Microsofts vd "väldigt säker" på att Activision-affären blir verklighet

Jag testade precis MWII, och det var nog ett av de tråkigaste MP-spel jag sett. Det enda "nya" var 3PL, men det påminde mig mer om gamla Ghost Recon än COD.

Om affären blir av, då ska det bli intressant att se hur det går med försäljningen av spelet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Bara att köpa en Xbox Series. Eller PC. Eller Nya Samsung Tvs (kommer flera snart). Om man vill spela Xbox's spel.

Vilka spel då?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vilka spel då?

Har du sovit under en sten?

Slime Rancher 2
Grounded
Scorn
Halo Infinite
Forza Horizon 5
Age of Empires
Fable
State of decay 2/3
Starfield
Elder Scrolls 6
Everwild
The outer worlds 1/2
Redfall
Warhammer 40,000: Darktide
Senua's Saga: Hellblade 1/2
CrossFire X
STALKER 2: Heart of Chornobyl
Tunic
Shredders
Somerville
Ark 2
Replaced
Psychonauts 2
Pentiment

Säkert missat några titlar

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vilka spel då?

Allt. Hela katalogen. På alla format som har skärm. Minus PlayStation. Fast där kan du också trixa lite och köra spelen med. Och snart på en Nintendo skärm med.

Skrivet av Vercadi:

Har du sovit under en sten?

Slime Rancher 2
Grounded
Scorn
Halo Infinite
Forza Horizon 5
Age of Empires
Fable
State of decay 2/3
Starfield
Elder Scrolls 6
Everwild
The outer worlds 1/2
Redfall
Warhammer 40,000: Darktide
Senua's Saga: Hellblade 1/2
CrossFire X
STALKER 2: Heart of Chornobyl
Tunic
Shredders
Somerville
Ark 2
Replaced
Psychonauts 2
Pentiment

Säkert missat några titlar

Tack Vercadi.

Gamereactor har en artikel som sammanfattar allt som har hänt.

Nya Osköna Sony.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Gamereactor har en artikel som sammanfattar allt som har hänt.

Nya Osköna Sony.

Gamereactor är mer eller mindre en Xbox sida nu för tiden.
Samt artikeln va ju skriven av Jonas Xbox Mäki och det säger allt.

Medlem

En sak som jag tycker är lite märkligt. Phil sa väl för bara några veckor sedan att Sony inte är deras största konkurrent. Här säger alltså Microsoft CEO precis tvärtom.

Angående Gamereactors artikel så länkar Mäki till en tweet av en som arbetar på The Verge och även han är en Xbox fanboy, vilket man lätt kan se om man kollar på den personens andra Twitter inlägg.

Som jag även skrev i den artikeln så glömmer folk lätt bort att Microsoft betalade Activision för att få dlc och annat först på Call of Duty under hela Xbox 360 generationen, eller ja, enda fram till 2015. De betalade även för GTA IV dlc för ett års exklusivitet. Vilket The Verge snubben verkar ha glömt bort av någon anledning.
Så den artikeln är enbart en personlig åsikt i mina ögon, den är otroligt vinklad ur en person som älskar Xbox.
Inget fel i att gilla en plattform mer men när man är skribent för en så stor sida kanske man bör vara något neutral, eller starta en egen nyhetssajt där man enbart skriver om en plattform.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Gamereactor är mer eller mindre en Xbox sida nu för tiden.
Samt artikeln va ju skriven av Jonas Xbox Mäki och det säger allt.

Trots det. Stämmer allt. Allt finns ju rapporterat. Allt har pratats om på diverse podcasts. På twitter av journalister.

Och om FZ skulle starta en podcast om gaming i allmänt skulle detta ämne vara ett ämne i den i veckor. För något nytt kommer eller avslöjas hela tiden.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Har du sovit under en sten?

Psychonauts 2

Säkert missat några titlar

Just det, detta hade jag glömt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Dex:

Dom säger att alla ska med, men ändå så fortsätter dom släppa sina nya spel exklusivt till Xbox ekosystemet precis som Sony och Nintendo så vet inte riktigt vad det är dom gör som är "alla ska med". Dom gör det som dom tror att dom tjänar mest pengar på precis som dom andra i branschen.

Minecraft? Minecraft spel har fortsatt släppas på alla plattformar trotts MS uppköpet. Kommande Minecraft legends kommer också på alla plattformar.

Har spelen tillräckligt stor fanbase så kommer MS fortsätta släppa spelen på alla plattformar, det blir troligen detsamma för COD serien.

eld
Medlem
Skrivet av blackidus:

Minecraft? Minecraft spel har fortsatt släppas på alla plattformar trotts MS uppköpet. Kommande Minecraft legends kommer också på alla plattformar.

Har spelen tillräckligt stor fanbase så kommer MS fortsätta släppa spelen på alla plattformar, det blir troligen detsamma för COD serien.

Elder Scrolls har en massiv fanbase men du ser ju vad som hände.

De gick ut med att COD på Playstation är en tidsbegränsad grej, det kommer absolut bli en Xbox exklusiv serie.

Minecraft är i en unik situation, då det redan var släppt på Playstation och är en slags oändlig produkt.

Medlem
Skrivet av eld:

Elder Scrolls har en massiv fanbase men du ser ju vad som hände.

De gick ut med att COD på Playstation är en tidsbegränsad grej, det kommer absolut bli en Xbox exklusiv serie.

Minecraft är i en unik situation, då det redan var släppt på Playstation och är en slags oändlig produkt.

Hur är Minecraft en unik situation? Det är väl samma sak med COD nu? Dem har garanterat minst 6 år av COD och att det inte finns någon anledning att göra det Xbox exklusivt har ju Xbox sagt själva?

Det som fanns till Playstation vad gäller Minecraft vid uppköpet var ju bara vanliga Minecraft. MS har efter det fortsatt släppa Bedrock edition, Dungeons och nu Legends till alla plattformar. Tror inte det fanns något kontraktsbindande för dem 2014 vid uppköpet?

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Kan tillägga att jag vill inte att Sony köper nån publisher och stänger ute spelare från dom spelen.

Dock blir det väl att Sony blir tvungna snart såsom Microsoft håller på.

Time will tell som sagt men jag håller tummarna på samma sätt som du.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Allt. Hela katalogen. På alla format som har skärm. Minus PlayStation. Fast där kan du också trixa lite och köra spelen med. Och snart på en Nintendo skärm med.
Tack Vercadi.

Gamereactor har en artikel som sammanfattar allt som har hänt.

Nya Osköna Sony.

Det är alltså enligt dig oskönt av Sony att köpa ett exklusivt innehåll till ett spel (som inte påverkar något alls egentligen) men det är inte oskönt att köpa en hel utgivare för att göra alla deras spel exklusiva till en viss plattform.

Logiken hos fanboys är oerhört konstig.

eld
Medlem
Skrivet av blackidus:

Hur är Minecraft en unik situation? Det är väl samma sak med COD nu? Dem har garanterat minst 6 år av COD och att det inte finns någon anledning att göra det Xbox exklusivt har ju Xbox sagt själva?

Det som fanns till Playstation vad gäller Minecraft vid uppköpet var ju bara vanliga Minecraft. MS har efter det fortsatt släppa Bedrock edition, Dungeons och nu Legends till alla plattformar. Tror inte det fanns något kontraktsbindande för dem 2014 vid uppköpet?

Precis som det låter, det är en unik situation, det finns inte många andra microsoft-IP's som har den situationen, om ens några andra. Och det var en hel del som microsoft fick igenom med att hålla microsoft på den plattformen, som microsoft konton, minecoins, dlc's. Allt detta.

3 år efter att kontrakten tar slut, allt hänger som sagt på om Microsoft kan få igenom sina krav hos sony, det kan även involvera saker som sägs för att köpet inte ska skjutas ner av monopo-anledningar.

Det hade tex. inte varit något slags problem för dom att behålla både elderscrolls serien och släppa starfield på playstation, men ändå väljer dom att hålla dessa exklusiva till xbox.

Jag säger inte att microsoft är emot att göra sina titlar multiplatform, men de har absolut stora saker de vill få tillbaka från sony för att göra detta, speciellt gamepass.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är alltså enligt dig oskönt av Sony att köpa ett exklusivt innehåll till ett spel (som inte påverkar något alls egentligen) men det är inte oskönt att köpa en hel utgivare för att göra alla deras spel exklusiva till en viss plattform.

Logiken hos fanboys är oerhört konstig.

I 10+ års tid har Sony köpt exklusivt innehåll tids- eller helt exklusivt till PlayStation av Activision. Plus i Destiny och Destiny 2 av nu deras egna studio. Plus hela spel FF7R och FF7R2 (Inte släppt än) bland annat från Square Enix och karaktärer i andra spel. Och Microsoft starka män Brad Smith, Satya Nadella och Phil Spencer har sagt att Call Of Duty kommer att vara kvar på PlayStation i minst 6st spel till. Det är ganska stor skillnad. Så ni ville att Microsoft skulle konkurrera men inte så mycket alltså.

Avstängd
Skrivet av strangelove:

Sony hade gjort spelen exklusiva. Precis som Microsoft kommer göra nu.

”Alla ska med” förutom om vi ska till Starfield. Dit ska definitivt inte alla med.

Skrivet av Neverwild:

Ja phil har ju gått ut och sagt att dom inte är klara på långa vägar med uppköp.

Microsoft kommer satsa allt på ett kort och det är monopol.

Klarar man inte av att själv göra spel ordentligt så köper man allt istället.

När Activision-Blizzard går igenom så har dom 38 studios och nån sa att dom hade 5st innan pandemin så få har dom köpt 33 studios på 3 år.
Skrämmande är vad det är.

Skrivet av Dex:

38 studios? Dom har 23 studios nu inklusive Bethesda. Det enda dom har köpt upp under pandemin var just Bethesda (och nu Activions om man räknar dom också).

Gissar på att Wikipedia har rätt i alla fall. Vet inte alls var du får dom siffrorna ifrån. Det ingår väl inte 15 studios i Activision uppköpet?

Skrivet av Bullen86:

https://onemoregame.ph/activision-blizzard-ips-studios-micros...

Scrolla ner i texten så ser du alla 15 studios. Vissa studios har man klart inte hört talats om.

*Studior

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är ganska stor skillnad.

Sony är enligt dig dumma för att de köpt en exklusiv vapenlåda i call of duty (vi låtsas som att microsoft inte köpt exklusiviteter tidigare, antar jag) men Microsoft är inte dumma när de köper hela utgivare för att göra flertalet spelserier exklusiva till deras plattform? Top kek med din fanboylogik.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är alltså enligt dig oskönt av Sony att köpa ett exklusivt innehåll till ett spel (som inte påverkar något alls egentligen) men det är inte oskönt att köpa en hel utgivare för att göra alla deras spel exklusiva till en viss plattform.

Logiken hos fanboys är oerhört konstig.

Du vet gamepass, så länge dom får spelen där så bryr dom sig inte om annat.
Dom hoppas att Microsoft får monopol så dom får mer spel på gamepass.

Vissa bryr sig inte längre om kvalitet utan kvantitet.

Ambassadör
Xbox

Satya är tuff, bästa som hänt Microsoft på länge. Hans stöd för Xbox har ju varit helt avgörande för det vi ser nu med ett konkurrenskraftigt och stadigt växande Xbox. Förstår att det är lite otäckt för vissa som vant sig vid dominans men nu blir det åka av.

Det roliga här är ju att det inte finns fog för oron, konkurrens är bra och kommer att leda till positiva saker även för de som klänger fast vid den gamla ordningen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Sony är enligt dig dumma för att de köpt en exklusiv vapenlåda i call of duty (vi låtsas som att microsoft inte köpt exklusiviteter tidigare, antar jag) men Microsoft är inte dumma när de köper hela utgivare för att göra flertalet spelserier exklusiva till deras plattform? Top kek med din fanboylogik.

Nej. Jag bryr mig faktiskt inte om att Sony har lagt 250 - 300 miljoner $ på exklusivt innehåll i olika spel. Bland annat i CoD plus helt och hållet hålla andra spel borta från Game Pass och från Xbox som plattform. Och det är den summan, det har också avslöjats. Men nu när Microsoft kör på samma sak är det plötsligt ett problem?

Medlem

COD spelen ändå är lite halvtomma efter några månader 😄 Team Deathmatch är där majoriteten hänger. Ett exklusivt läge på Playstation är bara en gimmick. Om jag fick bestämma hade alla plattformar fått likvärdigt innehåll såklart.

Ser ofta att folk använder det exklusiva innehållet som argument när man ifrågasätter en affär på $70 biljoner.

Dessa saker är INTE likvärdiga.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

*Tönt

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Var det verkligen nödvändigt 😄

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nej. Jag bryr mig faktiskt inte om att Sony har lagt 250 - 300 miljoner $ på exklusivt innehåll i olika spel. Bland annat i CoD plus helt och hållet hålla andra spel borta från Game Pass och från Xbox som plattform. Och det är den summan, det har också avslöjats. Men nu när Microsoft kör på samma sak är det plötsligt ett problem?

Haha. Har du glömt att MS betalade 100 milj $ för ett års exklusivitet för Tomb Raider, som även floppade rent försäljningsmässigt pga det? Så nej, MS är inte så oskyldiga heller.

https://www.theloadout.com/xbox/rise-of-the-tomb-raider-exclu...

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nej. Jag bryr mig faktiskt inte om att Sony har lagt 250 - 300 miljoner $ på exklusivt innehåll i olika spel. Bland annat i CoD plus helt och hållet hålla andra spel borta från Game Pass och från Xbox som plattform. Och det är den summan, det har också avslöjats. Men nu när Microsoft kör på samma sak är det plötsligt ett problem?

Så vilka spel som realistisk skulle släppas dag 1 har Sony hållt borta från gamepass?

Du säger att du inte bryr dig men ändå tar du upp det hela tiden, låter verkligen mer som att du bryr dig.

Microsoft gör inte samma sak, är gigantisk stor skillnad men tyvärr kan inte vissa se det.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Haha. Har du glömt att MS betalade 100 milj $ för ett års exklusivitet för Tomb Raider, som även floppade rent försäljningsmässigt pga det? Så nej, MS är inte så oskyldiga heller.

https://www.theloadout.com/xbox/rise-of-the-tomb-raider-exclu...

Så om ett företag Microsoft, Sony eller Nintendo hjälper till med finansieringen av spelet är det ett nej nej för exklusiviteten? Nintendo hjälper Platinum Games att finansierar Bayonetta 3. Ska det komma dag 1 till PlayStation?

Skrivet av Neverwild:

Så vilka spel som realistisk skulle släppas dag 1 har Sony hållt borta från gamepass?

Du säger att du inte bryr dig men ändå tar du upp det hela tiden, låter verkligen mer som att du bryr dig.

Microsoft gör inte samma sak, är gigantisk stor skillnad men tyvärr kan inte vissa se det.

Det sämsta som kan ha hänt Sony är bland annat Epic Vs Apple rättegången plus Brasilianska myndigheten CADE. Där otroligt mycket har avslöjats. Så tänk på ett multiplat spel som finns på alla format. Stor chans är att det inte får släppas på Game Pass. Fast utvecklarna vill det.

Det är klart att Jim Ryan försöker få så mycket vinst till PlayStation som möjligt. Och det vill ju Phil Spencer också. Och på mindre än 5 år har han köpt på sig 19 studios. Till nu 23.

Avstängd

Fortsätt säga studiosarna i bestämd form plural då. Själv säger jag studiorna.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Fortsätt säga studiosarna i bestämd form plural då. Själv säger jag studiorna.

Jag är med dig!👍👏

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det sämsta som kan ha hänt Sony är bland annat Epic Vs Apple rättegången plus Brasilianska myndigheten CADE. Där otroligt mycket har avslöjats. Så tänk på ett multiplat spel som finns på alla format. Stor chans är att det inte får släppas på Game Pass. Fast utvecklarna vill det.

Vad jag vet så var det Resident Evil Village som Sony marknadsfört som inte får släppas på andra företags abonnemangstjänster inom en viss tid.

Tror du verkligen att MS inte har likadana avtal kring spel de marknadsför?

Nästan varenda indie- och AA-spel som går direkt till Game Pass släpps inte alls på PS förrän 3-12 månader senare. Tror du att det kan vara så att MS betalar för att hålla dessa spel borta från PS (och PS Plus)?

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad jag vet så var det Resident Evil Village som Sony marknadsfört som inte får släppas på andra företags abonnemangstjänster inom en viss tid.

Tror du verkligen att MS inte har likadana avtal kring spel de marknadsför?

Nästan varenda indie- och AA-spel som går direkt till Game Pass släpps inte alls på PS förrän 3-12 månader senare. Tror du att det kan vara så att MS betalar för att hålla dessa spel borta från PS (och PS Plus)?

Du vet väl att gör du en PC version. Får du en Xbox version. Det är utvecklings språket. Ganska enkelt.

123
Skriv svar