Pokemon! Vart bör jag gå härnäst?

Medlem
Pokemon! Vart bör jag gå härnäst?

So!

Jag har tydligen blivit allt jag aldrig trodde jag skulle bli, vägrade Nintendo och Switchen ända fram till i höstas, vägrade JRPGs fram till förra årets juldagar och nu sitter jag här....

Med Pokemon!

Slog till på Pokemon "Let's Go Pikachu" åt sambon för några månader sen, hon tröttnade helt på det efter bara någon dag och sedan dess har det bara stått där i hyllan tills undertecknad en kväll valde att plocka ner det.....Där och då handlade det mer om att jag bara ville kolla runt lite i spelet....Jag hade inte en aning om vilket hål jag hoppade ner i där och då, men jösses så fast jag blivit! Nostalgin var så oerhört stark att jag nästan tappade fattningen. Jag såg Pokemon som jag knappt ägnat en tanke åt på över 20 år....Spelade Pokemon Blå och Pokemon Stadium som en galning när jag var liten, men sedan dess har jag som sagt knappt ägnat en tanke åt Pokemon....Tills nu alltså.

Just nu befinner jag mig precis i sluttampen av spelet och har endast "Elite Four" kvar och sukten efter mer Pokemon är påtaglig, minst sagt...Så det jag undrar över nu är vart jag ska ta vägen efter detta spelet? Har förstått det som att "Let's Go Pikachu" knappt kan jämföras med de andra spelen på Switchen, det är en remake av Pokemon Yellow med Pokemon Go mekaniken och även om jag som sagt har gillat spelet så gillar jag inte riktigt att jag inte får slåss mot de Pokemon som jag försöker fånga...

Det enklaste hade kanske varit att gå på Violet/Scarlet men de tekniska problemen oroar mig lite...Jag har problem med spel där frameraten är urusel...Hur står sig Sword/Shield eller Diamond/Pearl? Speciellt som sagt för någon som inte haft något med Pokemon att göra sedan den första generationen....Alltså spelar det ingen större roll för mig vilka Pokemons som är med då jag ändå inte kommer känna igen majoriteten.

Blev lite rörigt detta kanske, men kortfattat undrar jag alltså vad som är det bästa steget för mig att ta efter Let's Go...

Moderator | Testpilot

I och med att du bara har Switch rekommenderar jag Sword/Shield. Diamond & Pearl-remakensen kan du skippa då de på riktigt är skräp och saknar content gentemot DS originalet. Scarlet & Violet är bra, men som du skriver själv är alla de tekniska besvären åt helvete.

Så nästa borde vara Sword eller Shield, sedan får du börja utforska lite själv! Min favorit är Gold, Silver eller Crystal på Gameboy Color.

EDIT: Glömde totalt bort Arceus. Det rekommenderar jag också starkt, men det är en lite annorlunda upplevelse.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Sword/shield är bra, du får en traditionell pokemon-upplevelse fast i ny synvinkel (jämfört med äldre)
Jag är en av dom (få som det verkar) som inte har problem med scarlet än så länge, verkar lovande än så länge, fast kanske tappat lite pokemon-känslan när dom försöker transformera sig till något nytt

Rekommenderar att du kör Pokemon Legends Arceus härnäst. Helt klart generationens höjdpunkt när det kommer till Pokemon.:)
Är likt Lets Go-spelen lite av sin egna grej. Man spelar i en äldre tidsålder av världen i Diamond and Pearl med hemmagjorda pokebollar som man får crafta själv. Fokus ligger sen på att fånga (vilket man kan göra stealthigt) Pokemon än att slåss mot andra tränare.

Sen av eget tycke, så tycker jag Diamond and Pearl-remakes är i alla fall är lite charmiga. Tycker det är lite kul att ha ett spel av gamla skolan till konsolen, trots att alla fans säkert förväntade sig en bättre uppgradering. Men visst suger det att man ignorera Platinum-versionen.

Jag har inte bemödat mig med vare sig Shield/Sword eller Violett/Scarlet. Har tyvärr inte imponerat på mig tillräckligt för ett inköp.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Jag skulle vilja påstå att problemen med Pokemon Scarlet/Violet har varit lite överdrivna. Visst finns det nån liten bugg och visst händer det att frameraten sjunker men inte så pass att det orsakar några större bekymmer i ett sånt här spel.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

I och med att du bara har Switch rekommenderar jag Sword/Shield. Diamond & Pearl-remakensen kan du skippa då de på riktigt är skräp och saknar content gentemot DS originalet. Scarlet & Violet är bra, men som du skriver själv är alla de tekniska besvären åt helvete.

Så nästa borde vara Sword eller Shield, sedan får du börja utforska lite själv! Min favorit är Gold, Silver eller Crystal på Gameboy Color.

EDIT: Glömde totalt bort Arceus. Det rekommenderar jag också starkt, men det är en lite annorlunda upplevelse.

Skulle du säga att Diamond/Pearl är skräp även för någon som inte har någon som helst relation till de här spelen sen tidigare eller de Pokemon som finns i dom?

Är inne på Sword/Shield, Arceus ser intressant ut men är det inte lite som Let's Go? Alltså man slåss inte mot Pokemon utan fångar mest bara...Det jag tyckt varit lite segt med Let's Go är att du inte får slåss lite innan du kan fånga en Pokemon.

Skrivet av Fader Konungen:

Rekommenderar att du kör Pokemon Legends Arceus härnäst. Helt klart generationens höjdpunkt när det kommer till Pokemon.:)
Är likt Lets Go-spelen lite av sin egna grej. Man spelar i en äldre tidsålder av världen i Diamond and Pearl med hemmagjorda pokebollar som man får crafta själv. Fokus ligger sen på att fånga (vilket man kan göra stealthigt) Pokemon än att slåss mot andra tränare.

Sen av eget tycke, så tycker jag Diamond and Pearl-remakes är i alla fall är lite charmiga. Tycker det är lite kul att ha ett spel av gamla skolan till konsolen, trots att alla fans säkert förväntade sig en bättre uppgradering. Men visst suger det att man ignorera Platinum-versionen.

Jag har inte bemödat mig med vare sig Shield/Sword eller Violett/Scarlet. Har tyvärr inte imponerat på mig tillräckligt för ett inköp.

Skulle du säga att det är mer fokus på att just fånga Pokemon i stället för combat? Lite det jag haft svårt för i Let's Go...Jag skulle gärna se att man får slåss lite mot de Pokemon man vill fånga innan man gör det. Lite så som det var Blue/Red.

Skrivet av TheVoomyOne:

Jag skulle vilja påstå att problemen med Pokemon Scarlet/Violet har varit lite överdrivna. Visst finns det nån liten bugg och visst händer det att frameraten sjunker men inte så pass att det orsakar några större bekymmer i ett sånt här spel.

Spelar du mest handhållet? Sett att upplevelsen ska vara lite bättre då. Finns det någon info kring kommande patcher? Vet inte riktigt hur Nintendo arbetar med sådant här.

Moderator | Testpilot
Skrivet av greb1989:

Skulle du säga att Diamond/Pearl är skräp även för någon som inte har någon som helst relation till de här spelen sen tidigare eller de Pokemon som finns i dom?

Jo. Då rekommenderar jag hellre att man bara emulerar originalet "Platinum" istället Det är en väldigt simple och tråkig remake som inte gör något nytt annat än grafiken gentemot DS-originalet.

Pokemon-spelen har histoirkt alltid fått en tredje version med buggfixar och nya features. Av någon dum anledning skippade de allt nytt som tredje-spelet kom med för Diamond and Pearl-remakesen, och spelen håller inte riktigt med dagens mått.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Värdiga "remakes" i PKMN-världen enligt mig är: PKMN HeartGold & SoulSilver (NDS) samt PKMN Omega Ruby & Alpha Sapphire (N3DS).

Annars är PKMN Gold/Silver/Crystal de bästa PKMN-spelen genom tiderna med tanke vilken sinnessjuk uppföljare det blev: 100 nya PKMN, 1 ny region PLUS den gamla regionen i uppgraderad grafik där protagonisten från första generationen är slutbossen i hela spelet.

Där snackar vi uppföljare!

Medlem
Skrivet av greb1989:

Spelar du mest handhållet? Sett att upplevelsen ska vara lite bättre då. Finns det någon info kring kommande patcher? Vet inte riktigt hur Nintendo arbetar med sådant här.

Jo detta Pokemon har jag uteslutande spelat handhållet. Har inte sett nån info om kommande patcher men det har då varit åtminstone en sen jag köpte spelet.

Medlem

Jag rekommenderar att du spelar dom spelen du missat efter Blue. Alla har vi våra favoriter och ingen har mer rätt än någon annan.
De äldre spelen kan du emulera, alternativt köpa ett ds som borde ligga hyfsat lågt i pris begagnat.
Vill du bara använda switch så rekommenderar jag att du spelar sword/shield eller diamond/pearl remaken eftersom dom följer det klassiska receptet. Gillade verkligen inte Arceus. Men det är ju min subjektiva åsikt. Många gillade det.

Skrivet av greb1989:

Skulle du säga att det är mer fokus på att just fånga Pokemon i stället för combat? Lite det jag haft svårt för i Let's Go...Jag skulle gärna se att man får slåss lite mot de Pokemon man vill fånga innan man gör det. Lite så som det var Blue/Red.

Absolut. Bland annat så finns det inga vanliga trainers som i dom flesta tidigare spel. Däremot är inte combat helt uteslutet utan du kan fortfarande slåss mot pokemon som vanligt, det är bara du har möjligheten att höra lite mer stealthigt.:) Sen är det lite bossfighter och sånt också.

Men fokus ligger mer upptäckande och "forskning" av pokemons.

Men det är riktigt kul. Finns många roliga koncept i spelet som gör spelet lite roligare. Så som alpha pokemons, som är lite större, vildare och svårare att möta.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Diamond & Pearl-remakensen kan du skippa då de på riktigt är skräp och saknar content gentemot DS originalet. Scarlet & Violet är bra, men som du skriver själv är alla de tekniska besvären åt helvete.

Härligt med rejäla sågningar! 👊


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Pokemon lets go var fan awsome. Men då är jag också en rutinerad pokemon red spelare sen gammalt 😊

1
Skriv svar