PSVR-spelen kommer inte vara kompatibla med PSVR2

Robot
PSVR-spelen kommer inte vara kompatibla med PSVR2
Skribent

Som PSVR-ägare hade jag faktiskt hoppats att Sony inte skulle glömma bort oss stödde deras VR-satsning. Men nu kommer inte ens spelen jag köpt fungera på PSVR2. Finns många spel i mitt VR-bibliotek som jag gärna sett att de gått att spela på PSVR2 med uppdaterad kontrollprecision.


signatur

"Writer and Fighter"

Synd. Känns onödigt att och kontraproduktivt då de har en samling relativt välgjorda spel redan.

Medlem

Är ingen som sagt att spel inte få en patch och fungera.
Men att ta gamla spel och tro det fungerar med nya tekniken är inte att räkna med.

Behövs göras om massa med tracking och kamera på gamla spelen och inget som görs med knapptryck.

Folk kan fortfarande använda gamla psvr och spela spelen, inte så dom slutar fungera.

Medlem

Trist, men kontrollerna och trackingen är så pass annorlunda så hade inte heller förväntat mig något annat. Men jag antar att utvecklare kan välja att uppdatera sina spel till PSVR2 så man slipper köpa dom igen?

Medlem

remasters och remakes för fullpris is coming...

Medlem

Sånt enormt girigt beslut. Totalt respektlöst.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Extremt kass, men hoppas att de får tillåtelse att patcha spel som Neverwild sa, i värsta fall så måste de göra helt nya releaser och gå igenom certifieringen igen.

Snacka om att skjuta sig i fotenär det finns så mycket mjukvara som drar till sig intresse och försäljningssiffror.

Tråkigt, men jag blir väl tvungen att skaffa Quest 3 också, finns för mycket som man inte vill missa helt enkelt. Hur troligt är det ens att Beat saber kommer till PSVR2 när de är uppköpta av Meta?

Medlem

Ouch, det där är ju inte sjysst mot dem som redan hakat på VR-vågen. Det skulle inte spela någon roll för de som mig som köper sitt första, men riktigt surt utan bakåtkompabilitet. Ytterligare en fördel med PC-spelande.

Medlem

Detta suger, det borde gått att lösa på något vis.

Medlem
Skrivet av Arahor:

Sånt enormt girigt beslut. Totalt respektlöst.

Tror det är mera tekniska biten i gamla spelen


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Bra. Lägg all kraft på att göra psvr2 så bra som möjligt utan att dras med gammal skåpmat. De som vill köra psvr-spel har troligen i stor utsträckning redan en psvr de kan damma av och spela gamla spel på.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Arahor:

Sånt enormt girigt beslut. Totalt respektlöst.

det har inget med girighet att göra. konsumentvänlig VR är fortfarande en så pass ny teknik att den utvecklas väldigt snabbt. har inget minne av folk som surade över att deras NES-spel inte funkade på deras SNES på den tiden då vanliga konsoler befann sig i samma situation.

Medlem

Jag skulle kumna tänka mig att utvecklarna kanske slöpper en psvr2 version på sina spel som kanske kan bli gratis att ladda ner till psvr2.
Likt hur det fungerar med de ps4 spel som får en ps5 version.
Bara att hoppas på det.
Jag har ett gediget bibliotek med psvr spel som jag gärna vill spela om med bättre headset och kontroller, då jag är en av dem som lidigt av en extrem "drifting" i vanliga psvr. Det är till den grad då det inte ens går att spela, och att kalibrera om skiten inte ens hjälper..

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Bra. Lägg all kraft på att göra psvr2 så bra som möjligt utan att dras med gammal skåpmat. De som vill köra psvr-spel har troligen i stor utsträckning redan en psvr de kan damma av och spela gamla spel på.

Skrivet av quadratis:

det har inget med girighet att göra. konsumentvänlig VR är fortfarande en så pass ny teknik att den utvecklas väldigt snabbt. har inget minne av folk som surade över att deras NES-spel inte funkade på deras SNES på den tiden då vanliga konsoler befann sig i samma situation.

Ni borde nog ta en titt på vilka spel som släpptes till PSVR, finns väldigt många bra titlar och vissa finns bara till just den enheten.

Idag så är bakåtkompabilitet mer standard och det går att spela många av de gamla spelen från flera generationer bakåt även på de nyaste konsolerna.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ni borde nog ta en titt på vilka spel som släpptes till PSVR, finns väldigt många bra titlar och vissa finns bara till just den enheten.

Idag så är bakåtkompabilitet mer standard och det går att spela många av de gamla spelen från flera generationer bakåt även på de nyaste konsolerna.

Det är dock rätt stor skillnad på konsoler och VR. VR utvecklas otroligt mycket dom senaste åren så tycker själv inte det är så konstigt att detta händer och ser hellre att dom fokuserar på att utveckla tekniken så mycket som möjlgit istället för att fokuser på att gamla spel ska fungera.

Som någon sa här i tråden så är det ju inte så att PSVR kommer försvinna heller och funkar ju till PS5 så det är ju bara att behålla den gamla då i så fall.

I en perfekt värld så hade det mesta funkat med allt, men realistiskt så tycker jag som sagt att det är bättre att fom fortsätter att utvekcla VR så mycket dom kan så det blir så bra som möjlgit istället för att hållas tillbaka av gamla generationer.

Medlem

Det är väl inte konstigt? Det är väl 2
Helt olika system med en kamera i headsetet och en framför headsetet osv


signatur

Enjoy!

Medlem

Det luktar $70 Remakes 🤪

Medlem

Ja du det var ju inte så otippat att Sony inte gör något konsumentvänligt

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det luktar $70 Remakes 🤪

Är upp till utvecklarna i så fall att bestämma om de vill släppa en gratis uppdatering eller ta betalt, då majoriteten av de bästa spelen till PSVR1, vad jag kan minnas, är släppta av tredje-part och inte Sony själva.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Trist, men kontrollerna och trackingen är så pass annorlunda så hade inte heller förväntat mig något annat. Men jag antar att utvecklare kan välja att uppdatera sina spel till PSVR2 så man slipper köpa dom igen?

Precis det hade säkert vart helt omöjligt att erbjuda bakåtkompatibilitet utan att tumma på alla nya funktioner. Tycker det är bra och priset man får betala för att ta ett jättekliv framåt i VR tekniken. Blir att boka day one 👍


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Är folk ens förvånade?
Ända sedan vi fick se psvr2 så har vi fått kunskap att psvr2 kommer fungera med rörelsesensorer istället för att ha en kamera som kollar vart ljuskällan är.
Helt olika tekniker och helt olika sätt att programera spelen.

Medlem

Det är lugnt det kommer remasters för att suga ut ännu mer pengar ur plånboken. 🤣

Medlem

Snacka om e-waste där
Låt spelarna välja kanske?
Nej just ja, handlar om peeeeeeeengar
dom kommer inte sälja nya headsets om folk håller fast till sina gamla
same shit med deras controllers
Nintendo gör samma sak, medans det är fullt möjligt att spela med andra dosor på Switch så bestämmer sig nintendo för att inte tillåta det
Det är nice att spela med en Xbone dosa


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent
Skrivet av Dex:

Det är dock rätt stor skillnad på konsoler och VR. VR utvecklas otroligt mycket dom senaste åren så tycker själv inte det är så konstigt att detta händer och ser hellre att dom fokuserar på att utveckla tekniken så mycket som möjlgit istället för att fokuser på att gamla spel ska fungera.

Som någon sa här i tråden så är det ju inte så att PSVR kommer försvinna heller och funkar ju till PS5 så det är ju bara att behålla den gamla då i så fall.

I en perfekt värld så hade det mesta funkat med allt, men realistiskt så tycker jag som sagt att det är bättre att fom fortsätter att utvekcla VR så mycket dom kan så det blir så bra som möjlgit istället för att hållas tillbaka av gamla generationer.

Visserligen har du rätt här, men det finns många spel till PSVR som enbart körs med handkontrollen och dessa borde det enkelt kunna ha gjorts kompatibla med PSVR2.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Snacka om e-waste där
Låt spelarna välja kanske?
Nej just ja, handlar om peeeeeeeengar
dom kommer inte sälja nya headsets om folk håller fast till sina gamla
same shit med deras controllers
Nintendo gör samma sak, medans det är fullt möjligt att spela med andra dosor på Switch så bestämmer sig nintendo för att inte tillåta det
Det är nice att spela med en Xbone dosa

Heter att utveckla saker, vill man leva kvar med gammal kontroll så finns annan konsol som typ haft samma i 15 år.

Vill man inte uppleva nya saker så behöver man inte, ingen spm tvingar dig att köpa psvr2.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visserligen har du rätt här, men det finns många spel till PSVR som enbart körs med handkontrollen och dessa borde det enkelt kunna ha gjorts kompatibla med PSVR2.

Finns ute att många utvecklare kommer fixa så spel fungerar på psvr2.
Sen om det blir gratis eller till kostnad har vi inga uppgifter om än.

Medlem
Skrivet av matt76:

Är upp till utvecklarna i så fall att bestämma om de vill släppa en gratis uppdatering eller ta betalt, då majoriteten av de bästa spelen till PSVR1, vad jag kan minnas, är släppta av tredje-part och inte Sony själva.

Typ ett av dom bästa vr spelen gjorda kommer från Sony, Astrobot rescue mission.

Skribent
Skrivet av Neverwild:

Typ ett av dom bästa vr spelen gjorda kommer från Sony, Astrobot rescue mission.

Det och Moss är mina favoritspel på PSVR.

Men ja, vi får se vart detta landar. Jag har inte ens fått tag på en PS5:a än så lär nog dröja många år innan jag tar steget över till PSVR2.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Någon förvånad? Ny hårdvara som tvingar folk att köpa nya spel. Majoriteten kommer väl vara remasters på de som släpptes förra generation. Mjölka på.

The Sony way.

12
Skriv svar