Xbox lovar "flera år" av Call of Duty till Playstation

Robot
Xbox lovar "flera år" av Call of Duty till Playstation
Medlem

Jag tror på alla år. Det är väldigt dumt av MS att låsa Call of Duty till Xbox/PC.

Medlem

Det kommer nog att vara fördelar att spela på Xbox. Från att det ingår i Game pass till att DLC kommer vara gratis eller vara billigare. Sony har kört exklusivt med många spel och skillnaden kommer att vara att Microsoft slipar ner viljan att spela på Playstation. Men det är såklart bara en teori!

Medlem

Flera... Plural... Två?

Medlem

Xbox jobbar för fullt för att få upp sitt rykte att vara på spelarnas sida så dom utesluter nog inte Playstation spelarna på ett bra tag!

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Xbox jobbar för fullt för att få upp sitt rykte att vara på spelarnas sida så dom utesluter nog inte Playstation spelarna på ett bra tag!

Anser de att de tjänar mer på att ha spelet kvar på playstation så lär det vara kvar där. Minecraft är ju inte låst till Xbox och pc. Call of duty är ju ganska fokuserat på mp, vilket gör att de enkelt kan lägga in skins och skit de kan sälja. Och då skadar det inte att få tillgång till flera spelare.
Räcker att de lägger alla cod på gamepass då kommer en viss grupp anse det vara en bra deal.

Medlem

Tror att det till slut blir exklusivt på Xbox/PC.
Men det lär dröja ett tag, innan dess kommer det til game pass och massa andra bonusar till Xbox spelarna (som tidigare talare sagt)

Tycker jag att det är fel?
Nej, inte direkt. Det är en business och hade det vart ombytta roller så tror jag att Sony hade gjort det playstation exklusivt direkt faktiskt.

Medlem

I och med att COD är en så pass stor spelserie på flera olika plattformar så tvivlar jag på att det kommer bli Xbox-exklusivt under denna generation.

Medlem

Att de ingår i gamepass men ändå släpps på playstation med fullt stöd för crossplay är väl det optimala för alla inblandade

Inaktiv

Med activision och diablo immoral under bältet för microsoft litar jag inte ett dugg på spencer.

Medlem
Skrivet av insilence:

Tror att det till slut blir exklusivt på Xbox/PC.
Men det lär dröja ett tag, innan dess kommer det til game pass och massa andra bonusar till Xbox spelarna (som tidigare talare sagt)

Tycker jag att det är fel?
Nej, inte direkt. Det är en business och hade det vart ombytta roller så tror jag att Sony hade gjort det playstation exklusivt direkt faktiskt.

Jo, äger du varan kan ju ingen stoppa dig. Men ifall du genomför köpet av företaget som tillverkat den globalt sensationella varan på premisserna att det inte kommer märkbart negativt påverka andra stora aktörer i marknaden ifall du låser det till din mjukvara till slut så kanske felet ligger innan beslutet i hur du hanterar företaget efter att du har köpt det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tjatet om detta kommer väl ifrån att Microsoft väldigt gärna vill få igenom Bethesda uppköpet.

Släpps spelet både på PS och på Gamepass så drar det ändå till sig spelare för Xbox. Betala 850Kr för det på PS5 eller få det "gratis'" på Gamepass lär ju locka rejält. Går köpet igenom så kommer med största sannolikhet spelarna fasas över till Xbox genom material eller att man sparar 850Kr per titel, vilket blir lite över 6 månader av gamepass.

Medlem

Orkar folk med COD fortfarande?

Oavsett så dominerar Sony konsolmarknaden vilket gör det väldigt oekonomiskt att inte ha sina multiplatt där.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tjatet om detta kommer väl ifrån att Microsoft väldigt gärna vill få igenom Bethesda uppköpet.

Släpps spelet både på PS och på Gamepass så drar det ändå till sig spelare för Xbox. Betala 850Kr för det på PS5 eller få det "gratis'" på Gamepass lär ju locka rejält. Går köpet igenom så kommer med största sannolikhet spelarna fasas över till Xbox genom material eller att man sparar 850Kr per titel, vilket blir lite över 6 månader av gamepass.

Jag vet inte.
Alla casuals som jag känner som typ bara spelar fifa, cod och kanske nått spel till.
När jag frågar om dom ska köra xbox pga man kan prenumerera så får jag svaren typ. Är det bättre än platstation? prenumeration, kan man inte bara köpa?
tror inte prenumeration är ännu nått som vinner över average joe, då dom flesta inte vill binda upp sig på flera saker än nödvändigt.

Tror inte Sony kommer förlora många användare om CoD finns på Gamepass om det fortfarande går att köpa på playstation.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte.
Alla casuals som jag känner som typ bara spelar fifa, cod och kanske nått spel till.
När jag frågar om dom ska köra xbox pga man kan prenumerera så får jag svaren typ. Är det bättre än platstation? prenumeration, kan man inte bara köpa?
tror inte prenumeration är ännu nått som vinner över average joe, då dom flesta inte vill binda upp sig på flera saker än nödvändigt.

Tror inte Sony kommer förlora många användare om CoD finns på Gamepass om det fortfarande går att köpa på playstation.

Logiskt sätt så blir ju GP i stort sätt gratis i så fall vilket borde vara ett incitament, sedan så tror jag Sonys prishöjning till 850Kr sticker i ögat på många också.

Xbox Series X är ju typ 1000Kr billigare än PS5 nu också och det finns ju bra avbetalning hos elgiganten som man till och med sparar 50Kr på.

Ekonomiskt sätt så ligger Xbox bra till just nu i alla fall, ifall man inte har ett stort behov av exklusiva Sony spel.
Från att Starfield släpps och framåt så kan det bli väldigt intressant, då borde det bli lite tuffare konkurrens på det som är mest intressant, alltså spelen i sig. Men PS Plus Extra kan bli bra/bättre med tiden, men det ser ju ut som att Xbox har en chans här när Sony är lite girigare angående prissättning.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tjatet om detta kommer väl ifrån att Microsoft väldigt gärna vill få igenom Bethesda uppköpet.

Misstänker att det bara var en tankevurpa, men för tydligheten skull: Bethesda ingick i Zenimaxköpet som varit klart ett bra tag. Det är Activision-Blizzard de vill köpa nu och som granskas.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Misstänker att det bara var en tankevurpa, men för tydligheten skull: Bethesda ingick i Zenimaxköpet som varit klart ett bra tag. Det är Activision-Blizzard de vill köpa nu och som granskas.

Jo precis, känner mig lite sjuk idag. Ingen feber, men känner mig sjukt sliten. :/

Medlem

Har läst igenom många kommentarer men inte ändrat min åsikt, varför skulle de sluta?
Varför stänga ute konsumenter på en serie som alltid släppts på flera plattformar, det är om något att "skjuta sig själv i foten"

Om/när köpet går igenom och CoD hamnar på Gamepass så kommer nog priset till slut öka per mån för Gamepass just för köpet av Activision Blizzard.
Men det kommer nog ändå att smått sänka antalet total köp av de nästa COD om spelen garanterat kommer finnas Day1.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Ingen spenderar $70 biljoner för att sedan dela med sig. Hela Activision Blizzard biblioteket kommer bli exklusivt ganska kort efter köpet. Precis som Starfield nu är exklusivt. Det är mycket mer värt i längden för Microsoft.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Ingen spenderar $70 biljoner för att sedan dela med sig. Hela Activision Blizzard biblioteket kommer bli exklusivt ganska kort efter köpet. Precis som Starfield nu är exklusivt. Det är mycket mer värt i längden för Microsoft.

Det är inte heller många som köper ett företag för 69 miljarder dollar för att sedan kapa bort en marknad som en stor del av vinsten kommer från.

Det kommer att ta väldigt lång tid innan denna affär går ihop även om man skulle fortsätta att släppa allt till PS.

Medlem

Hade ju varit roligt om Microsoft lade in en liten text när man startade upp ett call of duty spel på PlayStation 5 där det stod - also on game pass.-

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är inte heller många som köper ett företag för 69 miljarder dollar för att sedan kapa bort en marknad som en stor del av vinsten kommer från.

Det kommer att ta väldigt lång tid innan denna affär går ihop även om man skulle fortsätta att släppa allt till PS.

Över tid så vill de nog fasa över, de ger väl upptill 30% av vinsten till deras största konkurrent, vilket de förmodligen vill slippa.

Och sedan kan man ju undra varför det skulle finnas exklusiva spel överhuvudtaget, ifall det är så lönsamt att släppa till alla plattformar? Får de in spelare i deras ekosystem så är det inte bara CoD det tjänar pengar på från den kunden.

Microsoft behöver inte heller desperat få tillbaka pengarna heller, de kan få en väldigt stabil utveckling över tid istället med den typen av investeringar.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Över tid så vill de nog fasa över, de ger väl upptill 30% av vinsten till deras största konkurrent, vilket de förmodligen vill slippa.

Och sedan kan man ju undra varför det skulle finnas exklusiva spel överhuvudtaget, ifall det är så lönsamt att släppa till alla plattformar? Får de in spelare i deras ekosystem så är det inte bara CoD det tjänar pengar på från den kunden.

Microsoft behöver inte heller desperat få tillbaka pengarna heller, de kan få en väldigt stabil utveckling över tid istället med den typen av investeringar.

Det är såpass lukrativt annars hade inte Sony börjat gett med att släppa till PC, kommer inte ihåg vilka men några av Sonys exclusives ville släppa på PC men Sony sade Nej då.
Nu har ett par släppts på PC

Tror Persona Serien var till största delen PS släpp men som nådde pc och nu på väg till Gamepass


signatur

Requiēscat in pāce ~

Skribent

Jag tror att de kommer köra på modellen att släppa DLC och expansioner före på Xbox och PC. Sen släppa det till Playstation några månader senare. Däremot om Sony blir aggressiva med exklusiviteter är det ju inte omöjligt MS ändrar strategi och kör CoD exklusivt efter några år...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror att de kommer köra på modellen att släppa DLC och expansioner före på Xbox och PC. Sen släppa det till Playstation några månader senare. Däremot om Sony blir aggressiva med exklusiviteter är det ju inte omöjligt MS ändrar strategi och kör CoD exklusivt efter några år...

De brukar väl vilja ha cross-play nuförtiden och då är det svårt att göra sådant. Det är sannolikt därför dealen med Sony gått från att få saker i förväg till att få något helt exklusivt spelläge?

Från nyheten: "I januari överlämnade vi en underskriven överenskommelse till Sony för att garantera Call of Duty på Playstation, med funktions- och innehållsparitet, i minst flera år bortom det nuvarande Sony-avtalet. "

Frågan är om Sony är villiga att skriva på när det blir aktuellt? MS vill troligen ha något i gengäld. Jag kan tänka mig att Sonys avtal med Activision möjligen hindrar MS från att släppa CoD på Game Pass på ett tag. MS får släppa serien på Game Pass mot att PS fortsätter få CoD-spel?

Medlem

Jag läste inte fel. Jag tänkte det måste stå fel i översättningen. Men det gör det inte har kollat upp The Verge intervjun. Xbox's Phil Spencer sa till Playstation's Jim Ryan redan i januari, 8 månader sedan, att dem kommer att få Call Of Duty spel i flera år utöver kontrakten som finns idag med Activision på 3 (3 st CoD) år till. Och ändå så bitchar Sony om det? All respekt är borta. "Det är inte rättvist att Xbox får det i GamePass."

För övrigt en bra The Verge intervju. Läs den om ni vill veta mer.

Medlem
Skrivet av Muthoz:

Det är såpass lukrativt annars hade inte Sony börjat gett med att släppa till PC, kommer inte ihåg vilka men några av Sonys exclusives ville släppa på PC men Sony sade Nej då.
Nu har ett par släppts på PC

Tror Persona Serien var till största delen PS släpp men som nådde pc och nu på väg till Gamepass

Det släpps på PC långt efter PS, vilket inte påverkar försäljningen på PS4/PS5.
Sony verkar också vara påväg stt släppa en egen butik på PC, då slipper dem betala pengar till Epic och Steam.

Vi får väl också se hur PS Plus Extra påverkar deras strategi framöver.

Vet inte hur det ser ut med Persona, men det kan ha att göra med Sony avtal, eller att Microsoft varit väldigt svaga i Japan innan, både bland utvecklare och spelare.
Lite oväntat att FF7:R inte finns än på Xbox också.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är inte heller många som köper ett företag för 69 miljarder dollar för att sedan kapa bort en marknad som en stor del av vinsten kommer från.

Det kommer att ta väldigt lång tid innan denna affär går ihop även om man skulle fortsätta att släppa allt till PS.

Playstation var en gigantisk marknad för Bethesda-spel. Ändå tog man bort Starfield och Elder Scrolls 6 direkt efter att köpet var genomfört. Microsoft kommer släppa det som redan är kontrakterat och sedan låsa ut resten. Pengarna spelar mindre roll, det är ändå Office 365 pengar som kastas runt här. Målet är att få över så många spelare som möjligt på Xbox plattformarna.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Playstation var en gigantisk marknad för Bethesda-spel. Ändå tog man bort Starfield och Elder Scrolls 6 direkt efter att köpet var genomfört. Microsoft kommer släppa det som redan är kontrakterat och sedan låsa ut resten.

Bethesda-affären var väldigt liten jämfört med detta och de spel Bethesda släpper som säljer bra kommer ut extremt sällan.

Activision-affären är på nivåer där aktieägare kommer börja ställa frågor om ekonomin samt att spelavdelningen möjligen blir så stor att man faktiskt måste börja redovisa hur den går ekonomiskt.

Man är också extremt försiktiga för att diverse myndigheter inte ska kliva in och stoppa affären.

Medlem

Glad att se att PC spelarna nog blir vinnarna i slutändan. Både spel från Xbox/Microsoft och Sony släpper spel till PC.

Då klarar man sig nog med en nintendokonsol och PC eller Steam Deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar