Game Awards - Elden Ring blev Game of the Year, men God of War vann mest

Robot
Game Awards - Elden Ring blev Game of the Year, men God of War vann mest
Medlem

Kul att As dusk falls fick ett litet pris också. För mig är det en av höjdpunkterna från det här året, även om det självklart inte kan mäta sig med giganterna i GOTY-kategorin.

Medlem

Utan att ha spelat Elden Ring så känns det välförtjänt. Litar på att folk säger att det är så bra som det är, och än om jag inte känner att jag har tid med den typen av spel så känns det verkligen som att From Software ständigt omdefinierar hur man berättar och bygger världar. God of War Ragnarök älskar jag verkligen, har inte varvat det än, men tycker inte det gör tillräckligt mycket nytt från 2018-spelet att det förtjänar att kallas "årets spel".

Tycker att den titeln ska handla om just det Elden Ring gör, dvs tillför något nytt till spelvärlden. När man om 10 år tittar bakåt i tiden så ska man tänka "Ja just ja 2022, det var ju året då Elden Ring kom" och inte "Ja just ja, 2022 var ju den där uppföljaren som var väldigt bra". Lite som när FZ gav PUBG titeln årets spel, för att det var det spel som definierade året.

GoW förtjänar dock de andra priserna, då produktion, story osv är i toppklass. Kul också att Mario + Rabbids fick pris, och att så många debut-indies fanns med och förtjänade priser (Neon White har ju hyllats ordentligt av bland andra Yahtzee, och Tunic känns ju som en riktig fullträff).

Medlem

Tycker God of War Ragnarok var en besvikelse. Storyn var riktig dålig och kretsade runt fel person enligt mig. Flera segment kunde man ha tagit bort ur spelet utan att storyn skulle påverkas stort. *host* Ironwood *host*


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Vilket skräpår. Men 2023 ser betydligt bättre ut... På pappret åtminstone.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

buuuuuuu


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Riktigt bra spelår! Både Horizon och Elden Ring var fantastiska, TLOU remaken var bra, värd att spela igen. Dwarf Fortress också, synd att det kom ut så sent på året.

GoW = mest överskattade spelserien någonsin. Kanske med undantag för Gears of War (roligt att de delar samma förkortning).

Medlem

Nästan hela den här listan är ju full av (...) anspråkslösa förslag, därtill "vinnare".

Aja, kaffe vid nio.

Medlem

https://youtu.be/XC61ctX03PQ

Bill Clinton fick ju sig en liten omnämning med


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

När jag tittar igenom årets vinnare känns det överlag helt i linje. Det har varit ett riktigt bra spelår, speciellt i jämförelse med 2021. 2023 ser också ut att kunna bli något i hästväg.

Känns lite tråkigt att de flesta vinster går till de stora drakarna, vilket väl kanske ändå är rimligt. Att bli nominerad ska också ses som en stor ära och bevis på en stark insats.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Överlag ganska nöjd med vinnarna, dock borde ju Tunic varit en given vinnare i kategorin ”best action/adventure”. Och att GoW vann ”best narrative” framför bland annat Immortality är ju ytterst underligt med, man undrar ju verkligen hur juryn tänkt där…

Medlem

Elden Ring är det bästa spel jag spelat i år. Och det bästa spel jag spelat på väldigt många år. Vet inte hur länge sedan jag kunde sitta hela 8 timmar i sträck och inte tröttna. Jag var anti Elden Ring i början (och även andra Souls spel) men efter att ha tagit mig i kragen och klarade ut spelet för en vecka sedan så säger jag också: välförtjänt!

Har dock inte lirat God of War Ragnarök eller Horizon Forbidden West än. Men jag vet ju vad jag kommer få. Två riktigt bra spel. Men inget nytt.

Medlem

Skulle vara intressant att se vad man går på för att rösta fram detta?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Elden ring <3

International
Man of Mystery

Gillar att Stray fick en del kärlek, och GOTY till Elden Ring var helt klart välförtjänt, men jag tycker det är lite väl mycket pinsamt dyrkande av Kojima.. och alla verkar helt galna i GoW:Ragnarök ( eller Ragna-ROCK som amerikanerna verkar vilja kalla den ) bara för att den är superhet i media/reklam nu

Vann inget Steamdeck dessvärre, men det verkade som om en hel del av namnen som drogs var autmatgenererade användarnamn med 12-16 tecken långa sifferkombinationer, är det nån form av bots eller användare från nåt annat system som får såna genererade usernames ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Överlag ganska nöjd med vinnarna, dock borde ju Tunic varit en given vinnare i kategorin ”best action/adventure”. Och att GoW vann ”best narrative” framför bland annat Immortality är ju ytterst underligt med, man undrar ju verkligen hur juryn tänkt där…

Nog för att Elden kan förtjänta en goty men i kategorin "best narrativ" är det ju bara bissart att ens ha med ett spel som Elden Ring..

International
Man of Mystery
Skrivet av heady89:

Nog för att Elden kan förtjänta en goty men i kategorin "best narrativ" är det ju bara bissart att ens ha med ett spel som Elden Ring..

Varför då ? Det är ju en jättekomplex berättelse med en massa intressant lore ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Tycker personligen God of War Ragnarök förtjänar GOTY men Elden Ring är också bra Trist att Horizon Forbidden West blev utan pris. 2022 har varit ett strålande spelår och nästa år ser också ut att bli bra

Inaktiv

Såna här galor är ju ett skämt, tycker jag. Dela ut priser baserat på korkade människors åsikter.
Har aldrig märkt att den stora massans (pöbelns) åsikter är att hänga i julgranen i samhället nånsin, snarare otroligt efterapande och "jag vågar inte sticka ut med en egen åsikt, för då kan jag ju hamna utanför gruppens".

Medlem

Ni har skrivit fel på "Best Debut Indie"

Vampire Survivors (Poncle) var nominerad och inte Cult Of The Lamb.

https://thegameawards.com/nominees/best-debut-game

Geeks Gaming
Skrivet av heady89:

Nog för att Elden kan förtjänta en goty men i kategorin "best narrativ" är det ju bara bissart att ens ha med ett spel som Elden Ring..

Jag är kluven där. Definitionen är:
”FOR OUTSTANDING STORYTELLING AND NARRATIVE DEVELOPMENT IN A GAME.”

På ett sätt är det tokfel att ha med ER men samtidigt tokrätt.

Man har ju en annorlunda sorts storytelling och presenterar ett kaninhål som är sjukt djupt och imponerande matigt.

Problemet är ju sättet man (inte?) lägger fram det.
Du får ju verkligen inte mycket av storyn och lore:n gratis utan man måste gräva och pussla ihop själv. Penna och papper är ju i princip ett måste för att få ihop allt.

Innovativt och nytänkande kanske men ja, kluven 🤔

Medlem
Skrivet av heady89:

Nog för att Elden kan förtjänta en goty men i kategorin "best narrativ" är det ju bara bissart att ens ha med ett spel som Elden Ring..

Fast med tanke på hur väl uppbyggd och djup story och lore Elden Ring har, är det ju inte konstigt alls. Bara att det kräver lite extra av spelaren att få fram allt, men där finns ju fantastiska berättelser.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Gillar att Stray fick en del kärlek, och GOTY till Elden Ring var helt klart välförtjänt, men jag tycker det är lite väl mycket pinsamt dyrkande av Kojima.. och alla verkar helt galna i GoW:Ragnarök ( eller Ragna-ROCK som amerikanerna verkar vilja kalla den ) bara för att den är superhet i media/reklam nu

Vann inget Steamdeck dessvärre, men det verkade som om en hel del av namnen som drogs var autmatgenererade användarnamn med 12-16 tecken långa sifferkombinationer, är det nån form av bots eller användare från nåt annat system som får såna genererade usernames ?

Nej det var inte bots, steam fuckade ur lite bara. Alla vinnarna står på en lista, men minns inte länken just nu.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Ni har skrivit fel på "Best Debut Indie"

Vampire Survivors (Poncle) var nominerad och inte Cult Of The Lamb.

https://thegameawards.com/nominees/best-debut-game

Bra spanat - tack!


signatur
International
Man of Mystery
Skrivet av Managor:

Nej det var inte bots, steam fuckade ur lite bara. Alla vinnarna står på en lista, men minns inte länken just nu.

Ja, det verkade lite konstigt att ha en massa bots där


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av Rhymst:

Tycker personligen God of War Ragnarök förtjänar GOTY men Elden Ring är också bra Trist att Horizon Forbidden West blev utan pris. 2022 har varit ett strålande spelår och nästa år ser också ut att bli bra

Fast är inte GoW Ragnars gröt tekniskt sett en expansion och inte ett egentligt spel i sig, eller är det standalone ? Borde det inte finnas en kategori för Best Expansion också ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Helt rimligt att Elden Ring inte vann alla kategorier det var nominerat i, men ändå tog GOTY (det tyngsta priset) för det är just helheten som gör spelet så jävla bra. Det är Game of the year helt enkelt.

Redaktör
Skrivet av magma:

Skulle vara intressant att se vad man går på för att rösta fram detta?

Vinnarna röstas fram av dels en jury bestående av ett 100-tal meder (däribland FZ som enda svenska representant) och allmänhetens röster. Juryrösterna har 90 % vikt och allmänhetens 10 %. Förklaras i denna FAQ.

Skrivet av anon_331517:

Såna här galor är ju ett skämt, tycker jag. Dela ut priser baserat på korkade människors åsikter.
Har aldrig märkt att den stora massans (pöbelns) åsikter är att hänga i julgranen i samhället nånsin, snarare otroligt efterapande och "jag vågar inte sticka ut med en egen åsikt, för då kan jag ju hamna utanför gruppens".

Det är ju både proffstyckare och allmänhet som tillsammans röstar fram vinnarna. Det är ju nästan alltid de största namnen som flest gillar/spelar, så att såna vinner överraskar inte ett dugg. Sen kanske det mer handlar om att du gillar annat än storspel och mindre om att folk är korkade när inte dina favoriter vinner.


signatur
Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Fast är inte GoW Ragnars gröt tekniskt sett en expansion och inte ett egentligt spel i sig, eller är det standalone ? Borde det inte finnas en kategori för Best Expansion också ?

Det ör ett eget spel, en uppföljare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vinnarna röstas fram av dels en jury bestående av ett 100-tal meder (däribland FZ som enda svenska representant) och allmänhetens röster. Juryrösterna har 90 % vikt och allmänhetens 10 %. Förklaras i denna FAQ.

Det är ju både proffstyckare och allmänhet som tillsammans röstar fram vinnarna. Det är ju nästan alltid de största namnen som flest gillar/spelar, så att såna vinner överraskar inte ett dugg. Sen kanske det mer handlar om att du gillar annat än storspel och mindre om att folk är korkade när inte dina favoriter vinner.

Tack!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

12
Skriv svar