Geforce RTX 4070 Ti "presterar både bättre och sämre än utlovat"

Robot
Geforce RTX 4070 Ti "presterar både bättre och sämre än utlovat"

Sweclockers testar ett snabbt grafikkort som har svårt att hitta sin plats.

#geforce, #nvidia, #rtx-4070-ti


Medlem

Precis som väntat mao... när skall de lära sig >_>

Medlem

Komiskt / tragiskt hur det egentligen var tänkt att vara ett "4080" 12gb från början. Den riktigt 4080 verkar sålt relativt dåligt, så förhoppningsvis blir det likadant med det här skämtet till grafikkort.

Både Nvidia och Amd behöver en rejäl spark i arslet. Hoppas det går riktigt jävla illa för dem ett tag och de tvingas sänka priserna till vettiga nivåer igen. Visst att man kan förvänta sig en viss prisökningar pga inflation. Men 10-papp för ett sketet xx70-series kort är ju bara larvigt och så tydligt att prissättning egentligen var anpassat efter minig och inte spelare.

Medlem

Skulle aldrig falla i mig att betala mer än 4-5k för ett xx70-series kort. Helt befängt.

Medlem

Funderar ändå vilket segment det egentligen är. Alltså kan man betala 8000-10000kr för ett kort, en gpu, varför skulle samma köpare inte lika gärna betala 14000-18000kr för det allra bästa? Jag tycker personligen det, 8000kr, eller 18000kr. Antingen är båda, eller inget för mycket. Exakt samma kunder. En student som är gamer, vem som helst som inte jobbar heltid, antingen lätt eller så är det svårt att spara ihop till 8000kr. Men kan man få ihop 8000kr, så är det inte mycket alls att fixa ihop 10000kr till när man ändå håller på, när man ändå är den som lägger såna summor på enskilda dator-delar.

Satt liksom ja, enligt min egna prognos så alla som tar sig en 4070ti lika gärna köpt 4090 om det fanns i lager samtidigt. Så bör ge usel försäljning för 4070ti.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Funderar ändå vilket segment det egentligen är. Alltså kan man betala 8000-10000kr för ett kort, en gpu, varför skulle samma köpare inte lika gärna betala 14000-18000kr för det allra bästa? Jag tycker personligen det, 8000kr, eller 18000kr. Antingen är båda, eller inget för mycket. Exakt samma kunder. En student som är gamer, vem som helst som inte jobbar heltid, antingen lätt eller så är det svårt att spara ihop till 8000kr. Men kan man få ihop 8000kr, så är det inte mycket alls att fixa ihop 10000kr till när man ändå håller på, när man ändå är den som lägger såna summor på enskilda dator-delar.

Satt liksom ja, enligt min egna prognos så alla som tar sig en 4070ti lika gärna köpt 4090 om det fanns i lager samtidigt. Så bör ge usel försäljning för 4070ti.

Vilket märkligt sätt att tänka på... 10 000 kronor extra är MYCKET pengar för de flesta. Bara för att någon kan undanvara 8000 kronor för ett grafikkort innebär det inte per automatik att de absolut kan lägga 10 000 kronor till.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Funderar ändå vilket segment det egentligen är. Alltså kan man betala 8000-10000kr för ett kort, en gpu, varför skulle samma köpare inte lika gärna betala 14000-18000kr för det allra bästa? Jag tycker personligen det, 8000kr, eller 18000kr. Antingen är båda, eller inget för mycket. Exakt samma kunder. En student som är gamer, vem som helst som inte jobbar heltid, antingen lätt eller så är det svårt att spara ihop till 8000kr. Men kan man få ihop 8000kr, så är det inte mycket alls att fixa ihop 10000kr till när man ändå håller på, när man ändå är den som lägger såna summor på enskilda dator-delar.

Satt liksom ja, enligt min egna prognos så alla som tar sig en 4070ti lika gärna köpt 4090 om det fanns i lager samtidigt. Så bör ge usel försäljning för 4070ti.

Jag vet inte men kanske för att köparen har en budget på 8000-10000 och inte 14000-18000 och vill prioritera mer än ett jäkla kort? Det är sjukt mycket pengar för en del.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Vilket märkligt sätt att tänka på... 10 000 kronor extra är MYCKET pengar för de flesta. Bara för att någon kan undanvara 8000 kronor för ett grafikkort innebär det inte per automatik att de absolut kan lägga 10 000 kronor till.

10.000 är mycket, lika mycket som att 8000kr är mycket. Här handlar det inte om ett system, utan en grej till ett system, där du omöjligen kan ha byggt ett budget-system med en 8000kr GPU. Det är High-end allt ihop, i priser, medan 4070ti kanske känns nästan midrange i prestanda i jämförelse.

Satt jo, kan man undanvara 8000kr för gpu, så finns det 10.000kr till, för det är absolut bara en del av de större paketet man redan måste ha för att utnyttja det. Så det tilltalar bara det som det kan tilltala, där 8000 eller 18000kr är samma uppoffring för ens intresse. High-end system, datorpaket o skärmar, rubbet måste nå en viss nivå när man ändå spenderar de summorna, gpu som inte ens får plats i mindre chassin eller där man inte kan kombinera med budget-alternativ, för 8000kr är som ett helt budget-paket.

Så jag säger inte 10.000 är lite pengar. Jag säger att det är massor. Därför passar det bara ihop där det inte är en lika stor grej, dvs High-end system där pengar inte är särskilt relevant alls och där 15-18000kr för det allra bästa utan kompromiss låter som det bästa alternativet.

EDIT: Här är min utgångspunkt. För en gpu för 10.000kr, så bör resten av din dator ligga på runt 10.000kr det också+ skärm på 3.000 för att ha en vettig produkt utan flaskhalsar. Med detta paket-lösning, på 23.000kr typ, vem spenderar då inte 30.000kr för det bästa på marknaden där man faktiskt får ett ordentligt upplyft. Tillåter ens ekonomi 23.000kr, så är det inte många extra dagar arbetade eller extra lång väntan innan 30.000kr är lika möjligt. Det är lite som en köpare som kan ta sig an en PS5:a och en TV för 23.000kr. Det är mer än lite biffigt. Men det är inte samma kund som tex bara köper en PS5:a och har en fungerade tv sen innan, eller uppgraderar o köper en 6.000kr tv till det. Då snackar vi ändå om en ordentlig spel-upplevelse, som ändå är 10.000kr billigare än 4070ti paketet med allt tillbehör.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

10.000 är mycket, lika mycket som att 8000kr är mycket. Här handlar det inte om ett system, utan en grej till ett system, där du omöjligen kan ha byggt ett budget-system med en 8000kr GPU. Det är High-end allt ihop, i priser, medan 4070ti kanske känns nästan midrange i prestanda i jämförelse.

Satt jo, kan man undanvara 8000kr för gpu, så finns det 10.000kr till, för det är absolut bara en del av de större paketet man redan måste ha för att utnyttja det. Så det tilltalar bara det som det kan tilltala, där 8000 eller 18000kr är samma uppoffring för ens intresse. High-end system, datorpaket o skärmar, rubbet måste nå en viss nivå när man ändå spenderar de summorna, gpu som inte ens får plats i mindre chassin eller där man inte kan kombinera med budget-alternativ, för 8000kr är som ett helt budget-paket.

Så jag säger inte 10.000 är lite pengar. Jag säger att det är massor. Därför passar det bara ihop där det inte är en lika stor grej, dvs High-end system där pengar inte är särskilt relevant alls och där 15-18000kr för det allra bästa utan kompromiss låter som det bästa alternativet.

EDIT: Här är min utgångspunkt. För en gpu för 10.000kr, så bör resten av din dator ligga på runt 10.000kr det också+ skärm på 3.000 för att ha en vettig produkt utan flaskhalsar. Med detta paket-lösning, på 23.000kr typ, vem spenderar då inte 30.000kr för det bästa på marknaden där man faktiskt får ett ordentligt upplyft. Tillåter ens ekonomi 23.000kr, så är det inte många extra dagar arbetade eller extra lång väntan innan 30.000kr är lika möjligt. Det är lite som en köpare som kan ta sig an en PS5:a och en TV för 23.000kr. Det är mer än lite biffigt. Men det är inte samma kund som tex bara köper en PS5:a och har en fungerade tv sen innan, eller uppgraderar o köper en 6.000kr tv till det. Då snackar vi ändå om en ordentlig spel-upplevelse, som ändå är 10.000kr billigare än 4070ti paketet med allt tillbehör.

Det är ett ytterst skevt sett att tänka och väldigt frånvarande från verkligheten.
Nej, folk som har en budget för något kan inte bara magiskt utöka den med 7000-10000 för att hamna i topsegment.

Många som sparar ihop och äntligen har råd med ett t.ex 4070 är inte någon som magiskt kan spara 2-3000 i månaden i 4 månader till för att uppgradera, det rör sig troligare om 8-12 månader.

Medlem

Vilket skämt till release dom senaste GPU-släppen har varit. Skamligt, sorgligt och girigt är väl tre väl passande ord.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fast gamers idag har ju hur mycket pengar som helst så 10000kr är väl inget? bara kolla på alla valarna i DI som lagt några hundratusen för att få se ut som ett gäng tandfeer.

Skämt å sido men tycker 10000kr är mycket, vet när min farsa skulle köpa sitt grafikkort till Solidworks som de rekommendera som kostade något kring den summan tidigt 2000-tal (använder det fortfarande). Tyckte man var asmycke, nu ska finninga tonårigar försöka scamma sina föräldrar på sånt här?
Å andra sidan, har man gaming som intresse/hobby så är det inte jättemycket pengar, jag har slängt 50000 på en cykel så

Medlem

Handlar inte om att jag inte har råd att punga ut 10-15000kr på ett grafikkort, utan snarare att jag inte vill vara med och stötta denna skeva price-hike som skapats senaste året kring just gpu:er. Nvidia som företag gör vad alla företag med investerare gör: maximerar vinsterna. Det är en fri marknad så så länge som Svenssons är villiga att betala ockerpriser så kommer ju inte Nvidia sänka priset bara för att vara "schyssta". Om efterfrågan fortsätter sjunka så kommer vi få minskade priser på lång sikt,

I min mening så är folk som gnäller högt över höga priser och sedan ändå konsumerar, en del av problemet och får skylla sig själva.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Vilket skämt till release dom senaste GPU-släppen har varit. Skamligt, sorgligt och girigt är väl tre väl passande ord.

Förra generationens release var inget skämt.
Men sen kom corona och komponentbrist och skenande priser på crypto och hårdvara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förra generationens release var inget skämt.
Men sen kom corona och komponentbrist och skenande priser på crypto och hårdvara

Menar självfallet 4000-serien främst och även AMDs 7900 XTX/XT.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Nito:

Handlar inte om att jag inte har råd att punga ut 10-15000kr på ett grafikkort, utan snarare att jag inte vill vara med och stötta denna skeva price-hike som skapats senaste året kring just gpu:er. Nvidia som företag gör vad alla företag med investerare gör: maximerar vinsterna. Det är en fri marknad så så länge som Svenssons är villiga att betala ockerpriser så kommer ju inte Nvidia sänka priset bara för att vara "schyssta". Om efterfrågan fortsätter sjunka så kommer vi få minskade priser på lång sikt,

I min mening så är folk som gnäller högt över höga priser och sedan ändå konsumerar, en del av problemet och får skylla sig själva.

Sant. Det alla tjänar på nu är att stå emot ett tag till, att hålla i pengarna till nästa gen. Först då, efter en period med usla försäljningssiffror lär polletten trilla ner.

Medlem

I SveaRiket är det ingen som sparar längre. Man köper på KREDIT. Kolla bara på Komplett Flex, Klarna, Excter etc.

Så det spelar mindre roll om det kostar 5000 eller 30000.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/WRvlQg/viktor-och-moa...

PS Gäller hela västvärlden. Förmodligen öst också.

"Samtidigt poängterar han sitt privilegium: Han äger sin bostad, han har en juristexamen från ett fint universitet och känner sig säker på att han snart kommer att ha en högre lön."

Kommentar:
Han äger sin bostad först när den är avbetald. I Sverige är det aldrig tanken att du ska betala av din bostad utan du säljer huset när du går i pension, betalar av lånet till banken och flyttar till mindre lägenhet. Under tiden har förhoppnigsvis priserna gått upp så du tjänar på det.

Medlem

Ada Lovelace gör Ampere till ett kap nu (om man lyckas få tag i ett till vettigt pris). Nvidia har med andra ord lyckats manipulera marknaden till deras fördel, inte för konsumentens. De kallar ju Ampere för mainstream just nu fast priserna på dessa fortsatt är ett skämt.

Ljuset i tunneln kan dock vara sikte, för tittar man på tidigare generationer hur det varit så har vi fått upp och nedgångar i priser. Turing var katastrofalt prissatt, medan Ampere var tvärtom och nu ser vi återigen en ny "turing", kanske kan Blackwell bli vändningen? Vi får se...

Hur som helst är 4070 ti en trevlig produkt till helt oattraktivt pris.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det är ett ytterst skevt sett att tänka och väldigt frånvarande från verkligheten.
Nej, folk som har en budget för något kan inte bara magiskt utöka den med 7000-10000 för att hamna i topsegment.

Många som sparar ihop och äntligen har råd med ett t.ex 4070 är inte någon som magiskt kan spara 2-3000 i månaden i 4 månader till för att uppgradera, det rör sig troligare om 8-12 månader.

Det jag säger. Om man är den som kan spara 2-3000 i månaden, då är det inte bara en 4070ti för 10.000 man ska köpa eller har köpt, utan alla andra delar också för ett high-end system.
Är det bara en uppgradering, bara en 4070ti som ska köpas, för att alla andra delar redan jobbats med senaste 2-3 åren, ja då är väntan ungefär 25% längre för att få best of the best istället i ditt exempel.
Är man mer mid-range, är van vid gpu för 4.000kr, ökar man gpu budgeten med 120% , eller gör man något annat? Jag menar att ja, det gör man, för 10.000kr är massor, ändå tills man är en kund som redan lägger 30.000kr på sina datorer, där man i regel, men inte alltid, kan vara flexibel nog att sikta på en 4090 istället nästan alla gånger.

Min egna irritation är just att det är high-end. Att den har release-pris på 10.000 gör den inte mer tillgänglig än den för 18.000kr. Jag har byggt speldator för billigare pris än 4070ti. Dessa bestar, platsar bara i high-end system, det förvånar väl ingen. Undantag kan göras, men får väl se då om försäljningen för 4070ti sticker ut jämfört med 4080 eller amd varianterna.

Medlem

För snart 20 år sedan så fick man en hel dator med värsting GPU för 10K (Sweclockers och Datorbutiken.com samarbetsdator)
Skulle dock ändå säga att utvecklingen/prisutvecklingen gick in i väggen för 10 år sedan, efter att GTX680 släpptes.
SSD fanns tillgängligt då och storleken på RAM var nästan i samma klass som idag.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skulle aldrig falla i mig att betala mer än 4-5k för ett xx70-series kort. Helt befängt.

Den prisklassen har xx70-serien inte legat på sen gamla goda 1070. Jag håller med dig att priserna är helt uppåt väggarna, men 4-5k kommer xx70-korten aldrig kosta igen. Runt 6000 kr tycker jag är mer realistiskt men som det är nu ligger priset nära på det dubbla så Nvidia har ganska långt ner till vad deras kunder är beredda att betala xD

Normalt sett brukar det inte spela nån roll vad Nvidia sätter för pris, folk köper ändå. Kanske blir det äntligen ändring på det?

Medlem

Priserna har varit vidriga sen 2080ti kom

Medlem
Skrivet av Fearnox:

För snart 20 år sedan så fick man en hel dator med värsting GPU för 10K (Sweclockers och Datorbutiken.com samarbetsdator)
Skulle dock ändå säga att utvecklingen/prisutvecklingen gick in i väggen för 10 år sedan, efter att GTX680 släpptes.
SSD fanns tillgängligt då och storleken på RAM var nästan i samma klass som idag.

Mm, tänk förvisso på att för 20 år sen motsvarade det (med november 2022s siffror, nu är det säkerligen mer ändå) ~14200:-

Sjukt att företagen fortfarande verkar inlullade i att vi är i den dopade pandemiekonomin när allt typ rasar till höger och vänster. Ex, kolla amazon, de skall sparka 18000 personer. Helt galet.

Medlem
Skrivet av deezel:

Mm, tänk förvisso på att för 20 år sen motsvarade det (med november 2022s siffror, nu är det säkerligen mer ändå) ~14200:-

Sjukt att företagen fortfarande verkar inlullade i att vi är i den dopade pandemiekonomin när allt typ rasar till höger och vänster. Ex, kolla amazon, de skall sparka 18000 personer. Helt galet.

Motsvarande dator idag ligger nog på runt 25K
2013 gick det nog få en för runt 15K.

Jo, det blir nog en kalldusch ifall de förväntar sig Pandemi/Krypto priser.

Medlem

Om 4080 ligger på 20k och 4070ti ligger på 10-11k, så kan det ju vara motiverat. Priserna kommer kanske justeras, men inte så mycket att det är "värt". Men är ju extrem kostnadsökningar på all teknik. Vattenkit har gått från 4k till 6,5k.

Gratis-pengarns från banker är förbi; kommer det någonsin tillbaka?

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Det jag säger. Om man är den som kan spara 2-3000 i månaden, då är det inte bara en 4070ti för 10.000 man ska köpa eller har köpt, utan alla andra delar också för ett high-end system.
Är det bara en uppgradering, bara en 4070ti som ska köpas, för att alla andra delar redan jobbats med senaste 2-3 åren, ja då är väntan ungefär 25% längre för att få best of the best istället i ditt exempel.
Är man mer mid-range, är van vid gpu för 4.000kr, ökar man gpu budgeten med 120% , eller gör man något annat? Jag menar att ja, det gör man, för 10.000kr är massor, ändå tills man är en kund som redan lägger 30.000kr på sina datorer, där man i regel, men inte alltid, kan vara flexibel nog att sikta på en 4090 istället nästan alla gånger.

Min egna irritation är just att det är high-end. Att den har release-pris på 10.000 gör den inte mer tillgänglig än den för 18.000kr. Jag har byggt speldator för billigare pris än 4070ti. Dessa bestar, platsar bara i high-end system, det förvånar väl ingen. Undantag kan göras, men får väl se då om försäljningen för 4070ti sticker ut jämfört med 4080 eller amd varianterna.

Visst är det high end, men för den nya generationen om man ska kalla de det så är det mid ev. Low tills 4050 och 4060 kommer.

Och visst om du är det där lagret som ligger en bit under den skara människor som lägger ut vad som helst på dem nya korten och planerar ett inköp av ett nytt kort eller hel rig så ja då kan det vara mer värt att lägga extra på ett 4080 istället.
Men jag tror samtidigt att dem personer som detta kort riktas emot (från Nvidias sida) inte budgeterar på samma sätt som dem som är den genomsnittliga mid-high tier gamern gör.

Som ett exempel på mig själv så är jag en sådan som har en budget som är högre än vad jag "siktar på", så om jag siktar på en 25k dator så har jag 30k som budget så att jag kan sträcka mig till nästa nivå kort om det är värt det.
Dvs den personen du beskriver.

Men jag vet att andra jag känner och i min egna vänkrets gör samma sak så när dem har en budget på 25k så är det den övre gränsen man talar om, och då går det inte att utöka och inte heller väntar dem upp till ett år för att köpa när det kommer en ny serie kort nästan varje år.
Så då nöjer man sig med hellre med ett 4070 i dett fall än ett 4080 senare.

Jag tror dock inte att det kommer säljas nämnvärt av 4070 heller för även det kortet är långt över vad mid till low tier folk vanligen är villiga att betala.

Medlem

Efter lite forskning på 4070ti, så kommer man fram till att det är ett skämt. Det presterar sämre än billigare amd kort, och verkar ha svårt att nå upp till 3080. Argument till att köpa är att det finns tillgängliga... Men verkar ju vara budgetkort till ett högt pris. Jag funderade på att köpa, men blir inget med det.

Medlem

Nvidias Priser gjorde så att jag flyttat ALL min gaming till min PS5 och Nintendo Switch.

Har en Micro PC som jag använder idag för Emulatorer och även där äger jag redan de allra flesta av mina favoriter till NES/SNES på Playstation i olika collections


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

1
Skriv svar