Diskutera - Vilket spel har varit din största positiva överraskning?

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Största vet jag inte riktigt, men senaste är när jag i somras tog mig an Mass Effect-serien för första gången. Gick in med någorlunda höga förväntningar efter allt jag hade hört men blev ändå nästintill golvad spelen!
Att bli så kolossalt investerad som jag blev hade jag inte räknat med som vid 28.

alla 3 efter varandra? du kände inte av nåt mass effect-fatigue efter 2an? jag spelade precis igenom 1an och 2an precis efter varandra, skitbra verkligen, men har väldigt svårt att komma in i 3an av nån anledning. kan inte sätta fingret på varför riktigt, men tveksam till att jag kommer orka pusha vidare.

on topic: wolfenstein 3d. det var det första spelet jag spelade på min första PC, efter att bara ha spelat atari innan. det enda "FPS" jag spelat innan var robocop 3 på atari, och att gå från det här till wolf3d var helt knäppt coolt, slog nog tom. övergången från wolf3d till doom.

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Största vet jag inte riktigt, men senaste är när jag i somras tog mig an Mass Effect-serien för första gången. Gick in med någorlunda höga förväntningar efter allt jag hade hört men blev ändå nästintill golvad spelen!
Att bli så kolossalt investerad som jag blev hade jag inte räknat med som vid 28.

Mass Effect har också haft den största posititva överraskningen för mig med. Fast då 2008 när orginalet kom till PC. Gick in med det för att kompisarna tjatate att jag skulle spela det. Best decision ever!

Medlem

Förlåt för mitt evinnerliga tjat, men det är Tinykin för mig. Det händer inte ofta men ibland har man tur med timing och det hade jag i detta fallet. Ren magi.

Hotline Miami. Tyckte att grafiken såg tråkig ut och att spelet verkade fattigt rent allmänt. Men oj, herregud vad fel jag hade. Fantastiskt och beroendeframkallande gameplay, magisk musik och knarkad story. Ett av få spel där jag spelat om banor för att få A+.

Kena: Bridge of Spirit. Att det hade vacker grafik var det enda jag visste och en kväll när jag var uttråkad så räckte det för ett köp. Något jag inte ångrar då spelet var magiskt bra. Roliga strider, bra utmaning och en underbar värld med mysig atmosfär.

Crackdown. Kände inte till spelet men köpte det då jag och brorsan ville ha ett spel att lira tillsammans. Det blev en helt underbar upplevelse. Än idag kommer jag ihåg hur min bror säger till mig "vet du vad som kommer nu?" och vips så smäller en raket rakt in i mig som fick mig att flyga all världens väg.

Days gone. Massor av sågningar och vattendelande recensioner. Drog ner spelet på PS5 vilket det var uppdaterat för och blev mycket imponerad. Stor och levande värld med riktigt bra gameplay. Segt som fan i början, men sen tog det sig, ordentligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Conan Exiles, utan tvekan. Kände ju till spelet sedan release pga "nakenchocken" som det skrevs om överallt, vilket var synd då det måste tagit överhand i nyhetsflödena...eller så hade jag bara inte förstått hur mycket jag tycker om genren. Det spelet gav så uppfriskande lite pekpinnar i sitt spelsätt vilken gav lika mycket frihet att upptäcka som kartan i sig. Nu har jag förstått att det har patchats en hel del sedan releasen, vilket säkert är en stor fördel när jag började spela i det här stadiet.

Apropå genren Survival så vill jag ge en eloge till Valheim som får plocka andraplatsen på min korta lista. Innan jag spelade det så trodde jag att alla survival-spel nästan uteslutande hade zombier i sig, vilket jag var så löjligt trött på.

Medlem

Portal

Köpte Orange Box primärt för HL2 EP2 och TF2, Portal kändes mest bara som en kul extra bonus.
Hade relativt höga förväntningar, ändå Valve som gav ut spelet. Men trodde knappast Portal skulle bli ett av de bästa spel som någonsin gjorts.

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Största vet jag inte riktigt, men senaste är när jag i somras tog mig an Mass Effect-serien för första gången. Gick in med någorlunda höga förväntningar efter allt jag hade hört men blev ändå nästintill golvad spelen!
Att bli så kolossalt investerad som jag blev hade jag inte räknat med som vid 28.

Riktigt spännande att läsa. Har tänkt att ge mig in på den serien någon dag...om jag förstått det rätt så är Legendary Edition som gäller nu för alla delar i HD remaster?

FM-guru
F.d. Sisyr

Största över huvud taget vette katten, det skulle jag behöva fundera på. Största på sistone är dock Yakuza: Like a Dragon. Har svårt för JRPG:n i allmänhet och inte heller Yakuza har fallit mig i smaken när jag testat. Fick för mig att ge Like a Dragon en chans eftersom jag har Gamepass samt att det skulle ha turordingsbaserade strider istället för realtidsstriderna från föregångarna. Och en chans var det värt! Mycket underhållande lir som jag alltjämt spelar igenom.

Medlem
Death stranding

Under dom senaste åren, helt klart Death stranding. Var nästan lite anti när jag till slut köpte det på rea. Anti är väl fel ord, men jag var lite trött på allt hype:ande/tjatande kring Hideo Kojima.

Medlem

Kanske Super Mario Galaxy?
Jag hade inte kört mer än någon enstaka timma 3D Mario före och var inte imponerad. Men SMG1 är ett av mina finaste minnen som vuxen gamer.
Ren spelglädje!

Sen finns det spel jag älskat men som jag liksom förväntade mig att älska. Disco Elysium, Zelda BotW etc

Medlem

Svårt att välja ett men Oxenfree kanske. Eller Firewatch. Jag hade inga som helst förväntningar på de spelen när de kom men testade ändå. Två väldigt olika men fina spelupplevelser. På senare tid är det nog Intrepid Izzy som var roligare än vad jag trodde. AAA-spel blir jag sällan överaskad av, positivt alltså. Förväntningarna är så mycket högre när spelet har en budget på 100-tals miljoner dollar.

Medlem

Jag kommer att tänka på Outer Wilds och Control direkt. Visste inte riktigt vad jag gav mig in på men efter bara minuter så var jag helt fast.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance, jäklart vilket spel! Trodde jag inte när jag plocka hem det för en spottsyver på ps-store.

Men absolut största måste vara då jag chansköpte demons souls, ingen polare lirade, ingen polare ville ens lira efter jag prisat det (kan ha hypeat för hårt). Galet vad kul jag hade! Och överraskad jag blev!

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag kommer att tänka på Outer Wilds och Control direkt. Visste inte riktigt vad jag gav mig in på men efter bara minuter så var jag helt fast.

Ja control var verkligen överraskande bra! Inte testat outer wilds än, men kanske borde ge det ett försök (när jag betat av dom fyrtioelva spel jag har i backloggen…)

Medlem

Kingdom Come: Deliverance.

Ingen som helst tvekan för mig. Jag följde kickstartern lite, insåg ganska snabbt att medeltidstjaffs utan magi och annat inte var för mig.. så jag totalt gav upp att följa utvecklingen. Sen kom spelet ut, streamers och annat normalt folk klagade på optimering och massa buggar, det var lite kaotiskt.

Så allt som allt hade jag verkligen inget intresse för spelet längre.

Sen en vacker dag, något år senare, så släppte Epic det spelet gratis på deras launcher. Så jag tänkte... "äsch, jag kan ju rycka spelet och bara ha det i biblioteket". Någon vecka senare fick jag ett sånt starkt sug för att spela ett RPG, så jag körde Oblivion, var helt magiskt.. men hade sug kvar.. så jag körde Skyrim. Halvvägs in i Skyrim tänkte jag "hmm, var inte så länge sen jag spelade det här, vill testa något nytt", så jag släppte Skyrim.

Så av någon jävla anledning, så laddade jag ner Kingdom Come på Epic och bestämde mig för att testa spelet. Jag hade sett kanske fem minuter gameplay (efter release), så jag hade verkligen ingen uppfattning om hur spelet var (lustigt nog, men ändå var det så lätt för mig att avfärda spelet tidigare, typiskt hur man fungerar).

Jag kan säga så här... det är få spel som fångat mig som Kingdom Come har gjort. Total inlevelse, världen är något helt annat.. aldrig varit med om en värld som känts så öppen och "seamless". Jag satt i en hel vecka och nötte det där spelet och när jag var klar med main story och lite annat, så insåg jag att spelet nyss hamnat i min topp 3-lista av spel.

Magiskt hur det där spelet bara greppade mig.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Kingdom Come: Deliverance.

Ingen som helst tvekan för mig. Jag följde kickstartern lite, insåg ganska snabbt att medeltidstjaffs utan magi och annat inte var för mig.. så jag totalt gav upp att följa utvecklingen. Sen kom spelet ut, streamers och annat normalt folk klagade på optimering och massa buggar, det var lite kaotiskt.

Så allt som allt hade jag verkligen inget intresse för spelet längre.

Sen en vacker dag, någor år senare, så släppte Epic det spelet gratis på deras launcher. Så jag tänkte... "äsch, jag kan ju rycka spelet och bara ha det i biblioteket". Någon vecka senare fick jag ett sånt starkt sug för att spela ett RPG, så jag körde Oblivion, var helt magiskt.. men hade sug kvar.. så jag körde Skyrim. Halvvägs in i Skyrim tänkte jag "hmm, var inte så länge sen jag spelade det här, vill testa något nytt", så jag släppte Skyrim.

Så av någon jävla anledning, så laddade jag ner Kingdom Come på Epic och bestämde mig för att testa spelet. Jag hade sett kanske fem minuter gameplay (efter release), så jag hade verkligen ingen uppfattning om hur spelet var (lustigt nog, men ändå var det så lätt för mig att avfärda spelet tidigare, typiskt hur man fungerar).

Jag kan säga så här... det är få spel som fångat mig som Kingdom Come har gjort. Total inlevelse, världen är något helt annat.. aldrig varit med om en värld som känts så öppen och "seamless". Jag satt i en hel vecka och nötte det där spelet och när jag var klar med main story och lite annat, så insåg jag att spelet nyss hamnat i min topp 3-lista av spel.

Magiskt hur det där spelet bara greppade mig.

Kingdom Come är verkligen en hidden gem! Sjukt att inte fler upptäckt det. Pausade min playthrough (kanske 60h in) för att ragnarök släpptes och polare lirade det. Har inte fastnat för Ragnarök och det är nog KC:Ds ”fel” då jag mer tänker på det 😅

Varför jag inte pausat ragnarök kan man ju då undra? För olika kontroll jämfört med KC:D, vill inte switcha för mkt mellan spelen… inte klar med ragnarök än, tror inte jag lirat så här lite tv-spel… ja nånsin.

Geeks Gaming

Elden ring: trodde inte jag skulle falla så platt för för den genren men snacka om att man blev golvad!

Tinykin: Hade flugit helt under min radar och tyckte det generiskt och ointressant ut men jisses vilket välbalanserat spel! Extra tack till @Freakon som fick upp mina ögon för detta ❤️

Stardew valley: Pixelerat farmingspel? Meh, inget för mig! 400h senare visade det sig att jag tänkte lite fel 😁

Medlem

En grej som jag blev riktigt tagen på sängen av var en lösning till en grej i ett av zelda spelen till ds. Man skulle till en plats och för att platsen skulle visa sig så var dem två bitarna av kartan enligt spelet tvungna att ligga mot varandra. Den ena biten visades på övre skärmen och den andra biten på den undre skärmen. Jag fatta ingenting så jag var tvungen att googla. Lösningen var simpel men ack så genialisk. För att kartbitarna skulle hamna mot varandra så var man tvungen att stänga ds:et fysiskt och sen öppna upp det igen. Det var en sån unik lösning som jag aldrig kommer glömma.

Medlem

Rimworld. Såg inte mycket ut för världen när jag spelade det första gången någon gång i tidig alpha/beta men det bara blev bättre och bättre. Så bra att det är på delad första plats med Crusader Kings 2 i grenen "världens bästa spel".

Medlem

Jag är frestad att säga Why Am I Dead At Sea, det var min största överraskning förra året och det ligger nära till hands. Men när jag tänkte efter lite tror jag att ett annat spel nog var snäppet vassare: Papo & Yo. Visste väldigt lite om det innan jag spelade och jag blev totalt golvad. Fortfarande ett av mina favoritspel, och en del i att jag verkligen fick upp ögonen för berättande i spel.

Medlem

Expansionerna till Witcher 3, speciellt Blood and Wine.

Farming Simulator.

Medlem

På senaste tiden vamire survivor, Tinykin och förra året spelade jag enhanced edition av Dying light och älskade det. Hade inte direkt väntat mig att jag skulle gilla det men lade enormt mycket timmar på spelet.

Medlem

Jag blev överaskad av hur mycket jag tyckte om Valheim. En otrolig pärla!

Medlem

Nyligen: Before We Leave. Supermysig och ganska komplex stadsbyggare a la Anno-serien. Indieutvecklare. Mysfaktorn var så hög att jag rös lite på slutet. ❤️

De senaste åren: Kingdom Come: Deliverance, som många andra har nämnt i tråden. Länge sedan jag levt mig in i ett RPG så mycket.

Medlem

Pentiment, gick in princip blind efter tips från en kompis och blev helt golvad, fantastiskt spel.

Return of the Obra Dinn som nämnts tidigare, blev otroligt avtänd på grafiken men fastnade fullständigt, bland de bästa spelupplevelserna jag haft.

Medlem

Det var nog Broken Sword, hittad i en back med "rea-spel" hos Elgiganten med en samling andra äventyrsspel i något slags pappers-etui man vecklade ut med 6-7 CDs. Musiken, voice-overn, platserna, STORYN!

Första Resident Evil på playstation, antagligen min första riktigt stora spelupplevelse. När jag fick reda på att det fanns mer spel utanför huset.. mind blown, efter att ha kommit från en 16-bitars värld med spel tidigare.

Annars ligger väl Quake multiplayer via modem rätt nära.

1996 var ett bra år för gaming.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Utan tvekan Mutant Year Zero!
Hade aldrig spelat något XCOM-liknande spel innan å var minst sagt skeptisk men har nu loggat >400 timmar i spelet.


signatur

ASUS ROG Strix G15DK | Corsair Blackbeard 980 | Nintendo Switch | Xbox Series X/360 | C-64 |

Medlem

Älskar er alla som valde Kingdom Come: Deliverance. 🥰

Ger mig hopp om att såna otroliga spel ska fortsätta tillverkas.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ender:

Riktigt spännande att läsa. Har tänkt att ge mig in på den serien någon dag...om jag förstått det rätt så är Legendary Edition som gäller nu för alla delar i HD remaster?

Ja det skulle jag säga! Har ju likt som dig inte spelar mass Effect tidigare.
Jag skulle säga att den främsta anledningen att hoppa på LE är att alla DLCs (förutom ett inte så värt till ME1) ingår! Och DLCerna till 2an och 3an är en stor del utav upplevelsen.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Ja det skulle jag säga! Har ju likt som dig inte spelar mass Effect tidigare.
Jag skulle säga att den främsta anledningen att hoppa på LE är att alla DLCs (förutom ett inte så värt till ME1) ingår! Och DLCerna till 2an och 3an är en stor del utav upplevelsen.

Underbart, och som ett brev på posten är det 75% Steam-rea på det nu dessutom...14.99€ Tack för det tipset!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag har aldrig blivit positivt överraskad...

🏆 Grattis! Du vinner Butter Award 2023 🏆

Dessutom vinner du priset för andra året i rad: #4251492 !!!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skriv svar