USA:s konkurrensmyndighet och Microsoft för just nu inga förhandlingar med "substans"
Blir gött när affären går igenom
Blir gutt. Så kan vi spela Warzone 2.0 och Diablo IV på Xcloud 👍🏻❤️
Blir gött när affären går igenom
Vilka nya spel får du till Xbox då som inte redan skulle komma?
Vi får ju CoD till Nintendo.
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Microsoft's avsikt är ju att få ett så starkt pung-grepp på branchen som möjligt.
Konkurrensmyndigheter's avsikt är att ingen individuell aktör ska få ett starkt pung-grepp på en branch.
Så det är svårt att se vart dom skulle mötas?
Om det är -nu- som Microsofts konsoliderande av en branch's största aktörer blir "för mycket" från ett konkurrensperspektiv eller efter ett par köp till vet jag inte, men dom börjar helt klart få oroväckande mycket kontroll.
Det finns nyanser här som sträcker sig längre och har större implikationer än "ju fler utvecklare som Microsoft köper, ju fler spel kan jag köra gratis på Game Pass".
subterranean homesick alien
Microsoft's avsikt är ju att få ett så starkt pung-grepp på branchen som möjligt.
Konkurrensmyndigheter's avsikt är att ingen individuell aktör ska få ett starkt pung-grepp på en branch.
Så det är svårt att se vart dom skulle mötas?
Om det är nu som Microsofts konsoliderande av en branch's största aktörer blir "för mycket" från ett konkurrensperspektiv, eller efter ett par fler köp vet jag inte men dom börjar helt klart få oroväckande mycket kontroll.
Det finns nyanser här som sträcker sig längre och har större implikationer än "ju fler utvecklare som Microsoft köper, ju fler kan jag köra gratis på Game Pass".
Anledningen till att experterna tror att det blir svårt för FTC att hindra dealen borde således bero på att Sony just nu har det starkaste pung-greppet och MS endast har tredje starkaste pung-greppet. Eller något sånt.
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Beror väl på om Microsoft pga uppköpet sedan tänkt direktfinansiera projekt som inte redan var inplanerade.
Sen vem vet, Sony kanske även får ändan ur vagnen och skapar något helt nytt att konkurrera med. Hur svårt kan det vara att göra något bättre än smörjan Activision Blizzard spytt ut senaste åren? Sony har miljonstals dollar att spendera och flera studios med årtionden av erfarenhet, det borde egentligen inte finnas några ursäkter.
Eller kanske både Microsoft och Sony bara är översvälda jästa vallik, och när det verkligen gäller har de inget annat än plånboken att komma med. En del är ju fattiga på det viset, det enda de har är pengar...
Microsoft förlorade förra generationen och har inlett nuvarande otroligt svagt, det man har det är gamepass och en mängd religiösa följare. Sony har åtminstone satsat en hel del på nya IP:n och utvecklare. Vad gör Microsoft när de inte jagar gigantiskt etablerade IP:n som funnits på båda plattformarna, ptja inte verkar det vara AAA-spel i någon större utsträckning i alla fall.
Jag önskar det fanns mer som verkligen drog en till att vilja ha en Xbox, mer häftiga unika och storslagna spel men likt förra generationen finns det ytterst få anledningar. One stog och samlade betydligt mer damm än 360n, den saken är klar.
Microsoft förlorade förra generationen och har inlett nuvarande otroligt svagt, det man har det är gamepass och en mängd religiösa följare. Sony har åtminstone satsat en hel del på nya IP:n och utvecklare. Vad gör Microsoft när de inte jagar gigantiskt etablerade IP:n som funnits på båda plattformarna, ptja inte verkar det vara AAA-spel i någon större utsträckning i alla fall.
Jag önskar det fanns mer som verkligen drog en till att vilja ha en Xbox, mer häftiga unika och storslagna spel men likt förra generationen finns det ytterst få anledningar. One stog och samlade betydligt mer damm än 360n, den saken är klar.
Sony är bättre på det mesta än Microsoft när det kommer till spel, det håller nog många med om. Just när det kommer till nya IPs vet jag dock inte om det du skrev stämmer. Så sent som för två veckor sedan kom istället en rapport från Gamezindustry.biz (https://www.gamesindustry.biz/gamesindustrybiz-presents-the-y...) enligt vilken MS släppte spel i fyra nya IPs under 2022 medan såväl Sony som Nintendo mäktade med noll. Det senaste Sony släppte, som jag kommer på, är Returnal i april 2021 men det finns kanske annat som jag bara inte kommer på atm. Sen får man ju själv avgöra om man bryr sig om spel likt Grounded och andra mindre projekt men det är ju mer en fråga om tycke och smak.
Sony är bättre på det mesta än Microsoft när det kommer till spel, det håller nog många med om. Just när det kommer till nya IPs vet jag dock inte om det du skrev stämmer. Så sent som för två veckor sedan kom istället en rapport från Gamezindustry.biz (https://www.gamesindustry.biz/gamesindustrybiz-presents-the-y...) enligt vilken MS släppte spel i fyra nya IPs under 2022 medan såväl Sony som Nintendo mäktade med noll. Det senaste Sony släppte, som jag kommer på, är Returnal i april 2021 men det finns kanske annat som jag bara inte kommer på atm. Sen får man ju själv avgöra om man bryr sig om spel likt Grounded och andra mindre projekt men det är ju mer en fråga om tycke och smak.
Vilka spel då?
Räknar inte med Grounded då ändå funnits i early access i 2 år.
Pentiment är enda som jag kommer på som släppts.
Jag instämmer. Jag hittar inte många anledningar till att köpa en Xbox i nuläget.
Anledningen till att experterna tror att det blir svårt för FTC att hindra dealen borde således bero på att Sony just nu har det starkaste pung-greppet och MS endast har tredje starkaste pung-greppet. Eller något sånt.
Kan man diskutera.
subterranean homesick alien
Klagar på religösa fans, skriver som ett religiöst fan. Ironiskt.
Vore lite kul om MS får igenom köpet och skiter i att släppa spelet till PlayStation efter all deras gnäll.
word!
1# FZ Troll
Tycker det är löjligt att världen ska behöva tycka till om ett sånt här köp. Ett amerikanskt bolag vs ett japanskt... hade Sony varit ett ryskt bolag hade ingen brytt sig. Varför bry sig om ett litet japanskt bolag?
Go MS!
Det har inte att göra med Sony.
Sony har bara joinat nej sidan och trycker på.
Blir gutt. Så kan vi spela Warzone 2.0 och Diablo IV på Xcloud 👍🏻❤️
Och det bästa blir att King kommer ansvara för betalningsmodellen på samma inkomstdrivande vis som de gjort i Candy Crush. Det gäller att utnyttja resurserna nu när man betalat för dem.
Tycker bara hela grejen är löjlig. Om jag var företagare ska jag väl ha rätt att köpa vad jag vill, sen är det upp till var och en att tycka om det är bra eller dåligt och isåfall ta ställning till om jag vill köpa produkter ifrån det företaget eller ej. Kommer alltid uppstickare om man tror att man MÅSTE köpa från ett specifikt företag... Du behöver inte köra Windows, finns massor av alternativ. Ungefär lika löjligt som att säga att MS inte får ha internet explorer förinstallerat på en dator du köper med windows! För att man blir styrd att använda just den browsern då? Asså? Löljligt så vetteduga... nä men köp inte en dator med windows på då med ms program. Köp en dålig mac istället, med ett kasst os och en kass webbläsare...
1# FZ Troll
Tycker bara hela grejen är löjlig. Om jag var företagare ska jag väl ha rätt att köpa vad jag vill, sen är det upp till var och en att tycka om det är bra eller dåligt och isåfall ta ställning till om jag vill köpa produkter ifrån det företaget eller ej. Kommer alltid uppstickare om man tror att man MÅSTE köpa från ett specifikt företag... Du behöver inte köra Windows, finns massor av alternativ. Ungefär lika löjligt som att säga att MS inte får ha internet explorer förinstallerat på en dator du köper med windows! För att man blir styrd att använda just den browsern då? Asså? Löljligt så vetteduga... nä men köp inte en dator med windows på då med ms program. Köp en dålig mac istället, med ett kasst os och en kass webbläsare...
Ja så kan man tycka och så fungerar det också.
Problemet är när företag blir för stora och mindre aktörer aldrig får nån chans bla.
Därför är det bra att sånt granskas.
Det blir dåligt för konkurrensen och det blir dåligt för kunderna.
Just i det här fallet är det ju bara hjärndött folk som tänker "ööööh jag vill ha det och det spelet på gamepass så jag tycker köpet ska gå genom".
Det handlar inte om det, spel kan fortfarande hamna på gamepass även fast MS inte äger en massa utgivare.
Microsoft är ett gigantiskt företag, att det får sätta sina klor i spelbranchen ovh svälja amdra aktörer utan vidare granskning vore katastrof.
Jag instämmer. Jag hittar inte många anledningar till att köpa en Xbox i nuläget.
Hos Xbox får man ju dag 1 släpp och lär bli fler bra spel nu när Microsoft köper Activision/Blizzard självklart val med Xbox för mig som bara spelat på molnet.
Sen slipper man gynna Sonys modell med att betala företag pengar för att inte Xbox ska få lansera på Game Pass. Så blir inget mer PlayStation för mig fick räcka med PS1 för flera år sedan.
Ja så kan man tycka och så fungerar det också.
Problemet är när företag blir för stora och mindre aktörer aldrig får nån chans bla.
Därför är det bra att sånt granskas.
Det blir dåligt för konkurrensen och det blir dåligt för kunderna.
Just i det här fallet är det ju bara hjärndött folk som tänker "ööööh jag vill ha det och det spelet på gamepass så jag tycker köpet ska gå genom".
Det handlar inte om det, spel kan fortfarande hamna på gamepass även fast MS inte äger en massa utgivare.
Microsoft är ett gigantiskt företag, att det får sätta sina klor i spelbranchen ovh svälja amdra aktörer utan vidare granskning vore katastrof.
Då får vi inte Call Of Duty och jag med flera vill kunna spela Warzone 2.0 finns säkert många fler spel som Sony är villiga att betala för att inte Microsoft ska kunna ha på Game Pass.
Då får vi inte Call Of Duty och jag med flera vill kunna spela Warzone 2.0 finns säkert många fler spel som Sony är villiga att betala för att inte Microsoft ska kunna ha på Game Pass.
Svammel.
MS kan väll ordna så call of duty och warzone släpps på gamepass också.
Är ju bara lägga fram 💰
Betydligt billigare än att köpa hela företaget skulle jag gissa 😂
finns bara 1 medlem på nej sidan, japanska elektronikjätten och deras konsolkrigare som är livrädda för lite konkurrens...
Svammel.
MS kan väll ordna så call of duty och warzone släpps på gamepass också.
Är ju bara lägga fram 💰
Betydligt billigare än att köpa hela företaget skulle jag gissa 😂
Gör dom ju nu genom att köpa Activision/Blizzard
finns bara 1 medlem på nej sidan, japanska elektronikjätten och deras konsolkrigare som är livrädda för lite konkurrens...
Jaha, dwt hade jag aldrig kunnat tro
Gör dom ju nu genom att köpa Activision/Blizzard
Läste du ens vad jag skrev?
Ja, stackars Sony som både före och efter affären kommer ha större andelar av spelbransch än Microsoft.
Håller med dig i sak, men hela grejen blir skrattretande när Sony står som den uppenbara motparten till MS i denna fråga. Sedan kan man ju undra varför FTC lägger sig i nu medan man har låtit Disney i princip köpa upp precis allt av värde.
Ja, stackars Sony som både före och efter affären kommer ha större andelar av spelbransch än Microsoft.
Håller med dig i sak, men hela grejen blir skrattretande när Sony står som den uppenbara motparten till MS i denna fråga. Sedan kan man ju undra varför FTC lägger sig i nu medan man har låtit Disney i princip köpa upp precis allt av värde.
Det handlar inte bara om spelbranschen. MS är ett av världens största företag och de är väldigt stora i många närliggande branscher som har tangeringspunkter med spelbranschen.
Detta är också en affär som MS genomför med pengar de inte varit i närheten av att tjäna på spel vilket gör att konkurrensen snedvrids.
Skulle du tycka att det vore okej med att några av världens största företag köper upp delar av varenda bransch som existerar så länge de inte är störst och närmar sig monopol?
Jag har för mig att Disney tvingades avyttra en del saker som låg under Fox för att det köpet skulle gå igenom.