The Last of Us Part I är ute på pc – och får stor kritik

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Därför jag undvek PC och valde PS5 versionen, även fast man har kört om det i omgångar på både PS3 och PS4.

Hur mycket missar man om jag väljer att köra med PS4-versionen istället för PS5? Jag körde spelet när det kom på PS3 men har inte kört det igen sen dess. Jag har däremot PS4-versionen så den spelar jag ju "gratis" medan PS5-varianten kostar typ 700 spänn.

Är det med andra ord korkat att köra en gammal version?

Moderator | Testpilot
Skrivet av fejksson:

Snacka om att du har svårt att ta till dig fakta. I blogginlägget skriver dom till och med att utvecklingen skett inhouse.

Dave Lang på Iron galaxy säger själv att dom bara hjälpt till lite grann.

Tycker mig inte alls ha något problem med att ta till fakta när du inte ens har delat något som visar emot det jag säger.

Faktum kvarstår att Iron Galaxy i synnerhet är kända för sina portningar. Hjälper de då till med en portning av något slag brukar de göra grovjobbet. Du har inte hittils någonstans skickat någon fakta som tyder på att de inte gör den större delen av arbetet som de brukar. Var är denna kommentar från Dave Lang t ex?

Du delade en del länkar från Naughty Dog's hemsida, men det är inte ovanligt i sådana här fall gällande portningar att studion som anställt en annan för att ta hand/hjälpa till med arbetet fortfarande sköter kommunikationen utåt. Det är ju trotts allt Naugty Dogs spel och produkt fortfarande i detta fallet. Iron Galaxy hjälpde även till med Uncharted Legacy of Theives Collection som går att läsa om här. Detta är samma ställe som du hänvisar till.

Med allt det sagt har jag absolut inga problem att bli "motbevisad". Det här är ingen tävling av något slag, så har du material som visar på något annorlunda än det jag säger är det bara dela med dig. Mycket av det jag säger handlar om hur andra portningar sköts, och hur Iron Galaxy jobbat historikt.

Sedan hur fördelningen ser ut vet egentligen ingen. Ska jag rätta mig själv lite gällande ett tidigare inlägg är det nog bättre att jag formulerar mig såhär: Mest troligen står Iron Galaxy får grovjobbet när de primärt jobbar med portningar, samt att Naugty Dog är väldigt upptagna med andra projekt såsom TLOU-multiplayer och deras nästa stora spelsläpp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har spelat i ca 2 timmar. Uppdaterade grafik rutinerna innan. Shaders tog väl någon halvtimme att ladda. Inga problem i spelet, flyter på hur bra som helst. Endast positiv upplevelse so far.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker mig inte alls ha något problem med att ta till fakta när du inte ens har delat något som visar emot det jag säger.

Faktum kvarstår att Iron Galaxy i synnerhet är kända för sina portningar. Hjälper de då till med en portning av något slag brukar de göra grovjobbet. Du har inte hittils någonstans skickat någon fakta som tyder på att de inte gör den större delen av arbetet som de brukar. Var är denna kommentar från Dave Lang t ex?

Du delade en del länkar från Naughty Dog's hemsida, men det är inte ovanligt i sådana här fall gällande portningar att studion som anställt en annan för att ta hand/hjälpa till med arbetet fortfarande sköter kommunikationen utåt. Det är ju trotts allt Naugty Dogs spel och produkt fortfarande i detta fallet.

Med allt det sagt har jag absolut inga problem att bli "motbevisad". Det här är ingen tävling av något slag, så har du material som visar på något annorlunda än det jag säger är det bara dela med dig. Mycket av det jag säger handlar om hur andra portningar sköts, och hur Iron Galaxy jobbat historikt.

Sedan hur fördelningen ser ut vet egentligen ingen. Ska jag rätta mig själv lite gällande ett tidigare inlägg är det nog bättre att jag formulerar mig såhär: Mest troligen står Iron Galaxy får grovjobbet när de primärt jobbar med portningar, samt att Naugty Dog är väldigt upptagna med andra projekt såsom TLOU-multiplayer och deras nästa stora spelsläpp.

Du använder dig av konspirationsteorier för bevisa att du har rätt. Inte någonstans existerar något bevis på att iron galaxy har gjort portningen.

Naughty Dog själva säger att utvecklingen har skett inhouse:
https://www.naughtydog.com/blog/celebrating_the_release_of_th...

Denna gång kan du väl försöka läsa detta inlägg.

Nyhetsartikel om att Naughty Dog har skött utvecklingen själva:
https://www.pushsquare.com/news/2023/03/flagship-first-party-...

Denna gång kan du väl försöka läsa artikeln.

Dave Lang säger dom hjälpte till lite med utvecklingen strax efter 01:50
https://www.youtube.com/live/qU7NFUUL-8Q?feature=share

Uncharted på PC

Last of us PC

Ser du skillnaden?

Vad du mest troligen tror har skett är helt irrelevant. Vad iron galaxy är kända för är helt irrelevant.

Fattar inte varför du är se envis att tro iron galaxy har gjort majoriteten av utvecklingen när ingenting pekar på det förutom en bild med deras logga.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Gnäll? Så du menar att man dka acceptera "trasiga spel" ?

Inte trasigt för mig, fungerar hur bra som helst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vad som liras på datorn just nu.

Lite kul att alla är spel jag kört förr, men Resident Evil 4 känns nyast.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av hunden:

Hur mycket missar man om jag väljer att köra med PS4-versionen istället för PS5? Jag körde spelet när det kom på PS3 men har inte kört det igen sen dess. Jag har däremot PS4-versionen så den spelar jag ju "gratis" medan PS5-varianten kostar typ 700 spänn.

Är det med andra ord korkat att köra en gammal version?

Mig veterligen är det exakt samma spel (med undantag för några smådetaljer) med ny upphottad grafik.
Du missar därmed ingenting förutom det visuella.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fejksson:

Fattar inte varför du är se envis att tro iron galaxy har gjort majoriteten av utvecklingen när ingenting pekar på det förutom en bild med deras logga.

Ingen konstig slutsats just för att Iron Galaxy i synnerhet jobbar med portningar, har hjälpt med en tidigare Naughty Dog-portning, och även hjälper till med denna. Exakt hur mycket av jobbet de gör är okänt, men med tanke på att Naughty Dog arbetar med Factions, och deras nya titel så är de nog rätt upptagna.

Har dessutom redan rättat mig själv där jag skrev att Iron Galaxy gör "grovjobbet", men om fördelningen är 50/50 eller 60/40 där Iron Galaxy drar lasset är svårt att veta. De hjälper till i alla fall - det kan vi konstatera.

Skrivet av fejksson:

Du använder dig av konspirationsteorier för bevisa att du har rätt. Inte någonstans existerar något bevis på att iron galaxy har gjort portningen.

Naughty Dog själva säger att utvecklingen har skett inhouse:
https://www.naughtydog.com/blog/celebrating_the_release_of_th...

Denna gång kan du väl försöka läsa detta inlägg.

Nyhetsartikel om att Naughty Dog har skött utvecklingen själva:
https://www.pushsquare.com/news/2023/03/flagship-first-party-...

Denna gång kan du väl försöka läsa artikeln.

Dave Lang säger dom hjälpte till lite med utvecklingen strax efter 01:50
https://www.youtube.com/live/qU7NFUUL-8Q?feature=share

Uncharted på PC
<Uppladdad bildlänk>

Last of us PC
<Uppladdad bildlänk>

Ser du skillnaden?

Vad du mest troligen tror har skett är helt irrelevant. Vad iron galaxy är kända för är helt irrelevant.

Fattar inte varför du är se envis att tro iron galaxy har gjort majoriteten av utvecklingen när ingenting pekar på det förutom en bild med deras logga.

När du bevisligen inte orkar läsa det jag skriver eller skickar åt dig så tycke jag att vi håller där

Iron Galaxy jobbar med PC-portningen av The Last of Us Part 1:

De arbetade även med PC-porteningen av Uncharted: Legacy of Theives Collection. Samma källa som dina Naughty Dog-länkar:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Du använder dig av konspirationsteorier för bevisa att du har rätt. Inte någonstans existerar något bevis på att iron galaxy har gjort portningen.

Naughty Dog själva säger att utvecklingen har skett inhouse:
https://www.naughtydog.com/blog/celebrating_the_release_of_th...

Denna gång kan du väl försöka läsa detta inlägg.

......

Vad du mest troligen tror har skett är helt irrelevant. Vad iron galaxy är kända för är helt irrelevant.

Fattar inte varför du är se envis att tro iron galaxy har gjort majoriteten av utvecklingen när ingenting pekar på det förutom en bild med deras logga.

Förutom ett Twitter inlägg från Naughty Dogs Vice President, som Iron Galaxy retweetade:
https://twitter.com/arnemeyer/status/1640781425510342656?cxt=...

Där de berömmer sin Partner Iron Galaxy för deras hjälp med TLOU PC port

Läste även att Iron Galaxys Logga syns vid uppstarten av spelet (har inte testat spelet själv).

För övrigt är information från "STEAM" inte direkt pålitlig, då Iron Galaxy enbart står med som utvecklare av Uncharted, Crash Bandicoot 4 och Dungeons&Dragons (de listas inte i några av de andra spelen de varit med och portat).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

När du bevisligen inte orkar läsa det jag skriver eller skickar åt dig så tycke jag att vi håller där

Iron Galaxy jobbar med PC-portningen av The Last of Us Part 1: https://i.imgur.com/0vFCrkH.png

De arbetade även med PC-porteningen av Uncharted: Legacy of Theives Collection. Samma källa som dina Naughty Dog-länkar: https://i.imgur.com/WZogIrS.png

Åh herregud... Jag har inte sagt att iron galaxy inte överhuvudtaget inte jobbat med last of us. Jag har inte heller sagt att dom inte gjort Uncharted. Du hänger verkligen inte med i diskussionen.

Medlem
SONY äger ju för fan Nixxes

Sjukt att SONY anlitar den sopiga utvecklaren (Iron Galaxies) som portade (Batman: Arkham Knight) för att porta spelet till PC när SONY väl köpte den mycket duktiga PC utvecklaren (Nixxes) som portar kanon titlar till PC. De är ju kända för det.

Att inte lägga Nixxes på ett så stort IP är ju att skjuta sig i foten, typ... Men de är väl upptagna med annat. Men ändå...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Riktigt dålig port just nu behöver nog bugg fixas 1-2 månader innan jag börjar spela igen. Synd på ett så pass bra spel. Tidigare Sony spel som portas till PC har jag köpt 6-12 månader efter release, första gången jag köper till release dagen och kommer ej göra om det efter detta misslyckande.

Besviken just nu, upplevt originalet till PS3, sen remaster PS4 och sen remake som var bra till PS5. Ville spela om spelet efter att sett serien och då på PC.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Nachonalist:

Jag har spelat i ca 2 timmar. Uppdaterade grafik rutinerna innan. Shaders tog väl någon halvtimme att ladda. Inga problem i spelet, flyter på hur bra som helst. Endast positiv upplevelse so far.

Kanon, måste innebära att ingen annan har några som helst problem med spelet och portningen är helt perfekt. Bra att detta kunde redas ut.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fejksson:

Åh herregud... Jag har inte sagt att iron galaxy inte överhuvudtaget inte jobbat med last of us. Jag har inte heller sagt att dom inte gjort Uncharted. Du hänger verkligen inte med i diskussionen.

Vad är det du försöker säga då? Dumma gärna ned det för mig som inte förstår.

Kortfattat det jag skrivit:
1. Iron Galaxy och Naughty Dog jobbar med portningen
2. Min ståndpunkt var att Iron Galaxy mest troligen gör grovjobbet då de i synnerhet jobbar med portningar...
3. Och Naughty Dog är mest troligen väldigt upptagna med Factions och deras nya AAA-titel

Ditt initiella inlägg mot mig var "Varför fortsätter du sprida fake news istället för ta reda på fakta?" precis som att något jag skrev var fel.

Då är min andra fråga, vad är fel? Är felet att jag skrev att de "står får grovjobbet" och det är därför vi skickar massa inlägg till varandra? Dina inlägg, och helst då bilderna från Steam och att du säger att portningen gjorts "inhouse", tycker jag tyder på att du menar att Iron Galaxy inte jobbar på det överhuvudtaget. Du säger även "Inte någonstans existerar något bevis på att iron galaxy har gjort portningen.".

Tolka det som man vill De har inte "gjort portningen" i den mån att de utvecklat den helt själv, men det påstod jag aldrig i från första början heller. För tredje gången dock; ja jag skrev att de gjorde det stora arbetet. Det kan möjligen vara fel, men de är med och arbetar och mest troligenhar en stor roll då Naughty Dog har många andra projekt att tampas med.

Om hela våran fram och tillbaka här handlar om att du vill rätta mig och säga: "Iron Galaxy gör inte grovjobbet, de och Naughty Dog hjälps åt" hade det ju räckt så istället för att påstå jag är konspirationsteoretiker och att jag sprider fake news.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kanon, måste innebära att ingen annan har några som helst problem med spelet och portningen är helt perfekt. Bra att detta kunde redas ut.

Är väl lika relevant som random personer som beskriver sina problem.

Avstängd
Skrivet av Famipan:

Folk är otåliga och gnälliga. Om man får en shader compiler på 60min så finns den där för att spelet ska installeras klart. Kör man ändå så har man ingen rätt att klaga och får skylla sig själv.

Utöver det kommer alltid jobbiga buggar finnas i alla spel första 3 månaderna, i konsol till pc-portningar kanske ännu längre tid som med HZD.

Utöver det så är pc-portningar assvårt då alla har olika hårdvara och spelet är utvecklat utefter en viss specifik hårdvara. Inte omöjligt att porta men det är svårare och kan kräva patchar från gpu- tillverkaren och windows.

Sedan bör man vara skeptisk med släpp i samband med tie-ins som tvserier. Troligtvis framstressat släpp

Sjukt att folk på riktigt har börjat försvara utvecklarna när deras spel till PC inte fungerar.

Man kanske ska se till att sin produkt är spelklar innan man säljer det till folk oavsett hur "svårt" det är? Det är även svårt att bygga en bil som går på vatten, men hur många sådana finns det att köpa? Inga, eller hur?

Medlem

Blev förvånad över den schyssta framerate:n efter att shaders byggts färdigt (på cirka 15 min). Snittade 90 FPS i 1440p med DLSS Balanced vilket får sägas vara helt okej för en värdelös portning... Men krasherna gör det hela mkt ospelbart ja. Krashar inom 5 minuter vid uppstart. 😭


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Varför vi (människan generellt) så jävla nära till gnäll och hat? Helt sjukt egentligen att folk ska få dödshot för spel som för en viss karaktärs handlingar i ett ND-spel men även att det alltid ska bli någon idiotisk hatstorm kring precis allt. Det blir väl lite extra beklagligt just eftersom det är de som har minst förståelse för en sak som har lättast att klaga, t ex har man någon som helst aning om hur spelutveckling går till så är det svårt att klaga mycket.

Sen är det förstås tråkigt om spel släpps i trasigt skick men det är upp till var och en om man ska köpa det eller vänta. Finns ju alltid mängder med info dag 1 och det är inte som att det inte finns 4890 andra grejer man kan göra under tiden och om man inte har det, skaffa ett jävla liv.

Du sade precis åt gamers, på en gaming site, att "skaffa sig ett jävla liv". I samma inlägg så klagar du på att människan har så nära till gnäll och hat?
Kanske ska städa ditt eget hus.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du sade precis åt gamers, på en gaming site, att "skaffa sig ett jävla liv". I samma inlägg så klagar du på att människan har så nära till gnäll och hat?
Kanske ska städa ditt eget hus.

Precis, låt den som aldrig slagit en rövpanna kasta första stenen som Jesus sa.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är det så mycket problem som det är nu har jag svårt att tro de inte visste portningen var perfekt. Men vi får vänta och se helt enkelt

Ja alltså många portningar har haft poblem. Det hade varit bra med betatest innan det släpps egentligen för att få spelarna att bugg rapportera.

Medlem

När utvecklare/utgivare försenar spel med några veckor betyder det allt som oftast att spelet behöver bra mycket längre tid en det. Om ett spel försenas med flera månader kan man åtminstone hoppas att de löser problemen, de hinner inte det på några veckor.

Medlem

Tror alla behöver sätta igång den här låten och sedan är det bara att vänta till spelet förhoppningsvis fixas. 😛

Medlem

Tråkigt att spelet har så många problem vid release. En stor anledning till att jag nästan aldrig förhandsbokar spel eller köper dem på releasedagen. Spelföretagen får lära sig och jag använder mig av min konsumentmakt. Kommer köpa spelet om kanske 6 månader om det är patchat och fungerar bra. Och då kommer det säkert finnas på 50% rea. Win-win för mig.

Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är ju som att säga att du jobbar med att tillverka bilar. Du vet hur svårt det är.
Skulle det göra det ok att släppa en fullständigt trasig bil? En re-remake av Opel Vectra. Sminkad och fullständigt okörbar. Fullt pris 699k.
Jo men det är acceptabelt för att på forumet är en kille som förklarat att det är svårt att tillverka bilar.

Men köp inte skiten då om du anser att du att alla utvecklare gör skit med flit. Det händer mer än ofta att bilföretag får återkalla bilar också pga produktionsfel, tror du att dom gör det med flit eller? Jag fattar bara inte varför folk blir så upprörda, shit happends och jag är ganska säker på att det inte är utvecklarnas intention. Du kan råka ut för ett felaktigt exemplar med i stort sett allt du köper. Jag köpte en diskmaskin som inte fungerade när jag fick den, inte fan går jag ut på internet då och skriver att elektrolux är världens sämsta företag och att jag aldrig mer kommer köpa ett skit av det skit företaget.

Medlem

10 out of 10, Angry Joe approved!

Medlem
Skrivet av PatSupreme:

Tråkigt att spelet har så många problem vid release. En stor anledning till att jag nästan aldrig förhandsbokar spel eller köper dem på releasedagen. Spelföretagen får lära sig och jag använder mig av min konsumentmakt. Kommer köpa spelet om kanske 6 månader om det är patchat och fungerar bra. Och då kommer det säkert finnas på 50% rea. Win-win för mig.

Exakt. Vet inte hur många spel jag har köpt bara genom att vänta, billigare pris och färdig patchat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kanon, måste innebära att ingen annan har några som helst problem med spelet och portningen är helt perfekt. Bra att detta kunde redas ut.

Det är ju individer som gnällt och skapat dåligt betyg. Så vitt jag vet brukar folk sällan gå in och hylla i forum om allt flyter på bra utan bara om man är missnöjd. Ville bara balansera upp allt gnäll lite.

Avstängd
Skrivet av Nachonalist:

Det är ju individer som gnällt och skapat dåligt betyg. Så vitt jag vet brukar folk sällan gå in och hylla i forum om allt flyter på bra utan bara om man är missnöjd. Ville bara balansera upp allt gnäll lite.

"Mostly negative".
En betydande majoritet, tror det var 70% av betygen var negativa.
Hur får du det till individer?
Spelet är skit, testa det själv innan ni pekar finger på gnällare.

Medlem

Helt sjukt hur dåligt optimerat det är. Så besviken. Alla som säger något annat vet inte vad de pratar om. Visst, man kan få hyffsade fps om man vill. Inställningarna gör ingen skillnad. Det är så sjukt dåligt. Krävs nog ett antal patchar innan jag skulle rekommendera detta underbara spel på PC. Visst ser skitbra ut men känns som en dålig beta.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av ZyntaX:

"Mostly negative".
En betydande majoritet, tror det var 70% av betygen var negativa.
Hur får du det till individer?
Spelet är skit, testa det själv innan ni pekar finger på gnällare.

Jag spelar spelet just nu och som jag sa innan. Inga problem. Fantastiskt spel so far men förstår om folk gnäller om spelet kraschar. Det är ju oacceptabelt.
Men jag uppmuntrar ändå folk att köpa det, för själva spelet är grymt bra. Det kommer väl en patch om några dagar som styr upp situationen. Och som jag sa, det är fler folk som är negativa som går in och skriver omdömen än vi som sitter och spelar spelet som det funkar för.

Skriv svar