Valkompass Riksdagsvalet 2022

Medlem
Valkompass Riksdagsvalet 2022

Jag gillar alltid att fylla i en bra valkompass för att få hjälp med att se var partierna står i olika frågor som intresserar mig, då det ju oftast bara är de mest rubriksättande frågorna som man har ett hum om egentligen.

Nu är det ju dessutom val snart, här är Expressens valkompass.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/testa-dig-med-valko...

Jag fick resultatet

KD 81%
M 80%
SD 74%
L 58%
C 46%
S 17%
MP 15%
V 12%

Jag överväger väl egentligen mest mellan SD och KD. M har jag än idag lite svårt för efter Reinfeldt, även om de ju egentligen åtminstone på ekonomiska politiken stämmer in bättre på mig än SD. V tycker jag blivit lite bättre sedan han den sura gubben slutade, men jag kan fortfarande inte med en politik som fokuserar på att samhället ska vara vuxendagis åt vuxna människor. Mer frihet gillar jag och mindre hjälp från staten.

Hur tänker ni andra, stämmer ert resultat i kompasserna överens med era fördomar om partierna, någon som har en bra kompass att dela med sig av?

Medlem

Jag avskyr valkompasser för att dom förenklar val och partier till några få frågor och idéer som inte säger något om de övergripande ideologierna och visionerna för samhället som partierna har.
Det är politik för människor som inte bryr sig om politik .

Medlem

Jag fick ungefär likadant, och kommer nog rösta så också.

Avstängd
Skrivet av waeress:

Jag avskyr valkompasser för att dom förenklar val och partier till några få frågor och idéer som inte säger något om de övergripande ideologierna och visionerna för samhället som partierna har.
Det är politik för människor som inte bryr sig om politik .

Tycker lite samma.
Men genomsnittsväljaren vet så otroligt lite och är heller inte intresserad av att veta mer, så det kanske är bättre då att ta hjälp av valkompass än att de röstar för det parti som har bäst namn eller det parti som alla kompisar tycker man ska rösta på.

Jag är av dock också av den kanske kontroversiella åsikten att det inte finns något egenvärde i att rösta bara för röstandets skull, och att det kanske är bättre att avstå om man inte är insatt eller har någon stark åsikt åt något håll.

Medlem

Sp här blev det för mig.
Blir kansle rösta SD.
Jag tror att SD varken man vill eller inte kommer inte nu, men så småningom bli "folkets parti", det känns som alla sympatiserar med dom. Även fast vissa inte ens vill det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Överlag så är jag mest V. Det stora undantaget är energipolitiken då jag är väldigt mycket för kärnkraft.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag avskyr valkompasser för att dom förenklar val och partier till några få frågor och idéer som inte säger något om de övergripande ideologierna och visionerna för samhället som partierna har.
Det är politik för människor som inte bryr sig om politik .

Visst ligger det något i dina åsikter om valkompasser, men det är trots allt bättre att använda sig av dom än det klassiska exemplet att rösta MP för namnets skull.

SD 76%
M 69%
KD 62%
L 53%
S 48%
C 34%
MP 33%
V 31%

Något förvånad över att vara så synkad med C, MP å V.
Mindre förvånad över synkningen med SD, som får min röst

Medlem

Avundas lite er som ändå resonerar så pass bra med ett eller flera partier. Jag fyrade själv av en valkompass häromdagen och hade fyra partier mellan 55-60% matchning men ingen däröver vilket var lite tråkigt. Sen tycker jag väl generellt att årets valupptakt är den tråkigaste och mest demoraliserande någonsin. Svensk politik börjar alltmer ta efter den amerikanska med smutskastning och förolämpningar framför den egna politiken. Länge sedan jag var såhär osugen och osäker inför ett val.

Medlem

Har testat alla valkompasser jag kommer åt och får inte högre än 49% matchning med något parti och det är V, SD, S och M som alltid ligger i topp med bara en eller 2% skillnad för mig.

Jag behöver ett nytt parti.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag fick:
Sd: 67%
S: 56%
KD: 55%
M: 51%
L:50%
MP: 49%
V: 46%
C: 26%

Lite förvånad att SD hamnar i topp.
Har tidigare alltid röstat på S och tycker väl fortfarande i grund och botten att jag hör dit.
Men dem senaste åren så har jag varit väldigt missnöjd med hur dem skött sig, och jag gillar inte hur en röst på dem även ger en röst åt MP som jag absolut inte gillar. Så vette tusan vem jag kommer rösta på.

Medlem

S: 65%
SD: 60%
L: 56%
C: 52%
M: 51%
KD: 47%
V: 45%
MP: 43%

Har röstat på M de två senaste valen, men Kristersson har helt tappat fattningen. Mycket av min argumentation i tidigare val var missnöjesröstning pga potatisen som var statsminister före Andersson.
Blir förmodligen en röst på S i år, men L ligger där och nosar också.

SD kommer aldrig få min röst, av ren principsak. Kommer aldrig rösta på ett parti vars huvudfråga är att människor är olika mycket värda.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Intressant.
L: 70%
SD: 63%
C: 56%
MP: 53%
S: 52%
V: 50%
M: 49%
KD: 48%

Gjorde kompassen på en annan sida för skojs skull.
SD: 68%
KD: 60%
S: 57%
L: 57%
M: 53%
C: 47%
MP: 32%
V: 31%

Ett helt annat resultat, om man bortser från SD som jag av principskäl inte kommer att rösta på.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av jamorro:

När vanliga knegare röstar borgerligt börjar det bli skrämmande.

I desperata tider utför man desperata handlingar. Jag har själv röstat såväl vänster som höger och liberalt under mina 20 år med rösträtt och i skrivande stund känner jag att en förändring behövs.

Utan att bli alldeles för politisk här på forumet och stänga ner tråden:
*Sedan förra valet har arbetslösheten ökat med ca. 43% (6,0% september 2018; 8,6% juni 2022 - https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/.... Detta är i mina ögon en negativ utveckling.

*2011 - 2014 hade vi i genomsnitt 80,75 fall av dödligt våld per år. 2015 - 2018 var det uppe i 109,75 fall och 2019 - 2021 116 fall, d.v.s. en ökning på 36% resp. 44% från tidigare mandatperioder.
*2014 anmäldes 6697 fall av våldtäkt, 2018 7958 st och 2021 9668 st. Återigen en ökning på över 40%. (https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdta...) Detta är i mina ögon en negativ utveckling.

*Den senaste mandatperioden har vi betalat ut i snitt 11,4 miljarder kronor per år i ekonomiskt bistånd, jämfört med 10,1 föregående mandatperiod, d.v.s. en ökning på ca 12,9% (https://sdb.socialstyrelsen.se/if_ekb_manad/resultat.aspx). Detta är i mina ögon en negativ utveckling.

Någon sorts förändring behöver ske (i mitt tycke) och det är väl ganska logiskt att dra slutsatsen att en förändring är mer trolig med nya människor vid makten.

Sen tycker jag personligen att det aldrig varit mindre attraktivt att rösta på M, Kristersson verkar helt ha tappat fattningen. Däremot ger jag alltid oppositionen lite mer manöverutrymme än sittande regering. "Vinner vi valet ska vi styra upp grejer!" har lite mindre tyngd bakom sig om man redan suttit vid makten i åtta år utan att styra upp någonting. En röst på S är ju tyvärr även en röst på MP och C och vem vet vilka andra allsköns partier som kommer att byta sina allianser framöver. Tycker inte att det finns något klockrent parti att rösta på i år och att den svenska politiska modellen nog skulle må bra av att ses över..

Avstängd

SD - 75%
KD - 67%
M - 58%
L - 54%
C - 39%
MP - 36%
S - 29%
V - 28%

Blir nog att rösta SD som förra gången. Mitt hjärta hade egentligen velat rösta AfS då SD blivit lite trötta och de har också svängt i NATO- och EU-frågan plus att jag gillar Gustaf Kasselstrand men tror det hade varit en bortkastad röst då jag inte tror AfS kommer in i riksdagen.

Medlem

Har alltid röstat M eller SD men som någon skrev här uppe så har Ulf helt tappat det så i år får det bli SD igen som de senaste 3 åren.
Är dax för lite förändrig, sedan vet jag inte om det är bra eller dåligt. Men vad som helst utom MP, S, V, C säger jag...

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag avskyr valkompasser för att dom förenklar val och partier till några få frågor och idéer som inte säger något om de övergripande ideologierna och visionerna för samhället som partierna har.
Det är politik för människor som inte bryr sig om politik .

Går egentligen inte så mycket på visioner och ideologier, samhällets utveckling tror jag ändå går i en ganska svårpåverkad riktning oavsett vilka visioner enskilda politiker har i och med att vi är så många som lever i samhällena och drar åt olika håll. Så personligen så fokuserar jag mest på enskilda sakfrågor som gynnar mig mest personligen, även om nu även jag förstås också har en intern "ideologi" jag strävar efter i mina sympatier.

Skrivet av jamorro:

När vanliga knegare röstar borgerligt börjar det bli skrämmande.

Haha, jo men tiderna är ju föränderliga och S står ju inte längre på våran "knegarsida", enligt S/V/MP är väl idag bidragstagarna de nya "arbetarna"? Röstar personligen inte så mycket utefter ideologi från 1800-talet, utan idag är det ju främst grejer som jobbskatteavdrag som gynnar oss knegare...

Skrivet av Molotov:

<Uppladdad bildlänk>

Sp här blev det för mig.
Blir kansle rösta SD.
Jag tror att SD varken man vill eller inte kommer inte nu, men så småningom bli "folkets parti", det känns som alla sympatiserar med dom. Även fast vissa inte ens vill det.

Jo, visst känns det ju exakt så.

Ingen av valkompasserna är särskilt bra, framförallt för korta eller generaliserande. Klimat och miljö samt skola är i princip inte med i Aftonbladets kompass.

Men all jag gjort pekar mot V och MP så det blir V. Miljön både nu o i framtiden väger tungt för mig och skattesänkningar och pensionshöjningar för höginkomsttagare är hjärndött.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av waeress:

Jag avskyr valkompasser för att dom förenklar val och partier till några få frågor och idéer som inte säger något om de övergripande ideologierna och visionerna för samhället som partierna har.
Det är politik för människor som inte bryr sig om politik .

Det är politik för populasen.
Ideologier och visioner var för ett samhälle som inte kunde mäta populariteten direkt efter varje utspel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är politik för populasen.
Ideologier och visioner var för ett samhälle som inte kunde mäta populariteten direkt efter varje utspel.

a.k.a. den gamla goda tiden

It's not a lake, it's an ocean

Om man är någorlunda insatt i dagspolitiken är valkompasserna ganska förutsägbara. Jag vet ju vad enskilda partier tycker i de olika frågorna så det blir, utifrån vilka frågor som ställs, ganska tydligt var jag kommer hamna någonstans.

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska rösta än, men det lutar åt ett parti utanför riskdagen även denna gång.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Knappast ett förvånande resultat, har tidigare alltid röstat M, men denna gång tvekar jag...Känner väl inget större förtroende för någon av partiledarna eller ens partierna just nu. Helt klart är i alla fall att det går inte att fortsätta som vi gjort, de här senaste åtta åren har skadat samhället rejält och för första gången känner jag en viss oro för vad som faktiskt kommer ske med Sverige i framtiden och helt ärligt talat så tror jag inte vänstersidan ens är intresserade av att lösa problemen, var man det hade man gjort bra mycket mer vid det här laget.

Har länge tyckt att ett parti som SD förenklar alldeles för mycket när det kommer till invandringen, men helt klart är att situationen är ohållbar. Nästan 100 000 uppehållstillstånd utfärdade redan 2022 så den här idén om att S och deras vänner dragit ner på den drastiskt är ett hån mot något som väldigt många i Sverige oroar sig för. Tror främst det är just den punkten som irriterar mig som allra mest i allt det här, politikerna pratar inte om problemen på allvar. Eller jo, vissa gör det men debatten då blir bara en sandlåda där vänstersidan ska spela ut precis alla "godhetskort" man sitter på. Symbolpolitik är viktigare för de här partierna än att faktiskt få något gjort.

Med det sagt, jag känner att jag kan sakna visioner från alla håll. Det mesta handlar bara om att kasta skit på den andra och när de väl får konkreta frågor så kan de inte svara. Se bara på utfrågningen av Magdalena Andersson i SVT häromdagen, det är alltså statsministern i Sverige som sitter där och hon kan inte (med det läget vi har) svara på om de vill jobba för att bygga ut kärnkraften eller inte. Knappast något som skapar förtroende va?

Personligen vill jag ha ett samhälle som belönar dom som jobbar hårt, det ska alltid löna sig att arbeta och bidrag ska bara finnas där som ett sista skydd, det ska inte vara något som man kan leva på i flera år. Varenda skattekrona ska vägas på guldvåg då det är ett värde som skapats av invånarna, därför måste galna idéer som kulturbidrag och liknande dras ner markant. Sverige är (tro det eller ej) fortfarande ett av de absolut bästa länderna i världen att växa upp i, man har alla möjligheter att förverkliga sig själv här och då kan jag tycka att man har ett eget ansvar att också ta tillvara på den chansen. Kan du inte försörja dig så kommer samhället hjälpa dig, men kraven på att du ska återgå i arbete måste bli mycket hårdare än de är idag.

Invandringen ser jag gärna ett totalstopp på just nu förutom arbetskraftsinvandring till yrken där vi saknar kompetens i landet. Anhöriginvandring, Asyl och liknande går inte längre, kostnaden för samhället är för stort i dagsläget och i framtiden bör vi arbeta fram tydliga riktlinjer kring att det först och främst är i närområdet som vi hjälper människor. Alla delar av världen behöver dra sitt strå till stacken. Hade också gärna sett ett system där man behöver kvalificera sig för rätten till bidrag och liknande genom att jobba i x antal år innan man kan ta del av det. Språkkrav är också något som behöver komma tror jag, ge människor tre år på sig att lära sig svenska. Det går inte att ha det idag där vi har personer som läst SFI i 20 år....

Brottsligheten tycker jag att det mesta handlar om att ge strängare och längre straff. Forskningen här är ju verkligen motsträvig där en del menar på att det inte hjälper och så är det kanske? Mitt intresse ligger dock inte i att försöka rehabilitera kriminella, självklart ska möjligheten finnas för de som vill ta sig ut. Men grundbulten måste alltid vara ett perspektiv från offret...Begår du ett mord så ska du aldrig mer få vandra fritt i samhället, så enkelt är det. Du har förbrukat din rätt att vara en del av samhället. När det kommer till invandrare som begår brott så måste ju utvisning vara mer regel än undantag, kommer man till Sverige och begår brott så är du inte önskvärd.

Miljöpolitiken är ju solklar för egen del, bygg ut kärnkraften....Den är pålitlig och säker och de här halvmesyrerna som nu görs är rent skrattretande. Elbilar och liknande är väl jättebra? Men fram tills de är i majoritet på vägarna så måste bränslepriserna ner, det är inte hållbart att människor som bor på landsbygden ska straffbeskattas för att de inte bor där bussarna går var 5.e minut. Sen är det som så, Sverige kan inte göra allt, vi som nation är bland de bästa i världen redan. Hade vi alla skrotat allt vad bilar och flygplan heter imorgon och börja cykla hade det inte gjort någon skillnad överhuvudtaget. Påverka andra länder i stället.

Det här blev långt, men jag är bara så trött på att saker som fakta, sunt förnuft och krav helt verkar saknas hos så många av våra politiker.

Gnällkuk

I dagens politiska samhälle tycker jag att många partier och även väljare verkar ha tappat lite kompassen. Alldeles för mycket tid och energi går åt på varför man inte ska rösta på vissa partier eller block, mindre till varför ens egna politik är bättre. Sen är det så klart alltid enklare att vara i opposition.

Jag personligen har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer att rösta på SD, eller KD men jag är höger. Däremot verkar folk oja sig för mycket för att personer vill rösta på SD istället för att fråga sig själva varför partiet vinner mark. Vi har inte helt plötsligt fått ett uppsving av folk med rasistiska åsikter, det är bara ett kvitto på politik som andra partier helt försummat eller låtsas som att problemen inte finns.

Det är extremt splittrat idag och jag tror många känner sig rätt osäkra inför valet. Att V fått ett stort uppsving t ex är inte heller konstigt, jag tror många har tröttnat på S och vill ha ett parti som faktiskt är vänster. V är vänsterns svar på SD. Folk är inte kommunister, men de vill ha mer vänstervriden politik. Även de inser säkert att partiet inte är fläckfritt men oavsett vart man hamnar så blir det lite "choose your poison".


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Problemet med valkompasser är ju att de bara går på specifika åsikter och inte tar hänsyn till hur saker ska genomföras eller vilka överväganden som gjorts för att nå åsikten.

För att ta konkreta exempel så säger både KD och S att de vill korta vårdköerna, men de vill ju göra det på väldigt olika sätt. Det blir extremt ytligt att rösta på ett parti för vad de vill göra och inte hur de rent praktiskt ska genomföra det.

Det är ett problem med framför allt SD, där man hittills har presenterat väldigt få realistiska förslag på hur man vill genomföra sin politik. I kommuner där man fått styra, t ex i Bromölla har man ganska fort avsagt sig sina poster för att man inte klarade att genomföra sin politik.

Jag kan spontant känna att om man behöver använda en valkompass för att välja parti, då ska man inte rösta alls.


signatur

Heja Blåvitt

Moderator | Testpilot

Rensat tråden. Håll er till ämnet där ni kan dela era resultat från olika valkompasser och sedan får det räcka. Politiska diskussioner är väldigt laddade (helst inför val) och den typen av snack förs bättre i andra forum.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ger tråden tills i eftermiddag innan den förmodligen låses.

Börjar hu reda bli hetsk stämning.

OnT: Jag kommer rösta på mitt tredje val i kompassen, kompassen bekräftar bara vad jag redan visste om mina politiska åsikter.

Tycker nog den kan vara bra för de som vill sätta sig in i politiken att veta ungefär vart man ska börja titta sig runt efter det parti man ska ge sin röst.

Angående dagens politiska debatter så har det tyvärr blivit alldeles för mycket pajkastning istället för att vara visionärer, vilket jag tycker är den bästa egenskap en politiker ska ha.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Rensat tråden. Håll er till ämnet där ni kan dela era resultat från olika valkompasser och sedan får det räcka. Politiska diskussioner är väldigt laddade (helst inför val) och den typen av snack förs bättre i andra forum.

Okej, satte den under "allmänt snack" då det står att där diskuterar man vad som helst, fanns det en bättre forumkategori?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majoren:

Okej, satte den under "allmänt snack" då det står att där diskuterar man vad som helst, fanns det en bättre forumkategori?

Nepp. Politik fungerar inte rikigt på sajten (som du varit med om själv förut) och undviks gärna som sagt ovan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

True neutral, sympatiserar tydligen lika mycket med Vänstern som med SD.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

<Uppladdad bildlänk>

True neutral, sympatiserar tydligen lika mycket med Vänstern som med SD.

Neutrala partiet, det vore något det

Medlem
Skrivet av Pjotor:

<Uppladdad bildlänk>

True neutral, sympatiserar tydligen lika mycket med Vänstern som med SD.

Mitt resultat var ungefär så också, fast lite lätt lutad åt andra hållet.
Vet inte vad jag ska rösta.
Kanske blir https://direktdemokraterna.se/ igen.

Tycker inte något parti är intressant. Tycker de alla bara ska tjaffsa hela tiden med varandra.
Oavsett hur det blir så känns det inte som de bryr sig om valfrågorna när valet är slut.

För övrigt tycker jag det är jävligt töntigt att folk så lätt ska börja bråka om åsikterna. Ni kan inte ändra någon annans åsikt hur ni än gör. Låt valrösten styra din åsikt istället så slipper vi låsa varenda tråd.

Demokrati med respekt.

12
Skriv svar