Fall Guys-klonen Stumble Guys lockar miljontals

Robot
Fall Guys-klonen Stumble Guys lockar miljontals

18 miljoner dagligen, påstår finska utvecklaren.

#fall-guys, #stumble-guys


Medlem

Klockrent. Förstår ej hur Fall Guys inte släpptes till mobila enheter. Perfekt spel för sånt.

Medlem
Citat:

Ska man plagiera kan man lika gärna göra det ordentligt. Å andra sidan ska vi ha i åtanke att Stumble Guys släpptes i sin första form bara månader efter Fall Guys.

Jag tycker man ser det här rätt ofta på mobilmarknaden. Ett spel kommer ut och får en massa hype, sen kommer klonerna i en rasande fart. Även de stora aktörerna gör sånt här, jämför t.ex. Archero (som jag tror var "först") med Mighty Doom som Bethesda släppte senare.

Fall Guys är inget tekniskt underverk, att återskapa det tror jag är relativt snabbt gjort med rätt folk. Den krångligaste biten lär vara nätverksstacken för att klara 60 spelare någorlunda mjukt, men där drar Stumble Guys ner det till 32. Grafiken i Stumble Guys känns också som något man väldigt lätt kan outsourca eller köpa i nån asset store. Dom kan ha sett hur lovande spelet såg ut i reveal-trailern rentav och då fått två extra månader på sig att skrapa ihop något för mobilmarknaden.

Men sån är som sagt branschen, tyvärr. Det är mest synd för Mediatonic att dom inte också släppte en mobilversion av Fall Guys

/ LordDaimos

Medlem

På steam är det dock fler som spelar Civilization FEM just nu...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk
Skrivet av Lirilesh:

Klockrent. Förstår ej hur Fall Guys inte släpptes till mobila enheter. Perfekt spel för sånt.

Var det inte exklusivt till EGS och PlayStation i början? Kan tänka mig att dealen innebar att de inte fick släppa till andra plattformar då och de hade nog själva knappast någon aning om vilken succé det skulle bli.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelade i 8 minuter


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Var det inte exklusivt till EGS och PlayStation i början? Kan tänka mig att dealen innebar att de inte fick släppa till andra plattformar då och de hade nog själva knappast någon aning om vilken succé det skulle bli.

Japp. Tror också de ångrar den dealen idag.

Nu ägs de väl av Epic Games också tror jag.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

På steam är det dock fler som spelar Civilization FEM just nu...

Spelet går dock inte att skaffa på Steam längre.

Skrivet av trickeh2k:

Var det inte exklusivt till EGS och PlayStation i början? Kan tänka mig att dealen innebar att de inte fick släppa till andra plattformar då och de hade nog själva knappast någon aning om vilken succé det skulle bli.

Det var först när spelet blev Free-to-play som spelet blev exklusivt på EGS för PC. Innan dess var spelet exklusivt på Steam för PC.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Spelet går dock inte att skaffa på Steam längre.

Jasså, det går ju alldeles utmärkt?

Här, jag hjälper dig gärna med en länk: https://store.steampowered.com/app/1677740/Stumble_Guys/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk
Skrivet av Lirilesh:

Japp. Tror också de ångrar den dealen idag.

Nu ägs de väl av Epic Games också tror jag.

Skrivet av Cenorida:

Spelet går dock inte att skaffa på Steam längre.

Det var först när spelet blev Free-to-play som spelet blev exklusivt på EGS för PC. Innan dess var spelet exklusivt på Steam för PC.

Så var det ja, blandade ihop det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jasså, det går ju alldeles utmärkt?

Här, jag hjälper dig gärna med en länk: https://store.steampowered.com/app/1677740/Stumble_Guys/

Aha, jag trodde du syftade på Fall Guys.

Medlem

Patetiskt att man kan göra en sån kopia och sen tjäna stora pengar på det.
Man kan ju tycka att Steam eller andra tjänster skulle försöka plocka bort sånt här.
Men då hade man iofs knappt haft några spel, räcker ju att söka i app-butikerna på mobiler, det finns ett originalspel, sen 100 kopior.

Medlem

av ren moral skulle jag inte spela spelet för det är sådan sjuk kopia av falls guys. enbart försöka casha in på andras idéer.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Patetiskt att man kan göra en sån kopia och sen tjäna stora pengar på det.
Man kan ju tycka att Steam eller andra tjänster skulle försöka plocka bort sånt här.
Men då hade man iofs knappt haft några spel, räcker ju att söka i app-butikerna på mobiler, det finns ett originalspel, sen 100 kopior.

Steam får ju 30% så varför skulle de ta bort det? Och Fall Guys är nu är Epic-exklusivt, så varför skulle de ta bort det? 30%...

ZF
Medlem

Tror helt enkelt inte det hade blivit särskilt spelbart på en mobil. Det är rörigt nog på en 65" så på 6,5" kan det ju inte gärna bli enklare att se vad som pågår för den utan 20/20.

Sen 60 gubbars genomsnittliga mobila nätverkande på det. Teleportering hej vilt. Tycker det är för mycket av det redan med kabel.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Var det inte exklusivt till EGS och PlayStation i början? Kan tänka mig att dealen innebar att de inte fick släppa till andra plattformar då och de hade nog själva knappast någon aning om vilken succé det skulle bli.

Spelet utgavs från början av Devolver och fanns på Steam från dag 1, tvivlar på att det hade blivit en lika stor succé om det var EGS-exklusivt. I samband med att det gjordes Free2Play drygt ett år efter att Epic köpte utvecklaren så togs det dock bort från Steam.

Avstängd

Vi får skapa en svensk version: "Klump-Kalle".

1
Skriv svar