Diablo IV kan respeccas utan att det blir "överdrivet dyrt"

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ingen? Tror det är att ta i. Har svårt att se att de kommer tappa märkbart med spelare över att ha en kostnad på respecs som gör att folk inte kan respeca inför varje fight. Balansmässigt så trivialiserar man character development och encounters om folk kan respeca obegränsat. Tror systemet de hade i Closed Beta är den bästa kompromissen.

Det var ingen i closed beta som jag sett postat att de behövde skapa nya karaktärer av anledningen att de inte hade råd med respec. När man är i Endgame så förväntas man nog ha testat sig fram till den build man vill köra så man behöver inte byta flera gånger per dag. Men vill man byta kan man göra det, men då kostar det guld.

Fast i realiteten så byter ingen specc mellan varje mob eller ens boss, inte i D3 eller i WoW som båda har gratis respecc.
Speciellt med tanke på att man nischar sin gear mot en specifik spelstil. Det majoriteten är emot är uttalandet som gjordes av Blizzard tidigare, som typ sa att det skulle bli så dyrt med respec efter en viss level att det var mer effektivt att levla en nya char istället.
Konsekvensen blir ju sonika att man blir straffad för att exprimentera och tvingas in i att ha läst på någon buildguide istället, och hålla sig till det. Nej, jag kan köpa att det kostar några guld i endgame, men tycker att den bästa upplevelsen är om det är gratis, så man kan testa runt om man vill.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ingen? Tror det är att ta i. Har svårt att se att de kommer tappa märkbart med spelare över att ha en kostnad på respecs som gör att folk inte kan respeca inför varje fight. Balansmässigt så trivialiserar man character development och encounters om folk kan respeca obegränsat. Tror systemet de hade i Closed Beta är den bästa kompromissen.

Det var ingen i closed beta som jag sett postat att de behövde skapa nya karaktärer av anledningen att de inte hade råd med respec. När man är i Endgame så förväntas man nog ha testat sig fram till den build man vill köra så man behöver inte byta flera gånger per dag. Men vill man byta kan man göra det, men då kostar det guld.

ja fyfan tänk att läsa allt ordagrant.. innebörden är att de är väldigt få som kommer respecca inför varje fight, du kommer inte kunna pusha snabbare pga de... de som inte vill respecca gör inte de och tuffar på som vanligt?.. de som vill borde kunna få leka med builds utan att skapa ny chr pga meningslös gold sink.. de tillför liksom enormt lite av gameplay.. vad anser du är bästa anledningen att de skall finnas?

btw efter du kom upp en del i levels och respeccade kostade de en hel del baserat på tidigare beta där taket var mer än 25...

Medlem

En lösning för att fixa speccandet är att ha cooldown på det än att det skall kosta miljarder.
Lite som någon sa att de riskerar att tappa spelare (spelar kanske ingen roll när man redan köpt spelet) men för oss som inte har tid att nöta 43543265 karaktärer som jobbar, har barn å grejer så blir grindandet svårt.
Dessutom kan jag tycka när man gör trädet så pass som de gjort det så kan jag tycka att cooldown på det är bättre än att det skall kosta massvis med guld. Ändrade om min druid ganska mycket i open beta själv för att hitta någon form av optimering med skills.

Skribent

Spelar folk verkligen så att de speccar om inför varenda boss? Aldrig stött på det beteendet. Och om det finns enstaka personer som gör så, är det ett problem för oss andra?

Medlem

Jag gillar att testa mig fram och experimentera (och är dålig på planering) så en alltför hög respec-kostnad skulle nog inte gå hem så väl hos mig 🙃

Skrivet av Joakim Kilman:

Spelar folk verkligen så att de speccar om inför varenda boss? Aldrig stött på det beteendet. Och om det finns enstaka personer som gör så, är det ett problem för oss andra?

Möjligen i 3an innan man fick ett grymt armor set så kunde det bytas ut lite skills inför vissa moment. Men jag håller nog tyst om 3an för att inte riskera att lychas 😅

Medlem
Skrivet av Kalliban:

För att olika builds ska ha både för- och nackdelar. Det blir en avvägning när man bygger sin karaktär. Om det är gratis kan man byta build inför varje fiende för att alltid ha optimala skills osv. Jag uppskattar att jag måste tänka lite när jag lägger mina skills och inte bara kan köra och sen byta fritt så fort jag behöver nåt annat osv. Jag uppskattar också att bygga olika builds och ha en anledning att spela mer. Spelet blir mycket större o h räcker mycket längre

Det räcker väl med att jag kan spela igenom det 5 gånger med olika klasser, mer än så behövs inte.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Jag gillar att testa mig fram och experimentera (och är dålig på planering) så en alltför hög respec-kostnad skulle nog inte gå hem så väl hos mig 🙃

Möjligen i 3an innan man fick ett grymt armor set så kunde det bytas ut lite skills inför vissa moment. Men jag håller nog tyst om 3an för att inte riskera att lychas 😅

Exakt, I teorin kan jag sätta mig med en miniräknare och förbereda mig maximalt så jag gör rätt val men det är ju inte allas kopp te. Skitskoj att byta några skills och svinga och sen se ”nej detta funkade ju inte” och gå tillbaka och byta lite mer grejer. I synnerhet när man får ett item som är helt ifrån ens nuvarande build.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Spelar folk verkligen så att de speccar om inför varenda boss? Aldrig stött på det beteendet. Och om det finns enstaka personer som gör så, är det ett problem för oss andra?

Jag specca om lite inför någon boss där jag kände att jag var helt off men då använde jag speccen vidare sen genom demot till nästa boss som var på ett annat sätt. Men speccar inte om inför varje boss utan testat, min sorc jag spela i CB specca jag aldrig om, körde fire då. Men druiden jag kötta på med i OB specca jag om 3 gånger tror jag dock var första speccen jag körde helt fucked up

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Det räcker väl med att jag kan spela igenom det 5 gånger med olika klasser, mer än så behövs inte.

För dig. Och det är helt okej, då spelar du så helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Joakim Kilman:

Spelar folk verkligen så att de speccar om inför varenda boss? Aldrig stött på det beteendet. Och om det finns enstaka personer som gör så, är det ett problem för oss andra?

Nja inte efter varje fight kanske men typ i D3 fanns ju även en garderob man kunde spara olika uppsättningar skills/armor så man snabbt kunde växla beroende på vad man skulle göra. Fanns ju typ olika optimala uppsättningar beroende på farma keys, bounty, låga greater rifts, greater rift pushing etc, i D4 tillkommer nog säkert pvp build

Medlem

Jag vill specca om fritt, man hittar ju ny gear och vill prova sig fram. Herregud låt oss experimentera!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

För dig. Och det är helt okej, då spelar du så helt enkelt.

Yeah, och då skulle det vara träligt att behöva köra en ny gubbe och igenom hela kampanjen bara för att jag vill specca om min Sorcerer t ex. Kampanj x 5 + allt övrigt som att hitta gear, spela med kompisar, torment eller vad heter blir ju massor. Jag ser inte poängen med att behöva göra en ny gubbe för en respecc.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Yeah, och då skulle det vara träligt att behöva köra en ny gubbe och igenom hela kampanjen bara för att jag vill specca om min Sorcerer t ex. Kampanj x 5 + allt övrigt som att hitta gear, spela med kompisar, torment eller vad heter blir ju massor. Jag ser inte poängen med att behöva göra en ny gubbe för en respecc.

Men det behöver du inte göra heller, det är fritt fram att respeca. Det de gjort är bara att lägga på en gold-kostnad varje gång som börjar svinbilligt och sen blir högre och högre över tid (man blir ju alltid snuskigt rik i de här spelen så det måste bli dyrare för att matcha ekonomin), vilket gör att man ska dra sig från "onödiga respecs", exempelvis respeca om inför varje boss och sen tillbaka efter osv. Men det är fortfarande (enligt deras uppgift) tillräckligt billigt så att man ska kunna respeca om man vill ändra sin build eller byta några skillpoints då och då.

Där vi skiljer oss åt är väl att jag tycker det är positivt att det inte är helt gratis och fritt, då jag uppskattar att bygga en build i den här typen av spel, där valet av skills osv får en mening. Samtidigt vill jag ju kunna testa olika skills när jag levlar och även ändra min build om jag hittar något grymt item osv. Det här blir enligt mig det bästa från båda världar då D2 var på tok för drygt att respecca och D3 för enkelt (det tog bort värdet av skillpointsen).

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Men det behöver du inte göra heller, det är fritt fram att respeca. Det de gjort är bara att lägga på en gold-kostnad varje gång som börjar svinbilligt och sen blir högre och högre över tid (man blir ju alltid snuskigt rik i de här spelen så det måste bli dyrare för att matcha ekonomin), vilket gör att man ska dra sig från "onödiga respecs", exempelvis respeca om inför varje boss och sen tillbaka efter osv. Men det är fortfarande (enligt deras uppgift) tillräckligt billigt så att man ska kunna respeca om man vill ändra sin build eller byta några skillpoints då och då.

Där vi skiljer oss åt är väl att jag tycker det är positivt att det inte är helt gratis och fritt, då jag uppskattar att bygga en build i den här typen av spel, där valet av skills osv får en mening. Samtidigt vill jag ju kunna testa olika skills när jag levlar och även ändra min build om jag hittar något grymt item osv. Det här blir enligt mig det bästa från båda världar då D2 var på tok för drygt att respecca och D3 för enkelt (det tog bort värdet av skillpointsen).

Jag kanske citerar fel eller missuppfattningar, men jag hänger med på det du säger. Jag kan acceptera en viss kostnad för respec då jag också finner att det tillägger ändå liiiite ansträngning att dels farma guld/xp samt fundera på vad man vill ändra till med det guldet. Det är väl också rätt dyrt med juveler och grejer har jag hört? Spelade bara till lvl 15 så har bara testat lite.

F ö är det helt fantastiskt att spela med handkontroll; game changer, literally!

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Jag kanske citerar fel eller missuppfattningar, men jag hänger med på det du säger. Jag kan acceptera en viss kostnad för respec då jag också finner att det tillägger ändå liiiite ansträngning att dels farma guld/xp samt fundera på vad man vill ändra till med det guldet. Det är väl också rätt dyrt med juveler och grejer har jag hört? Spelade bara till lvl 15 så har bara testat lite.

F ö är det helt fantastiskt att spela med handkontroll; game changer, literally!

Instämmer om handkontroll, fantastiskt bra! Juveler vet jag inget om, finns mycket att utforska när det släpps 👌

Medlem

Jag föredrar helt fri respec.
Jag skulle aldrig få för mig att skapa en ny karaktär om det är för dyrt då det tar massa tid och skapar onödig grind som inte tillför någonting.
Det är ett artificiellt sätt att dryga ut spel i brist på innehåll.
Det är tid jag har brist på och resultatet skulle bara bli att jag slutar spela.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Jag föredrar helt fri respec.
Jag skulle aldrig få för mig att skapa en ny karaktär om det är för dyrt då det tar massa tid och skapar onödig grind som inte tillför någonting.
Det är ett artificiellt sätt att dryga ut spel i brist på innehåll.
Det är tid jag har brist på och resultatet skulle bara bli att jag slutar spela.

Nja. Det kallas Replayability. Att man kan uppleva ett spel från ett annat perspektiv. En annan klass, en annan progression. Det är ganska vedertaget och inte ett artificiellt sätt att dryga ut spel i brist på innehåll. Det är inget man måste göra utan det är en valmöjlighet.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Nja inte efter varje fight kanske men typ i D3 fanns ju även en garderob man kunde spara olika uppsättningar skills/armor så man snabbt kunde växla beroende på vad man skulle göra. Fanns ju typ olika optimala uppsättningar beroende på farma keys, bounty, låga greater rifts, greater rift pushing etc, i D4 tillkommer nog säkert pvp build

Garderoben gillade jag. Ungefär som att man byter sneakers mot stövlar om man ska ut i skogen och plocka svamp och bär.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nja. Det kallas Replayability. Att man kan uppleva ett spel från ett annat perspektiv. En annan klass, en annan progression. Det är ganska vedertaget och inte ett artificiellt sätt att dryga ut spel i brist på innehåll. Det är inget man måste göra utan det är en valmöjlighet.

Att levla en ny klass är en sak, men att behöva levla 3 Necros för man vill testa nya speccs/builds säger jag nej tack till.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Att levla en ny klass är en sak, men att behöva levla 3 Necros för man vill testa nya speccs/builds säger jag nej tack till.

Om du bara vill testa så respeccar du ju bara helt enkelt. Poängen med att dra upp en helt ny är just progression och att sen ha båda för att spela med, ex kan jag tänka mig att ha en Summoner-necro OCH en Bone-necro liknande i D2.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du bara vill testa så respeccar du ju bara helt enkelt. Poängen med att dra upp en helt ny är just progression och att sen ha båda för att spela med, ex kan jag tänka mig att ha en Summoner-necro OCH en Bone-necro liknande i D2.

När kostnaden är så hög att du inte har råd att respecca igen då? Ja, då farmar du ihop guldet som behövs, respeccar. Sen hittar man något annat slags gear du vill testa en ny specc med(eller att speccen du hade bara var sjukt tråkig) men inte har råd igen, hurra dags att farma guld igen. Låter fruktansvärt tradigt och dumt. Nu pratar vi endgame då.

Att det skulle vara någon slags progress att man måste levla flera av samma klass tycker jag är helt fel väg att gå. Progress borde vara det som finns under levlandet och allt som finns i endgame.

Låt mig experimentera på min karaktär precis hur jag vill och när jag vill(om jag har gear och level för det självklart) utan guldrestriktioner, tack. Av det jag läst så ska det kosta extremt mycket senare och kan bli ett problem(om dom nu som sagt inte nerfar det då).

Aja, nog om detta från mig. Alla tycker vi olika, vi får se hur Blizzard gör helt enkelt. Det kanske inte blir ett problem i slutändan.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

När kostnaden är så hög att du inte har råd att respecca igen då? Ja, då farmar du ihop guldet som behövs, respeccar. Sen hittar man något annat slags gear du vill testa en ny specc med(eller att speccen du hade bara var sjukt tråkig) men inte har råd igen, hurra dags att farma guld igen. Låter fruktansvärt tradigt och dumt. Nu pratar vi endgame då.

Att det skulle vara någon slags progress att man måste levla flera av samma klass tycker jag är helt fel väg att gå. Progress borde vara det som finns under levlandet och allt som finns i endgame.

Låt mig experimentera på min karaktär precis hur jag vill och när jag vill(om jag har gear och level för det självklart) utan guldrestriktioner, tack. Av det jag läst så ska det kosta extremt mycket senare och kan bli ett problem(om dom nu som sagt inte nerfar det då).

Aja, nog om detta från mig. Alla tycker vi olika, vi får se hur Blizzard gör helt enkelt. Det kanske inte blir ett problem i slutändan.

Jag tycker det låter najs att guldet är värt nånting och inte bara ligger på hög som i d3 😊

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker det låter najs att guldet är värt nånting och inte bara ligger på hög som i d3 😊

Håller helt klart med om att guldet också ska ha ett värde, men inte just för respeccs. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nja. Det kallas Replayability. Att man kan uppleva ett spel från ett annat perspektiv. En annan klass, en annan progression. Det är ganska vedertaget och inte ett artificiellt sätt att dryga ut spel i brist på innehåll. Det är inget man måste göra utan det är en valmöjlighet.

Där tycker vi olika.
För det första så var det inte tal om någon annan klass då nyheten handlade om "kostnaden" för respec.
Sedan har åtminstone de tidigare Diablospelen ej haft specifika uppdrag för klasserna eller något annat som påverkat handlingen beroende på det valet utan man har utfört exakt samma saker oavsett.
Det enda som har påverkats är spelstilen vilket jag inte tycker tillför så mycket och en respec gör det ännu mindre.
Hela poängen var ju att jag ville ha valmöjligheten att kunna ändra mina färdigheter helt fritt.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

En användare på Reddit har gjort en karaktärplanerare.
https://d4planner.io/

12
Skriv svar