Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nox funkar bra att spela dock, du behöver ingen remake eller remaster.
Kör bara Noxsolution: http://noxcommunity.com/downloads.php blir det lättare.

Commandos HD är skit inte bara pga att de censurerat, utan att hela coopsaken är borttagen, liksom wtf?

w00t!

Man tackar, blir att testa sedan!

Medlem

Fragile Allegiance skulle nog bli fint i modern tappning.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nä, jag vill att branschen ska fokusera på att se framåt istället för att grisa runt i samma leriga hjulspår om och om igen.
Tänk, en gång i tiden klagade jag på att de bara släppte uppföljare men nu är vi knappt ens så lyckligt lottade.
"Ett nytt IP" är en USP på en presskonferens riktad i första hand till investerare och i andra hand att locka potentiella nyanställningar. Sen blir det till sist ändå en kopia på ett redan befintligt koncept. Till och med indieutvecklare känner tryggheten i att styra till större delen i andras hjulspår.

Äh, sluta gnäll. Tycker jag spelar nya spel hela tiden! Det finns plats för både remakes och nya titlar😉

Medlem

Age of Empires 2, C&C/Red Alert och Stronghold HD tycker jag alla var magiska.

Medlem

age of empires 2 definitive edition


signatur

//monster

Skribent

På tal om remaster. Super Mario All-Stars på SNES, är det möjligen första remastern någonsin? Tänker de tog ju gamla Mariospel och upphottade dem i 16-bitsgrafik och ljud.

Edit, kanske rent är re-make?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Supreme commander.
Freespace 2
Freelancer
Warcry 3


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

monkey island 1 och 2. Lätt värt varenda spänn. Att kunna hoppa mellan retro -och hd-grafik med ett knapptryck, och dessutom ha riktigt tal i spelet 😀

Ja, köpte den för ett tag sedan för att spela igenom (igen) nu när det kommer en ny Monkey Island. Är inte helt förtjust i den nya grafikstilen dock...hade hellre sett något som mer liknade den gamla fast i högre upplösning. Men, bra med tal. Körde Simon the Sorcerer med tal för länge sedan och efter det kändes det lite fattigt med den här typen av spel spel utan tal.

Jag tycker om varsamma uppdateringar. Wind Waker HD, Twilight Princess HD, Skyward Sword HD...ja, det är ju typ samma spel, men originalversionerna på Gamecube och Wii är ju inte så lättillgängliga för nya gamers liksom.

Annars brukar jag framhålla Castle of Illusion ( https://store.steampowered.com/app/227600/Castle_of_Illusion/ ), väldigt annorlunda än originalet, men väldigt bra. Barnen älskade det.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Nox såg intressant ut, tack. Ja det var extremt mycket negativt om Commandos 2 HD men nu har dom släppt 3an tydligen och där verkar det blivit betydligt mycket bättre.

Nox var(är?) Ett riktigt grymt spel. Oerhört trevlig spelmekanik i en rätt så mysig värld, om än något våldsam 😊

Medlem
Skrivet av quadratis:

quake remastern är riktigt bra.

+1 ovan.

Medlem

Gillade verkligen snabbspelknappen i Final Fantasy XII - Zodiac Age. Bara en sådan liten sak gjorde spelet mycket bättre för en mindre tålmodig person som mig

Alltså går det öka farten x2 eller x4 med ett knapptryck i Zodiac age versionen. Stora problemet med orginalet var ju annars att det var lite väl lågt tempo.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

age of empires 2 definitive edition

Är sjukt bra, ja.

Men trådskaparens Majesty, är det RTS eller som Heroesspelen?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är sjukt bra, ja.

Men trådskaparens Majesty, är det RTS eller som Heroesspelen?

Det är ett managementspel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Nox såg intressant ut, tack. Ja det var extremt mycket negativt om Commandos 2 HD men nu har dom släppt 3an tydligen och där verkar det blivit betydligt mycket bättre.

Skrivet av ChalleT:

Nox var(är?) Ett riktigt grymt spel. Oerhört trevlig spelmekanik i en rätt så mysig värld, om än något våldsam 😊

Nox är ett väldigt bra spel, jag tycker det är ett bättre arpg än diablo i många avseenden, men det är lite speciellt, man måste vänja sig vid det, även på den tiden kändes det lite speciellt. Väldigt rolig level design, vilket spel av denna typen sällan/aldrig har.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Näe, remasters är ett skräp särskilt framtaget av diverse utgivare för att kunna tjäna lite pengar på en äldre målgrupp än vad de vanligtvis riktar sig till.

Håller med delvis. Det är ju inte för att hylla en spelserie genom att låta spelare uppleva det igen eller för första gången. Det handlar ju bara om att man är ute efter en stor vinst då spelet i princip redan är klart. Remake ger ju iallafall något nytt. Men nya texturer på en gammal spelmotor är ju bara ren lathet och girighet. Dessutom något som communityn kan fixa själva genom moddar.
Det handlar bara om hur mycket vinst man kan göra med så lite resurser (kostnad) som möjligt.
Skyrim är ju ett perfekt exempel där man släpper spelet gång på gång.

Medlem

Mass Effect kan ha flaggan i topp!

Medlem

Favoriterna so far:
* Homeworld Remastered Collection
* Age of Empires II: DE
* Halo: The Master Chief Collection
* Mass Effect Legendary Edition

Medlem

Ser fram emot Pharaoh remaken, mest för att den äldre versionen funkar så kasst på min nuvarande PC...


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Age of Empires 2: Definitive Edition är verkligen fantastiskt. Det är svårt att titta tillbaka på gamla AoE2 efter att man har spelat det, så det rekommenderas varmt till alla er som ännu bara hasat er igenom William Wallace-kampanjen i Age of Kings!

Finns dessutom en väldigt levande tävlingsscen med mycket turneringar och dylikt för den som vill kolla på sådant.

Medlem

Jag gillar The Sims 4, som i princip är en remaster av The Sims 3, som i princip är en remaster av The Sims 2, som i princip är en remaster av The Sims.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är sjukt bra, ja.

Men trådskaparens Majesty, är det RTS eller som Heroesspelen?

Som Hipshot nämnde så är det ett management spel. Beskrivs även som ett "Fantasy Sim". Du har koll på ekonomin och byggnaderna men dina heroes lever sitt eget liv och utforskar/dödar fiender på egen hand. Du kan styra dom i viss mån genom att tex erbjuda dom pengar för att döda en viss fiende eller utforska ett visst område.

En bra remake är Bionic commando till Ps3/Xb360, vet inte hur lätt den är att få tag på idag, men den är väldigt bra

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Näe, remasters är ett skräp särskilt framtaget av diverse utgivare för att kunna tjäna lite pengar på en äldre målgrupp än vad de vanligtvis riktar sig till.

Håller inte med. Det är kanon för nya spelare som missade då det begav sig, samt för den som vill uppleva en gammal kärlek i ny förpackning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av kapten_haddock:

En bra remake är Bionic commando till Ps3/Xb360, vet inte hur lätt den är att få tag på idag, men den är väldigt bra

Menar du Bionic Rearmed? Det är riktigt bra. Finns på steam, redan varvat flera gånger. Vet att tvåan finns också men tyvärr inte till PC.

Skribent
Skrivet av Frezy_man:

Gillade verkligen snabbspelknappen i Final Fantasy XII - Zodiac Age. Bara en sådan liten sak gjorde spelet mycket bättre för en mindre tålmodig person som mig

Alltså går det öka farten x2 eller x4 med ett knapptryck i Zodiac age versionen. Stora problemet med orginalet var ju annars att det var lite väl lågt tempo.

Det är här en riktigt bra quality of life grej som gör mycket, speciellt när man ska ta sig sträckor. Jag är inte för att det finns autoplay i strider (som vissa spel har), men att ha så man kan öka farten är inte dumt.

Fan minns ju på playstation när det var längre "laddningstider" mellan varje strid i tex Final Fantasy VI för att konsolen behövde snurra skivan. Helvete vad drygt det kändes efter man var van vid SNES-versionens snabbare in och ut i striderna.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Kyrre:

Menar du Bionic Rearmed? Det är riktigt bra. Finns på steam, redan varvat flera gånger. Vet att tvåan finns också men tyvärr inte till PC.

Precis, Rearmed heter det

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

På tal om remaster. Super Mario All-Stars på SNES, är det möjligen första remastern någonsin? Tänker de tog ju gamla Mariospel och upphottade dem i 16-bitsgrafik och ljud.

Edit, kanske rent är re-make?

Det är en remake. Inte mycket som är lika mellan NES och SNES så det behövde byggas om. Tror det gjordes delvis som en övning inför utvecklingen av super Mario world. De skapade SMB3 på snes hårdvaran för att testa sig fram. Sen om det är det som blev ett embryo till All-Stars eller om det gjordes om från grunden vet jag inte.
Kan varit gaming historian som gjorde ett avsnitt kring SMW där de beskrev det. Har iaf sett någonstans på YT om det

Skribent
Skrivet av Lovan:

Det är en remake. Inte mycket som är lika mellan NES och SNES så det behövde byggas om. Tror det gjordes delvis som en övning inför utvecklingen av super Mario world. De skapade SMB3 på snes hårdvaran för att testa sig fram. Sen om det är det som blev ett embryo till All-Stars eller om det gjordes om från grunden vet jag inte.
Kan varit gaming historian som gjorde ett avsnitt kring SMW där de beskrev det. Har iaf sett någonstans på YT om det

Ah! Kul, jag måste ha missat det avsnittet. Sjukt, trodde jag sett allting han gjort. Ska gå till Youtube direkt. Men ja du har nog rätt, för rörelserna i remaken av tex. Mario 1 är lite annorlunda än de i originalet. Svårt att säga vad, men när man spelat originalet typ 40000 ggr så är det något som känns "udda" när man kör remaken. Dock fortfarande ett bra spel och inte alls på något vis ospelbart, men det är något i rörelserna som inte stämmer helt med originalet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Lite OT men hade gärna sett en remaster av Dungeon Keeper 2. Har inte spelat det på väldigt länge men tyckte att grafiken DÅ gjorde spelet lite sämre än det kanske var.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Jag gillar främst gamla/retro spel, ni vet från spelens guldålder tycker det är kul att hitta gamla spel man inte har provat, helst spel som har fått sig en HD remaster eller mod.

Upptäckte ett spel på Steam häromdagen Majesty Gold HD som väckte mitt intresse. Tro mig ha hört namnet någon gång när jag var liten men hade aldrig spelat det. Läste även nånstans att det var samma gäng som hade gjort Heroes of Might and Magic 2 så nu hade jag inget annat val än att köpa spelet och testa. Nu är jag fullkomligt hooked, det är ett riktigt mysigt och beroendeframkallande spel.

Så jag tänker att det finns säkert fler guldklimpar man har missat. Dela gärna era bästa remaster tips

NWC gjorde Heroes 2.
Cyberlore Studios gjorde Majesty (ska skaffa iPad versionen. Animerad men 30:- liksom).

123
Skriv svar