Allt vi vet om The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Robot
Allt vi vet om The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Om en månad släpps nya Zelda. FZ samlar allt vi vet om det.


Fragtjuv

Jag tror säkert att det blir kanon och ett värdigt avslut för konsolen. Jag fastnade varken för Breath of the Wild eller Nintendo Switch men har en fråga till er som ser fram emot Tears of the Kingdom. Känner ni att det finns en risk att vapen- och fordonsbyggandet blir en för stor del av äventyret, en gimmick helt enkelt, eller känner ni bara positivt inför det?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Älskade Breath of the Wild, men att de återanvänder den världen i Tears of the Kingdom gör det betydligt mindre intressant tyvärr. De flygande öarna och byggandet känns som ett halvdant tillägg. Hoppas ändå bli positivt överraskad.

Medlem

Efter att 3 vapen gått sönder efter några slag gav jag upp Breath of the wild. Sämsta mekaniken ever i ett spel


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Kommer bli jättebra senare på pc tror jag med lite mods men börjar med the real deal på switch

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Känner ni att det finns en risk att vapen- och fordonsbyggandet blir en för stor del av äventyret, en gimmick helt enkelt, eller känner ni bara positivt inför det?

Tror absolut den risken finns, att man tröttnar på det väldigt snabbt som man gjorde med settlements i Fallout 4. Ser ändå fram emot spelet väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av robbis:

Efter att 3 vapen gått sönder efter några slag gav jag upp Breath of the wild. Sämsta mekaniken ever i ett spel

Om vapnen degraderade långsammare och gick att laga så skulle det vara helt okej, men det är värdelöst så som det är. Jag spelade igenom hela spelet på PC där man kunde ha oförstörbara vapen och andra mods och då blev det bättre. Saknar dock fortfarande det klassiska upplägget med vanliga 'dungeons'.

Tyvärr tror jag att BotW satte den nya standarden för hur alla Zelda kommer vara i fortsättningen så intresset för nya spel är absolut noll. Hoppas Nintendo går tillbaka till rötterna igen.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Om vapnen degraderade långsammare och gick att laga så skulle det vara helt okej, men det är värdelöst så som det är. Jag spelade igenom hela spelet på PC där man kunde ha oförstörbara vapen och andra mods och då blev det bättre. Saknar dock fortfarande det klassiska upplägget med vanliga 'dungeons'.

Tyvärr tror jag att BotW satte den nya standarden för hur alla Zelda kommer vara i fortsättningen så intresset för nya spel är absolut noll. Hoppas Nintendo går tillbaka till rötterna igen.

Det gjorde dom väl lite med Links Awakening. Tvärr såg det lite för plastigt ut för min smak, men jag älskade det gamla GB spelet och lika så Link to the past. Slutade spela iom Ocarina of Time, fattar inte hur folk kan hypa det... Där och då dog de klassiska zelda top down som var såå mycket mysigare.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Jag tror säkert att det blir kanon och ett värdigt avslut för konsolen. Jag fastnade varken för Breath of the Wild eller Nintendo Switch men har en fråga till er som ser fram emot Tears of the Kingdom. Känner ni att det finns en risk att vapen- och fordonsbyggandet blir en för stor del av äventyret, en gimmick helt enkelt, eller känner ni bara positivt inför det?

Jag håller Breath of the Wild som det bästa spelet någonsin! Och tror Tears of the Kingdom kommer ta över den platsen! Grottsystem och övärldarna bygger ut spelupplevelsen så det inte bara blir samma resa en gång till. Tror inte vapen och fordonsbyggandet bara är en gimmick utan utan kommer skapa enorma kreativa möjligheter som både tillför handlingen och dess framfart men även för spelarnas underhållning och den community-känsla det kommer ge upphov till. Tror Youtube och sociala medier kommer svämmas över av alla kreationer och det kommer vara lika kul att ta del av som att faktiskt upptäcka och bygga eget i spelet.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det gjorde dom väl lite med Links Awakening. Tvärr såg det lite för plastigt ut för min smak, men jag älskade det gamla GB spelet och lika så Link to the past. Slutade spela iom Ocarina of Time, fattar inte hur folk kan hypa det... Där och då dog de klassiska zelda top down som var såå mycket mysigare.

Det största problemet jag alltid har haft med Ocarina of Time är att det är låst till 18 fps. Jag blev åksjuk varenda gång jag skulle spela det. Jag skulle inte vilja säga att Zelda dog när de började göra spelen i 3D, men det tog Nintendo ganska lång tid att släppa ett vettigt spel. Wind Waker är kul men blir snabbt tjatigt ute på havet. Twilight Princess däremot är suveränt om man bortser från tidvis styltiga kontroller.


signatur

Jätteintressant information.

Inaktiv

Spelar ingen roll hur sunkigt det är. Folk kommer intala sig att de älskar det ändå, för att det bär namnet Zelda.

Avstängd

Weapon degradation är typ det enda som fungerar med hur spelet är designat.

Utan det kan man gå och ha ihjäl en Lynel i början av spelet och ta deras ubervapen och sen bara cruisa igenom alla strider och aldrig behöva hitta ett annat vapen igen.

Eller så kan man gå raka vägen till slottet i början och plocka på sig end game-loot, en sådan öppenhet skulle inte riktigt fungerat om man sedan kunde använda dessa vapen i resten av spelet.

Nu blir det istället en grej att om man behöver bra vapen för tillfället så måste man gå och på något sätt skaffa det, det förnyar gameplayet och skapar ett "uppdrag" när man inte längre har ett bra vapen.

Går inte riktigt att jämföra med RPG där man låser hög vapenskada bakom saker som att man måste levla upp sin karaktär eller uppgradera vapnen med material man hittar.

Det tvingar en att också bli kreativ med hur man har ihjäl monstren vilket är roligare än att bara gå fram till dem och spamma attack-knappen.

Tycker det är lite feltänk att det måste vara på ett speciellt sätt för att man är van med det från andra spel, utan att försöka förstå varför det är designat som det är.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Spelar ingen roll hur sunkigt det är. Folk kommer intala sig att de älskar det ändå, för att det bär namnet Zelda.

Ja precis så är det, alla är helt enkelt helt förblindade. Botw är det högst rankade spelet någonsin och har sålt över 30 miljoner ex, alla inblandade är helt desillusionerade.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja precis så är det, alla är helt enkelt helt förblindade. Botw är det högst rankade spelet någonsin och har sålt över 30 miljoner ex, alla inblandade är helt desillusionerade.

Ja, det enda bra med spelet är att det har Zelda i titeln

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Ja precis så är det, alla är helt enkelt helt förblindade. Botw är det högst rankade spelet någonsin och har sålt över 30 miljoner ex, alla inblandade är helt desillusionerade.

Enligt mig bästa spelet på 10-talet tillsammans med Dark Souls.

Andra open world spel har tråkigt copypastat gameplay i jämförelse.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Weapon degradation är typ det enda som fungerar med hur spelet designat.

Utan det kan man gå och ha ihjäl en Lynel i början av spelet och ta deras ubervapen och sen bara cruisa igenom alla strider och aldrig behöva hitta ett annat vapen igen.

Eller att man kan gå raka vägen till slottet i början och plocka på sig end game-loot, en sådan öppenhet skulle inte riktigt fungerat om man sedan kunde använda dessa vapen i resten av spelet.

Nu blir det istället en grej att om man behöver bra vapen för tillfället så måste man gå och på något sätt skaffa det, det förnyar gameplayet och skapar ett "uppdrag" när man inte längre har ett bra vapen.

Går inte riktigt att jämföra med RPG där man låser hög vapenskada bakom saker som att man måste levla upp sin karaktär eller uppgradera vapnen med material man hittar.

Det tvingar en att ibland också bli kreativ med hur man har ihjäl monstren vilket är roligare än att bara gå fram till dem och spamma attack-knappen.

Tycker det är lite feltänk att det måste vara på ett speciellt sätt för att man är van med det från andra spel, utan att försöka förstå varför det är designat som det är.

Många tycker ju uppenbarligen inte om det, oavsett anledning. Skulle inte vilja kalla det feltänk att inte gilla alla förändringar.


signatur

Jätteintressant information.

Avstängd
Skrivet av Metroid:

Många tycker ju uppenbarligen inte om det, oavsett anledning. Skulle inte vilja kalla det feltänk att inte gilla alla förändringar.

Det jag menar är att det inte är så lätt som att bara ta bort weapon durability.

I andra Zeldaspel kan man inte plocka på sig fiendernas vapen och i RPG:n så levlar man upp sin gubbe och sina vapen för att göra mer skada.

Är det något av de alternativen man vill ha?
Eller hur vill man egentligen ha det?

Tror många inte riktigt tänkt igenom det

Sen tycker jag väldigt mycket av klagandet på BotW kommer från folk som knappt har spelat spelet eller inte spelat det alls vilket inte är ovanligt när spel blir väldigt hyllade. Alla vill ha en åsikt.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det jag menar är att det inte är så lätt som att bara ta bort weapon durability.

I andra Zeldaspel kan man inte plocka på sig fiendernas vapen och i RPG:n så levlar man upp sin gubbe och sina vapen för att göra mer skada.

Är det något av de alternativen man vill ha?
Eller hur vill man egentligen ha det?

Sen tycker jag väldigt mycket av klagandet på BotW kommer från folk som knappt har spelat spelet eller inte spelat det alls vilket inte är ovanligt när spel blir väldigt hyllade. Alla vill ha en åsikt.

De flesta som kritiserar systemet vill nog bara ha tillbaka det gamla upplägget. Det hade dessutom varit fullt möjligt att designa spelet som det är och ändå ha vapen som går att laga. Man kan döda fiender på ett kreativt sätt även om man inte måste jaga nya vapen varenda minut. Dessutom har jag spelat igenom hela spelet, fast på PC med mods där vapnet inte går sönder. Funkade prima och förstörde inte upplevelsen öht för min del.


signatur

Jätteintressant information.

Avstängd
Skrivet av Metroid:

De flesta som kritiserar systemet vill nog bara ha tillbaka det gamla upplägget. Det hade dessutom varit fullt möjligt att designa spelet som det är och ändå ha vapen som går att laga. Man kan döda fiender på ett kreativt sätt även om man inte måste jaga nya vapen varenda minut. Dessutom har jag spelat igenom hela spelet, fast på PC med mods där vapnet inte går sönder. Funkade prima och förstörde inte upplevelsen öht för min del.

Det gamla systemet som att det finns typ 3 svärd i hela spelet som man hittar på förutbestämda platser?

Problemet med att kunna laga vapnet är precis som jag beskrev det innan.
Har man väl fått tag på ett jättebra vapen finns det ingen anledning att någonsin använda sig av andra vapen.
Att kunna laga vapnet gör ingen skillnad bara att man kanske offrar tid i form av rupeesamlande.

Hur vet du att det inte förstörde upplevelsen?

När jag var liten spelade jag GTA3 och Vice City med alla vapen-fusk, vet inte om det gjorde upplevelsen bättre eller sämre men tror iaf inte att det var menat att spelas så.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det gamla systemet som att det finns typ 3 svärd i hela spelet som man hittar på förutbestämda platser?

Problemet med att kunna laga vapnet är precis som jag beskrev det innan.
Har man väl fått tag på ett jättebra vapen finns det ingen anledning att någonsin använda sig av andra vapen.
Att kunna laga vapnet gör ingen skillnad bara att man kanske offrar tid i form av rupeesamlande.

Hur vet du att det inte förstörde upplevelsen?

När jag var liten spelade jag GTA3 och Vice City med alla vapen-fusk, vet inte om det gjorde upplevelsen bättre eller sämre men tror iaf inte att det var menat att spelas så.

Ja, det "gamla" systemet pratar jag om. Det svärdet finns ju med även i BotW på ett bestämt ställe och är det bästa i spelet... precis som förr. Fast nu går det sönder.

Det är intressant att du säger det för när jag körde det på PC med oförstörbara vapen så bytte jag vapen ganska frekvent ändå för att det var kul att testa andra. Även om det inte alltid var bättre än det jag hade redan.

Jag börjar bli trött på att höra argumentet att vi som inte gillar det antingen inte har spelat det tillräckligt mycket för att kunna bilda oss en uppfattning, eller helt enkelt inte förstår bättre. Många har spelat hela spelet och andra tröttnade tidigt. Det har ingen betydelse hur mycket man har spelat ett spel. Vissa grejer gillar man, andra inte.

För att besvara din fråga: jag vet att det inte förstörde upplevelsen eftersom jag spelade det på Wii U först.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Det här är nog första Zelda jag inte känns någon hype eller lust att spela alls förutom Spirit Tracks på någe gameboy.
Är inte så mycket för fortnite/mintecraft så fuse-systemet verkar hur tråkigt som helst. Istället för att hitta någon flotte vid strandkanten så ska jag böka med bygga något eget flytbart av närliggande bråte eller ska jag fälla träd oxå med någon yxa som går sönder av 3slag...

Avstängd
Skrivet av Metroid:

Ja, det "gamla" systemet pratar jag om. Det svärdet finns ju med även i BotW på ett bestämt ställe och är det bästa i spelet... precis som förr. Fast nu går det sönder.

Det är intressant att du säger det för när jag körde det på PC med oförstörbara vapen så bytte jag vapen ganska frekvent ändå för att det var kul att testa andra. Även om det inte alltid var bättre än det jag hade redan.

Jag börjar bli trött på att höra argumentet att vi som inte gillar det antingen inte har spelat det tillräckligt mycket för att kunna bilda oss en uppfattning, eller helt enkelt inte förstår bättre. Många har spelat hela spelet och andra tröttnade tidigt. Det har ingen betydelse hur mycket man har spelat ett spel. Vissa grejer gillar man, andra inte.

För att besvara din fråga: jag vet att det inte förstörde upplevelsen eftersom jag spelade det på Wii U först.

Tror inte det gamla systemet hade gjort sig bra i BotW.

Hade det varit kul att bara ha ett vapen fram tills man skaffar master sword?

Och sedan bara använda master sword i resten av spelet?

Master Sword kan man bara få när man klarat X antal shrines(ganska många) av en anledning. Annars hade man varit OP från början och fighterna hade bestått av att man går fram till fiender och spammar attack med master sword.

Därför går det också sönder(men lagar sig själv), så att man ska använda sig av andra metoder.

Om man använde det klassiska vapensystemet från Zelda hade man varit tvungna att göra om hela stridssystemet i BotW vilket är Zeldaseriens överlägset bästa.

Att man använder samma vapen som fienden bidrar mycket till dynamiken i striderna. T.ex. att man kan slå vapnet ur händerna på fienden och plocka upp det, de kan plocka upp vapen, kasta tunnor, fånga vapen man kastar på dem, plocka upp och kasta ens bomber o.s.v.

Hur länge man spelat ett spel har betydelse för hur bra man kan kritisera det.
Att ha spelat 15 minuter av ett spel för att sedan avfärda det är vanligt eftersom spel tar väldigt lång tid och alla har begränsat med tid men att tro att man vet hur bra ett spel är efter den tiden är typ som att skriva en recension om en film efter att ha tittat på den i 10 minuter.

Jag tror inte du spelade det på Wii U först då det låter osannolikt att du spelat igenom ett spel du inte gillar två gånger.

Medlem

Vapensystemet är ganska polariserat, de tycks ha löst det på ett genialiskt vis ändå, nu kan man ju ”fusea” vapen med föremål som gör att de har högre hållbarhet, det kommer förhoppningsvis tillfredsställa båda läger. Själv tyckte jag väldigt mycket om hur det funkade i Botw, det bidrog till att man behövde ha koll på vilka vapen man skulle använda vid vilka tillfällen, skitkul tycker jag.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Tror inte det gamla systemet hade gjort sig bra i BotW.

Hade det varit kul att bara ha ett vapen fram tills man skaffar master sword?

Och sedan bara använda master sword i resten av spelet?

Master Sword kan man bara få när man klarat X antal shrines(ganska många) av en anledning. Annars hade man varit OP från början och fighterna hade bestått av att man går fram till fiender och spammar attack med master sword.

Därför går det också sönder(men lagar sig själv), så att man ska använda sig av andra metoder.

Om man använde det klassiska vapensystemet från Zelda hade man varit tvungna att göra om hela stridssystemet i BotW vilket är Zeldaseriens överlägset bästa.

Att man använder samma vapen som fienden bidrar mycket till dynamiken i striderna. T.ex. att man kan slå vapnet ur händerna på fienden och plocka upp det, de kan plocka upp vapen, kasta tunnor, fånga vapen man kastar på dem, plocka upp och kasta ens bomber o.s.v.

Hur länge man spelat ett spel har betydelse för hur bra man kan kritisera det.
Att ha spelat 15 minuter av ett spel för att sedan avfärda det är vanligt eftersom spel tar väldigt lång tid och alla har begränsat med tid men att tro att man vet hur bra ett spel är efter den tiden är typ som att skriva en recension om en film efter att ha tittat på den i 10 minuter.

Jag tror inte du spelade det på Wii U först då det låter osannolikt att du spelat igenom ett spel du inte gillar två gånger.

Jag menar bara att de som kritiserar systemet hellre har det gamla systemet än det som finns idag, men att det bästa hade varit (om de nu måste ändra något) är det nya systemet fast det går att laga vissa vapen. I de gamla spelen hade man också andra vapen än bara sitt svärd. Man hade bumerang, pilbåge och bomber tex. Jag tror att det hade gått att göra en hybrid av båda systemen och gjort de flesta nöjda med det. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Sedan har jag aldrig sagt att jag tycker allting i BotW är dåligt. Jag köpte det till Wii U men störde mig oerhört mycket på att tex vapnen går sönder så jag orkade inte spela klart det. Men när jag fick veta att det gick att spela på PC och komma runt det så spelade jag klart det där istället. Spelet kostade mig 750 kr så jag ville inte bara slänga alla pengarna i sjön.

Nu när jag vet att uppföljaren blir praktiskt taget likadant som BotW så hoppar jag helt enkelt över det. Ingen idé att lägga pengarna på det när jag redan i förväg vet att jag inte kommer gilla vissa delar av det.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag menar bara att de som kritiserar systemet hellre har det gamla systemet än det som finns idag, men att det bästa hade varit (om de nu måste ändra något) är det nya systemet fast det går att laga vissa vapen. I de gamla spelen hade man också andra vapen än bara sitt svärd. Man hade bumerang, pilbåge och bomber tex. Jag tror att det hade gått att göra en hybrid av båda systemen och gjort de flesta nöjda med det. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Sedan har jag aldrig sagt att jag tycker allting i BotW är dåligt. Jag köpte det till Wii U men störde mig oerhört mycket på att tex vapnen går sönder så jag orkade inte spela klart det. Men när jag fick veta att det gick att spela på PC och komma runt det så spelade jag klart det där istället. Spelet kostade mig 750 kr så jag ville inte bara slänga alla pengarna i sjön.

Nu när jag vet att uppföljaren blir praktiskt taget likadant som BotW så hoppar jag helt enkelt över det. Ingen idé att lägga pengarna på det när jag redan i förväg vet att jag inte kommer gilla vissa delar av det.

Helt rätt, om uppföljaren blir likadant som Botw så ska du definitivt avstå, hade jag också gjort om jag kände så.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja precis så är det, alla är helt enkelt helt förblindade. Botw är det högst rankade spelet någonsin och har sålt över 30 miljoner ex, alla inblandade är helt desillusionerade.

Eller, så kan det ju vara så att folk tyckte det var väldigt bra, såpass bra att det är det högst rankade spelet någonsin. Men du gillade det inte, och så simpelt kan det ju faktiskt bara vara.
Ingen magi, ingen illusion, ingen religion etc behöver ha ett skit med saken att göra. Man tycker bara olika, lev med det.

Medlem
Skrivet av Therant:

Eller, så kan det ju vara så att folk tyckte det var väldigt bra, såpass bra att det är det högst rankade spelet någonsin. Men du gillade det inte, och så simpelt kan det ju faktiskt bara vara.
Ingen magi, ingen illusion, ingen religion etc behöver ha ett skit med saken att göra. Man tycker bara olika, lev med det.

Du får kika på vad det var jag svarade på, jag har inga problem alls med att man tycker olika, varför skulle man ha det?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Du får kika på vad det var jag svarade på, jag har inga problem alls med att man tycker olika, varför skulle man ha det?

Varför? för att det är internet. Där alla säger emot alla hela tiden. Allt är svart och vitt. det finns inget mellanting, inga gråzoner. Det är fruktansvärt hur det egentligen är nu för tiden. Eller finner du klimatet som riktigt bra och givande?

Medlem
Skrivet av Therant:

Varför? för att det är internet. Där alla säger emot alla hela tiden. Allt är svart och vitt. det finns inget mellanting, inga gråzoner. Det är fruktansvärt hur det egentligen är nu för tiden. Eller finner du klimatet som riktigt bra och givande?

Tror ni lite håller med varandra.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det gamla systemet som att det finns typ 3 svärd i hela spelet som man hittar på förutbestämda platser?

Problemet med att kunna laga vapnet är precis som jag beskrev det innan.
Har man väl fått tag på ett jättebra vapen finns det ingen anledning att någonsin använda sig av andra vapen.
Att kunna laga vapnet gör ingen skillnad bara att man kanske offrar tid i form av rupeesamlande.

Hur vet du att det inte förstörde upplevelsen?

När jag var liten spelade jag GTA3 och Vice City med alla vapen-fusk, vet inte om det gjorde upplevelsen bättre eller sämre men tror iaf inte att det var menat att spelas så.

Jag tror de kommer försöka stävja kritiken mot systemet i Botw genom att tillåta reperationer, och då Fuse kommer öka kreativiteten med vad en kan göra vapen av - och använda som vapen öht - kommer få de flesta att inte bara vilja använda ett vapen spelet igenom ändå. Men det är bara personlig spekulation och ingenting jag har sett som tyder på det. Men jag tror du ringar in problemet ganska bra i din första mening där. Av det jag läst från folk som är kritiska är främst vapen som går sönder och att det är Shrines istället för dungeons. Kortfattat: de vill ha ett nytt Ocarina of Time och inte massa nytänkande. Problemet är alltså konservativa spelare som vill se samma spel om och om igen, med små variationer (som att grottorna designas om lite och nya karaktärer mellan varven), och Nintendo ska inte komma här och tro att de äger IP:t och kan göra vad de vill med det när det finns spelare som minns barndomen med N64 och vill leva om det om och om igen. Helt enkelt cry babies ej värda att tas på allvar.

123
Skriv svar