1/3 klarar inte första biten, 1/3 klarar ut hela spelet

Medlem
1/3 klarar inte första biten, 1/3 klarar ut hela spelet

Hej FZa,

Senaste tiden när jag har spelet på Steam så har jag tittat lite på hur många procent som har klarat achievements som har att göra med huvudstoryn. Exempel:

(ja, jag har mitt steam på svenska )

Till min förvåning är det cirka en tredjedel som inte klarar ut första biten av spelen, dvs. fått första achievement i huvudstoryn, och cirka en tredjedel som klarar ut hela spelen.

Förvånar det er? Hur många spel har ni inte ens startat? Hur många spel har ni inte klarat ut?

Medlem

Har sett spelare som fått achievementen att klara ut spelet, men inte fått den att ta första steget i spelet. Vilket jag tyckte var rätt underligt.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Har sett spelare som fått achievementen att klara ut spelet, men inte fått den att ta första steget i spelet. Vilket jag tyckte var rätt underligt.

Många buggar i spel. (och en del fuskande)

Medlem

Tycker inte att första siffran är så konstig, finns ju många anledningar till att man öppnar ett spel utan att fortsätta spela. Man kanske öppnar det för att se att det funkar, men sedan glider det ner i backloggen; man kanske kommer på att man inte gillade spelet; eller så kanske det bara inte funkar på ens hårdvara. Det finns ju också de som lämnar tillbaka spelen av olika anledningar, vet inte om de räknas i statistiken?

Den andra siffran, att man inte klarar ut spelen, ser jag som mer intressant och den är också den jag tror varierar mer beroende på spel? Jag skulle tro att antalet spelare som klarar ut spel blir mindre beroende på hur långt/svårt/dåligt spelet är, då man helt enkelt lessnar och inte vill spela mer. Om det är förvånande? Svårt att säga, tror att det är ganska naturligt att de som inte klickar med spelen 100% faller av ju närmare slutet man kommer, men själv spelar jag nästan alltid klart även spel som jag ogillar, så vem vet. Folk är olika.

Är ju värt att ha i åtanke att den här typen av statistik är väldigt unik för spelbranschen. Vem vet hur många som köper böcker som de aldrig läser, eller slutar läsa halvvägs? Netflix har nog sin statistik, men den är ju inte offentlig på samma sätt. Så det kan ju helt enkelt vara så att det är såhär människor fungerar, och att det är först nu vi inser det på en stor skala.

Skrivet av Bunisher:

Har sett spelare som fått achievementen att klara ut spelet, men inte fått den att ta första steget i spelet. Vilket jag tyckte var rätt underligt.

Kan ha något att göra med att man spelar delar av spelet offline kanske? Vet att jag har gjort det när mitt internet varit nere och missat achievements på grund av det (vad jag kan komma ihåg i alla fall).

Inaktiv

Klarar nästan aldrig ut spel. Hinner tröttna.
Elden Ring var det första på flera år som jag tyckte kändes fräscht nog att ta mig igenom. Men även det började bli lite tradigt emot slutet. Tror jag bara är sån. Tröttnar snabbt.

Medlem

Blir också förvånad när jag tittar på hur få som faktiskt tagit sig igenom spelen.
Ibland kan det vara så få som 10% som ens spelat klart.
Många lär väl köpa spelen när Steam har rea och sen ligger dom där i backloggen.

Jag har blivit väldigt selektiv i mina köp och funderar ganska länge om jag ska köpa eller inte.
Om jag köper är jag inte rädd för att köra Steams refund om det inte klickar.

Har massor av spel i backloggen ändå som väntar..

Medlem

Jag brukar också reagera på achievements på Steam och hur få som har de första i ett spel, klara kapitel 1 och 2 och så vidare. Procenten blir sen bara mindre och mindre. Vissa spel har skrämmande liten statistik. Men många har väl backlog eller köpt i nån bundle eller nåt.

Medlem

Jag brukar kika på det när jag spelar ett nytt spel och det slår mig ofta hur snabbt antalet som har tagit en trofé/achievement dalar. Första kan vara typ 95 procent och sen är nästa 75 procent. Sista kanske 20. Platinum allt mellan 0.2 till 10 procent.

Jag är en sådan som alltid utgår från att jag ska ta Platinum om jag gillar spelet men det blir nästan aldrig så. Tröttar ofta halvvägs in och föredrar oftast att hoppa mellan flera olika spel än att nöta ett enskilt. Undantag finns, exempelvis Froms spel. Sekiro och Elden Ring blev jag helt hooked på och nötte dagligen utan en tanke på andra spel. I deras spel så blir jag också ofta förvånad över hur många som har låst upp svåra/ krävande troféer. Men samtidigt är det kanske logiskt då man spelar deras spel just för en krävande utmaning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Har sett spelare som fått achievementen att klara ut spelet, men inte fått den att ta första steget i spelet. Vilket jag tyckte var rätt underligt.

Jag brukade ofta köra Steam i offline mode när jag spelade singleplayer och blev då utan achievements (vet inte om det har ändrats nu?), för att sedan få achievements i slutet av spelet för att Steam var online just då.

Medlem

Har betat av min backlog så jag har få spel som är ospelade nu, men det finns en del spel jag känner är bara Meh och vill inte fortsätta bortom de första 5-10 minuterna. De är dessutom så billiga att jag inte orkar refunda utan de får ligga där.

Medlem

Har spel som är ca. tio år gamla som jag inte startat än men intalar mig själv att "jag ska spela" trots att uppföljare och andra genredefinierande spel kommit och gått. Därutöver spelar jag nog inte klart hälften av de spel jag startar, även de som är köpta och inte körs via Game Pass, PS Plus eller liknande. Antar att jag helt enkelt tröttnar fort och att förhållandet mellan antalet lediga timmar och antalet timmar som behövs för att avsluta alla mina spel är skevt. Kanske handlar det om en typ av överflödets förbannelse - jag har inte ens tid till att avverka alla de spel, serier, filmer och böcker som jag verkligen vill och än mindre de som inte fångar mitt intresse tämligen omedelbart.

Medlem

Köpte Resident Evil 2 remake och körde kanske två timmar innan jag tröttnade. Säkert ett mästerverk på sin tid men idag Näääh, ett PS3 spel med 60fps o raytracing och inget av detta får spelet att kännas fräscht nog för att få mig att vilja spela vidare. Tyvärr blev det ett av dessa som hamnar i 30% statistiken. Deathloop var ett till spel jag tröttnade på rätt snabbt. Så visst händer det, men kanske inte 30% för min del men lätt 15%


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Ja det är förvånande hur få faktiskt spelar spelen.

Jag är drygt halvvägs in i Forbidden West och senaste progress throphyn hade typ 38% tagit….

Inte ens hälften av spelarna har spelat halva spelet ett år efter release….

Sen har väl förvisso statistiken skevats en del nu när den kom ut på PS+, finns väl en del som bara installerar och testar för det ingår.

Ambassadör
Xbox

Påbörjar jag ett spel så kör jag klart det, nästan alltid. Undantagen är om det är riktigt jäkla uselt eller om det är trasigt.

Har också märkt hur få som klarar de flesta spelen, även spel med gott renommé och några år på nacken där statistiken är stabil. Som backloggare är det ännu mer tydligt.


signatur

Jump in.

Medlem

36/88 spel i steambiblioteket som jag inte har spelat klart, dom flesta av dom har jag antingen knappt spelat alls eller lagt av väldigt tidigt i spelet. 3-4 stycken är spel som jag eventuellt kommer spela vid nåt tillfälle medans resten mest troligt aldrig kommer spelas.

Medlem

Neverwinter nights EE på Xbox har enbart 3% klarat ut huvudkampanjen. Väldigt lågt antal men samtidigt förstår jag då spelet kanske inte har åldrats så väl. Det var ju redan daterat grafiskt när det kom för över 20 år sedan. Fortfarande ett bra spel enligt mig.

Medlem

Nu minns jag inte vad såna program heter, men det finns program som farmar achievements åt dig i alla spel för att låsa upp dina levels på Steam, skulle kunna vara något sånt. En som jag känner kör en sådan, såg rätt skumt ut när han låste upp alla achievements för spelet Wildstar (MMO). Bara att dom la ner spelet/servrarna för längesen 😂

1
Skriv svar