Geforce RTX 4070 Ti kostar ca 10 500 kr, släpps torsdag

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Priserna bör gå ner på sikt nu när efterfrågan på den överhettade komponentmarknaden sjunkit som en sten. Bara det minskade trycket på TSMC borde ge utdelning ganska snabbt.

Jag spår att de inte kommer gå ner något nämnvärt. "Gratis-pengarns tid är förbi" är det ganska många ekonomer som säger; dvs räntor är höga vilket innebär att hela den marknad vi haft under 2000 talet och frammåt blir svårt att komma tillbaka till. Jag är själv i ropet att bygga ny dator; hittade ett chassi jag gillar för 1800 kr, men sedan är ju allt annat svindyrt, inte bara g-kort. Uppgraderingspaket, cpu och moderkort, på inet finns ju för 15k(!).

Medlem

Hmmm.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jo, som jag skrev så är även dollarn nere - men för några år sedan hade ju inte 799 varit över 10k. Sen att det inte är ett xx70-kort heller, utan rebrandat 4080 12gb gör jämförelsen konstig. Speciellt som den presterar som ett 3090Ti med mindre förbrukning. För det är det ju fortfarande en bra deal hur en än vrider och vänder på det. Men visst, det hade ju varit ännu billigare utan Covid-kriser och kretsbristar, så detta är ju bara ett pris för rådande omständigheter och inte överlag. Hade det aldrig hänt hade jag nog inte känt det är lika fantastiskt. Men nu är det som det är och då tycker jag Nvidia gör en skön avvägning på pris/prestanda/omständigheter.

$799 är 8450 sek.

Medlem
Skrivet av roftg:

Rimligt pris? Nope inte alls enligt mig...
Undrar vad tillverkningskostnad kontra försäljningspris igentligen ligger på??

I relation till dagens priser menade jag med "rimligt". Flaggskeppsmodellen ligger väl på 25k.

Annars tycker jag 5-6k brukar vara en bra gräns. Absolut max 7 för ett grafikkort i vanliga fall alltså.

Medlem
Skrivet av stenman:

$799 är 8450 sek.

Farsan (staten) ska väl ha lite av dina pengar också?

Medlem
Skrivet av stenman:

$799 är 8450 sek.

I USA visas alla priser exklusive moms. Så i Sverige får man lägga till 25%. I USA beror det på vilken delstat man bir i då de har olika moms i olika delstater.

Medlem

Scalpers incomming

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag har 2080 och det börjar klia lite men håller mig nog ett helt år till..

Ja man börjar fundera lite på en uppgradering helt klart.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag har 2080 och det börjar klia lite men håller mig nog ett helt år till..

Sitter på ett 1070ti och dessa priser får mig att inte vilja uppgradera. Du klarar nog dig också


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ovärt att byta från ett 3080 till detta

Att byta från förra generationens xx80-kort till nya generationens xx70-kort kan väl aldrig någonsin ha ansetts vara "värt"? 😅

Dessutom för dyrt, börjar bli helt löjligt detta. Betalade typ 3500kr för mitt 1070 för 6 år sedan och det va precis va det va värt. MSRP vid lansering i juni 2016 va $379 (motsvarande 3200kr), räknar man på inflation borde priset på motsvarande kort 2022 vara typ $470 (motsvarande 4400kr med dagens värde på kronan) Lägger man på lite svensk moms och skatter så landar vi trots det ändå bara på typ 6000kr, vilket är strax över hälften av dagens galna priser... 🙄

Men så länge folk köper till dessa galna priser kommer inget förändras, ser ju dock ut som att folk slutat köpa grafikkort på senaste tiden, vilket är bra, köphetsen på grafikkort har varit rätt sjuk de senaste åren, vilket uppmuntrat till höjda priser.

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

Sitter på ett 1070ti och dessa priser får mig att inte vilja uppgradera. Du klarar nog dig också

1080ti här och ja, det får tuffa på tills antingen 30-serien dumpas i pris eller priserna börjar gå ner en del.

Det rullar ändå på rätt bra fortfarande…..intalar jag mig själv 😁

Medlem

Lyckas man få ta tag på ett asus tuf för det priset så får det bli ett sånt
2080ti har gjort sitt

Medlem
Skrivet av Mirage:

Sitter på ett 1070ti och dessa priser får mig att inte vilja uppgradera. Du klarar nog dig också

Har själv ett 3070 och kommer inte uppgradera förrän det verkligen börjar "sina". Det bästa man kan göra som konsument att inte köpa till dessa priser, även fast det alltid kommer finnas andra som gör motsatsen. Till slut kommer förhoppningsvis även företagen ta efter. Om det sker redan när Blackwell (5000-serien) lanseras får tiden utvisa.

Var själv inne på att skaffa laptop istället men blev besviken. Här har vi istället fått en degradering i pris kontra prestanda, förut när Ampere lanserades fick man då ett helt upplåst 3060 på en laptop för 999, nu får man en 4050 för samma pris som dessutom är mer nedbantad. Du betalar alltså mer och får mindre, hur kan detta vara konsumentvänligt? Klart att Ada Lovelace tillverkas på annan nod med annan arkitektur men ändå.

Visst är Ada Lovelace väldigt imponerande som arkitektur (energieffektivitet och prestanda) men kolla specifikationerna på 4050, är ju ett skämt: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/laptops/?nvid=nv-int-csf...

GN beskriver det hela rätt bra:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Håll i pengarna folk, priserna blir bättre om folk slutar handla.

Medlem

Sitter på ett 1080 ti. Nu börjar det snart bli aktuellt att uppgradera. Hade gärna haft lite mer prestanda och köpt ett VR headset .

Medlem

Jag skådar en starkare konsolmarknad och en svagare pcmarknad - alternativt mycket, mycket färre pc spel som utnyttjar gpu till max. Kommer helt enkelt inte att finnas nog med entusiaster om 3 år.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Ni som sitter på 1070 och 1080 kort och säger är sugen på att uppgradera.

Köp ett bra beggat kort ur RTX30XX/RX6XXX serien.
Ni får mycket för pengarna och en rejäl skjuts i prestanda. Man måste inte alltid köpa det nyaste korten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

för dom av oss som sitter på ett 750ti kort. vad kan vara en vettig uppgradering som inte kostar över 4000? saknar den tiden då man kunde köpa ett high mid end kort för runt 3000kr. 7800gt hade man länge :).


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Var kommer siffran 10500 från? Känns lite som önsketänkande om man frågar mig.
MSRP för 4080 = 1199 USD. Rakt av konverterat utan svenska skatter och skit så blir det 12618 spänn. Men i Sverige är billigaste 4080 kortet just nu 16490 spänn. Nästan 4 papp mer än MSRP.

Så ett 4070 har MSRP på 799 USD. Utan skatter 8400 spänn. Jag har svårt att se att 4070 kortet "bara" skulle få ett påslag på 2100.

Sen skulle en uppgradering innebära ytterligare kostnader för många av oss. Hur många får tex plats med kortet i sina nuvarande chassin? Inte jag i alla fall som sitter på ett Define C. Korten "sägs" vara runt 33cm långa. Define C har en gräns på 315mm om man vill ha fläkt i fronten vilket jag antar att de flesta vill ha. Tar man bort den så kan det gå då man har plats för ett kort som är 34cm. Men...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

För dem som redan har rtx, vette fan om något i 40-serien är värt det? Det är om man är "entusiast" och måste ha senaste.

skulle vara för dlss 3.0 Witcher 3 nextgen är mer eller mindre ospelbart med RT utan det.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Var kommer siffran 10500 från? Känns lite som önsketänkande om man frågar mig.
MSRP för 4080 = 1199 USD. Rakt av konverterat utan svenska skatter och skit så blir det 12618 spänn. Men i Sverige är billigaste 4080 kortet just nu 16490 spänn. Nästan 4 papp mer än MSRP.

Så ett 4070 har MSRP på 799 USD. Utan skatter 8400 spänn. Jag har svårt att se att 4070 kortet "bara" skulle få ett påslag på 2100.

Sen skulle en uppgradering innebära ytterligare kostnader för många av oss. Hur många får tex plats med kortet i sina nuvarande chassin? Inte jag i alla fall som sitter på ett Define C. Korten "sägs" vara runt 33cm långa. Define C har en gräns på 315mm om man vill ha fläkt i fronten vilket jag antar att de flesta vill ha. Tar man bort den så kan det gå då man har plats för ett kort som är 34cm. Men...

1199 USD är utan skatter
Så om det är MSRP i USA betyder det 15 772 i Sverige eftersom du måste lägga på 25%.
Så säg 15 990:- Sen ska elektronikskatter på och annat så 16490 är helt rimligt och nkan inte räknas som påslag alls på MSRP

799 USD = med 25% moms är 10500 exakt vilket betyder 0kr påslag.
Skatter är inget direkt påslag utan ett ont måste och även i USA bara att mak pratar utan det för att du får räkna själv beroende på stat.

Sen att det är dyrt är en helt annan femma, det är det. Och personligen borde inte xx70 kort kosta över 8000 i Sverige i butiken (med inflation och allt. För ett år sedan hade jag sagt max 7000)


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Redaktör
Skrivet av perihelion74:

Var kommer siffran 10500 från? Känns lite som önsketänkande om man frågar mig.
MSRP för 4080 = 1199 USD. Rakt av konverterat utan svenska skatter och skit så blir det 12618 spänn. Men i Sverige är billigaste 4080 kortet just nu 16490 spänn. Nästan 4 papp mer än MSRP.

Så ett 4070 har MSRP på 799 USD. Utan skatter 8400 spänn. Jag har svårt att se att 4070 kortet "bara" skulle få ett påslag på 2100.

Sen skulle en uppgradering innebära ytterligare kostnader för många av oss. Hur många får tex plats med kortet i sina nuvarande chassin? Inte jag i alla fall som sitter på ett Define C. Korten "sägs" vara runt 33cm långa. Define C har en gräns på 315mm om man vill ha fläkt i fronten vilket jag antar att de flesta vill ha. Tar man bort den så kan det gå då man har plats för ett kort som är 34cm. Men...

10 500 kr är Sweclockers uppskattning (länkat i nyheten). Kan givetvis, kanske rent av troligtvis, bli högre.


signatur
Medlem

Jisses vad dyrt... Tror jag fortsätter spela på min ps5a ist... Men hade såklart varit trevligt att uppgradera min stationära.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

10 500 kr är Sweclockers uppskattning (länkat i nyheten). Kan givetvis, kanske rent av troligtvis, bli högre.

Det är det inte.
De är redan listade för det priset i butikerna
Sen finns det högre priser med givetvis.

Medlem

Sitter på ett 3xxx kort och kommer att skippa både 4xxx och 5xxx serien, och som nvidia beter sig så kan det bli AMD nästa gång.
Ni som sitter på 1xxx eller lägre, köp ett x6700 xt. sjukt bra prestanda för pengarna nu, eller 3060 TI om ni måste ha DLSS.

Redaktör
Skrivet av Cyberz:

Det är det inte.
De är redan listade för det priset i butikerna
Sen finns det högre priser med givetvis.

Ah, trevligt. Fortfarande högt, men ändå bra om det inte drar iväg ett tiotal procent ytterligare.


signatur
Medlem

Det är ju 4090 prestandan man vill ha. Är bara att vänta och se vad som kommer här näst och om priser fortsätter vara höga. Lite risky just nu att investera i grafikkort känner jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör

Nu har Swec testat det också - kluvet om det är värt pengarna.


signatur
Medlem

Jaja synd men väntar väl något år till då. Rätt nöjd med 2080..

Medlem

Kanske blir ett köp då mitt 1080 börjar bli lite trött i 1440p. Funderat på AMDs nya också men tror åndå jag vill köra på Nvidia då jag även håller på med spelutveckling och videoredigering

123
Skriv svar