Outcasters är ett spel som försvinner för alltid när Stadia stänger

Robot
Outcasters är ett spel som försvinner för alltid när Stadia stänger

Teamet tror dock stenhårt på molnspelande.

#google-stadia, #stadia


Medlem

fattar inte hur ett spel bara är fast på en viss platform, det är väl bara släppa skiten på steam

Medlem

Finns väl andra spel som bara släppts på en plattform digitalt och att dessa butiker stängt ner.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

fattar inte hur ett spel bara är fast på en viss platform, det är väl bara släppa skiten på steam

Uppenbarligen, nej.

Medlem

När jag hörde om Stadia så var det någon som sa att molnet är så avancerat att det kommer finnas spel som bara fungerar att kunna Streama för att spelet är så massivt att det behövs super datorer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Uppenbarligen, nej.

Självklart går det för de med källkoden att släppa det på andra format. Det handlar bara om vilja.
Sen om viljan motiveras av ekonomiska beslut, såsom avtal, begränsad budget, eller liknande, jo då blir det problem. Men något tekniskt problem finns inte.

Medlem

Själv tycker jag att det är knäppt att vi accepterar att, vad jag tror, en stor mängd kultur kommer försvinna i framtiden. Då vi inte har någon form av kontroll över kulturen vi konsumerar. Fram tills nu har kulturkonsumenten haft en fysisk tillgång till mediat som kulturen gör sitt uttryck i. P.g.a det har man kunnat, reproducera, överföra till andra medium osv.
Men det accepteras inte av ägarna av upphovsrätten till kulturen. Så de försöker kontrollera hur man konsumerar kulturen. Och i slutändan kommer de verken att glömmas bort, eller inte kunna konsumeras av senare generationer enbart p.g.a att det ekonomiska intresset är större än att generationer ska ha tillgång till kulturen i fråga. Här kommer piratkopiering in som en kulturräddare, vilket i framtiden säkerligen kommer uppskattas, och redan görs idag p.g.a den digitala arkiveringen de gör på ideell basis.
Men med molnlagring kommer det bli svårare att få tillgång till kulturyttringar och spara ner dem till eftervärlden. DRM-fria tjänster är något som ska premieras!

Medlem
Skrivet av lonian:

När jag hörde om Stadia så var det någon som sa att molnet är så avancerat att det kommer finnas spel som bara fungerar att kunna Streama för att spelet är så massivt att det behövs super datorer.

De fick aldrig göras klart. De hade några stora spel på gång som skulle köras på stadia men google är google och stängde ner alla.

Medlem
Skrivet av Karmak:

De fick aldrig göras klart. De hade några stora spel på gång som skulle köras på stadia men google är google och stängde ner alla.

Det vore ju intressant att se om det någonsin blir verklighet. Hur lönsamt det är att göra ett sådant projekt och om det ens attraherar prenumeranter.

Men kanske om det kommer ett Gta infinity online


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Gillar inte detta, folk borde inte stödja denna typen av spelande. Synd att dagens ungdom måste växa upp och vänja sig vid sådant här.

Det lite på samma linje när ubi "gjorde fel" och tänkte ta bort något spel från Steam så _ingen_ skulle kunna spela mera, inte ens de som köpt det tidigare... det är bara en tidsfråga innan de inte anser att det är ett misstag att göra så och sedan sprider det sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av beltet:

Själv tycker jag att det är knäppt att vi accepterar att, vad jag tror, en stor mängd kultur kommer försvinna i framtiden. Då vi inte har någon form av kontroll över kulturen vi konsumerar. Fram tills nu har kulturkonsumenten haft en fysisk tillgång till mediat som kulturen gör sitt uttryck i. P.g.a det har man kunnat, reproducera, överföra till andra medium osv.

Näe, det har ju snarare varit tvärt om. Den överväldigande majoriteten av all "kultur" är ofrånkomligen försvunnen för alltid eftersom det inte har varit en norm att överföra den till ett beständigt fast medium.
Det är helt naturligt att delar av vår kultur kommer att försvinna för alltid.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av beltet:

Självklart går det för de med källkoden att släppa det på andra format. Det handlar bara om vilja.
Sen om viljan motiveras av ekonomiska beslut, såsom avtal, begränsad budget, eller liknande, jo då blir det problem. Men något tekniskt problem finns inte.

Allt handlar ju alltid om pengar, finns nästan ingenting som är ett rent tekniskt problem. Om deras inlägg stämmer och de byggt spelet med stort beroende mot Stadias tjänster så kan det ju i stort sätt krävas en hel remake för att släppa det på andra plattformar, vilket troligtvis skulle vara sjukt ovärt för dem rent ekonomiskt. Men även om beslutet är ekonomiskt så är det de "tekniska problemen" som gör att det blir ekonomiskt. Oavsett tråkigt för de som spelar spelet, men jag tror de gör rätt beslut. Bättre att lägga pengarna på att utveckla en uppföljare och släppa den på andra plattformar istället.

Medlem
Skrivet av lonian:

Finns väl andra spel som bara släppts på en plattform digitalt och att dessa butiker stängt ner.

Skillnaden är att nerladdningsbara spel i de flesta av dessa fall har fortsatt vara spelbara för de som skaffat spelen innan nedstängningen, eftersom de oftast spelas på lokal hårdvara (onlineberoende spel undantagna, förstås).

Med nedladdningsbara spel finns det också en möjlighet för konsumenten eller andra att komma åt filerna för att arkivera och bevara spelen, på mer eller mindre lagliga sätt.

För Stadia och andra plattformar som enbart streamar spel är det inte möjligt. När spelen blir otillgängliga via tjänsten så är de borta helt.

Skrivet av hannes.theorell:

Näe, det har ju snarare varit tvärt om. Den överväldigande majoriteten av all "kultur" är ofrånkomligen försvunnen för alltid eftersom det inte har varit en norm att överföra den till ett beständigt fast medium.
Det är helt naturligt att delar av vår kultur kommer att försvinna för alltid.

Att mycket kultur redan har försvunnit är inte ett bra argument för att med flit bidra till ännu mer kulturell förstörelse.
Det ligger i allas intresse att bevara så mycket kultur som möjligt, men kortsiktigheten och girigheten hos vissa förhindrar det i alldeles för många fall.

Att det går att kolla på filmer som gjordes för hundra år sen medan ett spel som släpptes för knappt två år sen snart kommer bli helt ospelbart är bara ytterligare bevis på spelbranschens vedervärdiga brist på respekt för sin egen kultur och historia.

Skrivet av Daed:

Att mycket kultur redan har försvunnit är inte ett bra argument för att med flit bidra till ännu mer kulturell förstörelse.
Det ligger i allas intresse att bevara så mycket kultur som möjligt, men kortsiktigheten och girigheten hos vissa förhindrar det i alldeles för många fall.

Att det går att kolla på filmer som gjordes för hundra år sen medan ett spel som släpptes för knappt två år sen snart kommer bli helt ospelbart är bara ytterligare bevis på spelbranschens vedervärdiga brist på respekt för sin egen kultur och historia.

Det handlar ju inte om kulturell förstörelse utan om döden. Evolutionen är en lika drivande kraft för kultur som för allt annat levande. Det som dör ersätts av något nyare och bättre lämpat under rådande förutsättningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

ZF
Medlem
Skrivet av Rakoon:

fattar inte hur ett spel bara är fast på en viss platform, det är väl bara släppa skiten på steam

Om det är ett MP så finns det ju en ganska stor poäng som även är till både utvecklarens och spelarens nytta, utöver pirataspekten som är detsamma för utguvaren då.

Men även om det är huvudsaken så kunde spelet såklart finnas på flera streamingtjänster, och tjäna på det.

Problemet med det kanske är att flera av de övriga plattformarna inte har alternativ för enbart streaming. Utöver Stadia så är det bara Luna nu..?

1
Skriv svar