Achievements dåliga för gaming - tycker Mirror's Edges achievement-snickare
Jag älskar trophies. Jag får ut sjukt mycket mer av mina spel nu för tiden än på den tiden det inte fanns trophies. Då samlade jag sällan alla collectibles eller spelade om spel på den värsta svårighetsgraden. Nu gör jag det i varenda spel jag spelar (tog precis min 130:e platinum) Mer valuta för pengarna med trophies helt enkelt. Iaf för min egen del
Jag resonerade lika som du när jag gick på gymnasiet. Bara positivt att få ut mer ur spel jag köpte med mitt studiebidrag. Men sen när man blev äldre och hade mycket mer pengar bestämde man sig att sprida ut sin korta livstid på så många spel som möjligt istället för tvärtom.
I'm like you, I have no name.
Achivements <---- tycker jag är jättebra.
Vänta, skall bara slå upp ordet, minst 98% av alla speltillverkare har aldrig läst definitionen av det...
An achievement is a great accomplishment—something achieved with great effort or skill. Achieve and achievement often imply the completion of something important or difficult—a lofty goal or a great feat.
Dvs, de gånger man får så kallade "achievements" för att man går lite framlänges, eller gör exakt det man måste göra för att progressa är kallat gaming och inte achievements.
En achievement är att klå speltillverkaren på sin egen bossfight eller ligga topp-100 i världen på något.
Kanske göra något fullständigt löjligt som att bära en tomte med sig från början till slut av ett spel helt utan anledning att faktiskt göra det.
Att trycka "New game" .... alltså, snacka om låg nivå på belöningskrav...
Jag bryr mig inte.
Mest löjligt är ju Playstation systemet med dom olika pokalerna. Man läser ofta "jag tog platina" i det och det spelet
Jaha?
På Steam radas en achievements upp eftersom man spelar men jag får inga notiser ingame som tur är. Kanske nått jag stängt av tidigare (?)
Kan väll vara kul efteråt att titta vad det är för achievements man skrapat ihop. Men aldrig att jag hoppar in enkom i spelet för att jaga dom.
Tar det resurser av utvecklingen av spelen tycker jag man borde skippa skiten.
Jag får sälla mig till dem som uppskattar achievements. Det är kul att ha små delmål längs med vägen när man spelar, kan ge ordentligt omspelningsvärde och knuffen man ibland behöver för att pröva på något nytt spelsätt eller build. Det är också trevligt för oss som gillar att dokumentera spelandet lite, se vad man har gjort, hur många spel som klarats helt etc. True Achievements/True Trophies är fantastiska sajter för detta.
Det är ju en synnerligen valfri aktivitet så jag ser inte problemet. Tror inte heller att det tar upp så vansinnigt stor del av utvecklingstiden heller för den delen.
Jump in.
Jag ogillar achievements som är kopplade till att "100%a" spelet eller sådana som man får automatiskt på vägen typ "spöa första bossen", "spöa andra bossen", etc.
Jag gillar däremot achivements som uppmuntrar att spela om spelet igen, gärna på ett helt annat sätt än vad som är förväntat eller "normalt". T.ex:
Klara Factorio på mindre än 8 timmar.
Klara Factorio utan att crafta fler än 100(?) saker i "händerna"
Klara ett visst (ofta lite udda) mål med en specifik nation i EU4.
Jag gillar också spel som knyter ihop achievements med gameplay typ Risk of Rain, FTL eller Into the breach, där spelens progression är direkt knutet till att göra achievements.
Achievements är ingenting som får mig att spela mer bara för att det försöker belöna mig. Antingen gillar jag spelet eller så gör jag det inte. Jag ser det mest som meningslöst ur alla aspekter. Lägg till utmanande pussel eller dolda föremål i själva spelet istället som belönar spelaren med bättre utrustning, om det nu måste finnas ett belöningssystem öht.
7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U
Har väl lite av en hatkärlek till spel som färgar min åsikt om detta. Spel är redan ganska meningslöst och ett sätt att kasta ut sin tankeförmåga och energi rakt ut i intet, så enligt mig bör ett spel iaf vara tillräckligt kul på egen hand för att man ska vilja spela, utan belöningssystem som ligger utanför själva spelet.
Annars är det bara ett skamlöst slöseri på människors tid och liv, "själsligt opium" som den kinesiska regeringen kallade det.
Spel tappade lite av sin själ när man slutade med att bara försöka göra så bra och häftiga spel som möjligt och istället började fokusera på hur man ska få spelaren att fastna och spela mer med massa artificiella belöningssystem.
Samma med rankingsystem i onlinespel vilket jag själv vid tillfällen fastnat för. När man äntligen sitter där med xxxx elo så finns det bara tomhet och man tänker: "jaha nu då?".
Jag gillar dem, men många utvecklare är ganska lata och ger oss achievements för saker som vi måste göra i spelet, inte primärt för sådant vi upptäcker genom att lägga tid på att utforska. Det är kul att få en stor achievement för en bedrift, för något man upptäcker eller klarar av genom att gå utanför den upptrampade stigen.
Achivements är ganska roliga så länge som de är på en "normal" nivå. Bra achivements enligt mig är när man kan samla ihop dem på typ 2 svängar genom spelet. Dåliga achivements är när det kräver ett heltidsarbete i flera dagar för att hitta/göra allting som krävs. Hatar sådana grejer.
Förövrigt så var mirrors edge som nämns i artikeln jätteroligt i början men efter ett tag så blev det plötsligt massor av trasig combat och krypa runt i vents. Känns som de tappade alla duktiga arbetare och någon stackars löneslav fick avsluta spelet själv.
har ett love/hate relationship med achievements, gillar dom när dom ger mig en ytterligare anledning till att utmana mig själv, som T ex klara spelet på svåraste difficultin.
Men om det bara är massor av achievements som är meningslösa som att tex hitta alla collectibles osv så e dom värdelösa för mig.
Men måste också påpeka att achievements är en ytterliggare grej som hindrar mig ifrån att piratkopiera, tillsammans med lätt åtkomst osv via Steam.
Ifall steam inte hade achievements till spel så skulle jag förmodligen piratkopiera mycket mer.
Jag kan tycka det är lite kul när man får nån random achievment för nåt puckat och ovanligt, men de här "grattis, du klarade bana 1"-achievmentsen är helt onödiga. Kollar dock aldrig vad det är innan jag spelar och har aldrig jagat en achievment. När jag tänker efter så brukar popupen mest vara i vägen, så ska nog stänga av notiserna helt.
Har aldrig gillat achivements, tycker det stör mer än tillför. Det är bara som en dålig ursäkt för att företag ska samla in data till sin statistik på oss och tjäna pengar. Lägg resurserna på att göra ett bra spel istället så behövs inga achivements.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Den enda Achievement jag aktivt försöker få är att ha kört på alla vägsträckor när det kommer ett nytt Forza horizon men annars brukar jag inte vara så noga med dom nu för tiden.
När jag var i tonåren däremot kunde vi tävla lite i kompisgänget vem som hade högst gamescore på xbox, men jag antar det var roligt för att det drygade ut spelen lite. Nu har man ju råd att köpa nya spel istället.
Jag bryr mig inte.
Mest löjligt är ju Playstation systemet med dom olika pokalerna. Man läser ofta "jag tog platina" i det och det spelet
Jaha?
På Steam radas en achievements upp eftersom man spelar men jag får inga notiser ingame som tur är. Kanske nått jag stängt av tidigare (?)
Kan väll vara kul efteråt att titta vad det är för achievements man skrapat ihop. Men aldrig att jag hoppar in enkom i spelet för att jaga dom.
Tar det resurser av utvecklingen av spelen tycker jag man borde skippa skiten.
Ta platina betyder väl bara att man fått alla achievements/trophys, 100 dvs%?
På Steam brukar det ploppa upp nere i högerhörn en notis om att jag fått en achievement, så antagligen har du hittat nån knapp som stänger av skiten Ska se om jag hittar det i inställningarna nånstans då jag inte tycker det tillför ett dugg.
Spel som jag verkligen gillar försöker jag "platta" om det nu inte är helt omöjligt. Primärt är det singleplayer och storydrivna spel jag lägger ner den tiden på. Förutom platinum-trofén så är inte de andra så intressanta mer än att man behöver ta dem för att låsa upp den.
PSN: Swede_78
Ta platina betyder väl bara att man fått alla achievements/trophys, 100 dvs%?
På Steam brukar det ploppa upp nere i högerhörn en notis om att jag fått en achievement, så antagligen har du hittat nån knapp som stänger av skiten Ska se om jag hittar det i inställningarna nånstans då jag inte tycker det tillför ett dugg.
Ja jag vet inte.
Jag har ett PSN konto där radar det upp hur många Platina, Guld, Silver och Brons pokaler man fått. Så jag tror det är olika "svårighetsgrader" på Achievements, ingen aning 🤷♂️
Kan ju vara så att jag inte tänker på att det ploppar upp notiser i Steam. Omedveten auto ignore
Håller med om att det är onödigt. Många dataspelsberoende fastnar med att spela alldeles för mycket samt massor av tråkiga spel bara för att de blivit beroende av trophies.
Sedan att det tar resurser från spelet; detta är mycket intressant och jag hoppas att vi kan få reda på mer kring hur mycket datakraft det tar i anspråk. Vi hade alltså kunnat får stabilare framerate på PS360-eran om de hade skippat trophies. Jag kan tänka mig att det också kan ge upphov till buggar också.
Även om jag kan bli beroende av trophies så tycker jag fler borde fokusera på att försöka lägga manken till att "klara av så många bra och intressanta spel som möjligt istället för att samla så många achievements/trophies som möjligt".
Hade hellre sett ett system där Metacritic, Opencritic och listor på världens 100 bästa spel var integrerat på konsolerna och du kunde samla poäng beroende på hur pass bra spel du spelade samt bocka av spel från världens bästa spel-listor. Men även sådana system skulle fort bli löjliga då många bra men oförtjänt betygsatta spel skulle hamna i skymundan.
Steam kan endast stänga av hela Steam Overlay, inte enbart achievment-notiser vad jag vet.
Aha när du skrev achievments tänkte jag på Xbox. Där vet jag att jag har stängt av notiser någon gång.
PSN: OAKTHYR
Prestationer tycker jag nog är både och. I trippel a titlar så ser jag det mer passande, medans i indies (Alla miljoner okända steam spel som släpps varje dag) så är det inte lika nödvändigt.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080