Rapport: Hellena Taylor erbjöds mer än hon hävdar för Bayonetta 3

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

allt hon har än så länge är ord.

Rättelse, allt någon har i nuläget är ord. Det är ingen som har backat upp sina påståenden. Om det visar sig att hon har ljugit så är det nog det dummaste hon kunnat gjort med tanke på hur lite det skiljer. Men jag är öppen för att ha fel.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

För att försöka få en större summa. Om det är så att hon erbjöds 15 000-20 000 dollar men egentligen ville ha minst 100 000 tror jag många hade kallat henne girig. Om hon istället bara går ut med 4000 tycker många synd om henne.
"Hon som är den riktiga rösten, hur kan hon få så lite betalt? Skandal!"
Sen byggs det upp ett hätsk stämning online som sätter press på Platinum Games att agera och kanske går med på en dyr förlikning för att få problemet att försvinna.
Jag spekulerar självklart här men underskatta inte makten hos förbannade personer online.

Jag vet inte, om hon hade gått ut och sagt att hon erbjöds 15 000 så hade jag ändå tyckt att det är för lite för en IP av Bayonetta's storlek. Residuals kanske är att ta i, men en högre lön än 15 000 är det minsta man kan begära. Det vore helt efterblivet att ljuga om en sån liten skillnad.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Fascinerande hur många som fyller i luckor med antaganden, oavsett åt vilket håll de pekar i just det här fallet.
Detta kan i allra högsta grad användas av andra i annat än goda syften, oavsett om det handlar om att smutskasta en part man inte håller med, eller något annat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det där är mer pengar än dom flesta människor kommer att ha i hela sin livstid.
Sorry, ingen sympati från mig. Tråkigt att hon inte får spela en roll som hon vill spela så klart, tråkigt som artist.
Men let's be honest, det där var en fair kompensation för ett par dagars jobb.

Medlem

Att hon helt plötsligt vill ”lämna hela spelserien bakom sig” tyder ju på att bloomberg har rätt.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag vet inte, om hon hade gått ut och sagt att hon erbjöds 15 000 så hade jag ändå tyckt att det är för lite för en IP av Bayonetta's storlek. Residuals kanske är att ta i, men en högre lön än 15 000 är det minsta man kan begära. Det vore helt efterblivet att ljuga om en sån liten skillnad.

Tycker du att alla utvecklare, animatörer osv också ska få 4000(eller mer som du säger) för 4 timmars arbete?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag vet inte, om hon hade gått ut och sagt att hon erbjöds 15 000 så hade jag ändå tyckt att det är för lite för en IP av Bayonetta's storlek. Residuals kanske är att ta i, men en högre lön än 15 000 är det minsta man kan begära. Det vore helt efterblivet att ljuga om en sån liten skillnad.

Eftersom du verkar ha bra koll på lönerna för röstskådespelare så kan du gärna komma med några exempel på vad röstskådespelare har tjänat när de jobbat med andra spel. Eller är det så att du bara godtyckligt tycker att ersättningen är låg i detta fall utan att veta vad lönerna normalt ligger på?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag vet inte, om hon hade gått ut och sagt att hon erbjöds 15 000 så hade jag ändå tyckt att det är för lite för en IP av Bayonetta's storlek. Residuals kanske är att ta i, men en högre lön än 15 000 är det minsta man kan begära. Det vore helt efterblivet att ljuga om en sån liten skillnad.

Har svårt att förstå ditt argument. Hon är värd den lön som hon och arbetsgivaren kan komma överens om. Det är så en marknad funkar. Det har inget med storleken av IPt att göra.

Sedan tycker nog platinum att hon överestimeras hennes betydelse för IPt. Det är ett beslut ingen annan än IP-ägaren kan ta. Och jag kan garantera dig att de då även räknat in en viss Internet-backlash för att orginalskådisen inte är med (kanske inte av denna storleken dock). Samtidigt är de kanske villiga att betala mer för Hale. Då hon var tänkt att ge lite mer status åt produktionen (och lite lättare att ha att göra med).

ZF
Medlem

Känns som de flesta blandar ihop värdet av ett namn med värdet av tid. Skådisar säljer ju båda, men värderas bara efter det första.

Kommer folk mest bry sig vem som gör rösten i tredje delen när till och med 007 är utbytbar.

Frågan blir alltså till sist om arbetaren längst ner på golvet ska ha högre lön bara för att företaget går bättre. En halvpromille på varje ihopskruvad iPad i anställningskotraktet.

Det låter ju fint. Men var annars funkar det så?

Medlem

Är ju inte röstskådis själv så kan inte procedurerna men väldigt många verkar tro att inga omkostnader förekommer eller förberedelser och arbetstimmar utanför studion. Tjänar inte många content creators mer pengar på mindre tid i "studion" i så fall t ex?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tycker du att alla utvecklare, animatörer osv också ska få 4000(eller mer som du säger) för 4 timmars arbete?

Med tanke på hur mycket en bra röstskådis gör för ett spel så är det inte riktigt jämförbart. En programmerare eller animatör har
dessutom ett fast jobb, medans det kan gå längre torrperioder för en röstskådis, kolla på den genomsnittlige röstskådisens IMDB-lista och säg mig att lönerna är jämförbara på sikt om dom får spottstyvrar till betalt. Nu vet jag inte hur det är i Japan, men jag känner folk inom spelindustrin här i väst, och samtliga fall så får dom bonusar vid release. Ganska stora summor, bonusar som jag fått bekräftat i ett fall att dom inte utbetalas till röstskådisarna.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av meanh:

Eftersom du verkar ha bra koll på lönerna för röstskådespelare så kan du gärna komma med några exempel på vad röstskådespelare har tjänat när de jobbat med andra spel. Eller är det så att du bara godtyckligt tycker att ersättningen är låg i detta fall utan att veta vad lönerna normalt ligger på?

Måste man ha bra koll på genomsnittslönen för en röstskådis för att anse att det är dåligt betalt? Halmgubbe deluxe. Kolla istället på hur länge det kan gå mellan jobb för en röstskådis.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Med tanke på hur mycket en bra röstskådis gör för ett spel så är det inte riktigt jämförbart. En programmerare eller animatör har
dessutom ett fast jobb, medans det kan gå längre torrperioder för en röstskådis, kolla på den genomsnittlige röstskådisens IMDB-lista och säg mig att lönerna är jämförbara på sikt om dom får spottstyvrar till betalt.

Haha du tror seriöst att en röstskådespelare är viktigare än skickliga programmerare eller animatörer? Det finns massvis av spel som inte ens har röstskådespelare, visar hur viktigt det är. 😂

Sen att det finns en torrperiod mellan jobb för röstskådespelare är anledningen till varför personen skulle få 15000 dollar för 16 timmars arbete.
Hon förtjänar verkligen inte mer med tanke på hur lite erfarenhet hon har.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av maq777:

Har svårt att förstå ditt argument. Hon är värd den lön som hon och arbetsgivaren kan komma överens om. Det är så en marknad funkar. Det har inget med storleken av IPt att göra.

Har svårt att förstå *ditt* argument, åberopa marknadskrafter är inte direkt ett argument. Jag anser att 15 000 är dåligt betalt, om du inte håller med så är det inget fel på det, men jag vill gärna höra varför. Företag har mer makt än en röstskådis, och som vi kan se här så verkar det som att dom fritt kan diktera villkoren.

Och det har absolut med att göra hur stort IP:t är, större IP:n drar in mer pengar, och då kan det vara rimligt för en röstskådis att begära mer pengar för att göra en uppföljare. Bayonetta är väl försäljningsmässigt i medelklass, vilket är varför jag anser att hon tar i lite väl mycket när hon begär residuals. Men mer än 15 000, om det nu är sant, är absolut rimligt att begära. Om det visar sig att hon talar sanning, och dom enbart erbjöd 4 000, då är det nästan en förolämpning.

Det är inte direkt som att den genomsnittliga röstskådisen här i väst är i konstant arbete, det kan gå år mellan gig för dom flesta. Det blir då svårt att bygga upp en pool av bra röstskådisar, vilket också förklarar varför vi har sån kass variation på röstskådisarna i västerländska spel.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Haha du tror seriöst att en röstskådespelare är viktigare än skickliga programmerare eller animatörer? Det finns massvis av spel som inte ens har röstskådespelare, visar hur viktigt det är. 😂

Sen att det finns en torrperiod mellan jobb för röstskådespelare är anledningen till varför personen skulle få 15000 dollar för 16 timmars arbete.
Hon förtjänar verkligen inte mer med tanke på hur lite erfarenhet hon har.

Nu vrider du på mitt argument, sluta vara löjlig och argumentera som en vuxen. Var har jag påstått att en skådis är viktigare än en programmerare eller animatör? Om du inte förstår det jag skriver så behöver du inte ens behaga svara.

En bra skådis gör mycket för ett spel som har röstskådisar, det går inte ens att argumentera emot. Det finns hur många exempel på det som helst, det finns diskussioner om det på det här forumet till och med. Det faktum att dåliga röstskådisar helt kan förstöra upplevelsen av ett spel är också ett bra bevis på det, t.ex Peter Dinklages kassa skådespeleri i Destiny. En skådis som på pappret är mer erfaren, dina argument håller inte. Pinsamt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tycker du att alla utvecklare, animatörer osv också ska få 4000(eller mer som du säger) för 4 timmars arbete?

Vet inte hur det ser exakt ut för röstskådespelare, men igår hade vi en föreläsning där gästen sa att en "normal ingångslön" för en skådespelare är mellan 10-25000kr per dag. För större skådisar är det "helt andra summor såklart". & det är bara här i lilla Sverige. Men det får betalas om skådisen så är med en kvart eller hela dagen (normalt kanske 8 timmar). Har inte haft någon lektion om det ännu men kan tänka mig att röstskådisar också betalas utifrån hur mycket dialog som läses in. Sånt är värt att tänka på när en försöker jämföra med "vanliga yrken" som betalas i lön per månad. Väldigt olika saker. Å andra sidan tror jag det är få som skulle klaga på en lön om $1000/timmen haha.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Måste man ha bra koll på genomsnittslönen för en röstskådis för att anse att det är dåligt betalt? Halmgubbe deluxe. Kolla istället på hur länge det kan gå mellan jobb för en röstskådis.

Självklart får du anse att en summa är dåligt, eller bra, betalt. Men när man ser någon anse att en summa som är mer än 25% av medelårsinkomsten i USA (kring $50000) är dåligt betalt för 16-20 timmar i en inspelningsstudio, så önskar jag lite mer substans än personligt "tyckande". Min poäng är att man behöver kunna ge en bra motivering till varför $15000 är dåligt betalt och då är fakta så som lönebilden i branschen en viktig del.

Angående tid mellan jobb så är det inte relevant när det gäller storlek på lön, om jag inte kan överleva på att jobba inom en bransch med begränsad mängd arbete (eller stor konkurrens om jobben) så får jag helt enkelt tjäna pengar på andra sätt inom andra branscher.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Har svårt att förstå *ditt* argument, åberopa marknadskrafter är inte direkt ett argument. Jag anser att 15 000 är dåligt betalt, om du inte håller med så är det inget fel på det, men jag vill gärna höra varför. Företag har mer makt än en röstskådis, och som vi kan se här så verkar det som att dom fritt kan diktera villkoren.

Och det har absolut med att göra hur stort IP:t är, större IP:n drar in mer pengar, och då kan det vara rimligt för en röstskådis att begära mer pengar för att göra en uppföljare. Bayonetta är väl försäljningsmässigt i medelklass, vilket är varför jag anser att hon tar i lite väl mycket när hon begär residuals. Men mer än 15 000, om det nu är sant, är absolut rimligt att begära. Om det visar sig att hon talar sanning, och dom enbart erbjöd 4 000, då är det nästan en förolämpning.

Det är inte direkt som att den genomsnittliga röstskådisen här i väst är i konstant arbete, det kan gå år mellan gig för dom flesta. Det blir då svårt att bygga upp en pool av bra röstskådisar, vilket också förklarar varför vi har sån kass variation på röstskådisarna i västerländska spel.

Ja, jag är liberal. Jag tycker det är bra att folk och företag kan välja vad de spenderar sina egna pengar på. Jag tycker också det är bra att man själv kan begära exakt så mycket man vill för sin tjänst. En fungerande marknadsekonomi är fucking great.

Jag tycker det är skitbra att hon begära det hon ville. Nu lyckades hon inte övertyga köparen att just hennes tjänst var värd det hon begärde. Bättre lycka nästa gång. Sitt ner i båten. Det kommer nya gig.

Vad du eller jag tycker är orimlig/rimligt i lön är ointressant. Så är även storleken på IPt. Företaget hittade annat/bättre sätt att spendera pengarna på.

Vi är överens om att mer pengar ger bättre röstskådisar på sikt. Så rösta med dina pengar. Betala för det du tycker är bra.

ZF
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nu vet jag inte hur det är i Japan, men jag känner folk inom spelindustrin här i väst, och samtliga fall så får dom bonusar vid release. Ganska stora summor, bonusar som jag fått bekräftat i ett fall att dom inte utbetalas till röstskådisarna.

Ja, men japanska röstskådisar är dessutom på en helt annan nivå av kändisskap än de i väst. Men nu är hon inte vare sig japan eller känd nog att segla på namnet som de, eller möjligen "riktiga" västerländska kändisar hade kunnat.

Så om det är japanska ordningar som gäller, vilket kanske är det rimliga för ett hyfsat japanskt spel, så följer det med en hel del andra åtaganden också. Så om hon inte medverkar i paneldiskussioner och släpper en EP med inläsningen av någon sidhistoria för spelet så blir givetvis den totala andelen i produktionen ändå betydligt mindre än vad en japansk röstskådis hade kunnat räkna med. Men så är det troligen betydligt mer jobb med det också. Även om det visserligen finns Comic Cons att signera bilder på.

Hursomhelst så verkar inte röstskådepelandet ha ansetts vara särskilt vitigt ens från början. Det finns en lång intervju från tidigare spel, och det nämndes vad jag minns inte ett ord om rösten: www.youtube.com/watch?v=XHTna1NRVSc Vilket är rätt talande.

Medlem
Skrivet av maq777:

Vad du eller jag tycker är orimlig/rimligt i lön är ointressant. Så är även storleken på IPt. Företaget hittade annat/bättre sätt att spendera pengarna på.

Men vad gör du här då? Det här är ett diskussionsforum där vi delar våra åsikter. Om våra åsikter inte är intressanta, varför ens delta? Kom igen nu.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, men japanska röstskådisar är dessutom på en helt annan nivå av kändisskap än de i väst. Men nu är hon inte vare sig japan eller känd nog att segla på namnet som de, eller möjligen "riktiga" västerländska kändisar hade kunnat.

Jag tog upp Japan för att PlatinumGames är en Japansk studio, kändisskap är irrelevant när det kommer till hur bonusstrukturen är utformad, jag vet inte hur dom betalar ut bonusar i Japan och huruvida röstskådisarna traditionellt också får bonusar där. Jag vet bara att dom i regel inte får det i väst.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av meanh:

så önskar jag lite mer substans än personligt "tyckande". Min poäng är att man behöver kunna ge en bra motivering till varför $15000 är dåligt betalt och då är fakta så som lönebilden i branschen en viktig del.

Det hela är relativt till den egna spelserien. För en förstagångsskådis i ett nytt IP är 15 000 mycket, för ett tredje spel i en ganska stor spelserie, not so much. I regel så brukar skådisar kunna begära mer för att göra uppföljare, det är så det fungerar. Och då antar vi nu bara att PlatinumGames talar sanning, vilket vi inte vet än. Om det nu är 4 000 som hon säger så är det på tok för lite.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag vet inte, om hon hade gått ut och sagt att hon erbjöds 15 000 så hade jag ändå tyckt att det är för lite för en IP av Bayonetta's storlek. Residuals kanske är att ta i, men en högre lön än 15 000 är det minsta man kan begära. Det vore helt efterblivet att ljuga om en sån liten skillnad.

44 000 eller 166 000 tycker jag ändå är en avsevärd skillnad. Eller? Mer än tre gånger så mycket.
Sen ska man ju också tänka på att dom 166 000 är för 20 timmars jobb (vilket är 8300kr/timme) och det verkar som att det var det minsta antalet planerade timmar så vi vet inte vad slutlönen skulle ha blivit.
Men som jag skrev i något annat inlägg så vet vi ju inte vad som är sant än. Vi får helt enkelt vänta och se vem som har skitit i det blå skåpet, Taylor eller Platinum Games.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Vilken soppa… Nu erkänner hon ju ändå plötsligt på Twitter att det som senare rapporterades stämmer. Att hon faktiskt blev erbjuden $10000 men nekade, och därefter blev erbjuden ytterligare $5000.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Det verkar faktiskt inte vara så värst mycket jobb, några dagar för att spela in all dialog. Tycker hela hennes initiala twitter-tarad kändes ganska narcissistisk där hon ville piska upp ett drev mot företaget som hämnd för att hon inte fick rollen (vilket knappast är nån mänsklig rättighet...)

Det går bra att tacka nej och gå vidare med andra jobb/kontrakt om galoscherna inte passar och man behöver inte ta hämnd på alla människor man anser sig haft en oförrätt med..

Medlem

Vill bara påminna alla. Nu är recensionerna för Bayonetta 3 ute. Spelet har fått skyhöga betyg. Jag kan knappt bärga mig.

Medlem
Skrivet av maq777:

Vill bara påminna alla. Nu är recensionerna för Bayonetta 3 ute. Spelet har fått skyhöga betyg. Jag kan knappt bärga mig.

Lär ju inte vara många (om någon) som bojkottar för att hon bad om det

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Lär ju inte vara många (om någon) som bojkottar för att hon bad om det

Inte ens ett litet metoo-drev fick hon igång.

12
Skriv svar