Officiell tråd: Scars Above

Robot
Officiell tråd: Scars Above

*Sponsrad forumtråd*

Den 28:e februari släpps rymdäventyret Scars Above, ett actionäventyr från Mad Head Games. En kolossal och gåtfull utomjordisk konstruktion dyker upp i omloppsbana kring jorden och får hela världen att häpna – människorna ger den namnet "Metaedern". SCAR-teamet (Sentient Contact Assessment and Response) som består av forskare och ingenjörer skickas ut för att undersöka den. Saker och ting går inte som planerat…

För att snacka om denna release startar vi här en tråd tillsammans med utgivarna Prime Matter.

Dela med dig!
Här i tråden snackar vi rymd och spel. Vad viktigast i ett bra rymdspel? Vilka är dina bästa minnen från spel som utspelar sig i rymden? Vad har du för förhoppningar på Scars Above? Har du några favoritaliens du slagits emot?
Hur utforskar du en okänd planet, rusar du rakt in guns blazing eller smyger du dig fram?

Vinn spelet!
Alla som är med och deltar i snacket i denna tråd är med i en utlottning av 1 exemplar av fullversionen av spelet till valfri plattform
Dessutom lottar vi ut två fullversioner till av spelet i vår stream. (Se nedan)

Niklas är här!
Här i tråden finns även Niklas, aka Nikture från Plaion som ger ut spelet i Sverige för att snacka rymdspel och svara på frågor om Scars Above.
Niklas är faktiskt en riktig rymd-nörd och om inte universums enorma tomhet hade skrämt honom så mycket hade han antagligen försökt bli astronaut.
Hans topp tre rymdspel är:
1. Mass Effect
2. Outer Wilds
3. No Mans Sky.

Kolla in streamen!
Den 28:e februari kommer FZ:as egen Wakkaah att Streama Scars Above på Youtube
I den streamen finns det chans att vinna ytterligare TVÅ fullversioner av spelet!
Missa inte den!

Medlem

Jag är som sagt community manager på Plaion / Prime Matter så har ni några frågor om Scars Above är det bara att säga till!

Som hängiven Star Trek-fan kan jag verkligen uppskatta hur mycket Scars Above lutar sig mot vetenskapsvinkeln. Protagonisten Kate scannar flora och fauna på planeten och lägger kommentarer om anatomi, planetens ekosystem osv. Lite samma delar jag uppskattade med vissa element i Mass Effect-serien. När rymden i ett rymdspel faktiskt har huvudrollen.

Vad tycker ni MÅSTE finnas i ett grymt rymdspel?


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem

Men... vad är spelet? Äventyrsspel? Roguelike? Rpg? Rymdsim? Utforskarspel?

Rymdäventyr som det står i beskrivningen säger mig inte mkt, likaså trailern sa inte mkt heller

Medlem

The Dig är mitt favoritspel med rymdtema.

Medlem

Aldrig hört talas om spelet men när jag såg trailern så vart jag förvånad. Ser ju skoj och intressant ut! När kommer recension?

Medlem

Helt missat detta, men såg ju riktigt kul ut. Ser fram emot stream!

Medlem
Skrivet av nikture:

Jag är som sagt community manager på Plaion / Prime Matter så har ni några frågor om Scars Above är det bara att säga till!

Som hängiven Star Trek-fan kan jag verkligen uppskatta hur mycket Scars Above lutar sig mot vetenskapsvinkeln. Protagonisten Kate scannar flora och fauna på planeten och lägger kommentarer om anatomi, planetens ekosystem osv. Lite samma delar jag uppskattade med vissa element i Mass Effect-serien. När rymden i ett rymdspel faktiskt har huvudrollen.

Vad tycker ni MÅSTE finnas i ett grymt rymdspel?

Ett rymdspel måste ha en trovärdig miljö. Backstory på planeter och rimlig fauna och flora bidrar. Vill även se stor variation på olika planeter. Hellre färre men totalt olika miljöer än tusentals som är relativt identiska.

Medlem

Riktigt kul med spel i den här genren då det finns alldeles för få.

Medlem

Aldrig hört talas om det här men jag gillar det jag ser

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Men... vad är spelet? Äventyrsspel? Roguelike? Rpg? Rymdsim? Utforskarspel?

Rymdäventyr som det står i beskrivningen säger mig inte mkt, likaså trailern sa inte mkt heller

Det jag läst hittills så verkar det vara ett soulslike

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Det jag läst hittills så verkar det vara ett soulslike

Det har souls-element som "bonfires" med fiender som återuppstår etc. Men skulle nog säga att det är mer ett traditionellt action/äventyr med shooter-element och olika miljöpussel. Sedan läggs som sagt en stor vikt vid utforskning och vetenskap. Man scannar växter och varelser för att upptäcka mer om planeten, samt ibland även ta det man upptäcker för att uppgradera vapen och utrustning. Det är ingen AAA-titel direkt men för de som gillar lite mer AA/indie-grejer så tror jag Scars Above kan vara intressant!


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Avstängd
Skrivet av AndyZedd:

Det jag läst hittills så verkar det vara ett soulslike

lol soulslike

Medlem
Skrivet av nikture:

Det har souls-element som "bonfires" med fiender som återuppstår etc. Men skulle nog säga att det är mer ett traditionellt action/äventyr med shooter-element och olika miljöpussel. Sedan läggs som sagt en stor vikt vid utforskning och vetenskap. Man scannar växter och varelser för att upptäcka mer om planeten, samt ibland även ta det man upptäcker för att uppgradera vapen och utrustning. Det är ingen AAA-titel direkt men för de som gillar lite mer AA/indie-grejer så tror jag Scars Above kan vara intressant!

Ok bra info
Blir ett köp direkt

Medlem

Vet inte om jag sett spelet innan jag läste om det här. Har jag gjort det så har jag glömt det. 😀 Såg ut som ett helt ok AA-spel.

Kommer definitivt försöka se Wakkaah streama, men troligtvis inget jag kommer spela själv.

Och du har helt rätt! Mass Effect är nog det bästa rymdspelet, eller åtminstone ett av de bästa. 😀

Medlem

Hörde talas om spelet för ett par veckor sen. Ser väldigt lovande ut! Som ett lite långsammare—mer metodiskt—Returnal, vilket verkligen kittlar min ”vill ha-nerv”. Jag är liksom inte riktigt hemma när det gäller snabba spel.

Bästa rymdminnet är otvivelaktigt Mass Effect. Älskade känslan av mystik som låg som en matta över trilogin. Vad finns därute, måntro…?


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Det jag läst hittills så verkar det vara ett soulslike

Tack! Då blev jag genast mer nyfiken !

Valfri plattform? Kommer det pc, ps5 och xbox series s/x eller? Kanske inte en fråga till dig specifikt andyzedd 😜

Medlem

Inte hört talas om det tidigare men blev nyfiken så började leta mer gameplay på Youtube och såg att det kom från en demo på Steam men till min besvikelse verkar det inte gå att testa demo längre...

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Tack! Då blev jag genast mer nyfiken !

Valfri plattform? Kommer det pc, ps5 och xbox series s/x eller? Kanske inte en fråga till dig specifikt andyzedd 😜

Till de alla vad jag läst

Medlem
Skrivet av Garibald:

Ett rymdspel måste ha en trovärdig miljö. Backstory på planeter och rimlig fauna och flora bidrar. Vill även se stor variation på olika planeter. Hellre färre men totalt olika miljöer än tusentals som är relativt identiska.

Håller med!

Ett tillägg till detta är också att miljöerna verkligen ska kännas och se utomjordiska ut. Detta till skillnad från t.ex. Star Wars som—förvisso av naturliga skäl—nästan alltid ser ut som att det utspelas på jorden. Det är mer intressant när rymden är lite lätt vrickad.


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av nikture:

Det har souls-element som "bonfires" med fiender som återuppstår etc. Men skulle nog säga att det är mer ett traditionellt action/äventyr med shooter-element och olika miljöpussel. Sedan läggs som sagt en stor vikt vid utforskning och vetenskap. Man scannar växter och varelser för att upptäcka mer om planeten, samt ibland även ta det man upptäcker för att uppgradera vapen och utrustning. Det är ingen AAA-titel direkt men för de som gillar lite mer AA/indie-grejer så tror jag Scars Above kan vara intressant!

Låter ju riktigt kul, håller tummarna för vinst här, annars blir det nog ett köp 👍👍

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Håller med!

Ett tillägg till detta är också att miljöerna verkligen ska kännas och se utomjordiska ut. Detta till skillnad från t.ex. Star Wars som—förvisso av naturliga skäl—nästan alltid ser ut som att det utspelas på jorden. Det är mer intressant när rymden är lite lätt vrickad.

Verkligen! Men samtidigt känner jag att det lätt kan bli för vrickat också. Liksom barnfilm av det hela om du fattar. Jag gillar i och för sig Guardians of the Galaxy men samtidigt är ju varje omgivning där som nåt psykedeliskt konstverk från 70-talet.

Tycker No Mans Sky ändå fångar den där känslan av något helt utomjordiskt ganska ofta. Planeter som verkligen är helt annorlunda men ändå grundat i någon logik (oftast).


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem
Skrivet av nikture:

Verkligen! Men samtidigt känner jag att det lätt kan bli för vrickat också. Liksom barnfilm av det hela om du fattar. Jag gillar i och för sig Guardians of the Galaxy men samtidigt är ju varje omgivning där som nåt psykedeliskt konstverk från 70-talet.

Tycker No Mans Sky ändå fångar den där känslan av något helt utomjordiskt ganska ofta. Planeter som verkligen är helt annorlunda men ändå grundat i någon logik (oftast).

Let’s agree to agree!


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av FZ_se:

Dela med dig!
Här i tråden snackar vi rymd och spel. Vad viktigast i ett bra rymdspel? Vilka är dina bästa minnen från spel som utspelar sig i rymden? Vad har du för förhoppningar på Scars Above? Har du några favoritaliens du slagits emot?
Hur utforskar du en okänd planet, rusar du rakt in guns blazing eller smyger du dig fram?

Mitt svar på den första frågan är att det beror inte så mycket på om det är ett rymdspel eller ett spel med skäggiga trollkarlar.

Jag skulle snarare säga att det beror lite på om fokuset ligger på singel eller multiplayer. I ett singelplayer/co-op-spel så är en habil story enormt viktigt. För att använda Borderlandsserien som exempel så gillade jag ettan, älskade tvåan men avskydde trean. Visst, ett av problemen trean hade var att det droppade alldeles för bra loot alldeles för ofta, men det största skälet till att jag avskyr trean som pesten är att storyn verkar vara skriven av en avdankad barnboksförfattare på dennes fikarast. Jag har aldrig sett sämre story i ett spel (där det finns en story till att börja med). Jag gav det en genomspelning och har inte rört det sedan dess. Och jag startar fortfarande upp både ettan och tvåan lite då och då.

Och en av detaljerna som gjorde att Mass Effect serien höjde sig över massorna var f.ö. i mitt tycke samma sak igen. En story kategori bättre.
Således - ett bra manus är i mitt tycke det viktigaste. Därmed inte sagt att gameplay och grafik är oviktig, särskilt gameplay är nästan lika viktigt som en bra story. Om gameplay suger in mig i spelet så är det dock storyn som håller mig kvar. Om storyn suger tappar jag intresset fort.

Vad gäller multiplayer som inte är co-op, så avstår jag från att kommentera, då den enda genre jag spelar sådant är rena strategititlar, så jag misstänker att det inte är helt relevant här.

Hur utforskar jag en okänd planet? Jag vet inte, men jag älskade spelmekaniken i Dishonered spelen, där man kunde välja själv.
I mitt fall ledde det till att jag bara slogs när jag var tvungen, annars var det full stealth mode för mig.
Det viktiga är dock att det inte var påtvingat, utan att valet att slåss eller smyga helt låg hos mig som spelare.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Atmosfär och trovärdighet är viktigast i rymden för mig, gillar mest rymden i skräckspel så skulle nog säga att Alien Isolation eller Dead Spacespelen är mina favoritvärldar och favoritaliens. Och iom det så får jag nog välja smyg i första hand också.

Medlem

Spännande, spännande.

Medlem

Det här spelet ser spännande ut!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Mycket exploration och se hur viruset, monstren, bakterier kom till. Atmosfären och miljöerna är där uppe

Medlem

Absoluta favoriten är Mass Effect. Det som gjorde de spelen så bra var dels en spännande story men allt runtomkring också. Karaktärer hade personlighet, var trovärdiga och miljöerna kändes utomjordiska men trovärdiga oftast. Jag är nog personen som gärna utforskar lugnt och metodiskt.
Aldrig hört talas om detta men såg spännande ut helt klart. Får hålla ögonen öppna och hålla koll på spelet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av nikture:

Jag är som sagt community manager på Plaion / Prime Matter så har ni några frågor om Scars Above är det bara att säga till!

Som hängiven Star Trek-fan kan jag verkligen uppskatta hur mycket Scars Above lutar sig mot vetenskapsvinkeln. Protagonisten Kate scannar flora och fauna på planeten och lägger kommentarer om anatomi, planetens ekosystem osv. Lite samma delar jag uppskattade med vissa element i Mass Effect-serien. När rymden i ett rymdspel faktiskt har huvudrollen.

Vad tycker ni MÅSTE finnas i ett grymt rymdspel?

Ser riktigt fram emot spelet! Verkar vara allt jag önskar av skysst gameplay. En fråga, finns det olika grafiklägen på konsol? Typ 30/60 60/120fps etc.?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

jag kom på att en sak som jag ofta saknar när det kommer till berättelser som utspelas i rymden är gravitationens inverkan. Speciellt inom spelmediet finns det mycket intressant som skulle kunna göras när det gäller detta, både direkt genom påverkan av hur lätt/tung karaktärer mm. är, men också genom gravitationens påverkan av tid.


signatur

Konsolgubbe

12
Skriv svar