CD Projekt-aktien har dykt med 75 % sedan Cyberpunk 2077-releasen

Robot
CD Projekt-aktien har dykt med 75 % sedan Cyberpunk 2077-releasen

Var Europas högst värderade spelföretag, men är nu inte ens bäst i Polen.

#cd-projekt, #cd-projekt-red, #cyberpunk-2077


Avstängd

Jag är inte pappa men: kan man säga att aktien snart är Cyberpank?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är inte pappa men: kan man säga att aktien snart är Cyberpank?

Och med detta sagt kan du cyberoff


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Nu man ska handla aktierna då och invänta nästa succe med witcher 4. Själv älskade jag cyberpunk och skall spela igenom det igen snart.

Medlem

Inget konstigt med detta. Naturlig utveckling (justering).
Den var övervärderad, det vet vi alla. Precis som Tesla är (bäst kända exemplet).

Sen har ju marknaden varit som den är senaste halvåret. Inte bara CDPR som sjunkit. Så lägg på detta och du får 75%.

De flesta sajter jag har läst den här nyheten om påtalar att företaget var övervärderat redan långt innan, att dom nu är på "normal" nivå?

Jag tycker det är intressant hur man kan göra en sådan här "heist" inför öppen ridå. Dom tjänade miljarder, och inga småfix eller patchar här och där kan fixa det. CDPR, vad jag har förstått, har råkat ut för samma öde som BioWare och andra spelutvecklare man uppskattade innan, dvs. de som brann för spel och verkligen förändra industrin, har lämnat sina skutor och gör annat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Dags att köpa nu då

Medlem

Helt rätt med tanke på den katastrofen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Riktigt dålig release å dåligt sköt utav dom. Men spelade spelet för första gången när next-gen patchen kom (1.5?) och jävlar vilket coolt spel.

Medlem

Tråkigt om CDPR bara blev en "one hit time wonder". Det händer något när företag blir för stora...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

De som försvarar spelet tills världens ände och påstår att det är GOTY osv. Vad tror ni är anledningen till CDPR's aktiedyk?

Medlem

Ifall Witcher 4 fångar upp dem så är det ju väldigt lägligt att köpa delar nu.
Någon från framtiden som kan bekräfta?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skribent
Skrivet av AplAy:

Jag är inte pappa men: kan man säga att aktien snart är Cyberpank?

MEN bor du i Göteborg då?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker spelet var helt okej på pc, men det levde inte upp till över hypen. Last gen funkade inte spelet på bra heller, dom borde släppa spelet först till pc och next gen konsolerna. Sen vänta 1-2 år med att släppa det till last gen, då dom har nergraderat spelet tillräckligt.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Överhajpat som fan, många löften som man inte kunde leverera på.

Men i grund och botten tycker jag att det är ett sjukt bra spel med solid grund, detta från ett PC perspektiv i alla fall. Tror att de fick lite storhetsvansinne efter megasucceen som var Witcher 3.

Medlem

Hade varit kul om de vågat satsa på ett hardcore rpg likt orginal Deus Ex, som de tänkte från början och gjort det PC-exklusivt.

Tror det hade sålt bra, varit billigare att utveckla/testa och marknadsföra, inte kostat CD Project hela deras ryckte och miljarder i aktie-förluster.

PC-versionen vi fick var ändå helt okej spel men det kändes som det kunde ha varit betydligt mer än bara en loot-shooter med ytliga rpg-element, en bra story och rätt schyst soundtrack.

Medlem

Som många redan nämnt, det är inte ett dåligt spel men det levde definitivt inte upp till hypen. Och spelet borde inte ha släpps till last gen där de största problemen också fanns.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av maniac:

Som många redan nämnt, det är inte ett dåligt spel men det levde definitivt inte upp till hypen. Och spelet borde inte ha släpps till last gen där de största problemen också fanns.

Kan diskuteras, jag körde inte ens klart spelet på pc då jag tappade motivationen helt.
Tycker att det var rätt mycket i gameloopen som faktiskt var ganska kasst i retrospekt, tex combat, körningen, ai etc.

Hypen åt sidan så tycker jag slutprodukten var rätt så "ok" medioker på sin höjd kan inte sträcka mig till att det var bra, men visst dom nailade ju atmosfären och grafiken, hade väl kul i ca 30 timmar sedan rann irritationen över på allt och jag tröttnade helt.

Såklart ytterst personliga åsikter, det är ju kul att det finns folk som ändå gillade det.

Medlem
Skrivet av robbis:

Nu man ska handla aktierna då och invänta nästa succe med witcher 4. Själv älskade jag cyberpunk och skall spela igenom det igen snart.

Mycekt härligt at höra:) Tror dock det handlade mer om att när spelt släptes så var det inte rikgit redo för consol släpen då det var rät så stora probelm där när det kom till PS och Xbox

I kort kan man sjäga det var inte nödvänditsvis Spelets inehål som gjorde att det inte gick så bra med släpet av cyberpunk utan hur dom släppte splet som gnugade folk fell


signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

All human beings are born free and equal in dignety and rights. And conscience and should act towards one another in a sprit of brothrhood

Medlem

Tänkte köpa CDPR aktier kanske 6 månader innan releasen för att jag var övertygad om att Cyberpunk skulle bli en enorm succé, spelet skulle sätta en ny nivå på open world spel... Ja jag blev grundlurad.

Men det går inte att köpa polska aktier på avanca genom ett simpelt klick, man behöver ringa till en mäklare för att göra ett köp som är dyrare så jag tänkte att jag skulle investera lite mer än vad jag brukar göra. Kommer inte ihåg varför det aldrig blev av men jag är så glad att jag aldrig gjorde det.

Medlem

Måste säga jag är impad av folk här i tråden. Nästan ingen av den annars rätt... "bekanta" skadeglädjen man ser i många trådar här på FZ när de rapporterar något negativt. Det är mestadels bra ton här; negativiteten presenteras på ett lungt sätt, och i många fall så håller sig folk faktiskt till att prata om det som nyheten handlar om - aktierna.

Riktigt impad.

Geeks Gaming

Nere på samma som de va för 5 år sedan. Kanske dags att investera lite.

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

MEN bor du i Göteborg då?

Jag har bara ärvt farsans humor! (Hem till Midgård, Dr. Mugg, Bröderna Fluff, osv)

Medlem

Det regna idag, igår och i förrgår. Alltså måste det regna mer eller mindre varje dag.

I dunno. Spekulativa börsvärlden och fantasin inom gaming världen, kan inte sära på sina intressen och dela på portionssnusen för en så bra produkt som möjligt. Se bara på hur Boeing har tappat sitt förtroende som bolag, då slipsnissarna i ledarskapet i första hand försökt behaga aktiemarknaden.

Äh, pengar gör folk knäpp. Jag tror och hoppas att CD Projekt kan repa sin produktion. I grunden kan de skapa genuint bra spel.

Medlem

Jag köpte på 112,5 Zloty och sålde på... ja, jag minns inte exakt nu.. 430-ish?
Den resan gör jag aldrig om, lyckades med tur och skicklighet förvisso. Men de sista dagarna innan release av Cyberpunk hade jag ordentlig ångest. Sålde kanske två veckor innan eller sådär.

Geeks Gaming
Skrivet av AplAy:

Jag är inte pappa men: kan man säga att aktien snart är Cyberpank?

Luften gick ur aktien....cyberpunka

Medlem

Inte bara pga Cyberpunk, marknaden har ju gått ner en hel del också det senaste.

Med det sagt tyckte jag spelet var mediokert, tyckte mycket bättre om Deus Ex spelen, både story och gameplay.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Snyggt clickbait titel på artikeln, är det något att börja vänta sig hädanefter?

Medlem
Skrivet av Finexis:

Snyggt clickbait titel på artikeln, är det något att börja vänta sig hädanefter?

Vad menar du? Aktien HAR störtdykt.


signatur

I drank what?

Medlem

CP2077 fick ju massor av 10or av massor av publikationer. FZ.se gav det 5 av 5 och kallade det mästerligt! Hur kunde detta hända?!

12
Skriv svar