Project Leonardo är en Playstation-kontroll för funktionsnedsatta

Robot
Project Leonardo är en Playstation-kontroll för funktionsnedsatta

Anpassningsbar och kan kombineras med andra tillbehör.

#Project-leonardo


Medlem

Toppen att de gör någonting alls, dock tycker jag att det är en enorm miss att man bara har möjlighet att koppla till 4 externa knappar, de borde gått samma håll som xbox och låtit dig styra allt via externa knappar osv.

Medlem

Det där gillar jag verkligen! Även ifall de antagligen kommit fram till att det är värt utvecklingskostnaderna för att nå en annars exkluderad målgrupp så är det verkligen en win-win

Inaktiv

Jäkligt bra! Spel ska ju vara för alla.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Toppen att de gör någonting alls, dock tycker jag att det är en enorm miss att man bara har möjlighet att koppla till 4 externa knappar, de borde gått samma håll som xbox och låtit dig styra allt via externa knappar osv.

Förlåt men fattar inte vad du menar med fyra externa knappar. Vad jag kan läsa så har man åtta knappar på varje kontroll, där man kan koppla ihop två och möjlighet att koppla in två Leonardos och en Dualsense samtidigt.
Kan du vara snäll att förklara för någon som inte är så insatt?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Förlåt men fattar inte vad du menar med fyra externa knappar. Vad jag kan läsa så har man åtta knappar på varje kontroll, där man kan koppla ihop två och möjlighet att koppla in två Leonardos och en Dualsense samtidigt.
Kan du vara snäll att förklara för någon som inte är så insatt?

Många kommer inte kunna använda de 8 knapparna som varje leonardo kontroll har på sig (t.ex. om man saknar armar, är förlamad, finmotorik svårigheter osv osv), det finns möjlighet att lägga till helt egna externa knappenheter som du kan placera precis hur du vill, dock bara 4 stycken totalt. XBOX däremot byggde hela sin adaptive controller (Bild nedan) kring externa knappar och du kan skräddarsy helt och hållet baserat på vilken typ av funktionsnedsättning och vilka rörelsemöjligheter man har.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Många kommer inte kunna använda de 8 knapparna som varje leonardo kontroll har på sig (t.ex. om man saknar armar, är förlamad, finmotorik svårigheter osv osv), det finns möjlighet att lägga till helt egna externa knappenheter som du kan placera precis hur du vill, dock bara 4 stycken totalt. XBOX däremot byggde hela sin adaptive controller (Bild nedan) kring externa knappar och du kan skräddarsy helt och hållet baserat på vilken typ av funktionsnedsättning och vilka rörelsemöjligheter man har.

https://assets.rockpapershotgun.com/images//2018/05/AdptvCntl...

https://i.redd.it/r1njqxdkjfh71.png

Coolt. Tack för infon. Det bästa hade kanske varit att ha en stor platta som den på under bilden där man kunde placera en mängd olika knappar, spakar och reglage precis där man vill. I vilket fall så känns det ju bra att giganter som MS och Sony arbetar med kontroller till funktionshindrade.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av icogniito:

Många kommer inte kunna använda de 8 knapparna som varje leonardo kontroll har på sig (t.ex. om man saknar armar, är förlamad, finmotorik svårigheter osv osv), det finns möjlighet att lägga till helt egna externa knappenheter som du kan placera precis hur du vill, dock bara 4 stycken totalt. XBOX däremot byggde hela sin adaptive controller (Bild nedan) kring externa knappar och du kan skräddarsy helt och hållet baserat på vilken typ av funktionsnedsättning och vilka rörelsemöjligheter man har.

https://assets.rockpapershotgun.com/images//2018/05/AdptvCntl...

https://i.redd.it/r1njqxdkjfh71.png

Helt ärligt, microsoft produkt ser ofärdig ut. Ska en kund som har svårt att hantera en handkontroller försöka skruva ihop lösa komponenter på en skärbräda med ett sådant råttbo av kablar? Det bara skriker problem och oändlig felsökning. Är det där en lösning man ska känna sig nöjd med?

Medlem

Bra att sådant här görs!

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Helt ärligt, microsoft produkt ser ofärdig ut. Ska en kund som har svårt att hantera en handkontroller försöka skruva ihop lösa komponenter på en skärbräda med ett sådant råttbo av kablar? Det bara skriker problem och oändlig felsökning. Är det där en lösning man ska känna sig nöjd med?

Meningen är självklart att man ska få hjälp med att sätta up allting. Och ja detta är en lösning man ska vara nöjd med, alla människor med funktionsnedsättningar har olika problem, det går inte att göra en "one size" lösning som passar för alla utan just skräddarsybarheten är grundkrav för en sån här lösning. Bilden jag skickade var dessutom endast ett exempel för att visa olika möjligheter på knappar osv, inte en faktiskt setup som passar att användas praktiskt. Många som är förlamade t.ex. monterar knapparna vid huvudet på sin "rullstol" och trycker på de med huvudet och har någon pinne med en spak som man styr med munnen osv.

Medlem

Alltid kul att se sånt här. Hoppas att dom kan sälja den till ett bra pris sen också, har för mig att Microsofts alternativ kostade en hel del när jag kollade på det förr. Men med tanke på vad en vanlig handkontroll går på idag så är det väl inte så förvånande.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Meningen är självklart att man ska få hjälp med att sätta up allting. Och ja detta är en lösning man ska vara nöjd med, alla människor med funktionsnedsättningar har olika problem, det går inte att göra en "one size" lösning som passar för alla utan just skräddarsybarheten är grundkrav för en sån här lösning. Bilden jag skickade var dessutom endast ett exempel för att visa olika möjligheter på knappar osv, inte en faktiskt setup som passar att användas praktiskt. Många som är förlamade t.ex. monterar knapparna vid huvudet på sin "rullstol" och trycker på de med huvudet och har någon pinne med en spak som man styr med munnen osv.

Jag har inte sett en enda installation av Xbox adaptive som inte har ett råttbo av tejp, kardborrband och skruvar. Den produkten ser ut som den är i beta stadiet. Det duger om det inte finns något annat alternativ. Men nu har det precis presenterat ett nytt bättre alternativ: Playstation Project Leonardo.

Jag tycker du undersäljer Leonardo. Jag har tittat på olika användare på nätet och jag har inte sett en ända uppsättning där Leonardo inte skulle fungera utmärkt. Du kan flytta runt knapparna, ändra storleken, ändra markeringarna, placera joysticks där det känns bäst. Kombinera med duel-sense eller dubblera Leonardo. Du kan säkerligen använda dem med fötterna också. Är det något exempel du tänker på där Leonardo inte skulle vara en bra lösning?

ZF
Medlem

Verkar som skillnaden är att på XB så är varje knapp en ingång, en enkel hårdvarulösning.

Kontrollen för PS har fyra portar, så antar de är konfigurerbara. Eller med 2 kontroller, då åtta.

Oavsett vilket så får mn ju rimligen ha hyfsat rörlighet för att använda en massa yttre spakar eller knappar.

Så verkar som de två kontrollerna har lite olika grundfokus, baserat på problem med rörelse alls, eller finmotorik.

Medlem

Riktigt bra initiativ där MS har legat långt före Sony länge. Jag utgår från att både Sony och MS har lagt ner mycket tid på forskning och utveckling för att de ska fungera i praktiken även om MS lösning med en port för varje knapp verkar lika enkel som genial.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Av utseendet så ser den svårare ut att spela på.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar