Fler uppköp kan vara på gång – Sony har öronmärkt 53 miljarder kronor (eller mer)

Robot
Fler uppköp kan vara på gång – Sony har öronmärkt 53 miljarder kronor (eller mer)

Och det är väldigt mycket pengar.

#playstation, #sony

Medlem

Square Enix bör ju vara på deras radar i alla fall.

Medlem

De kan få köpa mig för en miljard. Jag gå omkring på stan och skrika.

Medlem

Kanske ska köpa ett fotbollslag?

Medlem

Har sagt det förut och säger det igen.. supertråkig utveckling att Sony/Microsoft ska hålla på och binda upp utvecklare och förbjuda dem att släppa spel som enkelt hade kunna portas till konkurrenten om utvecklarna hade fått välja själva.

Satsa på att göra konsolen bättre, billigare, miljövänligare och mer utvecklarvänlig istället för att ”hindra” produkter till konkurrentens plattform.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Kommer måsta lägga in en överklagan till konkurrensverket då.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det kommer man inte långt med. Någon här tror ju till och med att Sony ska köpa T2. Sony hade kanske kunnat lägga ett bud med alla de där $18B för T2.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Har sagt det förut och säger det igen.. supertråkig utveckling att Sony/Microsoft ska hålla på och binda upp utvecklare och förbjuda dem att släppa spel som enkelt hade kunna portas till konkurrenten om utvecklarna hade fått välja själva.

Satsa på att göra konsolen bättre, billigare, miljövänligare och mer utvecklarvänlig istället för att ”hindra” produkter till konkurrentens plattform.

Samtidigt rätt förståeligt ur företagssynvinkel. Om alla spel släpptes till alla plattformar och full crossplay överallt osv så hade en generation kunnat förloras på nästan en dag om den ena konsolen vore bättre (och inte så mkt dyrare osv). Då hade alla valt den utan anledning att köpa den andra (om man bortser från de som är märkeslojala av någon anlednig). De vill så klart få in spelare till sina plattformar så de tjänar mer pengar och för de flesta räcker det idag att bara ha den ena då så många spel släpps till båda (nintendo är ju redan väldigt egen, så tänker främst på sony och ms här). Det är så klart i deras intresse att de ska ha så många egna spel att de som valt en konkurrerande konsol ska gå och köpa deras också, eller välja deras nästa generation osv. Tråkigt för de som vill köpa den ena och nöja sig där, men förslåeligt ur företagens synvinkel.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det kommer man inte långt med. Någon här tror ju till och med att Sony ska köpa T2. Sony hade kanske kunnat lägga ett bud med alla de där $18B för T2.

Nä, med tanke på att Microsoft är villiga att ge 68.7 miljarder dollar för Activation Blizzard så är ju 18,4 miljarder ganska lite i jämförelse... 68.7 miljarder dollar skulle ju dock vara mer eller mindre omöjligt för Sony att betala för någonting eftersom det är typ över 60% av hela deras börsvärde. Microsoft skulle i princip kunna köpa upp hela Sony utan några problem (om det bland annat inte skulle var för konkurrenslagstiftning), Sony däremot skulle inte ens har råd att köpa Activation Blizzard vilket bara är en av många av Microsofts köp... Så personligen tycker jag inte det är så konstigt att just Activation Blizzard-affären hamnat under lupp hos konkurrensverk världen över...

Skribent

Älskar underrubriken "Och det är väldigt mycket pengar" - Skrockade ljudligt för mig själv!

Medlem

Clash flow”? Se citatet i artikeln.

signatur

Konsolgubbe

Medlem

De har väl redan betalat för FFVII-remake-exklusivitet så känns logiskt om de tar hela studion. Sedan PS1 har de ju ändå förknippats med Playstation så även om det funnits spel på 360 och Nintendo också efteråt är det ju främst hos Sony de har blomstrat. Skulle inte bli förvånad om de Sony kniper dem.

Skribent
Skrivet av Tubb3:

”Clash flow”? Se citatet i artikeln.

ROCK THE CAS-H-BAH!

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Köp Blizzard.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Vad ska du skrika?

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Ja då kan de väl köpa Square Enix och styra upp skutan.

signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Skulle Sony köpa något borde ju Square Enix ligga bra till känns det som med tanke på deras historia. Att Sony skulle försöka ge sig efter något av de stora bolagen som t.ex. Take-Two verkar extremt osannolikt. Någon mer nischad VR-utvecklare hade de nog gärna lagt vantarna på också misstänker jag. I så fall borde ju någon de har samarbetat med sedan första PSVR kunnat vara aktuella.

signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Sony köpa studior? MeN kOnKuRrEnSeN dÅ?!?1+1+!?!?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Köp Blizzard.

Det gör ju Microsoft. Så dem är inte på marknaden.

Medlem

Gissar att Microsofts uppköp av AB bara kommer få Sony att vilja köpa mer. Tråkigt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Haha ja vilket önsketänk 😁

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kommer måsta lägga in en överklagan till konkurrensverket då.

Jag har inget emot att du också skriker på gatan, konkurrensen gynnar vårat samhälle. Men jag har 1 miljard att anställa några extra för. Du får helt enkelt fixa bättre lön.

Medlem

Vissa spekulerar i att om Microsoft köper Activation Blizzard så kommer Sony köpa upp Rockstar Games

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Vad är poängen med att köpa Square Enix? Deras spel är ju redan PS-exklusiva.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Vad är poängen med att köpa Square Enix? Deras spel är ju redan PS-exklusiva.

Det är oftast så Sony har agerat tidigare när det gäller uppköp. Studios som i många fall har gjort spel som varit exklusiva till deras plattform under många år.

signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Ja jag tänkte erbjuda mina konsulttjänster.

Jag föreslår att Sony lägger de där biljonerna på
att sänka digitalpriserna på AAA-spel från 849kr till 599kr och höjer fysiska spelpriserna till MSRP 1199kr. Andrahandsförsäljningen gör ju att de sumpar vinsterna. Och sluta sälj spel till Sveriges kommunala bibliotek tack!

Jag hade givetvis även fixat PS5-patchar omedelbums till:
Gravity Rush 2
Last Guardian
DETROIT: Become Human
DriveClub
Bloodborne

Klona Blue Point och se till att de fixar Ico Remake och Bloodborne Remake.

PS4-portningar på lite PS3-spel:
Ico + Sotc remastered
Tokyo Jungle
Ryu ga Gotoku 1+2 HD
Eternal Sonata

Sedan hade jag lagt ned PS1-remasters till PS Plus Premium då det hittills varit en katastrof.
Istället anställa fler Emulator-proffs och jurister och slipa på tekniken och släpp bättre slipade emulatorspel när emulatorn funkar bättre och den legala biten är fixad så att de har rätt att sälja gamla spel igen.
Alltid erbjuda NTSC på engelska.
Erbjuda alla emulatorspelen som lösköp.

Jag hade försökt bli vän med Valves CEO:s och börjat bonda med honom för att få till en portning på HL1,2, Alyx och Portal 1-2.

Medlem

Äh, någon tiondel av MS/Blizzard bara...småpengar.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Om det är mig du syftade på så har du helt fel. Jag sa i en annan tråd att det gick lösa rykten om att Sony ville köpa T2 om Activision köpet gick igenom, och jag skrev klart och tydligt att jag trodde att det var ren BS, då det var för mycket pengar.

Medlem

Släng någon miljard på valve och be dem fixa alyx till psvr2. Garanterad hårdvarusäljare.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Släng någon miljard på valve och be dem fixa alyx till psvr2. Garanterad hårdvarusäljare.

Känns som sådana förhandlingar är rätt självklara, Sony lär se det som av hög vikt att få en kvalitetstitel som Alyx på formatet, men tror inte det kommer kosta dem så mycket såvida de inte försöker köpa hela HL-varumärket och det kommer ju aldrig hända.

12
Skriv svar