Snabbtest – Pc-spelarna förtjänar ett bättre The Last of Us

Medlem
Skrivet av alias:

Radeon 6750XT, Amd Ryzen 5600x. 16gb ram. Inte det nyaste men borde ändå fungera hyffsat. Startade upp spelet igen och det är ett skämt. Får 20fps med ALLT på lägsta. Inklusive FSR på prestanda d.v.s. 720p för mig som kör en 1440p skärm.

Antar att du stängt av screen space reflection osv ?

Cash grab


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av alias:

Sluta svara själv då du tycks definiera alla svar som "spam" Du är rolig du. Tillbaks till vad det här handlar om. Alla bör vänta att köpa det här vraket till PC-port. Kanske de kan fixa det men tvivlar. Vänta i alla fall.

§ 2.2 Spamma inte
Vi ser allvarligt på spam, det vill säga alla typer av skräpinlägg. Som spam räknar vi upprepade meddelanden i ett och samma ämne (t ex länkar till andra sidor eller otillbörlig reklam), meningslösa eller off topic-inlägg som skrivs för att irritera eller förstöra för andra, eller olika "rekordförsök" som går ut på att skriva så många inlägg som möjligt i en diskussion.

Medlem
Skrivet av lonian:

Processor i7 10700K 3.80GHZ
Ram 32GB DDR4
Grafikkort Geforce RTX 2080 Ti 11GB
Disk M2 drive (74GB ledigt utrymme)

Tack, fungerar ju fint för dig, kanske är på grund av att jag kör AMD då. Inte acceptabelt ändå att inte fixa det för oss innan release tycker jag.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av nmbrg:

§ 2.2 Spamma inte
Vi ser allvarligt på spam, det vill säga alla typer av skräpinlägg. Som spam räknar vi upprepade meddelanden i ett och samma ämne (t ex länkar till andra sidor eller otillbörlig reklam), meningslösa eller off topic-inlägg som skrivs för att irritera eller förstöra för andra, eller olika "rekordförsök" som går ut på att skriva så många inlägg som möjligt i en diskussion.

Och? Är det det vad jag gör? Ignorerar dig från och med nu.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Antar att du stängt av screen space reflection osv ?

Har stängt av det mesta, ska kolla upp "screen space reflection" en extra gång. Tack.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av lonian:

Laddade upp en video som bevis.

https://youtu.be/yvW0NcOgKK4

Skulle vara ännu bättre om du visade inställningar samt fps mätare.

Medlem
Skrivet av baggz143:

Skulle vara ännu bättre om du visade inställningar samt fps mätare.

Ja men kan bara konstatera att det inte hackar sig fram som för mig, verkar flyta på bra.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

För er som inte kan se i den löjligt låga upplösningen så står det 27fps med allt satt på minimum.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Med facit i hand så gjorde man rätt val med att titta på serien istället för att vänta på detta.

Medlem
Skrivet av alias:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/ctt9np5tn514o2pwu7c05b

För er som inte kan se i den löjligt låga upplösningen så står det 27fps med allt satt på minimum.

Såg några nämna att spelet blev stabilt när de stängde av fps mätaren. Har du alltid haft det igång? Testa att stäng av prestanda HUD overlay

Medlem
Skrivet av alias:

Radeon 6750XT, Amd Ryzen 5600x. 16gb ram. Inte det nyaste men borde ändå fungera hyffsat. Startade upp spelet igen och det är ett skämt. Får 20fps med ALLT på lägsta. Inklusive FSR på prestanda d.v.s. 720p för mig som kör en 1440p skärm.

Skrivet av alias:

Tack ska prova den.
Updatering: hjälpte inte mycket, ligger på 25fps nu och är i princip ospelbart. Tar runt 20 minuter att bara starta spelet...

Det känns konstigt att du har så stora problem men spelet verkar bete sig väldigt olika för olika användare, det troligaste är såklart att spelet är buggigt. Jag har 5600X, 6700 XT, 16 GB DDR 4 3200 MHz på ett X570 och ditt spel har fps som mer liknar de jag får i Novigrad i The Witcher 3 med allt på Ultra+ inkl max raytracaing i 1080p utan uppskalning. Och TLoU har väl inte raytracing?

Vad du kan göra i väntan på fler patchar är att kolla om du har satt ditt RAM-minne på rätt hastighet i bios och om du har aktiverat Smart Access Memory (resizable bar)- T ex kunde RDR2 få en väldig skjuts uppåt i de lägsta värdena med SAM aktiverat. På mitt ASUS-moderkort är det väldigt lätt att aktivera SAM, det finns en knapp högst upp i menyn i bios, sen går det att toggla SAM på och av i drivrutinerna (under.Prestanda/Justerar).

Nyaste chipsetdrivrutinerna hittar du här, och om du känner för att uppdatera bios om inte något hjälper efter det kan det ju också vara värt ett försök.

Medlem
Skrivet av alias:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/ctt9np5tn514o2pwu7c05b

För er som inte kan se i den löjligt låga upplösningen så står det 27fps med allt satt på minimum.

1. Din "löjligt låga upplösning" är 2560x1440
2. GPU användning ligger på 34%

Så här ser det ut för mig med render scale till närmast 1440p vilket gav en upplösning på 2688x1512. Preset är high, spelet installerat på en sata ssd.

3700x, 16gb ram @ 3800 CL16 och ett 6700 XT.

Jag hade också problem med att bygga shader cachen, det tog fruktansvärt lång tid och krashade efter ~30min och kom inte längre än 25-27% på den tiden. Lyckades få ner tiden till ~23min!

Felet för mig berodde på att jag fick slut på utrymme på min system disk. När ram tar slut och det behövs mer använder windows virtuellt minne aka pagefile. Den växer och krymper dynamiskt som standard, i mitt fall växte den från 13.2gb till 28.4gb innan spelet krashade vid 78% återstående 22% tog ett par minuter efter jag startat spelet igen.

Summa summarum: Om du har 16gb ram se till att den partition windows ligger på har runt 30-35gb ledigt.

Medlem
Skrivet av Qrush:

1. Din "löjligt låga upplösning" är 2560x1440
2. GPU användning ligger på 34%

Så här ser det ut för mig med render scale till närmast 1440p vilket gav en upplösning på 2688x1512. Preset är high, spelet installerat på en sata ssd.

3700x, 16gb ram @ 3800 CL16 och ett 6700 XT.
https://i.imgur.com/w83p2vV.jpg

Jag hade också problem med att bygga shader cachen, det tog fruktansvärt lång tid och krashade efter ~30min och kom inte längre än 25-27% på den tiden. Lyckades få ner tiden till ~23min!

Felet för mig berodde på att jag fick slut på utrymme på min system disk. När ram tar slut och det behövs mer använder windows virtuellt minne aka pagefile. Den växer och krymper dynamiskt som standard, i mitt fall växte den från 13.2gb till 28.4gb innan spelet krashade vid 78% återstående 22% tog ett par minuter efter jag startat spelet igen.

Summa summarum: Om du har 16gb ram se till att den partition windows ligger på har runt 30-35gb ledigt.

Tack för hjälpen, 16GB RAM, körs i 3600mhz med ganska låga latenser. Har 99GB ledigt på systemdisken, där även spelet är installerat. Så det borde inte vara problemet. Kanske ska prova att ställa in pagefile manuellt, har gjort det förut men låtit windows tagit hand om det nu.

Skrivet av bopp:

Det känns konstigt att du har så stora problem men spelet verkar bete sig väldigt olika för olika användare, det troligaste är såklart att spelet är buggigt. Jag har 5600X, 6700 XT, 16 GB DDR 4 3200 MHz på ett X570 och ditt spel har fps som mer liknar de jag får i Novigrad i The Witcher 3 med allt på Ultra+ inkl max raytracaing i 1080p utan uppskalning. Och TLoU har väl inte raytracing?

Vad du kan göra i väntan på fler patchar är att kolla om du har satt ditt RAM-minne på rätt hastighet i bios och om du har aktiverat Smart Access Memory (resizable bar)- T ex kunde RDR2 få en väldig skjuts uppåt i de lägsta värdena med SAM aktiverat. På mitt ASUS-moderkort är det väldigt lätt att aktivera SAM, det finns en knapp högst upp i menyn i bios, sen går det att toggla SAM på och av i drivrutinerna (under.Prestanda/Justerar).

Nyaste chipsetdrivrutinerna hittar du här, och om du känner för att uppdatera bios om inte något hjälper efter det kan det ju också vara värt ett försök.

Tack! SAM är aktiverat. Som sagt, har absolut inga problem med andra spel.

Försökte att ställa ner allt på verkligen minimum, 800x500 eller där i närheten, blev så otroligt fult, som ett spel från forntiden. Mina fps gick ner! Nej nu väntar jag på en patch. Shader cash kompileringen verkar dessutom vara klar.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tack för hjälpen, 16GB RAM, körs i 3600mhz med ganska låga latenser. Har 99GB ledigt på systemdisken, där även spelet är installerat. Så det borde inte vara problemet. Kanske ska prova att ställa in pagefile manuellt, har gjort det förut men låtit windows tagit hand om det nu.

Ne, låt windows ta hand om pagefilen. Du har utrymme så det räcker och blir över, är det en nvme eller sata disk du har windows på? Tänker specifikt på att det tog lång tid för dig att kompilera shaders.

Angående fpsen så hade jag gjort en rensning med DDU från felsäkert läge och installerat de senaste drivrutinerna. Värt att nämna här är att du kommer behöva bygga shadercachen igen när du installerar om drivrutinen.

Installera gärna drivrutinen utan nätverk igång så inte windows update får för sig att trycka in en "bättre" drivrutin.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Ne, låt windows ta hand om pagefilen. Du har utrymme så det räcker och blir över, är det en nvme eller sata disk du har windows på? Tänker specifikt på att det tog lång tid för dig att kompilera shaders.

Angående fpsen så hade jag gjort en rensning med DDU från felsäkert läge och installerat de senaste drivrutinerna. Värt att nämna här är att du kommer behöva bygga shadercachen igen när du installerar om drivrutinen.

Installera gärna drivrutinen utan nätverk igång så inte windows update får för sig att trycka in en "bättre" drivrutin.

Är en hyffsat snabb nvme disk. Gen 3. Ja kanske ändå ska prova rensa med DDU har annars den senaste drivrutinen installerad, 22.40.43.05. Kanske det hjälper att kompilera shader cashen från början. Inget jag ser fram emot dock Använder min GPU till runt 30% vilket nog är där problemet sitter...
Lite roligt att du postade ett screenshot från exakt samma ställe. Att ditt kort utnyttjas nästan till 100% och mitt ligger runt 30%. Också stor skillnad hur mycket minne som används, så konstigt. Kanske borde säga att jag köpt spelet då jag ser att det finns att ladda ner för de som vill.. Ångrar mig nästan, såg fram emot att spela igenom det en gång till på PC.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av baggz143:

Skulle vara ännu bättre om du visade inställningar samt fps mätare.

FPS mätaren var där men försvann i och med Geforce experience jag spelade in med. Kan ju alltid ladda upp en mobil film.

Annars är allt grundinställnigar, 1440p och avstängd v-sync.
mellan 60-80fps.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Testdator 1: Intel Core i9-10900X, Geforce RTX 2080 Super (8 GB VRAM), 32 GB RAM
Testdator 2: AMD Ryzen 5 5600X, Geforce RTX 3060 (12 GB VRAM), 16 GB RAM

Har du kontrollerat rekommenderade insällningar för datorerna?

https://www.fz.se/nyhet/293294-har-ar-systemkraven-for-the-la...

Vad jag kan utläsa ska din test dator 1 kunna gå 60fps på 1080p
Verkar inte så mycket bättre för test dator 2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Packeteringen ska ha använt sig av "oodle" v 2.9.6, som ger memory leak istället för version 2.9.5.
Att kopiera in v 2.9.5, "oo2core_9_win64.dll", till last of us mappen istället har hjälp väldigt många med shader cache och dålig performance.

2.9.5 oodle filen kanske du har liggandes i någon mapp till annat spel (eller tanka warframe och sno den).

Just sayin eftersom det fungerade bra för mig. Kanske patchat nu who knows.

Finns mousefix med om den spökar:
"For anyone with mouse issues, here is the fix. Go into your game folder, right click on “tlou-i.exe” "tlou-i-l.exe" "launcher.exe" then click Properties then Compatibility - Disable Fullscreen Optimizations."

Glöm inte kolla om de har patchat bort problemen först

Medlem

Här är en kort video filmat med mobilen i stället så ser man fps mätaren.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Testdator 1: Intel Core i9-10900X, Geforce RTX 2080 Super (8 GB VRAM), 32 GB RAM
Testdator 2: AMD Ryzen 5 5600X, Geforce RTX 3060 (12 GB VRAM), 16 GB RAM

Har du kontrollerat rekommenderade insällningar för datorerna?

https://www.fz.se/nyhet/293294-har-ar-systemkraven-for-the-la...

Vad jag kan utläsa ska din test dator 1 kunna gå 60fps på 1080p
Verkar inte så mycket bättre för test dator 2.

Absolut, förstod att det var tungdrivet men detta är ett skämt. Finns ingen möjlighet att spela i 1080p om jag inte trivs med 15fps med systemkrav över de rekommenderade..;)

Skrivet av ayawkz:

Packeteringen ska ha använt sig av "oodle" v 2.9.6, som ger memory leak istället för version 2.9.5.
Att kopiera in v 2.9.5, "oo2core_9_win64.dll", till last of us mappen istället har hjälp väldigt många med shader cache och dålig performance.

2.9.5 oodle filen kanske du har liggandes i någon mapp till annat spel (eller tanka warframe och sno den).

Just sayin eftersom det fungerade bra för mig. Kanske patchat nu who knows.

Finns mousefix med om den spökar:
"For anyone with mouse issues, here is the fix. Go into your game folder, right click on “tlou-i.exe” "tlou-i-l.exe" "launcher.exe" then click Properties then Compatibility - Disable Fullscreen Optimizations."

Glöm inte kolla om de har patchat bort problemen först

Tack, ska prova.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Absolut, förstod att det var tungdrivet men detta är ett skämt. Finns ingen möjlighet att spela i 1080p om jag inte trivs med 15fps med systemkrav över de rekommenderade..;)

Tack, ska prova.

Tack för att du finns!
För övrigt drivs det bra här i 2k med standard RTX 2080

Medlem

Det samma du! Provade just med att byta ut filen du föreslog, gjorde tyvärr ingen skillnad för mig. Glad om det hjälper någon annan. Tack! Börjar misstänka att det beror på att jag har ett AMD-kort.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av bopp:

Det känns konstigt att du har så stora problem men spelet verkar bete sig väldigt olika för olika användare, det troligaste är såklart att spelet är buggigt. Jag har 5600X, 6700 XT, 16 GB DDR 4 3200 MHz på ett X570 och ditt spel har fps som mer liknar de jag får i Novigrad i The Witcher 3 med allt på Ultra+ inkl max raytracaing i 1080p utan uppskalning. Och TLoU har väl inte raytracing?

Vad du kan göra i väntan på fler patchar är att kolla om du har satt ditt RAM-minne på rätt hastighet i bios och om du har aktiverat Smart Access Memory (resizable bar)- T ex kunde RDR2 få en väldig skjuts uppåt i de lägsta värdena med SAM aktiverat. På mitt ASUS-moderkort är det väldigt lätt att aktivera SAM, det finns en knapp högst upp i menyn i bios, sen går det att toggla SAM på och av i drivrutinerna (under.Prestanda/Justerar).

Nyaste chipsetdrivrutinerna hittar du här, och om du känner för att uppdatera bios om inte något hjälper efter det kan det ju också vara värt ett försök.

Ja det är jättekonstigt vi har ju i princip samma hårdvara.. Har provat allt som kan tänkas. Är ingen nolla när det kommer till sådant. Aldrig någonsin varit med om något sådant här.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ja det är jättekonstigt vi har ju i princip samma hårdvara.. Har provat allt som kan tänkas. Är ingen nolla när det kommer till sådant. Aldrig någonsin varit med om något sådant här.

Detta är någon som har samma GPU och samma problem; låg fps och låg GPU usage.

Medlem
Tack, håller precis på att ominstallera det
Skrivet av itsnotme:

Detta är någon som har samma GPU och samma problem; låg fps och låg GPU usage.
<Uppladdad bildlänk>

Tack, håller precis på att ominstallera spelet men ska definitivt prova att slå av rivatuner nästa gång. Hoppas det hjälper. Låter lovande!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tack, håller precis på att ominstallera spelet men ska definitivt prova att slå av rivatuner nästa gång. Hoppas det hjälper. Låter lovande!

Kommer skratta lite om det nu var amd's skräp overlay som gjorde allt. :') hoppas det funkar, håller tummarna.

Medlem

Eller hur? Hoppas på det. Dock är nog inte rivatuner från AMD. Spelar ingen roll, återkommer när jag vet hur det gick.

Har testat nu och tyvärr hjälpte det inte heller. Trodde verkligen det, när jag startade spelet så fanns det inget lagg alls. I menyerna då. Efter en minut så var jag tillbaks där jag var förut. När jag väl startade upp spelet så låg jag runt 25-35fps... Som sagt laggar det även i menyerna. Inser att det inte finns någon lösning för detta, lite avundsjuk på er det fungerar för..;) Får vänta på en patch om det kommer någon.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Asså, jag har inga problem med flyt och sånt. Men allt ser ut som textures från PS4 eran....

I övrigt måste man inte vänta tills shadern är klart. Man kan spela på en gång. Kan hända att det blir lite hack i ngn sekund under tiden tills shadercache är klart, ngt som visserligen inte är roligt. Dvs man måste inte alls vänta en timme plus tills man kan börja.

I övrigt blir det för mig 4(?) gången jag lirar LoU - när det gäller tv showen var jag en av de som tyckte att Ramsey ser inte ut som spel Ellie och var först emot henne tills jag såg hennes fantastika skådespeleri. Och nu förväntar jag mig i spelet att Ellie ska se ut som Ramsey XD .... hur tokigt är inte det?

Skriv svar