Snabbkollen - Hur mycket får ett spel kosta?
Som konsument så vill jag såklart ha så låga priser som det bara går haha. Vore konstigt annars, men sen förstår jag också att det inte fungerar så. Jag menar spel är billigare idag än vad dom var för 20-30 år sen vilket känns ganska ovanligt ändå för en industri som är så pass stor.
600 max
Och det är AAA spel
Sony pushade för +700 och alla följde med
Nu pushar ubisoft för +800 och troligen så kommer många följa med
Röstar ni inte med eran plånbok så kommer det inte bli skillnad
Ge sjutton i att ge dom så mycket pengar för en digital basversion
Det är sånna pengar man ger för en fysisk special edition eller lättare collectors edition
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Jag menar spel är billigare idag än vad dom var för 20-30 år sen vilket känns ganska ovanligt ändå för en industri som är så pass stor.
Spelarbasen har också vuxit enormt under den tiden.
Som konsument så vill jag såklart ha så låga priser som det bara går haha. Vore konstigt annars, men sen förstår jag också att det inte fungerar så. Jag menar spel är billigare idag än vad dom var för 20-30 år sen vilket känns ganska ovanligt ändå för en industri som är så pass stor.
Men spel för 20-30 år sedan, hade inte dlcer, cash shops etc.
Ta tex, ubisoft spel. grundspelet, 700-800kr, ultimate editon 1200-1300ish, sedan har du microtransactions, season pass etc, på det.
Sedan får du inte ens behålla spelet när det blir gammalt...
Jag har svårt att förstå dom som rasar över priserna? Självklart vill man betala så lite som möjligt om man ser till sin egen plånbok, men överlag är ju spel som hobby fortfarande sanslöst billigt? Sett till hur mycket man får ut av ett stort spel, hur många timmars underhållning det faktiskt handlar om så finns det nog få underhållningsalternativ som är så billiga. Du kan köpa en Series S för typ 3000kr och sedan en gamepass prenumeration för typ 135kr i månaden, ganska så billigt får man ändå säga.
Lägg därtill också att i stort sett alla spel djupdyker i pris något år efter release (Nintendo är väl undantaget här...) och det finns en begagnatmarknad...
Med detta sagt. nej jag har inga problem med att spelen ökar i pris. Det som jag dock har problem med är hur man idag inte kan vara säker på att spelet kommer rulla bra på releasedagen...Det är den största anledningen till att jag kan dra mig för att köpa något på release.
Jag kan tänka mig 500 kr, men dom flesta spelen släpps ju sällan "klar". Så känns aldrig som man köper en färdig produkt.
Köper man en soffa för en dyr peng så vill man inte vänta 2-3 månader på en soffakudde, visst kan du bruka soffan men betalar man fullpris vill man gärna ha en fördig produkt.
Annars är väl early access bra, då vet man att man inte köper ett färdigt spel.
CoD Warzone drog in 300 miljarder kronor. Mycket möjligt att det kostade 299 miljarder kronor att utveckla och att 1 miljard inte räckte till att höja lönerna eller sänka priset. Mycket möjligt. Det räckte dock till feta bonusar till cheferna.
Spelindustrin är en av de mest lönsamma och blivit en av de mest giriga branscherna de senaste åren med lotterilådor, battlepass och P2W funktioner.
Samtidigt är det en riskfylld bransch som bygger på kreativitet, tur och massa variabler som är omöjliga att förstå sig på. Därav förstår man att de behöver en skattkista för att kunna skjuta och missa måltavlan. Det är en av anledningarna många utvecklare gör remakes och remasters för det är ett säkert kort.
Samtidigt lyckas indieutvecklare utan en stor budget och aggressiva monetära lösningar. Men det är just för att de inte har 10 000 utvecklare som ständigt behöver sin månatliga lön. Det leder till att man måste pumpa ut spel med medioker kvalité.
Det kan jämföras med filmindustrin som rör sig mer mot serier och ändlösa uppföljare. För det är säkert. En serie är också återkommande som ökar stabiliteten. Alla prenumerationstjänster vi ser nu är ändå rätt positivt för det skapar en stabilitet för utvecklarna.
I slutändan blir det en svår balansgång och är ett mycket större problem än branschen i sig. Jag skulle vara villig att betala lite mer utan de aggressiva in-game tilläggen.
Blir lite Hur långt är ett snöre då spel är ett så enormt spektrum med allt från AAA-titlar till simpla indiespel till MMORPGs till remakes/remasters och retro
Man får väl koka ner det till
*Speltid
*Upplevelse
*Omspelningsfaktor
*Pengarna och tiden som utvecklarna lagt kanske
*Och massa andra parametrar
Lägger aldrig mer än 500 på ett spel om jag inte räknar mmopg per månad betalning
Har inga problem med att betala €59.99 vilket väl är det normala ny priset för de flesta PC spel. Men det är om spelen släpps i ett Ok skick också och att det inte är exklusivt.
Exklusiva (via exklusiva deals) spel väntar jag med oavsett vilket butik det kommer till först. Men många gånger blir det ett skip av spelet dock för efter tiden gått it har det ofta kommit något annat som är mer intressant vid det laget.
Men köper väl runt 3-5 full pris spel per år och sedan lite indie spel utöver allt som kommer via game pass.
Jag tycker att om ett spel är bra så betalar jag gärna för det och är seasonpass med så kan det gärna kosta.
Men är det massa fel i spelet vid släpp så tycker jag att dom skall fixa dom först om dom skall ta ut fullpris för jag får inte betalt som speltestare av dom.
CARPE JÄVLA DIEM
699 kr skulle jag säga är ett dyrt konsolspel.
Men som någon nämt, hur är det ens acceptabelt att dom säljer digitala spel, som inte går att sälja på andrahandsmarknaden, för typ 799-899 kr?
Nuförtiden laddas ju ändå allting ned, är väl knappt data på "spelskivorna", man får ju ändå tanka 70 gb. Varför ska det vara dyrare med ett spel som låses mot ens konto, jämfört med ett på skiva, där försäljaren även ska ha en del av kakan?
600 max
Och det är AAA spel
Sony pushade för +700 och alla följde med
Nu pushar ubisoft för +800 och troligen så kommer många följa med
Röstar ni inte med eran plånbok så kommer det inte bli skillnad
Ge sjutton i att ge dom så mycket pengar för en digital basversion
Det är sånna pengar man ger för en fysisk special edition eller lättare collectors edition
Nu va det ju inte Sony som började med nya priser.
Vilket pris som känns relevant beror för egen del väldigt mycket på vad det är för typ av spel, kvalitén på spelet och hur länge det lyckas att underhålla en.
Som exempel så hade jag absolut känt att jag hade fått valuta för pengarna även om Elden Ring eller Red Dead Redemption 2 hade kostat 800kr vid release, men något så fjuttigt som skull & bones hade jag aldrig lagt de pengarna på.
Skulle säga att det helt beror på vilket spel det handlar om (duh), men det finns dock en smärtgräns, jag betalar fan inte över 700 spänn och därmed basta. Dyrare spel innebär helt enkelt att jag inväntar reor, lånar spel av polare eller rakt av skippar ett köp som jag kanske annars hade övervägt. Det är la ändå sunt att tänka såhär kring sitt konsumerande antar jag, men lite tråkigt då det innebär att jag spelar mindre och testar färre nya spel än förr...
Som andra skrivit, det får gärna kosta som idag men då ska spelen vara färdiga och fungerande.
Många spel idag släpps i ett skick som knappast rättfärdigar priserna, och i vissa fall blir de aldrig fixade.
Men folk fortsätter köpa så de fortsätter släppas så tydligen är det iaf inte för höga priser.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
1000 kr är nog min smärtgräns innan jag hade sett mig om efter en annan hobby. Såklart beror det på vad för typ av spel och vad man är beredd att betala för annan typ av underhållning. En biofilm på 2 timmar kostar ändå 250 kr idag. Låt säg att jag köpt Total War Warhammer 2 för 1000 kr och 10 DLC för 150 kr styck. Efter över 1000 timmar har det kostat mig 2,5 kr per timme. Det är ganska bra valuta för pengarna, men ett kortare spel eller ett spel jag tröttnat på tidigare hade varit värre. Ju högre pris desto mer avvaktade blir man nog. Jag hade dessutom köpt färre spel. Istället för två spel i månaden hade det kanske bara blivit ett.
Har nog köpt 10 eller färre spel för fullpris i hela mitt liv och jag är en gamer som närmar mig 40.
Det har skett de gånger man spelar multiplayer med polare och ett nytt spel släpps och man är taggad.
Singleplayer, vilket är min primära spelform betalar jag sällan över 400kr för ett spel. Oftast runt 250.
Har aldrig själv lidit av behovet att skriva '1st' eller tvång att köpa på release