The Last of Us Part I är ute på pc – och får stor kritik

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Helt legitimt trots att spelet själv uppmanar spelarna att vänta tills det är färdigt för bästa prestanda?

Ok.

Det kanske finns ett fåtal som gnäller bara för att de fått vänta. Många har dock problem efter att shader compliation blivit färdig också. Sedan ska man inte behöva vänta 1-2 timmar för att den ska bli färdig. Den tiden har blivit reducerad för en del när man bytt ut en fil och gjort lite andra saker.

Kort och gott, tiden är för lång, det fungerar inte alltid efter processen blivit klar, och eventuella fixes för att dra ned tiden och lösa problemet har inte fungerat för alla heller. Då är det helt legitimt att gnälla tycker jag.

Sedan ska man väl inte heller lägga för mycket vikt i varje enskild recension heller som bara skriver ett fåtal ord, men det är ju upp till var och en. Sett till det stora hela är det mängder med problem om man läser de lite mer utförliga testerna på Steam, Reddit och andra ställen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av alias:

Utvecklarna erkänner ju att det finns stora problem så varför ska man försvara det och påstå att problem inte finns?

Testade du detta? Från en kille på steam forum.

"The game is now running perfect!!!
Using update v1.0.1.5 + oo2core_9_win64.dll v2.9.5 (Same file from WWE 2K23)
Creating shader cache 11.5GB its only 10 minutes on my SATA 3 HDD!!!
Now the game is running perfect, on my 3060 12GB. Thank you!!!

Note:
If you want to recreate shader cache just delete "psolibs" folder on your root game.
Update v1.0.1.5 + oo2core_9_win64 v2.9.5 is really help the game run smooth."

Jag laddar ner spelet nu och ska se om det flyter dåligt på mitt system, har dock inte testat det där med oo2core_9_win64. En annan kille skrev att han fick göra om det på nytt efter senaste uppdateringen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av nils45:

Testade du detta? Från en kille på steam forum.

"The game is now running perfect!!!
Using update v1.0.1.5 + oo2core_9_win64.dll v2.9.5 (Same file from WWE 2K23)
Creating shader cache 11.5GB its only 10 minutes on my SATA 3 HDD!!!
Now the game is running perfect, on my 3060 12GB. Thank you!!!

Note:
If you want to recreate shader cache just delete "psolibs" folder on your root game.
Update v1.0.1.5 + oo2core_9_win64 v2.9.5 is really help the game run smooth."

Jag laddar ner spelet nu och ska se om det flyter dåligt på mitt system, har dock inte testat det där med oo2core_9_win64. En annan kille skrev att han fick göra om det på nytt efter senaste uppdateringen.

Har sett att det fungerat för vissa men inte alla. Uppdatera gärna


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av nils45:

Testade du detta? Från en kille på steam forum.

"The game is now running perfect!!!
Using update v1.0.1.5 + oo2core_9_win64.dll v2.9.5 (Same file from WWE 2K23)
Creating shader cache 11.5GB its only 10 minutes on my SATA 3 HDD!!!
Now the game is running perfect, on my 3060 12GB. Thank you!!!

Note:
If you want to recreate shader cache just delete "psolibs" folder on your root game.
Update v1.0.1.5 + oo2core_9_win64 v2.9.5 is really help the game run smooth."

Jag laddar ner spelet nu och ska se om det flyter dåligt på mitt system, har dock inte testat det där med oo2core_9_win64. En annan kille skrev att han fick göra om det på nytt efter senaste uppdateringen.

Tack för tipset! Är just ifärd med att testa en annan oo2core_9_win64 fil och det går framåt.. ligger på 35% efter en halvtimme. Vi får se. Hur som helst är det här något som aldrig borde släppts i det här skicket.
Uppdatering: Fast på 35% rör sig inte ur fläcken När jag väl spelar på lägsta settings med fsr på lägsta nivå med ett 5750xt och 5600x, 16gb ram så får jag allt mellan 30-80 fps i 1440p. Alltså med fsr som i princip gör att jag kör spelet i 720p om ens det. Ser skit ut, texturer från 1800-talet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tack för tipset! Är just ifärd med att testa en annan oo2core_9_win64 fil och det går framåt.. ligger på 35% efter en halvtimme. Vi får se. Hur som helst är det här något som aldrig borde släppts i det här skicket.
Uppdatering: Fast på 35% rör sig inte ur fläcken

Framsteg :D.

Medlem
Skrivet av nils45:

Framsteg :D.

Ja, eller hur?
Updatering: har rört sig till 42% nu...sjukt. Kanske jag kan spela om några timmar då..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Samtidigt ser man flertalet recensioner på steam där folk lämnat dåligt omdöme innan de ens gjort färdigt "Shader compilation". Rimligtvis bör man ju åtminstone vänta på det innan man gnäller om prestanda?

Att shaderkompilering tar så lång tid är dock fullkomligt vansinne. Några minuter för att undvika att allt görs on-the-fly ingame är en sak, men när vi börjar pratar 30min+ är det något som är så ineffektivt gjort med shaderbiblioteket så till den grad att det kan betraktas som rent trasigt. Techspot har en lite intressant artikel om hur det kan se ut och fungera nuförtiden, och visst är det ett problem som fler spel än TLOU:P1 har (som kan ge upphov till stutter och laddningstider ingame), men sällan till den här graden.

Nu orkar jag inte gräva i vilken spelmotor/kompilator (har sett att UE4 och numera även 5 inte är de snabbaste) de använder i TLOU:P1, men det här borde gå att lösa bättre med dagens hård- och mjukvara. (Finns funktioner som underlättar hanteringen av shaders och kompilering av dessa i både drivrutiner och spelmotorer/API:n.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Så här "vackert" ser spelet ut för att få oacceptabla fps med mitt system 30-80 fps . Flukturerar utan synlig anledning upp och ner. Troligen därför att det inte tillåter mig komplilera shaders..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att shaderkompilering tar så lång tid är dock fullkomligt vansinne. Några minuter för att undvika att allt görs on-the-fly ingame är en sak, men när vi börjar pratar 30min+ är det något som är så ineffektivt gjort med shaderbiblioteket så till den grad att det kan betraktas som rent trasigt. Techspot har en lite intressant artikel om hur det kan se ut och fungera nuförtiden, och visst är det ett problem som fler spel än TLOU:P1 har, men sällan till den här graden.

Vi pratar timmar, många timmar, kanske dygn. Inte trettio minuter. De flesta tycks inte kunna slutföra det överhuvudtaget innan spelet låser sig och krashar, mig själv inberäknad.Sjukt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Vi pratar timmar, många timmar, kanske dygn. Inte trettio minuter. Sjukt.

Jag tog mest det jag sett på Steamrecensionerna och räknade lågt, därav mitt "+" efteråt.
Men ja, att man inte ska kunna spela medan shaders kompileras är ju bara ett tecken på ett dåligt skapat spel, för viss shaderkompilering ingame görs i de allra flesta spel i dag (se artikeln länkad ovan). Att behöva sitta i timmar och kompilera shaders i förväg för att kunna spela... nja. Det förtjänar utvecklaren kritik för.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag tog mest det jag sett på Steamrecensionerna och räknade lågt, därav mitt "+" efteråt.
Men ja, att man inte ska kunna spela medan shaders kompileras är ju bara ett tecken på ett dåligt skapat spel, för viss shaderkompilering ingame görs i de allra flesta spel i dag (se artikeln länkad ovan). Att behöva sitta i timmar och kompilera shaders i förväg för att kunna spela... nja. Det förtjänar utvecklaren kritik för.

Man kan spela när det görs ska sägas. Så otroligt dålig prestanda dock. Kommer väl aldrig få veta om det blir bättre om man lyckas med shaders..;) Borde ju åtminstone bli lite stabilare fps och inte flukturera fullt så mycket.. De måste ha varit medvetna om detta om de inte är fullständigt inkompetenta. Fult att släppa det i skicket det är nu. Hade säkert pressen på sig från Sony.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Når inte ens 30 fps nu i normalt gameplay med allt på low och fsr i performance. Blir nog ett återköp trots att jag var så sugen på att spela det härpå PC.. Återkommer om det någonsin blir fixat.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Når inte ens 30 fps nu i normalt gameplay med allt på low och fsr i performance. Blir nog ett återköp trots att jag var så sugen på att spela det härpå PC.. Återkommer om det någonsin blir fixat.

Utvecklarna skriver på Steam att dom lyssnar och jobbar på problemen, så det kommer förmodligen bli bättre, förmodligen ............

Medlem
Skrivet av nils45:

Utvecklarna skriver på Steam att dom lyssnar och jobbar på problemen, så det kommer förmodligen bli bättre, förmodligen ............

Ja ok, förmodligen var de som sagt pressade att hålla datumet för släpp. Det är ju knappast något de kan ha missat att det var så otroligt dåligt optimerat. Den sämsta, värsta Pc-porten någonsin. Den man hade högst förväntningar på.. Svårt att se att de kan fixa detta. Hoppas dock.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ja ok, förmodligen var de som sagt pressade att hålla datumet för släpp. Det är ju knappast något de kan ha missat att det var så otroligt dåligt optimerat. Den sämsta, värsta Pc-porten någonsin. Den man hade högst förväntningar på.. Svårt att se att de kan fixa detta. Hoppas dock.

Fått det att fungera? Det första jag la märke till är att musen rörelserna stuttrar, folk säger att det var samma sak i Uncharted, jag är inte imponerad, nu letar jag en fix för det.

Medlem

Har också letat efter fixar. Men nej, tyvärr.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

För mig krashade spelet lagom till jag kom till menyn eller någon minut efter, lyckades se att det flöt på fint tills ram-minnet låg på runt 9gig. Testade Oodle-fixen som lyckades hålla igång spelet någon minut längre. Det tog alltså längre tid att nå 9 gig.
sen testade jag att öka virtuella system minnet från ca 8 till 16 gig och då försvann alla problem. mycket märkligt men lyckades köra klart shader på någon halvtimma och kunde sen spela. Ca 60-90 fps med FSR 2 (3600x / 6950xt, 3440x1440p), (CPU ligger på 98+%).

Medlem

16GB RAM verkar inte vara tillräckligt längre i en del nyare spel, blir mycket stutter.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

16GB RAM verkar inte vara tillräckligt längre i en del nyare spel, blir mycket stutter.
https://youtu.be/d99XekWSm-I?t=41

Om det är där flaskhalsen ligger för många så är det ju en rätt simpel uppgradering att bara bygga på mer ram.
Kör själv 32GB, byggde datorn i syfte för att ha lite extra ram då jag använder mycket photoshop och bildredigering.

En G-Sync skärm borde väl ta bort en del av stuttering?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om det är där flaskhalsen ligger för många så är det ju en rätt simpel uppgradering att bara bygga på mer ram.
Kör själv 32GB, byggde datorn i syfte för att ha lite extra ram då jag använder mycket photoshop och bildredigering.

En G-Sync skärm borde väl ta bort en del av stuttering?

Ja kanske om det stämmer. Skulle vilja se Sweclockers göra ett prestandatest på spelet med olika konfiger och ram så man har en pålitlig källa.
Gsync borde hjälpa en del om FPS:en fluktuerar inom viss mån men stora dippar blir stutter oavsett vad jag förstått. Har ingen Gsync själv dock.

Medlem

Naughty Dog på twitter säger att dom ska komma med en mindre och sedan en större patch nästa vecka. Får hoppas det lagar dom större problemen.

Medlem

Tänk er om de hade släppt spelet i tid? Hade det överhuvudtaget ens gått att starta? 😅

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Gsync borde hjälpa en del om FPS:en fluktuerar inom viss mån men stora dippar blir stutter oavsett vad jag förstått. Har ingen Gsync själv dock.

Jag har Gsync skärm själv och upplever aldrig stuttering om inte som du säger det hoppar rejält, men det är otroligt sällan det sker.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Digital Foundry youtube video ute. Tycks som även de har problem även om det är så många andra som tycks försvara att ett spel släpps i det här skicket. Missförstå mig inte, spelet är underbart, ett av mina absoluta favoritspel. Men det här borde aldrig släppts i det här skicket.
https://www.youtube.com/watch?v=xQ2emuUoxrI

Krashar inte för mig men fps är så låga så att det nästan blir ospelbart, när jag startar spelet så är det ändå acceptabelt, 60-70fps, efter tjugo minuter eller så sjunker det till runt 25-30. Har till och med varit nere så lågt som 15fps.. GPU'n uttnyttjas aldrig mer än cirka 20-40%. Hoppas på en fix i veckan men tvivlar på det. Känns som det är alldeles för trasigt för en snabbfix. Inställningar spelar knappt någon roll. FSR eller inte gör ingen skillnad. Har aldrig spelat något så trasigt spel förut. Har i prinicip inga problem med andra spel.

Skrivet av Frezzad:

sen testade jag att öka virtuella system minnet från ca 8 till 16 gig och då försvann alla problem. mycket märkligt men lyckades köra klart shader på någon halvtimma och kunde sen spela. Ca 60-90 fps med FSR 2 (3600x / 6950xt, 3440x1440p), (CPU ligger på 98+%).

Har själv provat att sätta virtuella minnet på ända upp till 70GB, gjorde ingen skillnad. Verkar som inställningarna knappt gör någon skillnad överhuvudtaget. Har bara 16GB RAM men borde ändå kunna få hyfsad fps med det & allt på low och 720p?


signatur

7900XTX
7800X3D

Skriv svar