Utvecklare kallar Xbox Series S "potatis"
Menar att budget-Xboxen sätter lägstanivån för hela generationen.
#gotham-knights, #nyhetstips, #xbox-series-s
Jag kan förstå mindre utvecklare om dom hade tänkt släppa ett spel till dom nya konsolerna att Series S så klart håller tillbaka dom en hel del. Gör ju en hel del mer jobb då om det ska funka bra på Series S också.
Men för en större studio med många utvecklare kan det ju inte vara jätte jobbigt.
Och framför allt när dom ska släppa spelet även till PC så kan ju knappast Series S hålla tillbaka dom tycker man då dom ändå måste utveckla spelet till "sämre" datorer så kan ju inte vara mycket jobb att då också ta hänsyn till Series S.
Nu ska man ju tilläga att jag verkligen inte kan mycket om spelutveckling och utvecklarna så klart har bättre koll än vad man själv har, men lite konstigt låter det.
Lathet är vad det handlar om. Inget annat.
Inte sant.
Var föresten någon annan high up utvecklare som påpekat samma sak för ganska länge sen.
Att det är såpass stort kliv emellan PS5/Series X och Series S att det blir problematiskt.
subterranean homesick alien
Det hade varit mycket bättre att dra ner på ögongodiset på Series S istället. De som har köpt en måste väl ändå vara medvetna om att det är en långsammare konsol och att det kan innebära kompromisser? Bättre med högre fps och lägre grafik. Nu måste alla andra drabbas för att den är långsammare. Känns så skevt.
Jätteintressant information.
Tvivlar ju rätt mycket på att det skulle ha något som helst och göra med lathet. Tvivlar ju på att utvecklingsteamet satt och sa "Nä pallar inte göra jobbet idag så vi skiter i det". Ledningen hade nog blivit glada då....
Handlar nog mer om tid och resurser helt enkelt. Dock som sagt väldigt konstigt av en så stor utvecklare att inte kunna ha den tiden och resurserna tycker jag.
Det hade varit mycket bättre att dra ner på ögongodiset på Series S istället. De som har köpt en måste väl ändå vara medvetna om att det är en långsammare konsol och att det kan innebära kompromisser? Bättre med högre fps och lägre grafik. Nu måste alla andra drabbas för att den är långsammare. Känns så skevt.
Håller med. Jag hade hoppats att valet mellan 30 eller 60 fps (eller högre) skulle vara standard vid det här laget, och då spelar det mindre roll om det ser skräp ut på billigaste maskinen - låt folk välja. Men de säger eller antyder å andra sidan att det inte bara är att skruva ner grafiken och köra, så det kräver kanske mycket jobb. Samtidigt har de ju haft specsen för konsolerna ett bra tag nu, och andra får jäkligt bra flyt med Series S samtidigt som det ser bra ut.
Han skrev även detta innan kontot togs bort, killen har tydligen aldrig jobbat med spelet eller WBM?

Tillbaka till frågan, dem populäraste grafikkorten på Steam är fortfarande 1060 och 1650 (2060 och 3060 kryper upp mer och mer dock).
Vill man sälja så många exemplar som möjligt så måste man fortfarande se till att spelen fortfarande kan spelas på lägre inställningar på billigare maskiner.
Sa precis samma sak innan dessa konsoller släpptes. Det sätter solklart lägstanivå betydligt lägre eftersom allt till series X måste funka till series S.
Extremt konstigt beslut som många kompetenta inom branschen vände sig emot långt innan lanseringen. Detta ger ytterligare en stor fördel för de exklusiva titlarna på PS5 denna generation.
En viss slice av amatörtyckarna saknar ju helt sunt förnuft som vanligt.
En viss slice av amatörtyckarna saknar ju helt sunt förnuft som vanligt.
Och en viss del av dessa tycker förmodligen samma sak om dig. Men man kan diskutera saker utan att säga sånt, hålla sig till ämnet, prata om sakfrågan utan att sätta stämplar på meningsmotståndarna.
Men eftersom det är den grafiska prestandan som XSS drar ner, borde inte det rimligen snarare betyda att fler spel kommer ha alternativet med högre FPS (med lägre upplösning) för PS5 och XSX..? Då den lägsta gemensamma nämnaren drar ner det som sänker just FPS, högre upplösning, precis som alternativen i de bättre systemen. Men redan nu ibland inte i XSS.
Han är alltså en tech artist och inte en utvecklare?
En technical artist är en utvecklare... 🤨
Om nu Series S inte är så mycket bättre än One X. Men vi vet att den är klart mycket bättre än One X så förväntar jag mig att spelet kommer komma till PS4 och XO också. Många utvecklare har sagt att Series S håller tillbaka spelutvecklingen. Helt plötsligt kommer det en 60-120fps patch med högre upplösning och helt tyst från dem. Dying Light 2. Cyberpunk 2077. Listan kan göras lång. Tänk på detta. Det finns nu flera 120fps spel på Xbox Series S än det finns till PlayStation 5. Hur kommer det sig om nu Series S håller tillbaka spelen?
Det som talar enormt emot honom, Lee Devonald, är att han tog bort hela sitt kontot, inte bara tweeten, utan hela kontot. Och från Gotham Knights utvecklaren är det bara lathet. Om större spel, snyggare spel kan få till ett 60fps läge kan också dem. Vänta bara. Om någon månad eller två kommer det en patch.
En technical artist är en utvecklare... 🤨
Okej, så han programmerar och optimerar spelet?
Det som talar enormt emot honom, Lee Devonald, är att han tog bort hela sitt kontot, inte bara tweeten, utan hela kontot. Och från Gotham Knights utvecklaren är det bara lathet. Om större spel, snyggare spel kan få till ett 60fps läge kan också dem. Vänta bara. Om någon månad eller två kommer det en patch.
Det är väl också det att pc specs är lägre än Series S och att han inte vet något om utvecklingen av just det spelet. Han har gissat, står det i kommentarerna.
Om en studio som CDPR kan få Cyberpunk att flyta i 60 på Series S så kan den väl inte vara så jäkla dålig.
Fast det det är klart att den kan sätta käppar i hjulen för den här generationen, men vet inte om det kommer göra någon jätteskillnad. Vi får väl se om spel exklusiva till PS5 kommer vara så mycket fetare.
Series S borde varit en streaming konsol.
Jag tror att på konsolsidan så drar Series S ner generationen för att spel ska anpassas.
Det sades samma från vissa håll på förra generationen, spel fick inte full potential på "pro varianterna" för att gammel-varianterna också skulle flyta. Därför en "mid upgrade" mitt i en generation inte ger mer än det kanske borde.
Att jämföra med PC är inte riktigt samma sak. PC är en marknad där folk är vana att tweaka och hålla på med inställningar och där det ges mer möjlighet i spelen. Det vill man helst undvika med konsoler, det är en av huvudargumenterna också bland konsol-användare varför man väljer det ist för gaming-dator.
Grattis du vann just precis ett pris i det korkaste jag läst detta år.
Spela spel är kul ibland.
Så som jag ser det är att inte släppa en budget konsol totalt dumt. Det är en hel marknad av casual gamers som vägrar punga ut 5k+ för att kunna lira lite till och ifrån och därför struntar i det eller håller kvar sig i dom gamla maskinerna(som företagen inte kommer tjäna lika mycket på). Det är för mycket stålar att skippa ut på det folket(Vilket får bli mig också då jag har en Series S, som jag dock köpte initialt för att ha något att lira på i väntan att få tag i en PS5) bara för att krama bollarna på alla dessa "hardcore gamers".
Visst folk får sluta se sig själva som en exklusiv skara och inse att spelande ligger på många nivåer rent intresse mässigt samt ekonomiskt. Att exkludera och skapa en nischad klubb är bara dumt ur ett affärsperspektiv på en så bred marknad.
Vill man ha det värsta av det värsta finns alltid PC men då får man vara beredd på att länsa plånboken därefter också
Missbrukare av Souls
Series S borde varit en streaming konsol.
Jag tror att på konsolsidan så drar Series S ner generationen för att spel ska anpassas.
Det sades samma från vissa håll på förra generationen, spel fick inte full potential på "pro varianterna" för att gammel-varianterna också skulle flyta. Därför en "mid upgrade" mitt i en generation inte ger mer än det kanske borde.
Att jämföra med PC är inte riktigt samma sak. PC är en marknad där folk är vana att tweaka och hålla på med inställningar och där det ges mer möjlighet i spelen. Det vill man helst undvika med konsoler, det är en av huvudargumenterna också bland konsol-användare varför man väljer det ist för gaming-dator.
Ja, fast om man på PC sidan som amatör kan sitta någon halvtimme och leta fram rätt inställningar på sin PC bordet det ju inte vara omöjligt för en utvecklare att hitta TVÅ profiler som lämpar sig för olika hårdvara, en för Series S och en för Series X. CDPR har ju t.ex. (trots många andra brister) lyckats få Cyberpunk att lira i 60+ FPS på mitt grafikkort som är 8 år gammalt, och då inte på lägsta inställningarna, då borde man kunna få till 30 FPS på en Series S utan problem utan att hålla tillbaka de mer kraftfulla plattformarna. Givetvis med olika grafisk kvalitet, det säger ju sig själv. 🤔
Om nu Series S inte är så mycket bättre än One X. Men vi vet att den är klart mycket bättre än One X så förväntar jag mig att spelet kommer komma till PS4 och XO också. Många utvecklare har sagt att Series S håller tillbaka spelutvecklingen. Helt plötsligt kommer det en 60-120fps patch med högre upplösning och helt tyst från dem. Dying Light 2. Cyberpunk 2077. Listan kan göras lång. Tänk på detta. Det finns nu flera 120fps spel på Xbox Series S än det finns till PlayStation 5. Hur kommer det sig om nu Series S håller tillbaka spelen?
Series S har betydligt bättre processor än förra generationen där processorn är den stora flaskhalsen så i den och ssd aspekten är skillnaden stor. Gällande grafik och minne så är ökningen betydligt mindre eller likvärdigt One X. Att Series S sätter käppar i hjulen har inte märkts av ännu då de flesta spelen är crossgen och där sätter förra generationen ribban.
Även om Series S klarar av att köra ett spel rent tekniskt så kommer det dessutom ta tid att säkerställa att spelet fungerar. Denna tid hade man kunnat spendera på annat istället och det kommer att leda till sämre spel och att utvecklare väljer PS5 i fler fall där de måste välja.
Har ju varit självklart för precis alla utom de mest inbitna av Xbox-fanboys sedan potatisen presenterades.
Fast så där enkelt är det verkligen inte. Forza Horizon 5 ser bra ut i 60 fps-läget på Series S. Även Sea of Thieves och MS Flight Sim är fina (i lägre framerate visserligen). Men visst, den kanske är eller blir ett hinder i vissa spel, men det gäller uppenbart inte alla.
Jag skulle bli förvånad om vi inte ser tillbaka på denna generation som att Series S höll tillbaka multi-plattformspelen. Visst det går att "sänka ögongodis" och dra ner på upplösning, men någonstans måste väl hårdvaran att börja sätta gränser? Ska du ha 30 karaktärer på skärmen istället för 100? Vad gör det med scenen av en storstad?
Något jag personligen ser fram emot är spelvärldar som är mindre statiska. Att en NPC inte sitter på samma stor, vid samma bord med samma blomma som aldrig vissnar genom hela spelet. Kommer Series S ha kraften för en sådan spelvärld? Jag vet inte och jag antar att vi inte kommer att veta förrän vi har denna generationen i backspegeln, men jag hoppas att jag blir positivt överraskad. Spelutvecklare är bra på att fejka saker och hitta genvägar.
Han skrev även detta innan kontot togs bort, killen har tydligen aldrig jobbat med spelet eller WBM?
https://i.redd.it/ncj2b0qja1u91.jpg
Tillbaka till frågan, dem populäraste grafikkorten på Steam är fortfarande 1060 och 1650 (2060 och 3060 kryper upp mer och mer dock).
Vill man sälja så många exemplar som möjligt så måste man fortfarande se till att spelen fortfarande kan spelas på lägre inställningar på billigare maskiner.
Vilket också sätter käppar i hjulet då det behövs 2000-serien för att stödja direct storage.
Så PC håller förmodligen tillbaka spel från att optimeras för senaste generationens konsoler. Direct storage 1.1 är inte ens släppt än och kommer förmodligen göra stor skillnad framöver.
Lite info om detta på devblogs.microsoft.com