Den stora tråden om Diablo IV

Medlem
Skrivet av WulffX03:

Jag är riktigt intresserad av att testa Barbarians arsenal-system som verkar vara riktigt varierande i hur man spelar kring det. Dels hur man kan ändra sig från mer fast-paced till mer hard-hitting mitt i en strid, men även variationen på vapen man kan ha. Detta spel tillsammans med Baldurs Gate 3 är de enda jag är intresserade av till min PS5a. Så jag är riktigt peppad inför betan som kommer avgöra om det blir köp dag ett, senare till hösten eller inget köp alls.

Du kommer nog bli både glad och besviken då det är coolt men inte jättedjupt. Det ger lite Nice customization i dels att få välja en passiv bonus från en vapentyp du inte använder men också i att du kan bestämma att vissa skills använder 2h svärdet du har equippat istället för den 2h hammaren du har. Vissa skills låser dig till en vapentyp medan andra tillåter vilka vapen som helst. Frenzy till exempel kan du köra med dual weild eller något av dina 2h. Du byter inte vapen själv i fighten utan har ställt in det på skillen. Sen när du använder olika skills som nyttjar olika vapen så byter gubben automatiskt. På det finns det också olika vägar att specca som gör att du stackar bonusar så som %dmg osv per vapen du cyclar mellan. Rätt kul. Andra builds kan helt ignorera wep cycles.

Medlem
Skrivet av Raider:

Tacksam för det utförliga svaret. Då behåller jag min lott på Rouge. Hur verkar Druid?

Druiden är upplevde jag som en klass man antingen älskar eller knappt spelar. Den har rätt mkt ”flavour”. Min polare älskade den och körde flera st på endgame för att testa builds. Personligen tyckte jag han var lite instängd i vilka skills man ville köra i första halvan av spelet. Sen på endgame fanns det items som gjorde att man kunde få earth skills att bli werewolf skills etc vilket då gör att man får fler werewolf alternativ osv. Räkna inte med en pet build dock. Pets för druid är ett komplement inte en main build. Men dom som gillar stuket har lite coola grejer att testa med werewolf, bear, earth, wind eller en blandning av earth och wind. Senare kan du också effektivt blanda in elemental spells i dina were/bear builds. Jag tyckte han var lite trög om man inte körde werewolf som är snabb och hoppar runt. Upplevde spellagen dyra och tunga under lvling. I endgame kunde han lätt gå infinite med mana och casta massa spells dock. Dock kommer de säkert puls lite på detaljerna så han kanske känns lite bättre första halvan av spelet än jag tyckte.

Medlem

Det heter ”rogue”!

Medlem

De flesta kvinnor kör Rouge

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror inte vi har så mycket att oroa oss för. Att folk ens trodde Immortal skulle bli bra då det var känt att bli ett mobilspel under långtid är ju lustigt bara det.

För egen del tror jag att de verkligen lärt sig ett och annat och gör rätt denna gången. Allt jag fått se av Diablo IV ser riktigt bra ut. Älskar hur de har blivit inspirerade av spel som Lost Ark och att de går tillbaka till den mörka atmosfären som var helt borta i Diablo III.

Där berör du någonting riktigt tragiskt. Varför skulle det bli sopor bara för att det var ett mobilspel? Reflektera ett ögonblick över den tanken...är det inte helt sjukt egentligen?
Jag var också skeptisk efter tillkännagivandet av Immortal, men då jag fortfarande hade ett relativt förtroende för Blizzard så skrev jag här någonting i stil med att: "ifall det är någon i branschen som skulle kunna släppa någonting vettigt på den mobila plattformen så är det ju ändå Blizzard". Man kan säga att det var en gnutta hopp som grusades rejält, men det finns ju för böveln ingenting som säger att ett mobilspel måste bli skit bara för at det är på mobilen".

Det Blizzard visade för mig med Immortal är att de inte längre är "mitt" (spelarnas) Blizzard utan Bobby Kotics Blizzard, och jag gillar inte Bobby...jag litar inte på Bobby och hans avsikter.

Annars håller jag med, spelet ser fantastiskt ut på så många sätt, och jag hoppas verkligen att mina farhågor inte förverkligas, men jag är tyvärr mer skeptisk kring hur spelet kommer "kännas" än någonsin tidigare med ett Blizzard-spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Där berör du någonting riktigt tragiskt. Varför skulle det bli sopor bara för att det var ett mobilspel? Reflektera ett ögonblick över den tanken...är det inte helt sjukt egentligen?
Jag var också skeptisk efter tillkännagivandet av Immortal, men då jag fortfarande hade ett relativt förtroende för Blizzard så skrev jag här någonting i stil med att: "ifall det är någon i branschen som skulle kunna släppa någonting vettigt på den mobila plattformen så är det ju ändå Blizzard". Man kan säga att det var en gnutta hopp som grusades rejält, men det finns ju för böveln ingenting som säger att ett mobilspel måste bli skit bara för at det är på mobilen".

Det Blizzard visade för mig med Immortal är att de inte längre är "mitt" (spelarnas) Blizzard utan Bobby Kotics Blizzard, och jag gillar inte Bobby...jag litar inte på Bobby och hans avsikter.

Annars håller jag med, spelet ser fantastiskt ut på så många sätt, och jag hoppas verkligen att mina farhågor inte förverkligas, men jag är tyvärr mer skeptisk kring hur spelet kommer "kännas" än någonsin tidigare med ett Blizzard-spel.

Det finns bra mobilspel, men vad menade i detta fallet var att det var ett mobilspel OCH det typiska med mobilspel att det är massvis med konstnader, pay to win-grejer och annat som är vanligt för spel på den plattformen.

Att spelet skulle vara pay to win och ha en dryg affärsmodell var inget som kom fram efter släpp, utan det var tydligt långt innan vad för typ av spel det skulle vara, därav.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Govein:

Finns en bloggpost om vad som beskriver vad som kommer finnas och inte finnas i shoppen och vi har fått se den.

Edit:
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23816415/diablo-iv-qu...

Där finns info om hur de ämnar göra. De är också nästan fånigt övertydliga med att det inte går att köpa power.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Deras ord är vatten för mig när det kommer till sätt att dra in extra pengar på spelet och hur lågt de är villiga att sänka sig för att göra det. Nu är det handling som räknas.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det finns bra mobilspel, men vad menade i detta fallet var att det var ett mobilspel OCH det typiska med mobilspel att det är massvis med konstnader, pay to win-grejer och annat som är vanligt för spel på den plattformen.

Att spelet skulle vara pay to win och ha en dryg affärsmodell var inget som kom fram efter släpp, utan det var tydligt långt innan vad för typ av spel det skulle vara, därav.

Exakt, det är "typiskt" för mobilspel, och hur tragiskt är inte det? Det måste ju inte vara så, och ifall Blizzard hade varit den spelutvecklaren som nästlat in sig i mitt hjärta med Diablo 1&2, WarCraft 1-3, StarCraft, WoW etc så hade de kunnat visa hela industrin hur man släpper ett riktigt mobilspel. Det är ju liksom inte plattformens fel att det ser ut som det gör idag.

Ta ett steg tillbaka och titta på hela spelindustrin. Hur lång tid med den här utvecklingen kommer det att ta innan vi säger samma sak som med mobilspel? Det "typiska med mobilspel att det är massvis med kostnader, pay to win-grejer och annat som är vanligt för spel på den PC/konsol-plattformen".
När konsumenterna tar detta med en axelryckning då det är norm är det redan försent.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Devan:

Får se om folk rösta samma som i min gamla tråd!

https://www.fz.se/forum/trad/452024-vilken-klass-i-diablo-4

Intressant! Rogue har gjort en liten resa uppåt i popularitet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Lirade Demon Hunter i D3 så jag fortsätter nog med Rogue (ranged) i D4. Har alltid gillat den mer aktiva spelstilen med range och mobility i ARPGs. Å andra sidan föredrar jag det estetiska med storvuxna män i skinande rustning och enorma vapen och sköldar..

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Deras ord är vatten för mig när det kommer till sätt att dra in extra pengar på spelet och hur lågt de är villiga att sänka sig för att göra det. Nu är det handling som räknas.

Nu pratar du om något annat. Du ville slå vad om att vi inte skulle få se något ”smakprov i betan heller” skrev du. Och jag svarade på det med info om att vi har fått se det redan. 1. Vi har fått se Shoppen i stängd beta(och det har läckt videos på shoppen om man inte var i betan själv) och 2. Vi har en bloggpost gällande hela deras monetization. Är inte det ett smakprov?

Medlem
Skrivet av Govein:

Nu pratar du om något annat. Du ville slå vad om att vi inte skulle få se något ”smakprov i betan heller” skrev du. Och jag svarade på det med info om att vi har fått se det redan. 1. Vi har fått se Shoppen i stängd beta(och det har läckt videos på shoppen om man inte var i betan själv) och 2. Vi har en bloggpost gällande hela deras monetization. Är inte det ett smakprov?

Jag har inte spelat stängd beta, så jag har ingen aning. Bara för att jag "ville slå vad" så betyder det ju inte att jag kan förlora. Ifall de visar hur Shop och BP kommer se ut i det färdiga spelet i den öppna betan är det ju jättebra. Det skulle tyda på en uppriktighet mot spelarna då de på förhand skulle kunna få bilda sig en realistisk uppfattning om hur det kommer se ut i den färdiga produkten.
Nu betyder ju inte det att vad man eventuellt får se i en beta kommer se likadant ut i den färdiga versionen, lika lite som en E3 video någonsin motsvarat den färdiga produkten, men det återstår ju som sagt att se.

Vad gäller din andra punkt...ifall du vill ta en bloggpost ifrån Blizzard för någon slags fakta så är det upp till dig. Förköp det ifall du vill, gå all-in i förväg. Det finns ju en möjlighet att det blir lika bra som de påstår.

Precis som de påstod att Diablo Immortal skulle bli.

Medlem

Det är visuellt så extremt tilltalande. Det bara osar skön atmosfär.

3:an var komiskt fult med enkel, stiliserad cartoon-grafik. Fulheten var orsak till att jag inte kunde spela mer en något kapitel.

Så skönt att spelarna uttryckte sin kritik för nu får vi istället ren och skär grafisk perfektion.


signatur

Memento Mori

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Slimebeast:

Det är visuellt så extremt tilltalande. Det bara osar skön atmosfär.

3:an var komiskt fult med enkel, stiliserad cartoon-grafik. Fulheten var orsak till att jag inte kunde spela mer en något kapitel.

Så skönt att spelarna uttryckte sin kritik för nu får vi istället ren och skär grafisk perfektion.

Perfektion kanske är att ta i, men jag håller med om att fyran är mycket mer visuellt tilltalande. Tjusigt, helt enkelt!

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Du har väl en kontroll till PC, tänker jag. Det har väl alla! Iofs så kanske inte PC-version tillåter att man kör med kontroll? Vet inte hur det blev med Diablo 3; om det var exklusivt till Xbox. Borde ju vara så att det går att välja på PC; jag föredrar alla spel med kontroll om det inte är FPS då det är skönare att luta sig tillbaka i stolen med en handkontroll!

Jo absolut! Men gillar att jaga trophies och varken ps5 eller xbox series x har använts mycket sedan inköp pga ett gediget WoW nötande så när jag nu äntligen lyckats lägga ner det så är det dags att få ut värde av mina konsoler istället haha

Medlem

Jag känner att jag är valet och kvalet om man ska förboka eller ej. Hade gärna spelat redan nästan helg. Som småbarnsförälder vet jag att jag kanske inte kommer så långt på en helg...

Medlem

D2:RES har väl fortfarande inte mus o tangentbord stöd för ps5? Så jag är ganska säker på att diablo4 inte heller kommer ha det. Och jag förstår bara inte varför. Helvete vad dåligt blizzard

Vill kunna lira på flera plattformar med mus liksom.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

D2:RES har väl fortfarande inte mus o tangentbord stöd för ps5? Så jag är ganska säker på att diablo4 inte heller kommer ha det. Och jag förstår bara inte varför. Helvete vad dåligt blizzard

Vill kunna lira på flera plattformar med mus liksom.

Verkar som att det ändå ska stödjas om man kollar här

Inaktiv

Gillade 1an och 2an, men inte 3an nåt vidare.
Tyckte som många andra att estetiken var för "tecknad".
Men 4an ser mycket bättre ut. Frågan är om man ska orka köra något annat än Barbarian den här gången.
Och om jag ska orka ta mig genom hela spelet för en gångs skull.
Enda grottkrälaren jag inte tappat intresset för halvvägs är Wolcen, vilket verkar göra mig till en minoritet om man ska lyssna på "internet".

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Precis som de påstod att Diablo Immortal skulle bli.

Men igen,väldigt uppenbart från vad de sa och visade innan release och vid betor att det skulle bli pay 2 win så ingen blev lurad direkt

Denna gången är kommunikationen helt annorlunda efter all negativ feedback med Immortal, som igen, är ett mobilspel där de flesta spelen har äcklig modell att tjäna pengar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man är ju nyfiken på om ni kommer ge ut nycklar till early acess i helgen; kommentar på det FZ?

Medlem

När kan man tänkas få mailet från Blizzard för att kunna hoppa på betan nu till helgen? Förbeställde häromdagen.

Medlem
Skrivet av Raider:

När kan man tänkas få mailet från Blizzard för att kunna hoppa på betan nu till helgen? Förbeställde häromdagen.

Du är redan med i betan då! Pre-load för betan startar imorgon 17:00 och early access betan börjar på fredag 17:00


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av tyvar1:

Du är redan med i betan då! Pre-load för betan startar imorgon 17:00 och early access betan börjar på fredag 17:00

Men dåså! Då misstog jag mig. Tack

Medlem

Pre-Load är uppe! Ca 85GB!


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Ashava World Boss tider:
  • 18.00 Lördag 18 Mars

  • 20.00 Lördag 18 Mars

  • 06.00 Söndag 19 Mars

  • 08.00 Söndag 19 Mars


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Om man vill öppna spelet och kolla lite (man kan ej logga in):


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av tyvar1:

Pre-Load är uppe! Ca 85GB!

Blir det att döpa till tjej eller kille?

Moderator | Testpilot

Hm. Kommer man bara åt inloggninsskärmen eller kan man se inställningar och annat?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hm. Kommer man bara åt inloggninsskärmen eller kan man se inställningar och annat?

Bara det tyvärr


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Skriv svar