Valve kommer sannolikt göra ny Steam Controller, frågan är "hur" och "när"

Robot
Valve kommer sannolikt göra ny Steam Controller, frågan är "hur" och "när"

Originalkontrollen slutade tillverkas 2019.

#steam, #steam-controller, #valve


Geeks Gaming

Med tanke på hur bra steamdeckens kontroller funkar så kan de bli jävligt bra.

Medlem

Dags att uppgradera till magnet-sticks.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

En Steam controller med typ liknande layout som Steam deck har skulle jag köpa. Med samma touch på högra analogspaken för att aktivera Gyro.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Själv tycker jag själva styrplattorna är helt värdelösa. Använder dem inte mer än att styra muspekaren ibland. Skulle aldrig få för mig att använda dem i spel. Har aldrig behövts på en kontroller och kommer aldrig behövas. Gimmick bara... Ta bort skiten på Steam Deck 2

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag själva styrplattorna är helt värdelösa. Använder dem inte mer än att styra muspekaren ibland. Skulle aldrig få för mig att använda dem i spel. Har aldrig behövts på en kontroller och kommer aldrig behövas. Gimmick bara... Ta bort skiten på Steam Deck 2

Är de inte användbara i vissa typer av spel som du inte kör då? Tänker att de kanske är smidiga för strategispel?

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag själva styrplattorna är helt värdelösa. Använder dem inte mer än att styra muspekaren ibland. Skulle aldrig få för mig att använda dem i spel. Har aldrig behövts på en kontroller och kommer aldrig behövas. Gimmick bara... Ta bort skiten på Steam Deck 2

Hur van är du vid att använda trackball? Om du inte är alls van så förstår jag att du inte gillar dem.
Jag lärde mig använda Steam Controllern när jag spelade Fallout 4 första gången och på så sätt lärde jag mig även att använda trackball. Det är ingen som helst tvekan om att precisionen är avsevärt mycket bättre och "snabbare" med styrplattorna. Man behöver däremot lära sig att använda dem. Det är inte som en touchpad på en laptop. Och mycket långt från en gimmick.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är de inte användbara i vissa typer av spel som du inte kör då? Tänker att de kanske är smidiga för strategispel?

Kopplar ju hellre in en mus om jag spelar strategispel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kopplar ju hellre in en mus om jag spelar strategispel.

Klart man gör och man spelar ju även fps spel helst med mus och tangentbord. Men det är ju något man får kompromissa med om man ska spela handhållet.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag själva styrplattorna är helt värdelösa. Använder dem inte mer än att styra muspekaren ibland. Skulle aldrig få för mig att använda dem i spel. Har aldrig behövts på en kontroller och kommer aldrig behövas. Gimmick bara... Ta bort skiten på Steam Deck 2

Steamdeck är tänkt att kunna spela alla spel, vore ju galet att ta bort dessa.

Alternativet "plugga in en mus" är ju det som måste undvikas.

Medlem

För dem som saknar pc, kör steam deck dockad till tv är nog en Steam 2 kontroller nice.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem

Ja, de plattorna får ju jämföras mer med en trackball än en touch. Haptiken gör att det nästan känns att man flyttar något.

Även Dual Sense har det i viss mån. Men där är det spelberoende.

Medlem

Fantastiska controllers när man vant sig vid den lite udda designen. Många spel som man annars inte kunnat spela med "vanliga" joypads fungerar över förväntan. Men... de tar lite tid att vänja sig vid. Priset på dem var väääldigt förmånligt, så synd att de inte tillverkas längre.

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag själva styrplattorna är helt värdelösa. Använder dem inte mer än att styra muspekaren ibland. Skulle aldrig få för mig att använda dem i spel. Har aldrig behövts på en kontroller och kommer aldrig behövas. Gimmick bara... Ta bort skiten på Steam Deck 2

öh nej. Det är inte gimmick.
Du får lära dig använda ist innan du kallar saker för gimmick


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag själva styrplattorna är helt värdelösa. Använder dem inte mer än att styra muspekaren ibland. Skulle aldrig få för mig att använda dem i spel. Har aldrig behövts på en kontroller och kommer aldrig behövas. Gimmick bara... Ta bort skiten på Steam Deck 2

Du säger det... men har du någonsin provat att använda thumbsticks för att styra muspekaren? Det är verkligen en värdelös upplevelse. Det har funnits Steam Deck liknande prylar innan som endast haft thumbsticks, och de har varit nästintill obrukbara på grund av det.

Dessutom så måste man ha touchpads för att kunna spela alla PC spel. Steam Deck/Controller är ju inte bara till för att spela moderna PC spel som designats med konsol i tankarna. Idén är att man ska kunna spela alla PC spel - och då måste man ha ett kompetent sätt att styra musen annars är det omöjligt.

ZF
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Du säger det... men har du någonsin provat att använda thumbsticks för att styra muspekaren? Det är verkligen en värdelös upplevelse. Det har funnits Steam Deck liknande prylar innan som endast haft thumbsticks, och de har varit nästintill obrukbara på grund av det.

Dessutom så måste man ha touchpads för att kunna spela alla PC spel. Steam Deck/Controller är ju inte bara till för att spela moderna PC spel som designats med konsol i tankarna. Idén är att man ska kunna spela alla PC spel - och då måste man ha ett kompetent sätt att styra musen annars är det omöjligt.

Ska sägas att det till skillnad mot dessa SteamDeck-liknande prylar ändå enkelt går att kontrollera de spelen med stickorna i SteamOS. Men visst, plattorna gör det mycket smidigare.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Du säger det... men har du någonsin provat att använda thumbsticks för att styra muspekaren? Det är verkligen en värdelös upplevelse. Det har funnits Steam Deck liknande prylar innan som endast haft thumbsticks, och de har varit nästintill obrukbara på grund av det.

Dessutom så måste man ha touchpads för att kunna spela alla PC spel. Steam Deck/Controller är ju inte bara till för att spela moderna PC spel som designats med konsol i tankarna. Idén är att man ska kunna spela alla PC spel - och då måste man ha ett kompetent sätt att styra musen annars är det omöjligt.

Funkar alldeles utmärkt om man gör det rätt vilket steam deck inte lyckats med. Dragit ner sensitivityn på styrspaken i desktop mode och då är till och med det skönare än touchpads. Omöjligt att klicka medans man har tummarna på dem och råkar röra 1micromillimeter samtidigt. Dessutom har jag dockan för att använda mus o tangentbord. När jag är på språng spelar jag ändå bara spel med bra kontroller. Skulle aldrig få för mig att spela ett strategispel med touchpads. Det är ju lika ospelbart som med styrspaken och kanske lite sämre.

Medlem
Skrivet av Molotov:

öh nej. Det är inte gimmick.
Du får lära dig använda ist innan du kallar saker för gimmick

Finns mycket värdelösa gimmicks i mina ögon... VR, Wii och PS touch kobtroller. Helt onödiga imao. För att inte nämna joycons till switchen som bygger på en wiiliknande grej. Hur ofta använder man motion i spelen om man inte måste liksom? Så lite som möjligt. Jag vill inte röra mig när jag spelar. Spelar för att slappa.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Funkar alldeles utmärkt om man gör det rätt vilket steam deck inte lyckats med. Dragit ner sensitivityn på styrspaken i desktop mode och då är till och med det skönare än touchpads. Omöjligt att klicka medans man har tummarna på dem och råkar röra 1micromillimeter samtidigt. Dessutom har jag dockan för att använda mus o tangentbord. När jag är på språng spelar jag ändå bara spel med bra kontroller. Skulle aldrig få för mig att spela ett strategispel med touchpads. Det är ju lika ospelbart som med styrspaken och kanske lite sämre.

Man ska inte använda klickfunktionen i plattorna som om det vore en musknapp, triggersarna är bättre lämpade för det.

klickfunktionen på plattorna används bättre som context-meny.

En joystick är helt enkelt för långsamt, eller för svårkontrollerade om den har för hög sens. På padsen kan du snabbt slänga iväg muspekaren över skärmen som om det vore en trackball och träffa en knapp i ett UI utan större problem, samt även göra små rörelser helt utan att ändra sensitivity.

Det finns åter igen inga bättre substitut i detta format, det är därför de är här för att stanna.

Medlem
Skrivet av robbis:

[...] Skulle aldrig få för mig att spela ett strategispel med touchpads. Det är ju lika ospelbart som med styrspaken och kanske lite sämre.

Du ska inte se dem som touchpads. Det är mer rättvist att se dem som virtuella trackballs. Och när man är van så är det ett ganska bra substitut till möss. Men, som tidigare nämnts, använd t ex R2 till vänster klick istället för att trycka på plattan.

Medlem
Skrivet av robbis:

Finns mycket värdelösa gimmicks i mina ögon... VR, Wii och PS touch kobtroller. Helt onödiga imao. För att inte nämna joycons till switchen som bygger på en wiiliknande grej. Hur ofta använder man motion i spelen om man inte måste liksom? Så lite som möjligt. Jag vill inte röra mig när jag spelar. Spelar för att slappa.

Pikmin och Metroid prime på wii fungerade helt perfekt med wii kontrollern, som en 3d mus. Half-life Alyx är perfekt i VR. Haptic feedback i ps controllern gillade jag mer som en alternativ trigger när jag spelade Returnal, så 2 knappar i en typ.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Finns mycket värdelösa gimmicks i mina ögon... VR, Wii och PS touch kobtroller. Helt onödiga imao. För att inte nämna joycons till switchen som bygger på en wiiliknande grej. Hur ofta använder man motion i spelen om man inte måste liksom? Så lite som möjligt. Jag vill inte röra mig när jag spelar. Spelar för att slappa.

Ungefär som att säga
Hoppas skiten försvinner jag vill bara köra casual spel.
Varför köpa en steam deck överhuvudtaget och inte köra

ist

Skrivet av spaarrekord:

Du ska inte se dem som touchpads. Det är mer rättvist att se dem som virtuella trackballs. Och när man är van så är det ett ganska bra substitut till möss. Men, som tidigare nämnts, använd t ex R2 till vänster klick istället för att trycka på plattan.

Finns det nå sätt att alltid få R2 att fungera som mus klick i desktop mode?
Ofta fungerar det inte för mig och måste klicka på plattan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Finns mycket värdelösa gimmicks i mina ögon... VR, Wii och PS touch kobtroller. Helt onödiga imao. För att inte nämna joycons till switchen som bygger på en wiiliknande grej. Hur ofta använder man motion i spelen om man inte måste liksom? Så lite som möjligt. Jag vill inte röra mig när jag spelar. Spelar för att slappa.

Allt det du beskriver är helt korrekt...för dig!

Den överlägset häftigaste spelupplevelsen jag haft var HL Alyx. Det var allt annat än slappt. Men för mig var det ingen gimmick.

Medlem
Skrivet av robbis:

Finns mycket värdelösa gimmicks i mina ögon... VR, Wii och PS touch kobtroller. Helt onödiga imao. För att inte nämna joycons till switchen som bygger på en wiiliknande grej. Hur ofta använder man motion i spelen om man inte måste liksom? Så lite som möjligt. Jag vill inte röra mig när jag spelar. Spelar för att slappa.

Förstår helt och hållet att det inte faller dig i smaken Vi spelar ju alla av lite olika anledningar. Många gillar att slappa av när de spelar och hamna i något slags koma-likt transstadie, medan andra gillar att få upp pulsen. Själv hamnar jag någonstans i mitten där, beroende på humör, och tycker det därför är bra att det finns så många olika sätt att spela på!

Escape From Tarkov får min puls att gå upp till 140 ibland och får min Apple Watch att skrika på mig att jag inte borde ha så hög puls när jag sitter stilla, och den upplevelsen är en riktigt hög "high" Samtidigt är det ju nice att ibland bara slappa av med något mer chill som Monkey Island.

International
Man of Mystery

Jag har försökt att komma överens med min Steamcontroller ett par gånger, tror faktiskt jag ska ge den en chans till vid tillfälle


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ungefär som att säga
Hoppas skiten försvinner jag vill bara köra casual spel.
Varför köpa en steam deck överhuvudtaget och inte köra https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/ha0/h03/68038...
ist

Finns det nå sätt att alltid få R2 att fungera som mus klick i desktop mode?
Ofta fungerar det inte för mig och måste klicka på plattan

Aldrig testat eftersom jag i regel fjärrstyr Steam Deck:en i skrivbordsläget, men jag tror att det ska vara att helt enkelt gå in i controller-inställningarna för steam när man är i skrivbordsläget och där ställa in för just desktop.

Fuckar det ur, tryck på Steam-knappen en gång. Tidigare har ibland trackpadden som styr musen inte agerat trackball och då har jag varit tvungen att trycka på knappen för att det ska "släppa" men det problemet verkar vara borta nu.

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Aldrig testat eftersom jag i regel fjärrstyr Steam Deck:en i skrivbordsläget, men jag tror att det ska vara att helt enkelt gå in i controller-inställningarna för steam när man är i skrivbordsläget och där ställa in för just desktop.

Fuckar det ur, tryck på Steam-knappen en gång. Tidigare har ibland trackpadden som styr musen inte agerat trackball och då har jag varit tvungen att trycka på knappen för att det ska "släppa" men det problemet verkar vara borta nu.

Ok jag ska kolla på det.
Det är så konstigt att ibland funkar det bara men oftast inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är säkert det där med Steam-knappen då. Trycka på den ute i desktop-läget brukar åtgärda problem med key-bindings för mig.

1
Skriv svar