Vad gör ni nu?

Avstängd

Jag tittar på min elfaktura vars kWh-pris dubblerats sedan förra månaden. Dock bor jag i SE2 så är inte utslängd ännu ekonomiskt.

Lustigt hur ett norskt elbolag i södra Sverige kommer att sänka hela Sverige. Dags att invadera Norge med Archer?!?!?! 🤔

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tittar på min elfaktura vars kWh-pris dubblerats sedan förra månaden. Dock bor jag i SE2 så är inte utslängd ännu ekonomiskt.

Lustigt hur ett norskt elbolag i södra Sverige kommer att sänka hela Sverige. Dags att invadera Norge med Archer?!?!?! 🤔

Du kan ju skänka en tanke till oss i SE4 😬 Nu ska jag inte klaga allt för mycket, vi kommer klara oss men bara att man kommer behöva ha en helt annan koll än tidigare och att det de facto finns en hel del människor som inte kommer ha råd är katastrof på så många plan att man knappt vet var man ska börja.

När det gäller vad jag gör just nu så har jag precis lagt ner studierna för idag och tänkte nu klämma in lite Zelda BOTW innan det är dags att sova.

Medlem

Tittar på Cyberpunk: Edgerunners på netflix, väldigt Ghost in the Shell inspirerat. Gillar inte anime/manga rent generellt, men denna funkar.

Medlem

Är på jakt efter bra böcker att läsa för att utveckla mitt intresse för samhället. Var en lat jävel under skoltiden så känner att jag behöver ta igen.

Några tips? Läser mycket på nätet och kollar tuben men vill få en bra helhetsbild över svensk samhällskunskap. Hur parlamentet fungerar, regioner, kommuner, riksdag, osv.

Edit: gärna om svensk politisk historia också.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Är på jakt efter bra böcker att läsa för att utveckla mitt intresse för samhället. Var en lat jävel under skoltiden så känner att jag behöver ta igen.

Några tips? Läser mycket på nätet och kollar tuben men vill få en bra helhetsbild över svensk samhällskunskap. Hur parlamentet fungerar, regioner, kommuner, riksdag, osv.

Edit: gärna om svensk politisk historia också.

Jag gillar Mats Adolfssons bokserie Svenska uppror - Forntiden – 1932 i tre delar. Kan vara lite knepig att få tag i men det ger en ganska bred förståelse för politikens utveckling in i 1900-talet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är på jakt efter bra böcker att läsa för att utveckla mitt intresse för samhället. Var en lat jävel under skoltiden så känner att jag behöver ta igen.

Några tips? Läser mycket på nätet och kollar tuben men vill få en bra helhetsbild över svensk samhällskunskap. Hur parlamentet fungerar, regioner, kommuner, riksdag, osv.

Edit: gärna om svensk politisk historia också.

Den här tycker jag är läsvärd och ger en hyfsad helhetsbild. Blir så klart lite grundare med tanke på vilket enormt tidsspann den avhandlar, men en bra grund.

https://www.bokus.com/bok/9789177898498/svensk-politik/

Kan också rekommendera "Jag har ingen vilja till makt" om Tage Erlanders liv, "Underbara dagar framför oss" om Olof Palmes liv och "Reformatorn : om Carl Bildt med fokus på åren som statsminister".

Dessa tre herrar har format en stor del av det politiska landskapet idag. Kanske lite nördigare nivå, men bra om du vill fördjupa dig. Finansministrarna brukar också ha rätt intressanta biografer.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Den här tycker jag är läsvärd och ger en hyfsad helhetsbild. Blir så klart lite grundare med tanke på vilket enormt tidsspann den avhandlar, men en bra grund.

https://www.bokus.com/bok/9789177898498/svensk-politik/

Kan också rekommendera "Jag har ingen vilja till makt" om Tage Erlanders liv, "Underbara dagar framför oss" om Olof Palmes liv och "Reformatorn : om Carl Bildt med fokus på åren som statsminister".

Dessa tre herrar har format en stor del av det politiska landskapet idag. Kanske lite nördigare nivå, men bra om du vill fördjupa dig. Finansministrarna brukar också ha rätt intressanta biografer.

Tack för flera intressanta tips! Ska kollas upp


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag gillar Mats Adolfssons bokserie Svenska uppror - Forntiden – 1932 i tre delar. Kan vara lite knepig att få tag i men det ger en ganska bred förståelse för politikens utveckling in i 1900-talet.

Jättebra tips, tack så mycket.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Lägger golv och målar om lägenheten. Första gången på 10 år. Ny säng, nya möbler. Kommer blir så jäkla fint och fräscht. Livskvalitet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Byter hängrännor på framsidan på huset. Det var verkligen på tiden, gamla och trasiga hängrännor i plast är inte att rekommendera


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Jag kollar hur det går för min manga och mina bud på Tradera.

Kom och köp min Dragon Ball manga:
https://www.tradera.com/profile/items/3871303/jokkpa


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag sitter och funderar på hur jag ska gå ner i vikt. Jag har inte bara dålig karaktär, jag är typ1-diabetiker med. Så länge jag sitter still har jag fina värden men det förminskar inte buken direkt. Rör jag mig sjunker jag som en sten. plus att det är självdödande tråkigt. Mina fritidintressen är att spela läsa samt spela, ingen av dem som inbjuder till fysisk aktivitet.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Sitter och tänker på hur jag bäst löser informationsspridning i en hierarki med en icke-bestämd mottagare och varierande informationskategorier som olika klasser av mottagare ska kunna läsa, men bara från den kategorin som de själva är.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag kollar hur det går för min manga och mina bud på Tradera.

Kom och köp min Dragon Ball manga:
https://www.tradera.com/profile/items/3871303/jokkpa

Åh, vill så gärna köpa. Men har inte råd


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Försöker lära mig att spela schack. Väldigt roligt men samtidigt vansinnigt oförlåtande.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Funderar på om det är värt att uppfinna ett sätt att gå i ide för att slippa min mest hatade årstid: vintern. Med lite tur vaknar man tills det börjar bli varmt igen och då har även Starfield släppts. Win-Win.


signatur

Submission is for the weak

Skrivet av Kleptomaniac:

Funderar på om det är värt att uppfinna ett sätt att gå i ide för att slippa min mest hatade årstid: vintern. Med lite tur vaknar man tills det börjar bli varmt igen och då har även Starfield släppts. Win-Win.

https://illvet.se/medicin/medicinsk-teknik/vad-ar-konstgjort-...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Tja, eller en lång resa till Asien. God mat och +30'C.

Medlem
Skrivet av Issue:

Nu blir det en novell om mitt mående, behöver skriva av mig.

För ca en månad sen tog jag och damen en paus i vårat förhållande efter 19 år tillsammans.
Detta pga hennes psykiska ohälsa som hon haft sedan vi träffades i tonåren (tre olika diagnoser).
Under alla dessa år har jag försöjt henne då hon aldrig kunnat jobba, jag har dragit i massa läkare och psykologer och på så sätt försöka göra det jag kan göra för att hon ska få det stöd hon behöver.
Alla försök har bara runnit ut i sanden och sen har vi väntat nåt år tills man tagit tag i det igen. Mellan dessa varv så har hon suttit i den ena soffan, sen har hon suttit i den andra soffan...

För ca 1½ år sedan kom hennes dittills största dipp i måendet, återigen så började jag försöka ringa runt i den mån jag orkade och kunde. Men återigen rann det ut i sanden, varken läkare eller psykologer verkade intresserade av att testa nya behandlingsmetoder eller mediciner.

Skillnaden denna gång var att jag tog slut, min ork försvann, både till att driva saker vidare eller att engagera mig i hennes mående. När hon några månader senare berättade att hon dagligen har självmordstankar så reagerar jag inte som jag borde ha gjort, jag lät allt bara fortlöpa som vanligt mellan oss för jag var helt slut.
Däremot så grubblade jag på detta dag och natt, den enda avlastningen jag hade var när jag fick komma till jobbet och tänka på annat, all övrig tid gick åt till att fundera på "undra om hon lever när jag kommer hem" eller "undra hur många år vi får tillsammans tills hon gör det".

Så här fortsatte skiten, hon mådde dåligt på sitt håll och jag mådde dåligt på mitt håll.

För ca 2 månader kom hennes hittills största dipp, ett rejält sammanbrott och min första tanke var: "fuck this, jag orkar fan inte mer".. (bla bla bla, många olika samtal och diskussioner senare)...
Jag har länge haft denna tanke i mitt huvud, men det var inte förrän min mor sa dessa ord som dom på riktigt sjönk in "tänk på resten av ditt liv, är det så här du vill ha det?".

Efter flera samtal längs vägen så beslutar vi oss för att vi behöver en paus, hon från mig (eftersom jag varit så frånvarande senaste året) och jag från henne.
Det stora problemet här är ju att hon har inget jobb och inga egna vänner, hon har ingenting.
Slutade med att hon åka fick åka 60 mil bort till hennes föräldrar, i en liten stuga.

Här tänkte man ju att jag kanske skulle kunna börja varva ner, fundera på mig, mitt liv och mitt mående.. men nej.. denna månad har konstant fyllts av grubblande.
* vad händer om vi blir tillsammans igen, blir det bättre eller blir det samma gamla vanliga hjulspår?
* vad händer om det inte blir vi igen, hur ska hon klara sig?
osv osv.. bara ett ständigt jävla ältande och grubblande.

Idag fick jag ett meddelande om att hon saknar mig jätte mycket osv.. jag ringer henne för det blir för mycket att skriva i sms.
Hon säger sig då att hon har fått den distans hon behövde för att hitta sina känslor för mig och att hon vill komma hem...
Medans jag säger att jag är så långt borta från det som det går, jag säger att jag fortfarande bara grubblar på hur det ska gå, för henne, för mig, för oss.. och att jag inte kan ta hand om henne just nu samtidigt som jag ska ta hand om mig. jag tror ju att hon inte kan bli bättre hemma, för det blir samma jävla ekorrhjul/hjulspår och inom en vecka sitter vi i samma skit igen.

Samtalet slutar med att vi har gjort slut. och nu vet jag inte vad jag ska göra...

Citerar mig själv här för den som vill ha lite mer bakgrundsinformation.

Jag har väl processat olika delar i olika takt, mådde i början skit, många sömnlösa nätter, mycket funderande och ältande… gick sedan över lite mot en depression och en tomhet. Frågor som: ”vad gör jag med mitt liv? Är fan 38år och sitter ensam hemma” började dyka upp… sen har allting känts så ofärdigt då alla hennes saker fortfarande är kvar hemma hos mig.
Har iaf äntligen börjat träna funktionell fitness (crossfit), så får iaf lite sysselsättning och se lite folk.

Idag hör hon av sig och vill göra en bodelning. Lagar är lagar och hon har rätt till det men samtidigt känns det så surt, jag har betalat allt under de 19 år vi har varit tillsammans då hon inte jobbat, och nu ska jag köpa ut henne från huset som jag köpte för mina pengar, har renoverat för mina pengar, har inrett för mina pengar..
Så nu är frågan, har jag råd att lösa ut henne eller måste jag sälja?

BAJS!!

Fördelen är ju iaf att när detta är klart så kan jag gå vidare


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Kan väl lägga på eländet lite med att jag nu sitter och snyftar då pappa gick bort inatt..


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Idag hör hon av sig och vill göra en bodelning. Lagar är lagar och hon har rätt till det men samtidigt känns det så surt, jag har betalat allt under de 19 år vi har varit tillsammans då hon inte jobbat, och nu ska jag köpa ut henne från huset som jag köpte för mina pengar, har renoverat för mina pengar, har inrett för mina pengar..
Så nu är frågan, har jag råd att lösa ut henne eller måste jag sälja?

Vet inte 100 hur lagarna fungerar...men har du betalat allting så borde du ju rimligen också äga allt...
Speciellt om ni inte är gifta.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Vet inte 100 hur lagarna fungerar...men har du betalat allting så borde du ju rimligen också äga allt...
Speciellt om ni inte är gifta.

Det kan man ju tycka, men där kommer sambolagen in


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Just nu gömmer jag mig för chefen!
Har hört att bra medarbetare är svåra att hitta.

Medlem

Lyssnar på Dimmu Borgir och inväntar lunchrasten


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Issue:

Det kan man ju tycka, men där kommer sambolagen in

Man har ingen försörjningsplikt enligt sambolagen.
Men köptes huset som gemensamt, oavsett vem som betalat, är det värre.

Medlem

Myser med Moonlighter.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kör Apex legends på PS5. Har verkligen inte haft marginalerna på min sida senaste dagarna men ikväll går det kanon (två öl in). Tre vinster senaste två timmarna är jag riktigt nöjd med som solo-queande 40-plussare

Medlem
Skrivet av Pottan:

Funderar på om jag ska bli muslim eller kristen. Känns så fett att tillhöra en religion och tro på något större än min internetconnection.

skulle man satsa på något så är väl kristendom den mildaste av dom två. muhammed var trots allt en pedofil och krigsherre. Aisha var 9 år då han hade sex med henne.

Medlem
Skrivet av Pottan:

Funderar på om jag ska bli muslim eller kristen. Känns så fett att tillhöra en religion och tro på något större än min internetconnection.

Varför begränsa sig kraftigt till de monoteistiska?


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av YmerXE:

skulle man satsa på något så är väl kristendom den mildaste av dom två. muhammed var trots allt en pedofil och krigsherre. Aisha var 9 år då han hade sex med henne.

Att det är en skillnad är ju bara för att kristendomen har sagt att "det där är inte canon".

Skriv svar