Xbox streamingkonsol ligger på is på grund av priset

Robot
Xbox streamingkonsol ligger på is på grund av priset

Tillverkningskostnaden är i dag för hög.

#Streaming


Medlem

Intressant att se hur olika företag nischar in sig på olika områden ist för att bara kopiera varandra rakt av.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Prisbilden dem siktade på lät ju ganska rimlig ändå med tanke på att den även ska innehålla en kontroll.
Men tror man gjorde helt rätt, folk är nog inte villig att betala mer än så för en streaming burk.

Medlem

För mig går lite av idén förlorad om man ändå måste köpa separat hårdvara, även om det bara är en liten Keystone. Tycker de gör rätt i att satsa på en streaming-app istället. Kan de utveckla den och få med sig de 4-5 största TV-tillverkarna på tåget så har de ett bra läge.

Medlem

Skulle döda för en Chromecast liknande xbox som man kopplar dosan till... Som Stadia fast xbox...

Medlem

Skulle kunna tänka mig att inhandla en streamingkonsol som är kapabel till 1080p@60fps förutsatt att de förbättrar deras tjänst väsentligt.

Under det gångna året har jag testat Xbox Cloud Gaming vid flera tillfällen och stöter ständigt på samma problem som t.ex. låg upplösning (gissningsvis 360/480p), diverse frysningar och höga latenstider (testade som senast förra veckan på Steam Deck).

Medlem
Skrivet av robbis:

Skulle döda för en Chromecast liknande xbox som man kopplar dosan till... Som Stadia fast xbox...

Varför? Vad är det som får dig att vumma så mycket för streaming istället för riktigt hw?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Är det streaming only så hoppas jag på ett pris som matchar Chromecasten. Eller ja.. kanske till och med billigare eftersom det antagligen inte kommer gå att casta Tv tjänster på den

Medlem

Den ligger snarare på hyllan än på is.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Varför skulle den behöva vara mycket dyrare än Steam Link? Den kunde ju Valve tillverka och sälja (med vinst, antar jag) för $50. 🤔

Medlem
Skrivet av blackidus:

Prisbilden dem siktade på lät ju ganska rimlig ändå med tanke på att den även ska innehålla en kontroll.
Men tror man gjorde helt rätt, folk är nog inte villig att betala mer än så för en streaming burk.

Tyckte det lät högt. Xbox one s har jag för mig gick för 999kr flera gånger och den hade ju handkontroll samt tillgång till att spela lokalt på hårdvaran utöver streaming.
Men allt blir ju dyrare nu.

Medlem

Fattar inte riktigt vad det är.. en konsoll är väl en hårdvara som "streamar" till tv, som det beskrivs, antingen från nerladdning eller skiva? Skall jag förstå att det skulle vara som det misslyckade Stadia?

Jag trodde det var någon dosa för dem som streamar på tex Twitch eller Youtube, som man bara kopplade till sin Xbox så funkade det lätt utan att ha en PC eller Mac....

KoP
Medlem

Borde det inte vara relativt billigt att tillverka en låda som bara ska streama i jämförelse med t.ex en Series X eller PS5 som innehåller flera och dyrare komponenter? 🤔

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Fattar inte riktigt vad det är.. en konsoll är väl en hårdvara som "streamar" till tv, som det beskrivs, antingen från nerladdning eller skiva? Skall jag förstå att det skulle vara som det misslyckade Stadia?

Jag trodde det var någon dosa för dem som streamar på tex Twitch eller Youtube, som man bara kopplade till sin Xbox så funkade det lätt utan att ha en PC eller Mac....

Det är en liten "konsol" för xcloud spel, den kommer antagligen ha tillgång till andra appar som youtube och netflix också. Men syftet med denna är att spela spel som ingår i tjänsten och som strömmas via microsofts servrar.
Ingen aning om man kommer kunna köpa spel och strömma eller om man blir låst till xcloud utbudet.

Ungefär så har jag förstått att det är men kan ha helt fel vi får väl se när den väl släpps.

Det går redan nu köra spel via den tjänsten på telefoner, datorer och vissa konsoler. Prestandan varierar beroende på din placering och hur bra din internetleverantör är på att leverera din trafik mot microsofts servrar. Hemma hos mig fungerar det rätt dåligt.

ZF
Medlem

Hur i hela kan det bli för dyrt att tillverka en mojäng som Oogle och Amasson säljer för 300kr..?

För att inte tala om alla Alibabes mediaboxar som inte ens lan hoppas på att räkna in eventuella köp på en egen butik.

ZF
Medlem
Skrivet av RaXha:

Varför skulle den behöva vara mycket dyrare än Steam Link? Den kunde ju Valve tillverka och sälja (med vinst, antar jag) för $50. 🤔

Eller rent av 20, som de sålde ut dem för.

För inte så mycket mer går (gick) det ju även att få en Raspberry Pi att använda som Steam Link.

Läst att tanken var att MS XB streambox utöver streaming även skulle kunna köra vissa "app-spel" direkt på enheten. Det kunde visserligen förklara att den behöver vara lite mer kapabel.

Men antagligen så gav de upp tanken på att underhålla en egen plattform till. Kanske gör de som Sony och Nintendo försökte, och gav upp, tydligen planerar och gör sådana på befintliga telefoner istället.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är en liten "konsol" för xcloud spel, den kommer antagligen ha tillgång till andra appar som youtube och netflix också. Men syftet med denna är att spela spel som ingår i tjänsten och som strömmas via microsofts servrar.
Ingen aning om man kommer kunna köpa spel och strömma eller om man blir låst till xcloud utbudet.

Ungefär så har jag förstått att det är men kan ha helt fel vi får väl se när den väl släpps.

Det går redan nu köra spel via den tjänsten på telefoner, datorer och vissa konsoler. Prestandan varierar beroende på din placering och hur bra din internetleverantör är på att leverera din trafik mot microsofts servrar. Hemma hos mig fungerar det rätt dåligt.

Ok, tack! Det är i samma kategori som Stadia då...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant att se hur olika företag nischar in sig på olika områden ist för att bara kopiera varandra rakt av.

Patent och sådant där.

Men skulle xbox släppa en likt apple tv med möjlighet att streama spel tror jag många köpt den före en apple tv. Nu växer dock antalet smart tv köp så en app box blir väl mindre attraktivt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Eller rent av 20, som de sålde ut dem för.

För inte så mycket mer går (gick) det ju även att få en Raspberry Pi att använda som Steam Link.

Läst att tanken var att MS XB streambox utöver streaming även skulle kunna köra vissa "app-spel" direkt på enheten. Det kunde visserligen förklara att den behöver vara lite mer kapabel.

Men antagligen så gav de upp tanken på att underhålla en egen plattform till. Kanske gör de som Sony och Nintendo försökte, och gav upp, tydligen planerar och gör sådana på befintliga telefoner istället.

Jag betalade 5€ plus frakt för min när de sålde ut dom sista. 😅

1
Skriv svar