Fortnite-veteran går till Naughty Dog för att syssla med intäktsgenerering

Robot
Fortnite-veteran går till Naughty Dog för att syssla med intäktsgenerering

Kan han vara kopplad till The Last of Us-multiplayern?

#Fortnite, #Naughty-dog


Medlem

Äcklig titel, hoppas jag aldrig behöver jobba med en sådan person.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Äcklig titel, hoppas jag aldrig behöver jobba med en sådan person.

Kommentarsfältet presenterar stolt: Jag har inte en aning vad jag pratar om

Medlem
Skrivet av Aieth:

Kommentarsfältet presenterar stolt: Jag har inte en aning vad jag pratar om

Det är så klart från person till person, men det är denna typen av jobb som långsamt förstör spel. Genom att komma på hur man kan ta betalt för mer än att köpa spelet och sedan köpa expansioner/DLCs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är så klart från person till person, men det är denna typen av jobb som långsamt förstör spel. Genom att komma på hur man kan ta betalt för mer än att köpa spelet och sedan köpa expansioner/DLCs.

Du har ett litet barns förståelse för hur världen fungerar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är så klart från person till person, men det är denna typen av jobb som långsamt förstör spel. Genom att komma på hur man kan ta betalt för mer än att köpa spelet och sedan köpa expansioner/DLCs.

Fast fortnite’s gamepass (som han varit med och utvecklat) är ju snarare ett tecken på att det går att implementera på ett bra sätt. Ett gratisspel som du kan spela utan att betala en krona men du kan få extrasaker (som inte påverkar spelet) om du vill betala.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är så klart från person till person, men det är denna typen av jobb som långsamt förstör spel. Genom att komma på hur man kan ta betalt för mer än att köpa spelet och sedan köpa expansioner/DLCs.

Skrivet av Skunke:

Fast fortnite’s gamepass (som han varit med och utvecklat) är ju snarare ett tecken på att det går att implementera på ett bra sätt. Ett gratisspel som du kan spela utan att betala en krona men du kan få extrasaker (som inte påverkar spelet) om du vill betala.

Har betalat 79kr en gång för v-bucks för ett par år sen. Det räckte för ett Battle Pass och sen får man tillräckligt med v-bucks för nästa säsong och lite till genom att spela spelet. Bra och rimligt system kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Aieth:

Du har ett litet barns förståelse för hur världen fungerar.

...säger personen som goes full ad hominem. Inte direkt att anse som en mogen diskussions-/debatteknik.

Skrivet av Skunke:

Fast fortnite’s gamepass (som han varit med och utvecklat) är ju snarare ett tecken på att det går att implementera på ett bra sätt. Ett gratisspel som du kan spela utan att betala en krona men du kan få extrasaker (som inte påverkar spelet) om du vill betala.

Sen har ju personen tidigare jobbat på både EA och Zynga, bolag som kanske inte är kända för sina... "hälsosamma" betalningsmodeller.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

...säger personen som goes full ad hominem. Inte direkt att anse som en mogen diskussions-/debatteknik.

Det är ingen som har påstått att det är moget. La mig på samma nivå som människan som handviftar bort en hel industris femtonåriga förändringsprocesser med "det är äckligt".

Skrivet av PeTTs0n:

Sen har ju personen tidigare jobbat på både EA och Zynga, bolag som kanske inte är kända för sina... "hälsosamma" betalningsmodeller.

Klaga på det då, inte på enskilda personer anställda i ett maskineri.

EDIT: Han var QA testare på EA som tjugoåring. Men absolut, skyll honom för allt du inte gillar i spel.

Medlem
Skrivet av Aieth:

Det är ingen som har påstått att det är moget. La mig på samma nivå som människan som handviftar bort en hel industris femtonåriga förändringsprocesser med "det är äckligt".

Det säger lika mycket om dig som personen du "argumenterar" mot.

Skrivet av Aieth:

Klaga på det då, inte på enskilda personer anställda i ett maskineri.

EDIT: Han var QA testare på EA som tjugoåring. Men absolut, skyll honom för allt du inte gillar i spel.

Jag klagar inte, jag konstaterade faktum. Sen hur relevant tidigare anställningar är för personens nuvarande (nåja, kommande) arbetsroll, det är en annan femma. Fortfarande inget jag går in på, eller ämnar göra.
Du får för övrigt gärna sluta lägga ord i munnen på mig, jag har inte nämnt några av mina personliga preferenser överhuvudtaget, och jag har inte beskyllt personen på något sätt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det säger lika mycket om dig som personen du klagar på.

Jag klagar inte, jag konstaterade faktum. Sen hur relevant tidigare anställningar är för personens nuvarande (nåja, kommande) arbetsroll, det är en annan femma. Fortfarande inget jag går in på, eller ämnar göra.
Du får för övrigt gärna sluta lägga ord i munnen på mig, jag har inte nämnt några av mina personliga preferenser överhuvudtaget, och jag har inte beskyllt personen på något sätt.

Nä du sökte säkert upp informationen och delade med dig av den av ren välvillighet. Utav alla roller du kunde peka på pekade du på den äldsta och minst betydelsefulla. Men du menade ingenting och försökte inget säga med det. Absolut.

Medlem
Skrivet av Aieth:

Nä du sökte säkert upp informationen och delade med dig av den av ren välvillighet. Utav alla roller du kunde peka på pekade du på den äldsta och minst betydelsefulla. Men du menade ingenting och försökte inget säga med det. Absolut.

...du är medveten om att anställningarna nämndes i artikeln, va? I första meningen, till och med: "Anders Howard är en filur som varit aktiv i spelbranschen i många år och jobbat hos allt från Electronic Arts och Zynga till Epic Games och Ubisoft Stockholm.".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

...du är medveten om att anställningarna nämndes i artikeln, va? I första meningen, till och med: "Anders Howard är en filur som varit aktiv i spelbranschen i många år och jobbat hos allt från Electronic Arts och Zynga till Epic Games och Ubisoft Stockholm.".

Missade det. Ursäkta tonen då. Som någon som jobbar i industrin blir man ofantligt trött på vad som låter som rena konspirationsteorier där folk verkar tro att vi är ute efter att lura av alla så mycket pengar som möjligt med så dåliga produkter som möjligt.

Medlem
Skrivet av Aieth:

Missade det. Ursäkta tonen då. Som någon som jobbar i industrin blir man ofantligt trött på vad som låter som rena konspirationsteorier där folk verkar tro att vi är ute efter att lura av alla så mycket pengar som möjligt med så dåliga produkter som möjligt.

Alltså... jag vill inte dra en hel bransch över en kam, och anser inte att så bör göras med i princip någon större och/eller bred bransch alls. Det finns riktigt skrupellösa aktörer i branschen som använder tämligen cyniska metoder för att krama slantar ur kunder, medan det samtidigt finns sådana som brinner för att utveckla bra produkter och/eller lösningar för så många involverade parter som möjligt - så väl på producent- som konsumentsidan. Ingen av dessa bör få cred eller skit för det de inte gör.

Att Electronic Arts och Zynga fått kritik för betalningsmodeller och kundorienterade lösningar tror jag vi kan vara överens om, då detta rapporterats hyfsat flitigt om, medan exempelvis Fortnite fått förhållandevis god kritik för sina betalningsmodeller.

Däremot förstår jag att man kan bli trött på slentrianmässig kritik riktad väldigt löst mot en hel bransch.
Personligen upplever jag också att det finns väldigt mycket fördomar mot en allt för lång rad aktörer/branscher i samhället.
Jag blev väl mest lite trött på argumentationen som tog vid, no hard feelings mot någon egentligen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Go woke, go broke.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Alltså... jag vill inte dra en hel bransch över en kam, och anser inte att så bör göras med i princip någon större och/eller bred bransch alls. Det finns riktigt skrupellösa aktörer i branschen som använder tämligen cyniska metoder för att krama slantar ur kunder, medan det samtidigt finns sådana som brinner för att utveckla bra produkter och/eller lösningar för så många involverade parter som möjligt - så väl på producent- som konsumentsidan. Ingen av dessa bör få cred eller skit för det de inte gör.

Att Electronic Arts och Zynga fått kritik för betalningsmodeller och kundorienterade lösningar tror jag vi kan vara överens om, då detta rapporterats hyfsat flitigt om, medan exempelvis Fortnite fått förhållandevis god kritik för sina betalningsmodeller.

Däremot förstår jag att man kan bli trött på slentrianmässig kritik riktad väldigt löst mot en hel bransch.
Personligen upplever jag också att det finns väldigt mycket fördomar mot en allt för lång rad aktörer/branscher i samhället.
Jag blev väl mest lite trött på argumentationen som tog vid, no hard feelings mot någon egentligen.

Det finns definitivt cyniska affärsmodeller, framför allt i mobildelen. Min erfarenhet är att nästan ingen som jobbar med det gillar det, det är något folk hamnar i som nyutexaminderade och sen eventuellt blir kvar av i pga pengar/kollegor/bekvämlighet.

Problemet när det kommer till stora organisationer är ofta en disconnect mellan beslut högre upp i hierarkin och genomföring längre ner, framför allt i bolag med indirekta styrmetoder. På företag som EA och Ubisoft så tas beslut om design och monetization tidigt och högt upp i hierarkin och sen försöker folk leverera på det. I den processen känner alla sig sen bakbundna och utan makt att göra vad som borde göras. Projektet knyts sen sent ihop med hjälp av ett inskickat fire team som skalar bort allt som inte absolut måste med, och så blir det vad det blir.

Det jag inte tror folk förstår är hur lite makt alla individer som är med i det här faktiskt har. Och det inkluderar VDn. Nästan alla vill väl, men verkligheten är svår.

Och sen möter man allmänheten. Alla förstår att alla inte kommer gilla spelet. Vad som skaver är den mängd människor som genuint verkar vilja tro att det sitter någon sorts konspiration bakom det. Ta t.ex den första nissen i tråden vars omvärldsförståelse jag liknade vid ett litet barns, han har mängder av likes nu. Av andra barn som inte förstår.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Go woke, go broke.

Har ingenting med saken att göra...

Medlem
Skrivet av Esri:

Har ingenting med saken att göra...

TLOU2 sålde 10 miljoner kopior efter 2 år, majoriteten av de har dessutom varit med kraftiga rabatter för att få sålt skiten.

Hur mycket sålde God of War, Spiderman eller andra Sony triple A-exclusives den första månaden?

Nu gör ND F2P skräp och tar in "intäktsgenerering".

Så jag skulle definitivt våga säga att deras woke-agenda har betalat sig, åt det negativa hållet då.

Medlem

"Factions 2" blir kanske ett gratis-spel som släpps samtidigt till PS och PC?

Jag kan tänka mig att det blir något Destiny-liknande.

Medlem
Skrivet av D1versity:

TLOU2 sålde 10 miljoner kopior efter 2 år, majoriteten av de har dessutom varit med kraftiga rabatter för att få sålt skiten.

Hur mycket sålde God of War, Spiderman eller andra Sony triple A-exclusives den första månaden?

Nu gör ND F2P skräp och tar in "intäktsgenerering".

Så jag skulle definitivt våga säga att deras woke-agenda har betalat sig, åt det negativa hållet då.

Vilken del av en satsning där dom rekryterar nytt folk låter som "go broke" för dig?
"F2P skräp" råkar vara den mest lönsamma affärsmodellen. Räkna med bra mycket mer sånt i framtiden.

Medlem
Skrivet av D1versity:

TLOU2 sålde 10 miljoner kopior efter 2 år, majoriteten av de har dessutom varit med kraftiga rabatter för att få sålt skiten.

Hur mycket sålde God of War, Spiderman eller andra Sony triple A-exclusives den första månaden?

"In its release weekend, The Last of Us Part II sold over four million copies worldwide, becoming the fastest-selling PlayStation 4 exclusive, beating Marvel's Spider-Man's 3.3 million and God of War's 3.1 million in the same period"

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_of_Us_Part_II#Sales

Det är det tredje mest inkomstbringande PS-spelet någonsin i USA vilket det knappast varit om de flesta exemplar sålts med kraftiga rabatter.

Medlem
Skrivet av D1versity:

TLOU2 sålde 10 miljoner kopior efter 2 år, majoriteten av de har dessutom varit med kraftiga rabatter för att få sålt skiten.

Hur mycket sålde God of War, Spiderman eller andra Sony triple A-exclusives den första månaden?

Nu gör ND F2P skräp och tar in "intäktsgenerering".

Så jag skulle definitivt våga säga att deras woke-agenda har betalat sig, åt det negativa hållet då.

Har ingenting med nyheten att göra.

Medlem

"principal monetization designer" -Att det ens finns en sån position, säger bra mycket om vad som är fel med spelbranchen i dagens läge.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Margy:

"In its release weekend, The Last of Us Part II sold over four million copies worldwide, becoming the fastest-selling PlayStation 4 exclusive, beating Marvel's Spider-Man's 3.3 million and God of War's 3.1 million in the same period"

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_of_Us_Part_II#Sales

Det är det tredje mest inkomstbringande PS-spelet någonsin i USA vilket det knappast varit om de flesta exemplar sålts med kraftiga rabatter.

Den siffran är antal exemplar som skeppades till butik, inte som såldes till slutkonsumenter.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Den siffran är antal exemplar som skeppades till butik, inte som såldes till slutkonsumenter.

Men det du vill få sagt verkar ändå inte stämma

Medlem
Skrivet av D1versity:

Den siffran är antal exemplar som skeppades till butik, inte som såldes till slutkonsumenter.

Källan som Wikipedia länkar till påpekar att det är ”sold to customers” och inte ”shipped to stores”.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Den siffran är antal exemplar som skeppades till butik, inte som såldes till slutkonsumenter.

Nej, NPD mäter hur hur mycket pengar spel säljs för till kund.

Medlem

Då får vi hoppas att dennes långsiktiga erfarenhet av monetisering kan medföra en hållbar modell för bolaget och en icke-intrusiv variant för konsumenter. Som medför att kreationerna som drivs av dessa kan bli långkörare för en gemenskap vars innehar ömsesidig kärlek till dess alster.

Det finns affärsmodeller som medför att alla kan vara en vinnare, även inom spelens värld. Mycket ligger i vår roll som konsumenter att inte uppmuntra trasiga modeller med våra pengar.

Ser med spänning fram emot vad som kan åstadkommas från bl.a. Adverty på sikt.

1
Skriv svar