Vad har ni i lön? (Läs gärna första inlägget)

Medlem

Ålder: 41
Yrke: Kund & Driftansvarig
Utbildning: Pluggat lite kurser hos BTH
Erfarenhet: 5år inom produktion
Bruttolön: 33000kr inga ersättningar (förutom körning av bil och de klassiska). Jobbar aldrig övertid och sånt
Förmåner: Inga, jobbar statligt. Har lite rabatt på några gym men annars nada.

Medlem

Ålder: 38
Yrke: Lärare (högstadiet)
Utbildning: 4,5 på Göteborgs universitet
Erfarenhet: Arbetat sedan 2010
Bruttolön: 46300:- (5000:- är statligt bidrag som förstelärare)
Förmåner: 2000:- friksvård/år

Medlem

Yrke: Operatör
Utbildning: Bygg men inget jag jobbar med. Lärt mig det jag gör med åren.
Erfarenhet: runt 20 år
Bruttolön: ca 43000 brutto inkl fast OB.
Förmåner: 3h betald friskvård i månaden man kan ta ut. Sen ett årligt friskvårdsbidrag på 3000.

Medlem
Skrivet av Sunken:

Är ju ett par som nämner att man är missnöjd med sitt yrke eller sugen på att studera till en annan utbildning, men att det är lurigt ekonomiskt.
Kan ju tipsa om omställningsstödet som kom 1 Oktober 2022 om någon kanske missat detta, som har lite bättre förutsättningar än det vanligt studiestödet. Om man uppfyller kraven dvs.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstud...

Nu ska jag inte studera. Men det där såg ju väldigt bra ut. Åtminsone för kortare utbildningar.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Kontanjin:

Trivs du? Funderar på att byta yrke och söka till utbildning för CNC-operatör.

Ja, jag trivs väldigt bra med mitt jobb.

Medlem

Ålder: 33
Yrke: Vaktmästare på yrkeshögskola
Utbildning: Ingen, lite interna i ellära osv.
Erfarenhet: 9 år
Bruttolön: 27000
Förmåner: friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, gratis lunch

Ålder: 34 år
Yrke: Konsult inom försvar och säkerhet
Utbildning: Magister i Arkeologi med osteologisk inriktning, Master i Arkeologi, godkänd värnplikt (sambandsgruppchef)
Erfarenhet: 5 år (3 år med nuvarande arbetsgivare)
Bruttolön: 43 000 kr. Jag förväntas inte arbeta övertid, så jag har inte förhandlat någon övertidsersättning än.
Förmåner: 7 veckor betald semester, 5000kr friskvård, företagsresor, generösa pensionsavsättningar, mobiltelefon, möjligheter till kompetensutveckling, möjlighet till delägarskap, de gånger jag är inkallad i militärtjänst betalar min arbetsgivare mellanskillnaden mellan FM-lönen och min civila lön.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Det här blir ju så klart OT men jag hoppas mods har överseende;

Är du sjukskriven? Utförsäkrad? Har du ingen inkomst överhuvudtaget? När det gäller inkomstdelen så kan du ansöka om ekonomiskt bistånd från socialtjänsten i din kommun. I övrigt låter det som att du kanske behöver söka hjälp för ditt mående?

Har haft kontakt med vården men får ingen hjälp. Sånt är livet, antar jag.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ta gärna vidare den här diskussionen någon annanstans. Fel tråd för detta, och finns säkerligen bättre ställen (typ DM) där ni kan prata om det

Uppfattat och avslutat.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Ålder: 29
Yrke: Trädgårdsmästare eller trädgårdsarbetare
Utbildning: 2,5 år på yrkeshögskola
Erfarenhet: Cirka 2 år
Bruttolön: 24300kr, inga OB-tillägg och liknande (ej aktuellt på just mitt jobb)
Förmåner: Friskvårdsbidrag, flextid

Skäms faktiskt när jag ser hur lite jag tjänar jämfört med andra här, även fast jag inte borde det.
Pengar är inte det primära för mig utan jag valde det här jobbet för att jobba utomhus och med växter men det känns ändå lite i hjärtat när man jobbar fysiskt 07-16, ofta är helt slut i kroppen när man kommer hem och tjänar hälften så lite eller ännu mindre än många andra

Jag trivs bra med mitt jobb och är nöjd med livet så har egentligen ingenting att skämmas över. Vet inte varför men i samhällets ögon är jag nog ingen vidare lyckad person, den pressen kan jag ändå känna emellanåt trots att jag innerst inne värdesätter andra saker.

Jag kan avundas dig. Jag och en annan kontorskollega pratade om att vi skulle valt en annan inriktning i livet då för 25 år sen. Ont i rygg och satans trött på att sitta stilla åtta timmar om dagen. Min kropp mår bästa av ett lågintensivt arbete där jag rör på mig hela tiden. inte det här. Men det är det jag kan och jag kan inte byta inriktning.

Gräset är alltid grönare nån annanstans.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Den lönen är inte speciellt låg och inget att skämmas över, den låter faktiskt ganska normal för din ålder (såvida du inte bor i stockholm).
Tänk på att det är mycket lättare för någon med god lön att berätta om det, inte för att jag tror de flesta högavlönade är ute efter att skryta, men de med låg lön däremot tiger ju ofta då det ju faktiskt ligger någon slags skam över att ha låg lön inom vissa samhällskretsar....

Så är det. Denna tråden kommer bli som den på sweclockers.com. Alla knappar på dator som jobb (förståeligt iofs på en sida som sweclockers), tjänar 80K plus och jobbar 5 timmar i veckan.

Medlem
Skrivet av piddau:

Ålder: 39
Yrke: Systemutvecklare - Konsult
Utbildning: YH med några år på universitet
Erfarenhet: 8 år
Bruttolön: 42 500
Förmåner: 1 extra dags semester, företagsbil för en billig peng, friskvård.
Nackdelar: Sitter framför datorn hela dagen, missnöjd med uppdragen jag varit på på senaste.

Har på senare år börjat bli lite trött på utvecklingen, är i snack om en full-stack position istället för att få lite variation än bara syssla med backend hela tiden. Föredrar nog mer programmering där du

Vet inte hur ni andra som är lite äldre känner er för jobbet, men jag känner att jag bidrar sjukt lite för att hjälpa samhället och har önskat att kunna göra mer. Har under dom senaste åren bara suttit med e-commerce sidor och hjälpt företag "lura"(SEO, AB testning, optimeringar osv...) in fler användare att köpa deras skräpvaror.

Hade nästan velat söka till nån medicinsk tjänst eller nått annat samhällsnyttigt. Men har inte ekonomin att plugga igen... Samt att jag klarar inte av blod alls.

Sök andra uppdrag? Finns otaliga system för äldrevård, sjukvård, miljö etc som behöver folk!

Medlem
Skrivet av demagog:

Jag kan avundas dig. Jag och en annan kontorskollega pratade om att vi skulle valt en annan inriktning i livet då för 25 år sen. Ont i rygg och satans trött på att sitta stilla åtta timmar om dagen. Min kropp mår bästa av ett lågintensivt arbete där jag rör på mig hela tiden. inte det här. Men det är det jag kan och jag kan inte byta inriktning.

Gräset är alltid grönare nån annanstans.

Tricket är att köpa hus med trädgård så får man pyssla på fritiden.

Medlem

Ålder: 30-35

Yrke: IT 
(edit: ansvarig över ett område, men jobbar mest hands on)
Utbildning: KY 2 år

Erfarenhet: 12 år

Bruttolön: Fast 85000kr/månad + bonus upp till en årslön, så som bäst 170k i månaden(totalt med fasta) om man slår ut det 

Förmåner: Mobil + Friskvård 5000kr + 30 dagars semester + gym på kontoret + Lunch (förmånsbeskattas) + frukost och mellanmål + resor + konferenser + sjukvårdsförsäkring + kylskåp full med öl och vin/bubbel ifall man vill ha spontan-AW på kontoret
Tjänstepension: runt 180k per år

Möjlighet att jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan eller mera vid behov. Men jobbar mest ifrån kontoret då det är en så trevlig arbetsplats

Inaktiv
Skrivet av Kindra:

Ålder: 30-35

Yrke: IT 

Utbildning: YH 2år

Erfarenhet: 12år

Bruttolön: Fast 85000kr/månad + bonus upp till en årslön, så som bäst 170k i månaden om man slår ut det 

Förmåner: Mobil + Friskvård 5000kr + eget gym på kontoret med gratis PT pass + Lunch (förmånsbeskattas) + frukost och mellanmål + resor + konferenser + kylskåp full med öl och vin/bubbel ifall man vill ha spontan-AW på kontoret

Möjlighet att jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan eller mera vid behov. Men jobbar mest ifrån kontoret då det är en så trevlig arbetsplats

Vet du inte hur gammal du är ? Och får jag fråga vad det är för företag som betalar så mycket för en it snubbe ?

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Vet du inte hur gammal du är ? Och får jag fråga vad det är för företag som betalar så mycket för en it snubbe ?

Om personen är 30 år - 2 år på YH sen med 12 års erfarenhet, 16 år när hen började på YH 😂

Edit: vad är det för VD lön att få runt 2 mille om året i bonusar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Om personen är 30 år - 2 år på YH sen med 12 års erfarenhet, 16 år när hen började på YH 😂

Ville inte skriva ut min ålder, är i spannet 30-35år. Började YH nästan direkt efter gymnasiumet.
Men ja, jag avslöja mig när jag skrev 12års erfarenhet + YH 2år att jag är högre upp i det ålders-spannet 😂

Edit: för din edit, jag får upp till 1 miljon i bonus (inte 2) som BÄST, alltså inte garanterat, är massa saker som styr det och inget jag direkt får varje år.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Vet du inte hur gammal du är ? Och får jag fråga vad det är för företag som betalar så mycket för en it snubbe ?

Ledsen men tyvärr vill nog inte min arbetsgivare att jag säger namnet på företaget.
La även till att jag är ansvarig för ett visst område inom IT efter att du skrev.

Medlem

Ålder: 38
Yrke: Lokförare 
(gods)
Utbildning: KY 13 månader
Erfarenhet: 5 år

Bruttolön: Fast ca 39, plus OB och övertid, brukar få ut runt 35
Förmåner: Friskvård runt 4k, komprimerat schema där jag jobbar runt 72h under 7-8 dagar följt av lika mycket ledighet - i praktiken jobb/ledig varannan vecka. 3 arbetsperioder semester, så ledig 29 veckor om året med heltidstjänst.

Medlem

Ålder: 32
Yrke: Cnc operatör
Utbildning: YA utbildning på 1år
Erfarenhet: 9 år
Bruttolön: 27200 (gick tyvärr ner från 31k när jag fick nog av Södertälje och flyttade hem till Dalarna för 1 år sedan)
Förmåner: Friskvård 2500kr/år

Dra åt helvete vad ni tjänar pengar! Blir ju deprimerad när jag jämför med min lön.

Försöker lägga undan 3k i aktier till tidig pension och 3-8k till kontantinsats varje månad så det blir inte jättemycket över men klarar mig ganska bra ändå.
Men nu ska sambon börja plugga så det lär tyvärr dröja innan vi kan köpa något hus.

Medlem
Skrivet av Frotti:

Dra åt helvete vad ni tjänar pengar! Blir ju deprimerad när jag jämför med min lön.

Som flera har sagt, en sån här tråd blir alltid missvisande då det är de som har hög lön som gärna visar upp vad de tjänar. Om man skulle gå efter den här tråden så verkar typ 80% av Sveriges befolkning jobba inom IT och ha en medellön på 60K.

Medlem

Ålder: 40
Yrke: Lokförare
Utbildning: KY 60v
Erfarenhet: snart 12 år

Bruttolön: Grundlön 38200
Förmåner: Troligtvis. Pinsamt nog har jag lite dålig koll på dem. 1500 i friskvård har vi iallafall.

Skrivet av Jozo:

Som flera har sagt, en sån här tråd blir alltid missvisande då det är de som har hög lön som gärna visar upp vad de tjänar. Om man skulle gå efter den här tråden så verkar typ 80% av Sveriges befolkning jobba inom IT och ha en medellön på 60K.

Det är också ofta det lite äldre klientelet som svarar i dylika trådar och då är det inte särskilt konstigt.
Medianlönen i Sverige är ändå på 33 200 kronor (SCB), så överlag tycker jag inte att tråden är särskilt missvisande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Folk skrattar oftast när jag berättar min lön…
Kort och gott kan jag inte rekommendera att arbeta åt staten

Ålder: 39
Yrke: Försäkringshandläggare, Statlig myndighet.
Utbildning: Jag kandidatexamen i Medieteknik (4år högskola), så inte relevant i mitt nuvarande yrke.
Erfarenhet: 7 år på samma arbetsplats och yrkesroll.
Bruttolön: 23 300 kr. Ingen OB eller liknande.
Förmåner: 31 dagar semester, 1h friskvård vecka och 3000 kr friskvårdsbidrag årligen.

Medlem

Ålder: 31
Yrke: Lönehandläggare/systemadministratör (Offentlig verksamhet)
Utbildning: Ingen utbildning, utan har byggt upp all min kunskap genom att jobba.
Erfarenhet: 9 år
Bruttolön: 29 700 kr. Generellt ingen OB eller andra ersättningar.
Förmåner: 1 500 kr i friskvård, flexibel arbetstid.

Medlem
Jurist vid statlig myndighet

Ålder: 43
Yrke: Jurist
Utbildning: Juristexamen samt notariemeritering
Erfarenhet: Sju år
Bruttolön: 46 000 kr/mån.
Förmåner: 31 dagars semester per kalenderår. 1 800 kr/år i friskvårdsbidrag. 39 timmar arbetsvecka.

Arbetar för en större statlig myndighet, främst med dataskyddsrätt, förvaltningsrätt och EU-rätt men även avtalsrätt och allmän verksjuridik. Arbete över 39 timmar sker endast i undantagsfall.


signatur

=Osu-no-seichin=

Medlem

Ålder: Närmare 50 än 40.

Yrke: Service delivery manager

Utbildning: Självlärd, kompislärd och en utbildning via arbetsförmedlingen om baserna inom IT. Resten har jag lärt mig på jobben.

Erfarenhet: 25+ år inom IT, 7 år med senaste befattningen.

Bruttolön: 45,550.

Förmåner: Friskvård 2000, konto för att köpa arbetsrelaterade saker 2000. Möjlighet till årsbonus om företagets mål uppnås, den bonusen är individuell och baseras på din lön så alla får samma bonus men olika mycket. 30 dagar semester, ingen OB. Ett helt gäng andra förmåner som jag inte skriver, eftersom det blir lättare att se vilket bolag jag arbetar för, men inga av dem bär på något större monetärt värde.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är också ofta det lite äldre klientelet som svarar i dylika trådar och då är det inte särskilt konstigt.
Medianlönen i Sverige är ändå på 33 200 kronor (SCB), så överlag tycker jag inte att tråden är särskilt missvisande.

Genomsnittslönen för de 71st som svarat (jag exkluderade något väl vagt svar) är 39 900kr/mån, lite över genomsnittslönen i Sverige på 37 100kr/mån (2021), känns som att det statistiska urvalet här inte är tillräckligt stort för att använda medianlön som jämförelsemått (än), så jag orkade inte räkna på det.

Medelåldern på svarande är ~36 år, vilket jag personligen inte skulle klassificera som "det lite äldre klientelet" - närmare genomsnittsinträdet på arbetsmarknaden (22-23 år) än genomsnittspensionsåldern (65) i alla fall.

Relativt till genomsnittsåldern på FZ:s användarbas kanske "klientelet" är att definiera som lite äldre, förvisso.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Folk skrattar oftast när jag berättar min lön…
Kort och gott kan jag inte rekommendera att arbeta åt staten

Ålder: 39
Yrke: Försäkringshandläggare, Statlig myndighet.
Utbildning: Jag kandidatexamen i Medieteknik (4år högskola), så inte relevant i mitt nuvarande yrke.
Erfarenhet: 7 år på samma arbetsplats och yrkesroll.
Bruttolön: 23 300 kr. Ingen OB eller liknande.
Förmåner: 31 dagar semester, 1h friskvård vecka och 3000 kr friskvårdsbidrag årligen.

Jösses. Vad får du ut efter skatt och vart bor du? Känns sinnesjukt att du har den åldern, den erfarenheten och tjänar vad idag borde vara olagligt.

Nu är pengar inte allt, men i dessa tider så behövs ju även det.

Medlem

Ålder: 33
Yrke: Trafiklärare
Utbildning: 1,5år yrkeshögskola
Erfarenhet: 2,5år
Bruttolön: 26 000kr
Förmåner: Friskvård och diverse resor med jobbet ingår. Samt kan få andra behörigheter ”gratis” förutsatt att jag jobbar/jobbat x antal år

Lönen höjs successivt beroende på om jag får mer ansvar ex hålls i R1- och R2-kurserna eller utbildar i högre behörigheter.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Ålder: 36
Yrke: Tågkonduktör (i Norge)
Utbildning: Tågkonduktörskola
Erfarenhet: 2,5 år
Bruttolön: Ca 60k, har en mängd olika tillägg, helg, natt, skift, övertidsersättning, får också stora lönehopp när man jobbat 4 och sen 8 år.
Förmåner: Gratis resor med tåg, många olika rabatter genom fackföreningen.

Överlag ett bra jobb där man kan tjäna riktiga bra pengar om man kör lite övertid varje månad. Sliter dock på familjelivet när man är jobbar varannan helg samt högtider ibland. Så är på utkik efter annat.

Skriv svar