Snabbkollen – Spelar du easy, normal eller hard?
Beror på spel. I tex Deathloop så spelar det ingen roll, spelet är ju patetiskt lätt ändå vilket får mig att tröttna oerhört snabbt. Klart man vill ha en utmaning i spel, ser inte riktigt vitsen annars.
Ungefär likadant i Mafia 3, även med mods som skulle göra spelet svårare var det sinnesjukt lätt ändå, ser verkligen ingen poäng med att hålla in W och klicka ibland för klara av ett spel.
Combat ska vara engagerande och responsivt
Spelade ofta på Hard/Svåraste när jag var yngre, men nu när man passerat 30 (och lite till 😉) inser man hur lite tid det är på ett dygn, och då kan jag inte längre motivera att spela om saker bara för att det ska vara en rejäl utmaning.
Spelar mest på Normal, men ändrar ibland till Easy om det behövs för att jag ska orka ta mig igenom.
Sen säger jag som en tidigare forumit skrev ovan, att det bästa är när det bara finns en svårighetsgrad, så slipper man välja.
Nytt spel provar jag normal först men dör jag ofta ändrar jag till easy (inte roligt att spela om samma sak flera gånger). Om det är en spelserie som jag redan är bekant med blir det hard eller svårare. Ibland är jag lat eller vill bara uppleva storyn då är easy det självklara valet.
Normal om det är en ny serie men bekant genre typ.
Hard om man är bekant med serien, mekaniken eller liknande. Eller för replay och achievements.
Easy för den som inte vet var x sitter på handkontrollen och man vill behålla husfrid+spelintresse…tror många kan relatera. Har inga barn med de är väl duktigare än vi vuxna ändå.
För min del är det normal eller easy. Då tiden samma tid inte finns som förr så är jag mest nöjd om att får ta mig igenom ett spel utan att det blir jätte jobbigt. Jag skulle gärna spela Elden ring men med min tid skulle det inte funka.
Om du spelar Elden Ring med en polare så blir det easy. Jag klarade det tillsammans med brorsan och en kompis och även om jag vet att spelet är svårt så var det ingenting som vi märkte av. Gick ganska fort att ta sig igenom.
Spelar nästan alltid på medium/default. Mycket sällan skruvar jag upp till hard då det oftast resulterar i bulletsponge vilket jag tycker är tråkigt.
Easy har jag mycket sällan, typ aldrig, använt mig av. Men, har på senare tid faktiskt börjat att testa det. Jobbar mycket och sover dåligt så är ofta väldigt trött när jag väl spelar och då vill jag mest kunna slappna av och njuta av värld, atmosfär och story. Drog ner BG3 till easy/story-mode och känner mig nöjd med det valet, utöver lite skamkänslor (lol). Striderna är fortfarande roliga då man kan leka runt och vara extra kreativ för skojs skull när motståndet inte är speciellt utmanande.
Ännu en dag i paradiset.