Trots att Gotham Knights bara släpps till pc och nutida konsoler (inte PS4 eller Xbox One) kommer det vara låst till 30 bilder i sekunden (om du inte spelar det på pc). Beskedet kom från producenten Fleur Marty på Discord förra veckan, skriver Wccftech, och reaktionerna var inte glada.

Efter det gick utvecklarkollegan Lee Devonald på Rocksteady (ägs liksom utvecklaren WB Games av Warner) ut med sin syn på 30 fps-problemet, och i korthet pekade han ut Xbox Series S som boven i dramat. Han sa att "vi har en current gen-konsol som inte är mycket bättre än en förra generationens one". I andra kommentarer sa han att spel som släpps till flera plattformar måste anpassas till det klenaste systemet - alltså Series S. Han kallar den "en potatis" och att den begränsar en hel generation.

Efter Devonalds kommentarer på Twitter har både inläggen och kontot tagits bort. Men det han skrev skärmdumpades och finns återgivet till exempel här:

Series S kostar grovt räknat tre femtedelar så mycket som storasyskonet Series X och Playstation 5, och det betyder förstås eftergifter. Den har exempelvis långsammare och mindre minne och även processorn är långsammare än hos Series X. Samtidigt klarar den att driva såväl notoriskt tungdrivna MS Flight Simulator (inte i 60 fps, dock) och läckra Forza Horizon 5. Det senare har ett prestandaläge som rullar i 60 bilder per sekund.

Vilket Gotham Knights alltså saknar, det kommer rulla i 30 fps på samtliga konsoler. Ett beslut WB Games förklarade med att det är mer komplicerat än att sänka upplösningen för att åstadkomma 60 bilder/sekund i spelet. Hur väl det tas emot får du veta inom kort - det släpps den 21 oktober, och recension kommer.