Snabbkollen – Har spel blivit buggigare?

Robot
Snabbkollen – Har spel blivit buggigare?

Eller har vi bara glömt att spelen var typ buggiga förr?

#snabbkollen, #the-last-of-us-part-1


Medlem

Nej.

Det har länge, länge varit blandad kvalitet!

Kanske är det till och med oftare allt bättre kvalitet överlag idag? Jag vill minnas att bluescreens och krash till desktop var allt vanligare förr.

Sen var det ju alltid någon på ett LAN som inte ens kunde starta det spel alla tänkt köra! Det var standard!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

det beror ganska mycket på vad som menas med "förr". spel på 80 och 90-talet släpptes ofta i ganska kass skick, och förblev i kass skick eftersom det inte fanns nån möjlighet att fixa dom i efterhand.

om man med "förr" menar typ 2000-2010, så tycker jag definitivt att (AAA) spel släpps i mycket sämre skick idag.

Testpilot

Precis som quadratis pratar om tror jag det kommer ned till eran i fråga.

Upplevde att spelen kändes betydligt mer kompletta runt 2000 - 2010. Absolut fanns det buggar och problem, men inte till den grad som idag kan upplevas. Det kändes inte som att det behövdes ett halvår eller mer av patchande för att nå vad spelet borde varit på lansering, den trend som är evigt vaksam idag - behöver inte kolla längre än Hogwarts Legacy.

Dock ska det väl sägas att detta är ett problem som verkar drabba AAA-industrin mer än något annat. Väldigt sällan jag upplever att indie eller AA-titlar är i samma akuta behov av fixande. Sedan kanske man är lite mer förlåtande om man vet att det är 1 - 20 personer bakom spelet, kontra de hundratals som jobbar på titlar från företag som EA och Ubisoft och som har till synes oändlig budget på det.

Men i det stora hela tror jag ärligt talat man släpper mer trasiga spel idag, just på grund av att det går att fixa dem i efterhand. Det är viktigare att aktieägare får positiv avkastning med fina kvartalsrapporter än att behöva fördröja ett spel. Riktigt tråkig utveckling, dock något som verkar backas på lite efter Cyberpunk 2077: Så jag tackar det spelet och alla dess problem. Satt redlig skräck i industrin att inte göra samma misstag (för trasiga spelsläpp leder till extremt dålig PR i många nyhetscyklar/år framöver, för att inte tala om stämningar och allehanda annat som är väldigt dåligt för investerare).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Till skillnad från forumiterna ovan upplevde jag decenniet 00-10 som ganska trasigt. Fallout 3, Fallout: New Vegas, Boiling Point: Road to Hell (Trasigaste spel jag köpt), Age of Conan osv.

Spel har alltid varit ganska trasiga.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Vad jämför vi? Tetris mot dagens spel?

Större kodbas = mer buggar.


signatur

IDKFA

Medlem

Spel och datorerna de körs på är ofantliga mycket mer komplexa än de var för bara en 10-15 år sen. Hundratals utvecklare, med miljontals av kombinationer av hårdvara och fan vet allt annat.

Medlem

En stor andel av alla PC-spel som inte kan anses ha haft väldigt simpel teknik när de släpptes har varit trasiga. Det var så förr, det är så nu. Konsolspel har i högre utsträckning varit okej vid släpp eftersom hårdvaran är enhetlig utan strul med drivare etc.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Till skillnad från forumiterna ovan upplevde jag decenniet 00-10 som ganska trasigt. Fallout 3, Fallout: New Vegas, Boiling Point: Road to Hell (Trasigaste spel jag köpt), Age of Conan osv.

Spel har alltid varit ganska trasiga.

Oh ja, i synnerhet andra halvan av 00-talet. Det var en mörk period när det mesta till PC var dåligt optimerade konsolportar.

Tack och lov har konsolernas arkitektur blivit mer och mer PC-lik, så det är inte ett lika stort problem längre.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

En del buggar är roliga. Spelar Red dead redemption 2 just nu, norr om Saint Denis i ett stall finns två hästar. Loggar man ut ur spelet och in i så finns det nya hästar. Tillslut dyker den bästa hästen i spelet upp och man kan ta den 😀.

Cyberpunk 2077 har en rolig bugg att om man står vid en postlåda och för över items, genom att hålla inne en viss knapp på kontrollern så fördubblas mängden. Detta gör att man kan bli ekonomiskt oberoende i spelet 😀.

Medlem

Folk glömmer lätt att spel alltid varit trasiga när de kommer nya releaser.

Medlem

Spel är mkt större idag med fler funktioner och system som påverkar varandra. Säkert betydligt färre buggar per rader kod idag även om det är "fler buggar", men också BETYDLIGT svårare att testa allt.

Medlem

Jag tror det är en lite orättvis fråga emot samtiden i och med att det släpps kanske 5000 gånger fler spel per år idag än vad det gjorde typ runt '95.

Släpps det fler buggiga spel idag än förut? Ja, många många gånger fler buggiga spel.
Men det släpps också många gånger fler bra spel per år än vad det gjorde förut (typ).

Då: 15 habila och 5 buggiga spel per år.
Nu: 500 habila och 89 buggiga spel per år.

Men jag skulle säga att det är lite mindre risk idag att ett efterlängtat storspel släpps och visar sig vara bugg-röva - som var väl marknadsfört, lixom osv, stor budget.

Men det är mer volym och delningar på buggar idag, än vad det var (Mass Effect Andromeda - vad fan va det ens? Det var en meme, inte en bugg eller ens något speciellt dåligt gjort alls).
(T.ex. Uncharted till PC, jag har rätt kass dator och spelade opatchat men märkte ärligt inget anmärkningsvärt direkt alls förutom långa laddtider)

Vi ältar mer nu.
Förut låg loginservrarna nere i två veckor efter ett storsläpp - men man slutade prata om det efter 2 timmar när man väl fått börja spela.
Idag ligger dom nere i 2 timmar, men vi gnäller om det i 2 veckor.


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Nej.

Det har länge, länge varit blandad kvalitet!

Kanske är det till och med oftare allt bättre kvalitet överlag idag? Jag vill minnas att bluescreens och krash till desktop var allt vanligare förr.

Sen var det ju alltid någon på ett LAN som inte ens kunde starta det spel alla tänkt köra! Det var standard!

Det stämmer helt enkelt inte. AAA-spelen behövde aldrig uppdateras med en day one-patch förut. Det är standard idag och inte ens då fungerar spelen som de ska.

Medlem

Egentligen borde man fundera på varför denna pollen ens existerar?
Det är en massiv skillnad på hur komplext det är att utveckla och testa spel idag mot förr.

Sen verkar ju dock en hel del AAA studios ge blanka fan i att testa sina konsollportar/lägga ut dom till absolut lägsta budgivaren.

Medlem

I och med internet så känner utvecklarna att de kan patcha spelen efter släpp. Det fungerade inte på åttiotalet och början på nittiotalet. Det har blivit en bekvämlighet att låta early adapters att ”beta” testa spelen efter släpp.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

En del buggar är roliga. Spelar Red dead redemption 2 just nu, norr om Saint Denis i ett stall finns två hästar. Loggar man ut ur spelet och in i så finns det nya hästar. Tillslut dyker den bästa hästen i spelet upp och man kan ta den 😀.

Cyberpunk 2077 har en rolig bugg att om man står vid en postlåda och för över items, genom att hålla inne en viss knapp på kontrollern så fördubblas mängden. Detta gör att man kan bli ekonomiskt oberoende i spelet 😀.

de första du pratar om är ingen bugg. de är bara att vilka hästar som är i stallet är randomized.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Det stämmer helt enkelt inte. AAA-spelen behövde aldrig uppdateras med en day one-patch förut. Det är standard idag och inte ens då fungerar spelen som de ska.

Fast anledningen spel kommer med Day 1 patch är att företagen kan pusha fram deadline på när spel släpps. När spel går Guld (vilket är ~2 månader eller mer innan release) så kan man inte längre lägga till mer innehåll i det som printas på skiva. Så du kan antingen flytta bak deadline med 2 månader och slippa Day 1 patch, eller så kan du flytta fram deadline med 2 månader och ha en Day 1 patch.

Day One Patch betyder inte automatiskt att spelet är trasigt utan patchen.

Och AAA spelen behövde aldrig uppdateras med day one-patch förut? Om vi pratar om Retro-spel så kunde man inte uppdatera med Day 1 patch, däremot så kom även de olika spelen ut med nyare version fast utan att informera konsumenterna. Ta Zelda Ocarina of Time till Nintendo 64. Det finns i 3 versioner utav spelet till N64; V 1.0, 1.1 och 1.2.
Super Mario 64 fick 2 olika versioner i Japan.

Personligen så skulle jag inte vilja påstå att spelen är buggigare idag än förr. Det är väl mer att förr så brydde man sig inte så mycket om buggarna som man gör idag. Vet att jag stötte på buggar när jag spelade diverse N64 spel som Mario, Golden Eye och Perfect Dark.

Medlem

Battlefield 3, Sim City 2013, Battlefield 4, Batman Arkham Knight, you name it.

Och mer än hälften av listan är spel från EA.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Känslan jag får är inte riktigt att det är fler buggar idag än förr (när jag var liten och satt framför NES). Men att det känns som om det är betydligt fler spelförstörande buggar nu än förr. Då menar jag buggar som har ihjäl inlevelsen: allt från extrema grafiska buggar till att spel krashar.

Men samtidigt så är spelen extremt mycket mer avancerade i dagsläget, så viss förståelse har jag. Men det känns som om det är för många övertramp. Kostar ett spel flera miljoner att tillverka så borde det inte vara så att karaktärer är genomskinliga vid release, jag tittar på dig AC Unity.

Inaktiv

Det känns ibland som att det inte längre är lika noga eftersom man kan fixa felen med patchar efteråt.
Men vill ändå tro att det mer beror på att spelen är mer avancerade idag och att det är svårt att hinna kolla spelen innan de ska släppas pga bristande tid.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Eller har vi bara glömt att spelen var typ buggiga förr?

#snabbkollen, #the-last-of-us-part-1


Är vatten blöt?

Medlem

Ja, det tror jag nog. Ökad komplexitet och vinande piskor från pengastinna ägare resulterar i fler buggar. Känns ganska givet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Det stämmer helt enkelt inte. AAA-spelen behövde aldrig uppdateras med en day one-patch förut. Det är standard idag och inte ens då fungerar spelen som de ska.

Nog hade många spel från förr behövt en patch vid släpp?

Det tog mig många timmar extra att spela igenom Half-Life vid release på grund av buggar.

Oblivion var det buggigaste och mest kraschbenägna spel jag någonsin spelat då det släpptes.

Jag tror det var Quake 2 som raderade hela hårddisken vid avinstallation om man installerat det på "fel" folderdjup.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Fast anledningen spel kommer med Day 1 patch är att företagen kan pusha fram deadline på när spel släpps. När spel går Guld (vilket är ~2 månader eller mer innan release) så kan man inte längre lägga till mer innehåll i det som printas på skiva. Så du kan antingen flytta bak deadline med 2 månader och slippa Day 1 patch, eller så kan du flytta fram deadline med 2 månader och ha en Day 1 patch.

Day One Patch betyder inte automatiskt att spelet är trasigt utan patchen.

Och AAA spelen behövde aldrig uppdateras med day one-patch förut? Om vi pratar om Retro-spel så kunde man inte uppdatera med Day 1 patch, däremot så kom även de olika spelen ut med nyare version fast utan att informera konsumenterna. Ta Zelda Ocarina of Time till Nintendo 64. Det finns i 3 versioner utav spelet till N64; V 1.0, 1.1 och 1.2.
Super Mario 64 fick 2 olika versioner i Japan.

Personligen så skulle jag inte vilja påstå att spelen är buggigare idag än förr. Det är väl mer att förr så brydde man sig inte så mycket om buggarna som man gör idag. Vet att jag stötte på buggar när jag spelade diverse N64 spel som Mario, Golden Eye och Perfect Dark.

Skrivet av Margy:

Nog hade många spel från förr behövt en patch vid släpp?

Det tog mig många timmar extra att spela igenom Half-Life vid release på grund av buggar.

Oblivion var det buggigaste och mest kraschbenägna spel jag någonsin spelat då det släpptes.

Jag tror det var Quake 2 som raderade hela hårddisken vid avinstallation om man installerat det på "fel" folderdjup.

Det finns några få spel man kan nitpicka från sent 90-tal till tidigt 20-tal som var buggiga. Men från ca 2003 till 2014 så var de allra flesta AAA-spelen i speldugligt vid release, man är ju direkt oärlig om likställer dagens spelreleaser med hur det var förut. Idag är det var och varannat spel som är direkt ospelbart pga shader compilering och ofärdiga produktioner.

Det finns inga ord eller argument i världen som kan ursäkta dagens spelbransch eller få mig att ändra åsikt. Fakta är fakta.

Medlem

Spel är väl en aning mer avancerade idag än förut så att spel är mer buggig pga så är det inte konstigt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Definera ”förr”. Om vi säger för 10-15 år sen: Nja, de va ganska trasigt då också. 20-25 år sen: Då var dom bättre och mer färdig.

Inaktiv

Många spel släpps i halvdåligt skick då det blivit en standard med day 1-patchar.
Men förr i tiden fick man blåskärmar lite här och där med spelinstallationer. Grafik&ljud-drivrutiner var generellt sämre också.
Gå in och pilla i olika register var också vardag.
Numera är det väl mest prestandaoptimeringar som fixas. Sällan datorn låser sig eller dylikt.

Medlem

Hur långt bak i tiden ska man titta?

Det finns säkert buggar i alla generationer men känns som att jag aldrig stötte på så mycket buggar när jag var yngre både på konsol och på PC. Om det var något som inte fungerade, så var det konsolen eller datorn som var lite långsam, konsolen man skulle blåsa i.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

det har alltid varit samma tycker jag.
Man minns alltid buggiga/trasiga spel, antingen accepterade man det eller så patchades det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar