FZ-läsarna: Resident Evil 2-remaken klart bäst i serien

Robot
FZ-läsarna: Resident Evil 2-remaken klart bäst i serien

Näst bäst? OCKSÅ Resident Evil 2.

#formkurvan, #resident-evil


Medlem

Själv lade jag rösten på RE4 utan tvekan bäst i serien enligt mig.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Resultatet är fel.
Resident Evil 2 Remaken var en stor besvikelse, och ruskigt överskattat. Justera ned resultatet, det tär på mitt blodtryck.

Medlem

Man kanske skulle ta o skaffa RE2:remake, är nog en av favoriten i serien

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

Man kanske skulle ta o skaffa RE2:remake, är nog en av favoriten i serien

Det är verkligen riktigt, riktigt bra. En svår balansgång att förnya ett så gammalt spel, lyckas behålla stämningen och känslan från originalet men ändå få det att kännas nytt och fräscht. Men Capcom lyckades.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Resident evil 2 (originalet) är nog det Re spel jag spelat mest. Vet inte hur många ggr jag varvade det plus special uppdragen, så klar 5a där.
Remake 2an var riktigt bra den också och i VR var det riktigt bra och nog det läskigaste Re.

4an gillade jag trotts att det var början på nedgången, körde det en hel del på sin tid också.
När jag spelade det pä nytt var inte fören det släpptes en VR version av spelet för 1 eller 2 år sen.

5an var skräp och eftet det har jag bara kört Resident evil i VR vilket varit en nytändning för serien.
Den som är intresserad av Re VR så finns dessa spel vad jag vet.

PCVR Moddar - Re2 & 3 remake, Re7 & Re8 (Re4 Remake under utveckling)
Quest 2 - Resident Evil 4
PSVR - Resident Evil 7
PSVR2 - Resident Evil 8 (Re4 remake under utveckling)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Stämmer ganska bra med hur jag röstade faktiskt. Har dock inte spelat Zero, Code Veronica och Rev2.

Medlem

5:an är det jag har haft roligast med tack vare co-op. Det hade jag gärna sett i flera Resident Evil spel. Annars gillade jag originalet och tvåan när det begav sig.

Gillade inte 4:an, töntiga skurkar, tråkiga miljöer och att behöva lyssna på LEEEOOOON! Var plågsamt. Fast Ada var ju cool som alltid.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Har svårt för RE2, remaken var väldigt välgjord men jag tycker fan inte spelet är kul. RE4 är den klara vinnaren för mig, RE7 kommer på andra plats.

Medlem

//Kan innehålla spoilers för Resident Evil 7, men tror inte det.

Har precis spelat klart Resident Evil 7 (för typ 30 min sen), blev nog lite besviken, spelet fick ju skyhöga betyg, även om det bara är första delen med Baker-familjen som känns "nytt". När man lämnat huset, så blir det mer actionspel över det hela och enda gångerna man dör är när man råka missuppfatta vad man ska göra. I slutet har man dessutom så sjukt mycket vapen och hälsa så det blir löjligt, dessutom när sista bossen inte är en utmananing utan den enklaste fienden i hela spelet. Och på tal om fiender, förutom familjen som får anses vara bossar, så finns det 4 sorts molded och stora myggor (som ju bara finns i en väldigt begränsad del), alltså 5 sorters fiender totalt.
Lite lustigt det där med två olika endings, det ena som är det rätta, det andra slutet som inte stämmer överens med någon story (canon) därefter, som dessutom då släpptes som story-DLC. Så vill man veta hur det verkligen slutade får man köpa DLC, också lite udda val kan tyckas.
Tja, dom lyckades ju göra en lite omvänding med att köra det som FPS och första 2 timmarna var väldigt läskiga.

Medlem

RE2R var väldigt välgjort, med extremt bra ljud, tight kontroll och ruggig grafik.
Men för mig var det bara intressant att köra igenom en gång, då jag tyckte gameplayet var otroligt utdraget med sponsch-iga fiender.
Något jag verkligen inte gillade var att man extremt lätt triggar animationen för när zombierna sliter tag i en, fastän man inte ens är i närheten när man springer förbi. Det var något jag verkligen avskydde och gjorde att jag tröttnade väldigt fort när jag spelade andra rundan med Claire. Det är f.ö. just den funktionen de har tagit bort i RE4 Remaken, vilket är fantastiskt och gör gameplayet fenomenalt igen. Mr X blev bara jobbig efter ett tag.

Favoriten är för mig föga förvånande, Resident Evil 4.
Otroligt välbalanserat tempo hela tiden. Dynamiskt gameplay. Stundvis väldigt läskigt och panikframkallande. Väldigt roligt att spela om. Svårbemästrat.
Ser väldigt mycket fram emot remaken.

Väldigt många som pratar dåligt om 5an... Tycker att det fått väldigt mycket oförtjänt med skit.
Visst, det är inte så briljant att köra själv. Men tillsammans med någon annan är det väldigt kul. Har testat båda splitscreen mod och LAN.

FPS spelen (RE7 och RE8) känns bara otroligt överdramatiska och tråkiga. Tröttnade otroligt snabbt på dom.
Absoluta bottenskrapet måste vara RE6. Det räckte med att jag såg hur interfacet såg ut så avfärdade jag det i princip direkt.

Medlem

Denna listan stämmer väldigt bra överens med hur jag personligen skulle ranka de olika titlarna, bra jobbat alla!

Medlem

lite ironi en remake får bäst betyg. dom första 2 är bäst.

Avstängd

Har bara spelat 1, 2, 7 och remaken av 2an.

Gillade 7an bäst, tyckte första delen av spelet höjde nivån på skräckspel rätt rejält, sen blev det dock enformigt.
Remaken av 2an kändes för mycket som ett väldigt gammalt spel i ny förpackning, väldigt välgjord men inget speciellt med det.

Tror remaken av 4an kommer bli min nya favorit då 4an verkar ha bäst gameplay av alla Resident Evil.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Majoren:

Resultatet är fel.
Resident Evil 2 Remaken var en stor besvikelse, och ruskigt överskattat. Justera ned resultatet, det tär på mitt blodtryck.

Faktiskt det enda spelet på listan jag inte lirat. Har aldrig riktigt haft suget och det släpptes under en tid när Resident Evil verkligen inte var "the shit".


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av SWEBarb:

lite ironi en remake får bäst betyg. dom första 2 är bäst.

True! Samtidigt är det få som kan sina remakes så som Capcom.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Jag satte två stycken fem av fem när jag röstade: tvåan och fyran. Fastnade vid originalet, tvekade länge där. Kunde lika gärna blivit en femma. Tvåan tycker jag iofs gör mycket vad ettan gjorde och drog det ännu mer till sin spets.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Remake 2an och 8an är mina klara favoriter. Sedan hade jag gärna sett ett nytt försök till coop? Trots 5ans brister så är det skoj med en kompis.

Medlem

Att antalet headshots som behövdes för att döda en zombie varierade så mycket (och till viss del den konstanta Mr.X) förstörde tyvärr remaken för mig. Spelade igenom det och gillade det överlag men det gav mig ingen lust alls att spela det igen. Till skillnad från orginalet som jag har varvat otaligt antal gånger.

5 skott kan räcka till att döda 5 zombies, eller 0. 30 skott kan räcka till att döda 30 zombies, eller bara 3. Det gick inte längre att planera sin väg och vilka zombies man ska döda och vilka man ska springa förbi. Antalet skott man hade förvandlades bara till ett nummer utan mening.

Jag är inte helt emot lite rng men det får vara inom viss gränser. Hade kunnat vara 1-3 headshots dödar med större chans på att det räcker med ett om man tar sin tid och håller siktet på huvudet lite längre.

Medlem

Vilket av spelen har minst "jump scares"? Det får min röst 😅
Spelar Far Cry 5 nu och lyfte från soffan när en skunk överraskade och attackerade mig på ljusa dan. Byt ut det till en zombie och en mörk korridor...


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av TheIvan:

Att antalet headshots som behövdes för att döda en zombie varierade så mycket (och till viss del den konstanta Mr.X) förstörde tyvärr remaken för mig. Spelade igenom det och gillade det överlag men det gav mig ingen lust alls att spela det igen. Till skillnad från orginalet som jag har varvat otaligt antal gånger.

5 skott kan räcka till att döda 5 zombies, eller 0. 30 skott kan räcka till att döda 30 zombies, eller bara 3. Det gick inte längre att planera sin väg och vilka zombies man ska döda och vilka man ska springa förbi. Antalet skott man hade förvandlades bara till ett nummer utan mening.

Jag är inte helt emot lite rng men det får vara inom viss gränser. Hade kunnat vara 1-3 headshots dödar med större chans på att det räcker med ett om man tar sin tid och håller siktet på huvudet lite längre.

Men lik förbannat klarar folk spelet ändå, så hela tanken är kanske att det just ska vara oförutsägbart, läskigt och inte gå att planera men att man tar sig igenom det ändå? It's part of the game baby, zombierna är inte där för att det ska vara bekvämt för dig

Medlem
Skrivet av TheIvan:

Att antalet headshots som behövdes för att döda en zombie varierade så mycket (och till viss del den konstanta Mr.X) förstörde tyvärr remaken för mig. Spelade igenom det och gillade det överlag men det gav mig ingen lust alls att spela det igen. Till skillnad från orginalet som jag har varvat otaligt antal gånger.

5 skott kan räcka till att döda 5 zombies, eller 0. 30 skott kan räcka till att döda 30 zombies, eller bara 3. Det gick inte längre att planera sin väg och vilka zombies man ska döda och vilka man ska springa förbi. Antalet skott man hade förvandlades bara till ett nummer utan mening.

Jag är inte helt emot lite rng men det får vara inom viss gränser. Hade kunnat vara 1-3 headshots dödar med större chans på att det räcker med ett om man tar sin tid och håller siktet på huvudet lite längre.

Har inte kört originalen så mycket men i RE1&2 är väl zombierna rätt så mycket bullet sponges?
Men man har väl även en kniv med obegränsad durability + att ens karaktär tittar nedåt åt sidan på zombie-liken om de fortfarande lever?

Dock är man ju seg på att röra sig i originalen. I RE2R är väl tanken att man ska skjuta av benen och då kan man lämna en och annan zombie krypande i ett rum och bara spring förbi, eller kniva ned (beroende på hur många knivar man har att avvara). Men lemkapningssystemet är väl helt unikt för RE2R och fantastiskt häftigt när man leker med det kreativt och det lämnar mycket ruskig stämning till spelet.

Medlem
Skrivet av TheIvan:

Att antalet headshots som behövdes för att döda en zombie varierade så mycket (och till viss del den konstanta Mr.X) förstörde tyvärr remaken för mig. Spelade igenom det och gillade det överlag men det gav mig ingen lust alls att spela det igen. Till skillnad från orginalet som jag har varvat otaligt antal gånger.

5 skott kan räcka till att döda 5 zombies, eller 0. 30 skott kan räcka till att döda 30 zombies, eller bara 3. Det gick inte längre att planera sin väg och vilka zombies man ska döda och vilka man ska springa förbi. Antalet skott man hade förvandlades bara till ett nummer utan mening.

Jag är inte helt emot lite rng men det får vara inom viss gränser. Hade kunnat vara 1-3 headshots dödar med större chans på att det räcker med ett om man tar sin tid och håller siktet på huvudet lite längre.

Flera aspekter från originalet jag tycker remaken slaktade. Bland annat karaktärerna, vad i h-vte gjorde dem med mina gamla favoriter Ben och Chief Irons?? de var helt sabbade. Plus en hemsk värdelös bana i barnhemmet som var riktigt kass utfyllnad. Plus; även hela det ikoniska partiet med Kendo's Guns var sabbat.

Medlem

Har nu spelt resident evil 2 remaken en stund i dag och det känns som ett PS3 spel där man lagt på ray tracing/60 fps, stör mig på att han rör sig så f*rbannat långsamt också. Grafiken är ingen höjdare heller och hela spelets bäst före datum har gått ut för länge sedan. Men jag ska ge det en chans till…


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Har inte kört originalen så mycket men i RE1&2 är väl zombierna rätt så mycket bullet sponges?
Men man har väl även en kniv med obegränsad durability + att ens karaktär tittar nedåt åt sidan på zombie-liken om de fortfarande lever?

Dock är man ju seg på att röra sig i originalen. I RE2R är väl tanken att man ska skjuta av benen och då kan man lämna en och annan zombie krypande i ett rum och bara spring förbi, eller kniva ned (beroende på hur många knivar man har att avvara). Men lemkapningssystemet är väl helt unikt för RE2R och fantastiskt häftigt när man leker med det kreativt och det lämnar mycket ruskig stämning till spelet.

I ettan så tål en del zombier ganska många skott i alla fall. När man backar kan man se om en zombie fortfarande "lever", då ens karaktär skyggar bakåt.

Leon är rätt seg i RE4-remaken också. Om man inte springer så rör han sig nästan långsammare än i originalen.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lite ironi en remake får bäst betyg. dom första 2 är bäst.

Ja, det var storhetstiden.

1
Skriv svar