Månadens mobilspel i juli

Robot
Månadens mobilspel i juli

Sommarspelandet kan vara svårt att få till. Därför tittar vi närmare på ett antal speltitlar att spela när du vill, var du vill.

#asus, #mobil, #mobilspel


Medlem

Jag vet att alla hatar Diablo Immortal, men det är en jävligt bra gjort mobil spel, så det känns att det borde nämnas. Det är ju annars inte många diablo liknande spel värt att nämna på mobilplatformen.
Annars vill jag tipsa om "Magnum Quest", som är en ganska ok idel-RPG med mycket content, som dessutom går att köra länge utan att behöver betala. Om man bortse från pvp, eller om man är otålig...

Medlem

Det FINNS INGA bra mobilspel. Inte ens på en dyr RoG6 telefon skulle få mig att ändra min åsikt. Usch tvi...

Medlem

Mobilspel kan inte jämföras med att spela på konsol/dator men tycker det kan vara ganska kul på resande fot. Vad som verkligen höjer upplevelsen är att koppla en handkontroll till telefonen, då on-screen kontrollen oftast är värdelös. Vill slå ett slag för för alla Sega forever titlar som är gratis att ladda ner men man måste uthärda ett reklambudskap innan man kan börja spela men sen är det ingen mer reklam förrän man startar om.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det FINNS INGA bra mobilspel. Inte ens på en dyr RoG6 telefon skulle få mig att ändra min åsikt. Usch tvi...

Har du testat alla alltså? Wowsa wowsa!

KoP
Medlem

Det enda mobilspelet jag har installerat och någonsin behöver är android versionen utav Ports of Call.

Sådeså.

Medlem

Varför är man emot mobilspel ?

Jag kan förstå att om det är pay to win eller dobbel men att se ned på ett spel som släpps till mobil som är helt fullt dugligt är för mig konstigt.

Om man ser bortom att de finns som mobilspel så finns det en massa bra spel som tex Minecraft,Stardew Valley och Football Manager på Play store tex,

Gnällkuk

Kul med lite mobilspel faktiskt! Nu var det rätt länge sedan jag spelade något, köpte dock FFIX men har inte ens startat det 😅


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av karatekex:

Har du testat alla alltså? Wowsa wowsa!

Japp jag började uppefrån och gick neråt. Och jag kan konstatera att inget var tillräckligt bra! Så nu är det bestämt.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det FINNS INGA bra mobilspel. Inte ens på en dyr RoG6 telefon skulle få mig att ändra min åsikt. Usch tvi...

Det är väl 100% frivilligt att spela på den plattform man gillar bäst. Att kasta skit på andra pga ens egna smak är ju lite bakvänt.
Undvik sånt du inte gillar, och låt andra göra som de vill.

OnT:
Spelar en hel del Stardew Valley på telefonen, funkar alldeles utmärkt.
Bloons TD6 är också en frekvent kompanjon när man sitter på holken.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Super inlägg! Jag köper dead cells på mobilen nu!

Medlem
Skrivet av njörden:

Varför är man emot mobilspel ?

Jag kan förstå att om det är pay to win eller dobbel men att se ned på ett spel som släpps till mobil som är helt fullt dugligt är för mig konstigt.

Om man ser bortom att de finns som mobilspel så finns det en massa bra spel som tex Minecraft,Stardew Valley och Football Manager på Play store tex,

För man spelar helt enkelt inte mobil spel när man kan spela riktiga spel on-the-go sedan game boy. Att sitta med sina feta fingrar som tar upp halva skärmen oftast är no no... Och känslan försvinner helt utan någon feedback från en joystick eller knapp. Det är helt enkelt inte värt att dra ur batteriet i telefon när det finns bättre alternativ och oftast (alltid) en bättre versioner av spelen på 3DS,switch, Steam Deck, hey jag spelar hellre stadia med kontroll på mobilen eller xcloud än installerar ett mobilspel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av robbis:

För man spelar helt enkelt inte mobil spel när man kan spela riktiga spel on-the-go sedan game boy. Att sitta med sina feta fingrar som tar upp halva skärmen oftast är no no... Och känslan försvinner helt utan någon feedback från en joystick eller knapp. Det är helt enkelt inte värt att dra ur batteriet i telefon när det finns bättre alternativ och oftast (alltid) en bättre versioner av spelen på 3DS,switch, Steam Deck, hey jag spelar hellre stadia med kontroll på mobilen eller xcloud än installerar ett mobilspel.

Visst. Men kan vi snälla skriva det mer som "Jag tycker" istället för "Det bara är så"-attityden?

I stort är jag inget fan heller, men det finns vissa titlar som fungerar rätt så bra för formatet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det enda mobilspelet jag har installerat och någonsin behöver är android versionen utav Ports of Call.

Sådeså.

https://youtu.be/-qdVzd5LuJY

Fungerar den bra?
Gött att det kan vara svårt att styra skeppen.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Apropos StarDew Valley som ngn nämnde, ett annat spel som fungerar hyggligt bra är Terraria, men lite kanske lite för mycket små "bitar". Så finns det ju Minecraft förstås...
Inte min personliga smak, men Genshin Impact är också ett bra mobilspel när det gäller självaste gameplay/grafik, men med $$$ problemen (som jag har förstått; har inte lirat mer än en timme kanske).

Skribent

Kul med Pascals Wager, hade ingen aning om att det fanns ! Ser riktigt polished ut.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent
Skrivet av KoP:

Det enda mobilspelet jag har installerat och någonsin behöver är android versionen utav Ports of Call.

Sådeså.

https://youtu.be/-qdVzd5LuJY

Men!! Awesome! Måste skaffa! Har fina minnen från Ports of Call, det och Rockstar Ate my Hamster.

Älskade de där "simulator-spelen" på Amiga.


signatur

"Writer and Fighter"

Geeks Gaming

De spel jag faktiskt blivit positivt överraskad av är ju egentligen versioner av pc-spel men stardew valley, rocket league sideswipe och apex legends är ju faktiskt ovanligt bra

Medlem

Kan även rekommendera XCOM: Enemy Unknown till mobilen. Inte lika bra som PC versionen men det är fantastiskt att spela on the go. Tror det kostar 100 kr. Gjorde i alla fall förut.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det FINNS INGA bra mobilspel. Inte ens på en dyr RoG6 telefon skulle få mig att ändra min åsikt. Usch tvi...

Jo men det finns ett. Förvisso PC-spel från början.

RollerCoaster Tycoon 2
(heter Rollercoaster Tycoon classic) på google play. Det gör sig riktigt jävla bra på mobil och de har inte ändrat något i spelet. Det bästa är väl att det inte är in-app köp utan engångskostnad. Som ett spel ska vara.

Medlem

Space Marshals 3 är mig favoritspel

Medlem
Skrivet av robbis:

Japp jag började uppefrån och gick neråt. Och jag kan konstatera att inget var tillräckligt bra! Så nu är det bestämt.

Så du betalade för alla spel också? Det blev dyrt då förstår jag

Ambassadör
Xbox
Skribent
Skrivet av Neroz:

Kan även rekommendera XCOM: Enemy Unknown till mobilen. Inte lika bra som PC versionen men det är fantastiskt att spela on the go. Tror det kostar 100 kr. Gjorde i alla fall förut.

This! Även 2an funkar ypperligt bra då de ändrat gränssnittet för att fungera på mobiler. Just omgångsbaserade strategispel är nog det som funkar bäst på just mobiler.


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot

Ledsen att jag inte har hunnit med att svara förrän nu. Varit borta några dagar och ironiskt nog hade jag lite mobilstrul vilket gjorde att jag var offline i några dagar. Det gick bra att spela lite mobilspel i alla fall

Skrivet av Rh3nium:

Jag vet att alla hatar Diablo Immortal, men det är en jävligt bra gjort mobil spel, så det känns att det borde nämnas. Det är ju annars inte många diablo liknande spel värt att nämna på mobilplatformen.
Annars vill jag tipsa om "Magnum Quest", som är en ganska ok idel-RPG med mycket content, som dessutom går att köra länge utan att behöver betala. Om man bortse från pvp, eller om man är otålig...

Jag funderade på att ta med Diablo Immortal men det kändes som hela forumet hade spelat det och hade bestämt sina åsikter kring det redan. Personligen har jag aldrig spelat något spel ur Diablo serien, det hade kanske varit kul att få det perspektivet visserligen. Jag får fundera om det kanske dyker upp i nästa månadsartikel!

Magnum Quest låter som ett bra alternativ till samma genre?

Skrivet av Lauchen:

Mobilspel kan inte jämföras med att spela på konsol/dator men tycker det kan vara ganska kul på resande fot. Vad som verkligen höjer upplevelsen är att koppla en handkontroll till telefonen, då on-screen kontrollen oftast är värdelös. Vill slå ett slag för för alla Sega forever titlar som är gratis att ladda ner men man måste uthärda ett reklambudskap innan man kan börja spela men sen är det ingen mer reklam förrän man startar om.

Vet att jag testade lite när Sega släppte sina "reklam-spel" och det fungerar absolut men problemet är att det stör upplevelsen. I så fall föredrar jag nästan mikrotransaktioner...

Håller verkligen med dig om att handkontrollstöd förhöjer upplevelsen väldigt mycket! Väldigt trevligt när vissa spel stödjer kontrollerna direkt.

Skrivet av trickeh2k:

Kul med lite mobilspel faktiskt! Nu var det rätt länge sedan jag spelade något, köpte dock FFIX men har inte ens startat det 😅

Square Enixs mobiltitlar håller faktiskt väldigt bra kvalité generellt. Har inte testat just FFIX heller men det är en klassiker så varför inte köra igång det nu?

Skrivet av Najkan:

Super inlägg! Jag köper dead cells på mobilen nu!

Kul! Det var nog det spelet som imponerade på mig mest då jag visste väldigt lite om det innan. Har lite svårt för rouge-like genren men Dead Cells har något som får mig att komma tillbaka. Passar väldigt bra till mobila formatet med, snabbt och enkelt att ta upp eller lägga ned. Skön humor och referenser till andra spel finns där också.

Hur långt har du kommit?

Skrivet av Rh3nium:

Apropos StarDew Valley som ngn nämnde, ett annat spel som fungerar hyggligt bra är Terraria, men lite kanske lite för mycket små "bitar". Så finns det ju Minecraft förstås...
Inte min personliga smak, men Genshin Impact är också ett bra mobilspel när det gäller självaste gameplay/grafik, men med $$$ problemen (som jag har förstått; har inte lirat mer än en timme kanske).

Har mest hört om Terraria men aldrig testat det, hade kanske varit kul att ta med i nästa månadsartikel. Samma när det gäller Minecraft egentligen, spontant tänker jag att det blir lite pilligt på en mindre skärm men det fungerar säkert bättre än vad man tror.

Genshin Impact sägs vara ett bra free-to-play så kan absolut vara värt att testa. Tack för bra förslag

Skrivet av erikcedervall:

Kul med Pascals Wager, hade ingen aning om att det fanns ! Ser riktigt polished ut.

Inte jag heller förrän jag började dyka ned bland diverse rekommendationer! Det är verkligen en imponerande port med flertalet grafikinställningar och spelet har en skön mörk tematik. Det enda minuset är att jag inte hann med att spela det särskilt långt, till skillnad från de andra spelen tar detta sin lilla tid innan det kommer igång till fullo (tror jag!).

Skrivet av Neroz:

Kan även rekommendera XCOM: Enemy Unknown till mobilen. Inte lika bra som PC versionen men det är fantastiskt att spela on the go. Tror det kostar 100 kr. Gjorde i alla fall förut.

Har hört att det ska vara ett riktigt bra spel. Bör passa bra till mobilen också! Kanske dyker upp i nästa månadsartikel

Skrivet av boba-fett:

Space Marshals 3 är mig favoritspel

Såg lite kul ut påminner om det sista spelet i artikeln, JYDGE men kanske med lite ljusare färger.

RmK
Medlem

Stort tack för tipsen i testen och i tråden, håller alltid utkik efter riktigt bra trippel A spel att spela i sängen eller i soffan emellanåt.

Jag vill passa på att tipsa om Final Fantasy IX som gör sig kanon i mobilformat som även kommer med autosave funktioner. Drar knappt mer batteri än vad skärmen gör och har många timmar gameplay för klassiska JRPG fans.

Testpilot
Skrivet av RmK:

Stort tack för tipsen i testen och i tråden, håller alltid utkik efter riktigt bra trippel A spel att spela i sängen eller i soffan emellanåt.

Jag vill passa på att tipsa om Final Fantasy IX som gör sig kanon i mobilformat som även kommer med autosave funktioner. Drar knappt mer batteri än vad skärmen gör och har många timmar gameplay för klassiska JRPG fans.

Det är andra gången det spelet nämns, vilket i sig är det ett gott betyg! Jag har spelat det på Playstation när det begav sig men inte sedan dess. Kanske dags igen då

Just batterieffektivitet är bra att du nämner eftersom det är väldigt viktigt när det kommer till mobilspel.

Medlem

Jag spelar inte på mobilen alls längre. Däremot om jag är hos barnens mormor så tar jag ofta med min galaxy tab 7+ och en xbox kontroller och kör via xcloud. Tycker det börjat fungera extremt bra senaste tiden.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Jag vet att alla hatar Diablo Immortal, men det är en jävligt bra gjort mobil spel, så det känns att det borde nämnas. Det är ju annars inte många diablo liknande spel värt att nämna på mobilplatformen.
Annars vill jag tipsa om "Magnum Quest", som är en ganska ok idel-RPG med mycket content, som dessutom går att köra länge utan att behöver betala. Om man bortse från pvp, eller om man är otålig...

FZ var ju ganska anti från första början, båda klanerna från FZ existerar väl inte längre heller…inte sett de springa runt på ett bra tag iaf.
Men kan hålla med om att det är ett jäkligt bra spel även om det innehåller spår av grinding men så e de i Diablo

Medlem
Skrivet av Neroz:

Kan även rekommendera XCOM: Enemy Unknown till mobilen. Inte lika bra som PC versionen men det är fantastiskt att spela on the go. Tror det kostar 100 kr. Gjorde i alla fall förut.

Har funderat lite på det ett tag, kanske blir ett köp i sommar. Var lite orolig för att skärmen ska vara för liten.

12
Skriv svar