17-åring misstänks ligga bakom GTA 6-läckan hos Rockstar

Robot
17-åring misstänks ligga bakom GTA 6-läckan hos Rockstar

En 17-åring har arresterats av polisen i London.

#GTA6, #rockstar


Medlem
Medlem

Varför skulle dom skjuta upp spelet pga en läcka ? Vad är resonemanget kring det ?

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Varför skulle dom skjuta upp spelet pga en läcka ? Vad är resonemanget kring det ?

Det diskuterades i ett annat kommentarsfält kring nyheten - bland annat är det på grund av att de kan behöva uppdatera koden för att minska risken för sårbarheter (som kan resultera i hacks, fusk, piratkopiering, o.s.v. - ett rejält problem inte minst i spel med onlinefunktionalitet).

Givetvis beror det på vad som läckt, har inte kikat på den källkod som sägs ha hittat ut.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Medlem

Eller Busted?

Medlem
Medlem

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

17-åring? Han måste börjat när han var 1 år

Medlem

Den största läckan fast med den minsta wow-faktorn. Grafik på den minsta inställningen utan effekter med nåt dev kit. Källkoden är säkert intressant för vissa men jag är inte en av dom.

Medlem

Är nog hans bästa karriärdrag att bli arresterad. Andra unga hackers som åkt dit har sedan fått jobberbjudanden, många gånger från staten

Medlem
Skrivet av anon_332538:

17-åring? Han måste börjat när han var 1 år

Det börjar med nappflaskor och går över till hacks.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Är nog hans bästa karriärdrag att bli arresterad. Andra unga hackers som åkt dit har sedan fått jobberbjudanden, många gånger från staten

HL2-hackern försökte ju köra det spåret direkt gentemot Valve, funkade sisådär om man säger så. Enorma skadeståndskrav, fängelsevistelse och att hamna i brottsregister borde nog avskräcka en del, är inte riktigt så enkelt att det är en pålitlig väg till en stjärnkarriär direkt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Geeks Gaming
Skrivet av Aletheides:

Är nog hans bästa karriärdrag att bli arresterad. Andra unga hackers som åkt dit har sedan fått jobberbjudanden, många gånger från staten

Nja, hade han gått direkt till rockstar och sagt ”detta har jag kommit åt, här är bristerna i er säkerhet” osv så kanske.

När man gör det för internetclout och för att skada så är det nog ingen man vill anställa

Medlem

Du kan hacka Uber, samt en massa andra bolag men petar du på Rockstar (boss level) då är du rökt. 😅

Rätt lustigt ändå att ett bolag som Rockstar som förskönar kriminalitet och våld i sina verk får sån uppbackning av rättsväsendet..


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Inaktiv

17!? Och här sitter jag och är 33 och försöker få igång skrivaren på jobbet.

Medlem

Dålig säkerhet om en 17åring kan lyckas hacka dem...

Medlem
Skrivet av anon_79617:

17!? Och här sitter jag och är 33 och försöker få igång skrivaren på jobbet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

The fuck does that mean?!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Varför skulle dom skjuta upp spelet pga en läcka ? Vad är resonemanget kring det ?

HL2 försenades 1 år när det läckte ut så det är illa.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

The fuck does that mean?!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Gaara:

Dålig säkerhet om en 17åring kan lyckas hacka dem...

Fast om det är åldern som är avgörande, borde inte läckan redan skett av en 18-åring, en 19-åring osv då redan?

phi
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Är nog hans bästa karriärdrag att bli arresterad. Andra unga hackers som åkt dit har sedan fått jobberbjudanden, många gånger från staten

Det är den seglivade myten om att unga hackers får välbetalda jobb åt staten. Men givetvis så är inte så fallet i verkligheten.

Hackers som däremot rapporterar in säkerhetshål och samtidigt får betalt för dem blir däremot ofta erbjudna jobb hos företagen de hackat med företagens medgivande.

Avstängd
Skrivet av SgtBlack:

Du kan hacka Uber, samt en massa andra bolag men petar du på Rockstar (boss level) då är du rökt. 😅

Rätt lustigt ändå att ett bolag som Rockstar som förskönar kriminalitet och våld i sina verk får sån uppbackning av rättsväsendet..

"Allt hemskt är roligt så länge det inte händer mig!" - Rockstars resonerande.

Nåja, skilja på fantasi (GTA-spelen) och verkligheten (illegalt dataintrång).

Avstängd

Blir inga snygga utskrifter om du matar skrivaren med brev istället för papper!

Avstängd
Skrivet av anon_79617:

17!? Och här sitter jag och är 33 och försöker få igång skrivaren på jobbet.

Jag har läst att "Get the Printer Working" är en av de sista utmaningarna i alla Hackathons så! 😂

Skribent

Hur lång tid tror ni det tar innan något filmbolag köper rättigheterna och gör en rulle med nån av Stranger Things-kidsen i huvudrollen?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Dålig säkerhet om en 17åring kan lyckas hacka dem...

Inte direkt, jag minns när "scenen" var stor under 90talet. Majoriteten av oss som medverkade på stora events var 15-18 år.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Inte direkt, jag minns när "scenen" var stor under 90talet. Majoriteten av oss som medverkade på stora events var 15-18 år.

Det e 30 år sen vi får hoppas säkerheten är bättre idag.

Skribent
Skrivet av Jonas Vågström:

Hur lång tid tror ni det tar innan något filmbolag köper rättigheterna och gör en rulle med nån av Stranger Things-kidsen i huvudrollen?

Är fascinerad att ingen har gjort en film av Half-Life 2 läckan. Det hade lätt kunnat vara ett avsnitt av CSI i alla fall.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar