålet att säljas så kan konsten vara fel om målgruppen produkten är riktad mot är missnöjda med vad som presenteras.

Intressant vändning diskussionen har tagit - gällande konstverk och huruvida de kan vara rätt eller fel. Givetvis håller jag med dig i ditt exempel; om jag beställer en röd tavla men får en blå har konstnären gjort fel. Beställer jag en bild på en uggla men mottar en bild på en säl har fotografen gjort fel. Beställer jag en vesuvio men en kebabpizza kommer ut till bordet har kocken gjort fel. Så långt inte mycket att orda om i mitt tycke.

Där det börjar bli lite svårare enligt mig är när det inte finns en tydlig beställare utan endast en skapare med en vision. Vissa kreatörer är öppna för feedback och att justera sina produkter medan andra inte är det och det är ofta svårt att differentiera mellan en produkt som är skapad för att det är skaparens drömprodukt och en produkt som är skapad för att säljas till så många som möjligt (givetvis finns undantag som är uppenbart skapade för att maximera vinst). I min värld är det inte nödvändigtvis ett likamedtecken mellan en icke vinstmaximerande, eller en rentutav inte speciellt populär produkt och en produkt som är felskapad och jag har den största respekt för kreativa människor som följer sin vision ända in i kaklet, precis som jag har den största respekt för folk som tar till sig feedback och justerar sina verk i enlighet med slutkundernas önskemål. I min mening är det helt enkelt två vitt skilda kreativa processer som båda är lika rätt. Åtminstone min åsikt, vet inte om det finns något definitivt svar på frågan.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Intressant vändning diskussionen har tagit - gällande konstverk och huruvida de kan vara rätt eller fel. Givetvis håller jag med dig i ditt exempel; om jag beställer en röd tavla men får en blå har konstnären gjort fel. Beställer jag en bild på en uggla men mottar en bild på en säl har fotografen gjort fel. Beställer jag en vesuvio men en kebabpizza kommer ut till bordet har kocken gjort fel. Så långt inte mycket att orda om i mitt tycke.

Där det börjar bli lite svårare enligt mig är när det inte finns en tydlig beställare utan endast en skapare med en vision. Vissa kreatörer är öppna för feedback och att justera sina produkter medan andra inte är det och det är ofta svårt att differentiera mellan en produkt som är skapad för att det är skaparens drömprodukt och en produkt som är skapad för att säljas till så många som möjligt (givetvis finns undantag som är uppenbart skapade för att maximera vinst). I min värld är det inte nödvändigtvis ett likamedtecken mellan en icke vinstmaximerande, eller en rentutav inte speciellt populär produkt och en produkt som är felskapad och jag har den största respekt för kreativa människor som följer sin vision ända in i kaklet, precis som jag har den största respekt för folk som tar till sig feedback och justerar sina verk i enlighet med slutkundernas önskemål. I min mening är det helt enkelt två vitt skilda kreativa processer som båda är lika rätt. Åtminstone min åsikt, vet inte om det finns något definitivt svar på frågan.

Väl talat där.

Avstängd
Skrivet av Ender:

Faktum är att det istället är tvärt om. När folk säger att de fått oönskade dickpicks och hot via sociala medier siffrorna så finns det juridiskt vattentäta bevis för att det stämmer i 9,97 fall av 10. Jag behöver inte heller uppge några källor för mina påståenden, så det blir lättare ifall du inte ifrågasätter något. Lita på internet.

Förutsätter sarkasm, grov cringe annars.

Medlem
Skrivet av General White:

Förutsätter sarkasm, grov cringe annars.

Rätt uppenbar sarkasm.

För övrigt rätt pinsamt att det finns vuxna personer som använder det engelska ordet "cringe" i sin svenska meningsbyggnad, men antar, utifrån din tidigare kommentar om nyttjande av "icke-ord", att du inte vill framstå som seriös.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Lite som jag skrev i förra posten.

Man bör uppskatta som gamer när developers bloggar, kör twitch eller vad det nu må vara. Tycker det är svinkul med FAQ osv man kan ställa direkt till utvecklarna.

Finns flertalet ideer som tillkommit i spel till det bättre bara för developer valt och interact med communityn, älskar internet, twitch mm för den sakens skull.

Back in the days om man hade tur hade nån tidning lyckats få till ett möte med nått dev team / person som hamnade i nån amiga/pc tidning. Halvår senare kanske det kom en notis om si och så men thats it.

För mej som hängt med sen C64 tiden är det guld värt, Synd om Ron måste kännas hemskt och sitta och lägga tid/energi på skriva bara för bli häcklad.

Tycker det är en otroligt negativ trend inom all streaming precis som Asmongold sitter och utrycker vad han tycker om den eller den personen med tusentals viewers så jävla olämligt. Mest påtagliga toxic jag sett är väl byron dag efter dag satt folk och bara spammade go kill your self, do the world a favour.... end your life mm. Vi vet ju nu hur det slutade.

Tråkiga är jag tror väldigt hög % är ensamma vuxna män.

Medlem

En sak är säker, spelar man detta spel pga grafiken spelar man fel spel. Den som säger att känslan i dessa spel kommer från grafiken borde ju i så fall vara extremt upprörd när han bytte grafikstil sist med från 8bit till flapperjack cartoonstyle.

Finns satiren, humorn kvar är detta ett spel för mig, oavsett grafikstil.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt uppenbar sarkasm.

För övrigt rätt pinsamt att det finns vuxna personer som använder det engelska ordet "cringe" i sin svenska meningsbyggnad, men antar, utifrån din tidigare kommentar om nyttjande av "icke-ord", att du inte vill framstå som seriös.

"Icke-ord"

😂💀

Avstängd
Skrivet av matt76:

Rätt uppenbar sarkasm.

För övrigt rätt pinsamt att det finns vuxna personer som använder det engelska ordet "cringe" i sin svenska meningsbyggnad, men antar, utifrån din tidigare kommentar om nyttjande av "icke-ord", att du inte vill framstå som seriös.

Svårt att avgöra, då många här bevisligen tycker så, fast oironiskt.

Cringe är för övrigt ett vedertaget ord, inte minst inom gaming/internetkultur, medans "toxisk" är en försvenskning av ett krystat framtaget ideologiserat språkbruk.

Medlem
Skrivet av D1versity:

"Icke-ord"

😂💀

Finns en anledning till att jag citerade ordet i mitt inlägg, men uppenbarligen förstod du inte varför 😂

Ska, för din skull, vara än mer tydlig nästa gång, så att det inte går förbi vad som åsyftas. I detta fall nämndes ordet "ickeord" av GW i ett tidigare inlägg, som jag hänvisade till i meningen som "icke-ord". Ordet, oavsett form, finns så klart inte med i SAOL, därav användningen av citationstecken.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av General White:

Svårt att avgöra, då många här bevisligen tycker så, fast oironiskt.

Cringe är för övrigt ett vedertaget ord, inte minst inom gaming/internetkultur, medans "toxisk" är en försvenskning av ett krystat framtaget ideologiserat språkbruk.

Jaså, bland barn då kanske, men har aldrig sett vuxna nyttja det ordet i sin meningsbyggnad.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Jaså, bland barn då kanske, men har aldrig sett vuxna nyttja det ordet i sin meningsbyggnad.

Cringe.

Medlem
Skrivet av General White:

Förstår att du tycker att ordet är häftigt, men som sagt, pinsamt att se vuxna skriva det (kan dock ha viss förståelse om du nu är i tonåren, tillika ett barn, där ordet troligen nyttjas mer). För övrigt verkar engelsktalande personer tycka att det är mer ”cringe” att använda ordet numera än att kalla någon/något det.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Kommunikationen med fans i sociala medier är totalt onödig. Man anser nog att en direktlänk till köparen ska vara av godo, men sedan så blir det rejält "backlash" när fansen blir personliga eftersom dom känner att dom blir berövade en viss sorts känsla, och då handlar dom i affekt. Pajkastningen är sedan ett faktum och man kommer tillbaka till ruta 1.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av General White:

Svårt att avgöra, då många här bevisligen tycker så, fast oironiskt.

Cringe är för övrigt ett vedertaget ord, inte minst inom gaming/internetkultur

Lika vedertaget som dickpics och hot.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

”Kul” att det blir tjafs med snart 100 inlägg om ett ämne vi alla bör vara rätt rörande överens om men visst kanske tycker det är ok med dickpicks och dödshot om man inte får som man vill.

För övrigt kan inte spelskapare göra fel när man skriver en story eller väljer stil av grafik för de är skaparna. Det är som att säga till en Picasso att hans abstrakta tavlor är fel och ska hålla sig till hur han målade innan.

De kan inte göra fel, absolut, men då ska väl tamejfan vi fans som inte tycker om riktningen få lov att framföra vår kritik och missnöje över vart storyn gick, utan att hybristomten Cuckmann får total psykos och meltdowns på twitter för att låt häpna, ALLA tycker faktiskt inte att The last of us 2 är ett 5/5 spel som majoriteten av fz tycker.

Medlem
Skrivet av D1versity:

De kan inte göra fel, absolut, men då ska väl tamejfan vi fans som inte tycker om riktningen få lov att framföra vår kritik och missnöje över vart storyn gick, utan att hybristomten Cuckmann får total psykos och meltdowns på twitter för att låt häpna, ALLA tycker faktiskt inte att The last of us 2 är ett 5/5 spel som majoriteten av fz tycker.

”Hybristomten Cuckman…”

Där har du snabbt gått direkt till att kommentera Druckmann personligen och inte spelet. Klart du får kritisera storyn i TLOU2 men med de två orden har du nog förbrukat all möjlig chans att han ska bry sig om vad du tycker.

Medlem
Skrivet av D1versity:

De kan inte göra fel, absolut, men då ska väl tamejfan vi fans som inte tycker om riktningen få lov att framföra vår kritik och missnöje över vart storyn gick, utan att hybristomten Cuckmann får total psykos och meltdowns på twitter för att låt häpna, ALLA tycker faktiskt inte att The last of us 2 är ett 5/5 spel som majoriteten av fz tycker.

Vem är denna "hybristomten Cuckmann"? Länka gärna till dessa twitterinlägg där denna person får "total psykos och meltdowns". Låter som en intressant läsning och jag vill också försöka ge denna "cuckmann" en diagnos.

eld
Medlem
Skrivet av D1versity:

De kan inte göra fel, absolut, men då ska väl tamejfan vi fans som inte tycker om riktningen få lov att framföra vår kritik och missnöje över vart storyn gick, utan att hybristomten Cuckmann får total psykos och meltdowns på twitter för att låt häpna, ALLA tycker faktiskt inte att The last of us 2 är ett 5/5 spel som majoriteten av fz tycker.

Vill du bli tagen på allvar så borde du sluta kalla folk för "cuck"

Medlem
Skrivet av Dralle:

En sak är säker, spelar man detta spel pga grafiken spelar man fel spel. Den som säger att känslan i dessa spel kommer från grafiken borde ju i så fall vara extremt upprörd när han bytte grafikstil sist med från 8bit till flapperjack cartoonstyle.

Finns satiren, humorn kvar är detta ett spel för mig, oavsett grafikstil.

Tycker det även ser bra mkt bättre ut än The Secret of Monkey Island: Special Edition.
Fast tror det skulle kunna se ännu bättre ut om dom hade gjort bakgrunderna i lite mer oljemålad stil, men who cares, inte det viktigaste som du nämnde

Skriv svar