Snabbkollen - Hur viktig är frameraten i spel?

Medlem

Hir viktig jag tycker den är?
Haha. Ni snackar med killen som inte ens visste att det fanns frame rate drops i Zelda BotW. På Wii au dessutom. Inte föränn någon sa det.

Så 30 vs 60 fps osv? Inget jag tänker på. Bara det inte störtdyker till typ 4 fps mitt i en fight

Medlem

Brukade aldrig ha problem med 30fps förut. även när jag hade en fet dator ståendes brevid mina konsoler som jag hoppade friskt mellan. Men sedan inköpet av min XBS:S så har jag på något höger lyckats skämma bort mina ögon ändå, det blödde ett tag kan man säga när jag gick tillbaks från Elden Rings 60fps till Bloodbornes 30fps(som även gillar att dippa på köpet) men det går att vänja sig efter någon halvtimma!

Så svaret är att det är inte superviktigt med höga nivåer däremot som Xstioph skriver så vill man ju gärna ha den konstant!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Beror på genren. I racing och snabb action är hög fps (och jämnt flyt) viktigt, men i saker som Xcom spelar det mindre roll (även om det är skönare för ögonen).

Många Forza-spel var/är kända för att de rullade i 60 konstanta fps, men backspeglarna hade lägre fps. Där var skillnaden väldigt tydlig.

Intressant läsning. Brukar lira lite Forza ibland på Series X. Inget jag har lagt märke till men måste se skillnaden nästa gång jag spelar. Man kan säkert se det ganska markant om det är 60 vs 30 sida vid sida.

Varför jag inte har sett det förut beror nog på att jag kör tredje person i racing simmar.

Medlem

Helst inte mindre än 100fps, 60 fps är miniumum. 30-fps är helt ospelbart för mig, på grund av vilken fruktansvärd migrän som det kan utlösa.

Medlem

Allt beror på vilket spel.
Spelar en del konsolspel och på Steam Deck, där får man inte vara kräsen alltid.
Men det är verkligen skillnad på 30FPS och 60FPS, dom som påstår att dom inte ser skillnad måste ha fel på ögonen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Känner av 30 vs 60fps väldigt mycket. 30 känns ofta trögflytande och jag har svårt att uppmärksamma detaljer utan att stanna bilden helt. Känner skillnad upp till 90fps. 90 och uppåt märker jag ingen skillnad på.

Medlem

Pallar inte att gå tillbaka igen i action spel, över 30 borde vara standard i alla spel för senaste generationen. Jag tycker att alla spel borde ligga på minst 40FPS i alla fall, helst högre ifall spelet innehåller actionbaserat gameplay.

Jag är dock beredd att betala för Pro modell för högre FPS, men tycker ändå att standard ska vara minst 40 utan Pro.

Ambassadör
Xbox

Det är inte så noga så länge det är stabilt. Är mer intresserad av spelens innehåll än framerate.


signatur

Jump in.

Medlem

60 fps minimum. Snabba competitive FPS-spel, gärna 100+.

Som tur är har majoriteten spel på PC det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

I alla spel som kräver någon form av reaktion eller precision så är FPS den viktigaste delen i hur spelbart det är för mig.

Finns klart många spel som FPS har en väldigt lite roll men överlag känner jag att det är bland de viktigaste, långt över grafik.

Medlem

Spelar mest strategi och RPG, så jag känner personligen inte att jag behöver gå över 60 i alla fall. Spel med högt tempo intresserar mig inte specifikt alls.

Sen är det ju en del spel som har svårt med att lösa 1080p60 (*host* CP2077 *host*) även på biffigare grejer, och då drar jag ner detaljerna lite för att få en någorlunda jämn spelupplevelse (håller med @Mortaigne m.fl. i att stabiliteten är viktigare, än antalet frames/s), men överlag känns det inte så viktigt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Helt avgörande! Undviker spel under 60 men siktar på att ligga runt 100. Sen är det ju såklart viktigt att det är "bra" frames och att undvika allt vad stutter heter

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Stabilitet är viktigare för mig än siffran i sig. Högre är naturligtvis att föredra, men jag väljer hellre stabila 30 FPS än ostabila 60 FPS.

Så är det... jag har alltid propagerat för stabilitet och flyt istället för skyhög FPS som fluktuerar enormt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Allt beror på vilket spel.
Spelar en del konsolspel och på Steam Deck, där får man inte vara kräsen alltid.
Men det är verkligen skillnad på 30FPS och 60FPS, dom som påstår att dom inte ser skillnad måste ha fel på ögonen.

Jag har nog fel på ögonen.

Men jag har å andra sidan inte testat 30 vs 60 sida vid sida.


signatur

IDKFA

Medlem

Föredrar 60 fps men vissa spel kan även fungera bra på 30 fps om man kör med kontroller. Allt över 60 fps är dock inte så viktigt för mig.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag har nog fel på ögonen.

Men jag har å andra sidan inte testat 30 vs 60 sida vid sida.

Det kan jag inte svara på men skillnaden är enorm både hur det ser ut och känns imo.
Jag brukar dra en referens om biljard med ett kvastskaft. Visst det funkar men det är inte bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beror ofta helt på spelet. Nice med 60 fps men jag kan även ha skitkul med split screen multiplayer i Road Rash 2 till Mega Drive trots att det då bara rullar i typ 8 fps 😊

Medlem

Beror på spelet. MS Röj är ospelbart under 120fps.

Medlem

Beror på spelet men klagar ju inte om det är 60 åtminstone. Men lägst 30.

Medlem

Tycker 60 är okej om jag spelar med handkontroll. Med mus och tangentbord är det oftast viktigare med mer än så. Snabba shooters vill jag helst ha 120+. Spelar en del Hell Let Loose, där fungerar det med något lägre fps då det är så pass långsamt, brukar ligga mellan 80-110). Skulle gärna ha mer, men 10700k och 3070 verkar inte kunna göra bättre ifrån sig i det spelet än så.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Helt avgörande nu för tiden. Har bara Oled-skärmar hemma och det är en mycket större skillnad på denna teknik än ex LCD. Jag spelar inte i 30 fps längre, då får det va. Vissa spel på PS5 har ju 40 fps 4K, det är acceptabelt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Har inte ett enda spel på min pc som rullar under 60 fps, 40 och uppåt är acceptabelt för mig. Stabil framerate är dock mer avgörande, men ah på pc kan man näst intill alltid pilla till det så man blir nöjd.

Hållt mig borta från skräphögarna till next gen som min pc redan utpresterar på exakt alla plan, köpte en steam deck istället som fyller en funktion varken konsolerna eller pc'n kan.
Mycket nöjd.

12
Skriv svar