tv-spels adaptering till film/serie.
Hallå!
Såg Chris Struckmans video om "The Video Game Adaptation Curse", i korthet säger han att trenden har brutits innan last of us kom ut då diskussionen verkar ha dykt upp att LoU äntligen brutit trenden. Har ej sett serien ännu då jag vill avvakta tills mer avsnitt är ute.
Har mest själv sett den debatten när det dyker upp en film/serie som är dålig, inte när den är bra. Men anser ni att vi brutit trenden med dåliga adaptioner av tv-spel till annat medium nu? Är det fortfarande en diskussion värd att ha även om det släppts dåliga filmer/serier så har det även kommit ut utmärkta.
Jag skulle vilja säga att "trenden är bruten" först när det börjar bli mer vanligt att spelfilmer och serier överlag oftast är något att ha. Bara för att en, två eller tre produktioner i slutändan resulterar i ett bra verk, så betyder inte det att trenden i stort är bruten. Helst om de kan ha några års mellanrum.
Ja, förbannelsen torde vara bruten.
Nu finns personer med spelande som livslång hobby i beslutsfattande roller överallt i världen, från svenska riksdagen till Hollywood. Då fattas rimligtvis bättre beslut, vilket leder till bättre resultat. The Last of Us och Arcane är två frukter av den generationsväxling.
Med det sagt lär det fortsätta komma kalkonfilmer, men förhoppningsvis inte i samma överväldigande majoritet som förr.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Har inte kollat videon men dessa adaptioner är ju bra.
Witcher
Castlevania
Arcane
Uncharted
Detective Pikachu
Sonic
Tomb raider
Final Fantasy har väl en del produktioner som varit ok
Den där "curse" grejen var väl bara relevant när det bara var uwe boll som gjorde spelfilmer.
Han nämner alla utom Witcher då den är baserad på böckerna och inte spelen på saker och ting som visar att trenden är bruten.
Problemet är att grundmaterialet sällan är speciellt bra. De flesta spel fokuserar inte på berättandet på samma sätt som en film och filmproducenterna är inte heller intresserade av att göra något bra av det heller. Eller så saknar de kunskap. Sedan finns det ju undantag såklart. Jag tror t ex. att Mass effect skulle bli en bra filmtrilogi. Helst med en avatarbudget.
Kalkonrulle eller oscarsnomineringar spelar mindre roll nu. En sak är säker, det kommer bli fler film/serieadaptioner av spel. Anledningen till det är att filmvärlden nu har upptäckt denna "gömda publik".
Jag såg dom prata om det på TV4 för några dagar sedan. Vissa spel har redan flera miljoner spelat, t ex god of war, halo, last of us, the witcher. Streamtjänsterna kommer nu börja jaga efter denna gömda tittarbas som redan är etablerad.
Det går åt andra hållet också. Hogwarts Legacy ett av de mest sålda spelen på steam nu. Innan det ens har släppts. Det är det första spelet i sin form och utgivaren är inte superhypad. Men alla älskar ju harry potter!
Jag ser fram emot utvecklingen.
Problemet är att grundmaterialet sällan är speciellt bra. De flesta spel fokuserar inte på berättandet på samma sätt som en film och filmproducenterna är inte heller intresserade av att göra något bra av det heller. Eller så saknar de kunskap. Sedan finns det ju undantag såklart. Jag tror t ex. att Mass effect skulle bli en bra filmtrilogi. Helst med en avatarbudget.
Det här har jag hävdat länge, de spelen som erkänt anses ha bra story är ju tex Uncharted. Men rent storymässigt är det som bäst ett matiné-äventyr likt Indiana Jones när det görs i filmform. Om detta är måttstocken för bra storys i spel så blir det svårt att göra bra filmer. Nu finns det förstås också undantag.
"Writer and Fighter"
Vi kan nog komma överens om att spel sällan är helt fleshed-out som media, och att det finns några som saknar kunskap om att göra en bra adoption av spel och välja ett spel med bra story, kultur och miljö som skulle funka på vita duken. Drar det inte in pengarna igen så blir det svårt att sälja in i framtiden, här är ett känt exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Uwe_Boll
Boll's films have often performed poorly at the box office in the United States and around the world. House of the Dead, which was budgeted at $12 million, made $5.73 million in its opening weekend,[20] Alone in the Dark, which was budgeted at $20 million, made $5.1 million,[21] and BloodRayne, which was made for $25 million, made $2.42 million.[22] The least profitable commercial performance of his career was In the Name of the King, which grossed a little over $10 million worldwide on a $60 million budget.
För övrigt gillade jag Witcher och Cyberpunk: Edgerunners.