The Last of Us, vilken föredrar du? Spelet eller serien?

Medlem
The Last of Us, vilken föredrar du? Spelet eller serien?

Första säsongen av HBO:s The Last of Us har kommit och gått, vilket öppnar upp för en given följdfråga: Vilken version av The Last of Us är egentligen bäst? Spelet eller serien?

Skriv av dig och berätta vad du tycker i tråden!

Mina tankar går så här ...

Skådespelarna
- Joel. Troy Baker vs. Pedro Pascal. Vilket tungviktsmöte. Här kan jag inte utnämna någon segrare, båda porträtterar Joel på ett mästerligt sätt.
- Ellie. Ashley Johnson vs. Bella Ramsey. Här är Ashley Johnson den solklara vinnaren för mig. Oavsett om hon spelar, skör, rädd, tuff eller sorgsen förmedlar hon känslan med bravur. Bella Ramsey når tyvärr inte hela vägen. Ibland fångar hon en scen klockrent, andra gånger känns hon mer som den barnskådespelare hon är.
- Bikaraktärer. Här är det ånyo jämt skägg. I ena lägret återfinns Nolan North och Merle Dandridge, i det andra Anna Torv, Nick Offerman (fantastisk!), Melanie Lynskey (katastrof!) och Merle Dandridge (igen!).

Vinnare: Spelet, med en hårsmån.

Berättarteknik
På sätt och vis är spelet och TV-serien varandras motsatser. Där spelet är minimalistiskt med relativt få skådespelade scener tar TV-serien ut svängarna och berättar mer om precis allt, ibland till den grad att jag helt tappar tråden. Därför tycker jag också att de relativt få scenerna i spelet känns starkare, mer genuina. I TV-seien, där de i vart och vartannat avsnitt försöker lura mig att älska nya karaktärer bara för att genast ta livet av mig, känns alltsammans tvärtom lite falskt (för att inte tala om repetitivt). Som om de försöker hitta ett billigt sätt att spela på mina känslor. Dessutom blir seriens tempo minst sagt märkligt med alla återvändsgränder till sidospår.

Med det sagt kunde spelet haft något mer skådespelade scener och något mindre repetitivt gameplay. I slutändan står emellertid spelet ändå som segrare eftersom det har en tydlig röd tråd från början till slut.

Vinnare: Spelet, med fyra tum och två hårsmån.

Övrigt
Över lag fick jag en känsla av att TV-serien inte riktigt höll ihop. Som om man vid ritbordet inte kunnat enas om en vision, varför man valt att gå vidare med en blandning av flera. Resultatet känns därför inte som någon riktigt helhet, utan snarast spretigt. Hollywood-klichéer (som horden av Zombies som kommer upp ur underjorden) varvas med känslosamma scener (Offerman!) på ett sätt som orsakar samma ludonarrativa dissonans som Naughty Dogs spel ofta sägs lida av. (Vilket i för sig är passande ...)

Med det sagt tycker om TV-serien. Skulle nog ge den 7/10 i betyg. Men något mästerverk som spelet är den inte.

...

Så, åsikter? Vilken version är bäst? Vad gör de båda tappningarna bra? Och dåligt?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillade serien, men spelet var en unik upplevelse.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Båda. Har man spelat spelen så är det kul att se serien, dels för igenkänningsfaktorn, dels för alla påskägg och tillägg.

Har man endast sett serien så bör det vara spännnande och kul att lira spelen för att få uppleva historien på ett interaktivt sätt vilket skapar en annan känsla.

Görs det rätt, som här, så kompletterar skapelserna varandra trots att de delar samma historia.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Geeks Gaming

Fasiken, är jag helt ensam i att anse att Melanie Lynskey gjorde en alldeles utomordentlig insats som iskall psykopatledare med en agenda?
Nåja, att Offerman gör en totalt briljant insats är vi överens om

Jag tycker om båda, och ogillar båda men för olika anledningar. Därför faller min röst på ”why not both?”

Spelet kan jag bitvis blir lite väl generiskt när det kommer till karaktärerna och därför kompletterar serien perfekt när man kan se sjukt talangfulla skådespelare ge dessa en dimension som jag kan tyckas saknas till viss del i spelet (har inte kört nyversionen).

Samtidigt ogillar jag serien för att man har skurit bort för mycket ”fett”. Just fettet ger det ett djup som spelet briljerar med och även om serien är riktigt bra så hade fettet (fett=fler avsnitt) varit välkommet.

Bella är en vattendelare…minst sagt.
Det hon är bäst på (i min mening) är att ge Ellie en obehaglig känsla av att något är riktigt fel med ungen. Att något mordiskt och förvridet lurar under ytan.
Dock är en jämförelse orättvis då det kändes som att Ashley fick mycket mer tid på sig att ”skapa” en Ellie. Bella hade c:a 9h på sig.

Nej, fasiken…alldeles för svårt för att kunna avgöra vilken som är bäst 😂

FM-guru
F.d. Sisyr

Tror jag föredrar spelet. Jag tycker de är ungefär likvärdiga, men spelet hänförde mig rent visuellt när det begav sig vilket förstås är svårt för serien att matcha, samtidigt som narrativets tempo var bättre där (det blir lite för stressat i TV-serien). Med det sagt är jag inget superfan av varken eller, men bra underhållning är det i alla fall. Å andra sidan tyckte jag att TV-seriens inbyggda kortfilm i avsnitt tre var långt över såväl spelet som resten av TV-serien, så... 🤷‍♂️

Medlem

Spelet helt klart. Gillade inte att man rushade serien så som man gjorde. Och en annan sak jag tänkte på, hur många infected fick vi se? 2 clickers, 1 shambler, en liten horde med runners i ett avsnitt i typ 45 sekunder och 1 i sista avsnittet..


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Måste säga att jag föredrar Merle Dandridge som Merlene i alla fall

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Beerceptulus:

Spelet helt klart. Gillade inte att man rushade serien så som man gjorde. Och en annan sak jag tänkte på, hur många infected fick vi se? 2 clickers, 1 shambler, en liten horde med runners i ett avsnitt i typ 45 sekunder och 1 i sista avsnittet..

Ja, förvånansvärt lite. Bloatern var cool och barn-clickern likaså, men överlag fick jag aldrig känslan av någon egentlig utsatthet. Det fanns också områden som var underutnyttjade, exempelvis universitetsområdet. Serien hade helt klart tjänat på att få några avsnitt till, men jag antar att nio avsnitt var en kompromiss med HBO. De hade säkert velat göra fler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Beerceptulus:

Spelet helt klart. Gillade inte att man rushade serien så som man gjorde. Och en annan sak jag tänkte på, hur många infected fick vi se? 2 clickers, 1 shambler, en liten horde med runners i ett avsnitt i typ 45 sekunder och 1 i sista avsnittet..

Ja faktiskt? När de också la till det där att de infekterade har ett hive-mind genom svamptrådarna som går under jorden...de gjorde ju som aldrig riktigt något större av det? Kanske de bygger vidare på det i s2 dock...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inte ofta jag säger det, men föredrar faktiskt adaptionen framför originalet här.

Så, TV-serien är min favorit. Ska väl tilläggas att jag dock aldrig fastnade på allvar för TLOU-spelen (skulle nog ge dem starka treor i betyg).

Medlem

spelet utan tvekan. inte för att storyn eller karaktärerna nödvändigtvis var bättre i spelet än i serien, men för att relationen mellan joel och ellie ges så mycket mer utrymme att byggas upp och utvecklas i spelet enbart pga. hur spel är som medium jämfört med tv och film. allt blev väldigt komprimerat i serien, medans spel är mer som en visuell bok.

Redaktör
Ponny

Får nog säga båda. Åtminstone just nu.

Får se när tv-serien landat lite mer. Är så färskt, men har ändå en liten, liten magkänsla att jag kommer föredra den i långa loppet. Är ganska mätt på Naughty Dog-action, så det var skönt att slippa den.

Sedan gillar jag att tv-serien var lagom trogen. Finns nyanser som gör att båda har existensberättigande.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fasiken, är jag helt ensam i att anse att Melanie Lynskey gjorde en alldeles utomordentlig insats som iskall psykopatledare med en agenda?

Nu när jag tänker på saken var Melanie Lynskey kanske inte det stora problemet. Hon spelade faktiskt obehaglig på ett riktigt bra sätt. Problemet var snarare att jag inte kan föreställa mig varför någon skulle följa henne. Tyckte att hon visade alldeles för mycket osäkerhet för att kännas som en trovärdig ledare.

Skrivet av Thane:

Måste säga att jag föredrar Merle Dandridge som Merlene i alla fall

Helt klart! Måste säga att jag blev riktigt glad när jag såg henne i serien. Visste först inte att det var samma skådis, tänkte bara att "jäklar vad lik Marlene hon är, måste googla henne"


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, förvånansvärt lite. Bloatern var cool och barn-clickern likaså, men överlag fick jag aldrig känslan av någon egentlig utsatthet. Det fanns också områden som var underutnyttjade, exempelvis universitetsområdet. Serien hade helt klart tjänat på att få några avsnitt till, men jag antar att nio avsnitt var en kompromiss med HBO. De hade säkert vilja göra fler.

Ja men precis! Universitetdelen i spelet är min favoritdel, förstår icke varför man inte gjorde något av det.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Geeks Gaming
Skrivet av Nomman:

Nu när jag tänker på saken var Melanie Lynskey kanske inte det stora problemet. Hon spelade faktiskt obehaglig på ett riktigt bra sätt. Problemet var snarare att jag inte kan föreställa mig varför någon skulle följa henne. Tyckte att hon visade alldeles för mycket osäkerhet för att kännas som en trovärdig ledare.

Aha, då är jag med. Kan inte säga att jag hade problem med det men jag har hört det tidigare.
Får nog ta en titt på avsnittet igen

Medlem

Jag har bara kollat de 2 första avsnitten men av det jag sett så föredrar jag spelen. Även om serien är välgjord.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Måste nog säga att serien är bäst, en upplevelse som dessutom är över på kortare tid än spelet.
Spelet är bra men det bästa är just storyn som man får finna sig i att få i haltande form då man ibland måste pyssla med ibland mindre kul gameplay för att få fortsättning på storyn.

Medlem

jag tycker serien var sådär, 5/10, dock ska det sägas att jag bara såg till avsnitt 4 sen tröttnade jag, det fanns ingen skådis som man liksom drogs till och ville se mer av, så som det är när man ser något riktigt bra (te.x Breaking Bad eller Sopranos).

Skulle ge spelet är 8.5/10 (spelat om 2 ggr, ena gången remastern). Storyn är väldigt tight och bra, man rycks med, något som TV-serien inte hade alls.

Medlem

Båda. Genialiskt av Neil Druckmann & Craig Mazin + co. att få serien att kännas fräsch även för oss som spelat spelen.
Vilket skådespeleri, sjukt imponerad av Pedro och Bella! Lätt den bästa adaptionen av ett tv-spel även fast det kändes att det gick lite för fort ibland.

9/10. Nu börjar väntan på nästa säsong!

Medlem

Att detta är en fråga visar att The Last of Us är den bästa serien/filmen baserad på ett tv-spel.

Medlem

De tre första avsnitten var bra, resten meh! Så jag tycker att spelet var bättre


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Inget stort fan av spelet, men gillar serien. Tycker dessutom att relationen mellan karaktärerna blev bättre i serien. Kan dock bero på att det är riktiga människor och inte PS4 grafik på människorna.

Medlem

Tyckte gameplay inte var tillräckligt kul så jag tog mig inte igenom spelet även om storyn kändes väldigt lovande. Ska kolla på serien snart.

Medlem

Såg två första episoderna, är nu osäker vilket jag bör göra först.
Lite konstigt hur serien lyckades övertyga mig att jag ska vänta med serien och spela PC-releasen istället. Kommer jag se serien efteråt? Ptja osäker som sagt. Udda situation.

Medlem

utan spelet hade det inte funnits nån tv-serie så man får ju börja där.

Medlem

Gillade du boken eller filmen mest? Samma typ av fråga, helt olika medium med helt skilda berättartekniker.

Medlem

När jag klarade ut spelet 2013 så tänkte jag så här.

Ett av de bästa spel jag spelat, men när jag nu vet storyn så vill jag inte köra om spelet igen för då fokuserar jag mig bara på spelets brister. Storyn är det som gör att man vill ta sig från början till slutet. Med det sagt, nu har det gått flera år och jag känner att jag kommer köpa om det på PC för en ny upplevelse.

Serien ser jag med relativt nya ögon då jag glömt mycket. Det gör mig påmind om vad jag tidigare spelat. Om det gör det bättre i filmversion är svårt att svara på. Det blir ju något helt nytt. Jämför man scen för scen så tycker jag att det som spelats in i spelet ger ofta en starkare upplevelse, exempelvis när Joels dotter dör. Men jag gillar hur serien visar innehåll man aldrig tidigare har sett. Det blir lite som en dlc till spelet, vilket jag tycker passar bra.

Spelet har dock inget direkt omspelningsvärde medan serien kan jag titta om fler än en gång.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Gillade du boken eller filmen mest? Samma typ av fråga, helt olika medium med helt skilda berättartekniker.

Lätt fråga, boken var gång

Förstår förstås vad du menar, ibland går det inte att jämföra. Därför ett tredje alternativ i omröstningen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skägg.
10 Chambers

Jag håller det andra spelet högre än det första så föredrar serien i den bemärkelsen. Medan spelet bredde ut sig för långt hade serien lätt kunnat få vara 1-2 avsnitt till.

Jag tycker också att den första delen av berättelsen får ett helt annat ljus med tvåan avklarad och jag gillar hur man utnyttjade det i serien, som att kunna visa staden redan i detta skede.


signatur
Fragtjuv

Jag har blivit väldigt underhållen av både spelet och tv-serien och jag tycker inte att det är något konstigt med det. Jag har sett filmer baserade på böcker och tyckt att det finns ett underhållningsvärde i båda.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

12
Skriv svar