Rykte – Playstation-show i månadsskiftet handlar om Metal Gear-exklusivitet

Medlem

Insåg att jag postade mitt inlägg i fel tråd som behandlade ungefär samma ämne så jag klistrar in min åsikt här också - en mod får gärna radera något av dem om jag bryter mot forumets regler:

Det tråkiga med alla de här diskussionerna är att det ofta kokas ner till att folk är "dumma", "inte förstår" eller får några andra nedvärderande egenskaper. Jag som är en obotlig optimist vill tro att en stor andel av användarna här är fullt kapabla till att se skillnaden mellan ett uppköp av ABK och ett exklusivitetsavtal med Square Enix för ett specifikt spel.

I mitt tycke är det enda "rena" och obefläckade sättet att skapa sig exklusiva spel att lokalisera en lämplig lokal, starta upp en utvecklare och börja rekrytera personal. Allt annat, oavsett om det rör sig om att tillhandahålla kapital för utvecklingshjälp, att köpa en titel, att köpa en studio eller att köpa en utgivare, handlar om toleransgränser. För vissa är inget tillåtet, för vissa andra är allt tillåtet och för den stora massan däremellan har de individuella gränser för vad de accepterar. Därtill kommer de mer ideologiska åsikterna - hur jämför man att X-Box köpte åtta utvecklare på en gång i och med Zenimax med att PlayStation köpt tio utvecklare sedan dess utan att X-Box köpt någon? Ofta gör framförallt Sony-anhängare gällande att de köper upp studios som de själva har ett samarbete med och därför är det mer okej, men deras dyraste uppköp någonsin är Bungie som skapat fem exklusiva X-Box-titlar och inga till PS. Hur ska man då ställa sig till det? Är det antalet anställda, antalet studios eller antalet IPs som spelar roll?

Jag är personligen väldigt svartvit och ser inga problem med exklusiva titlar oavsett härkomst, dock är jag trött på framförallt Sonys surande. Med FFVII, FFXVI, spellägen till Destiny och CoD och enligt rykten nästa MGS, Silent Hill och Castlevania, samt uppköpet av Bungie, är det väl ingen som längre kan påstå att de bara köper upp mindre titlar? Antingen ställer man sig bakom att marknaden innehåller inköp av exklusiviteter, eller så gör man det inte.

Det börjar bli detsamma som att jag skulle köpa upp Edvard Munchs 'Skriet' för $120M för att hänga upp den i min man cave nere i källaren men samtidigt få frispel, börja sura och kontakta diverse regulerande myndigheter runtom i världen när någon mer kapitalstark öppnar pappas plånbok och köper Da Vincis 'Salavator Mundi' för närmre $450M för att hänga upp i sin. Någonstans känner jag att man antingen hänger sig till hur branschens förfarande är eller så håller man sig utanför. Åtminstone min personliga åsikt

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Insåg att jag postade mitt inlägg i fel tråd som behandlade ungefär samma ämne så jag klistrar in min åsikt här också - en mod får gärna radera något av dem om jag bryter mot forumets regler:

Det tråkiga med alla de här diskussionerna är att det ofta kokas ner till att folk är "dumma", "inte förstår" eller får några andra nedvärderande egenskaper. Jag som är en obotlig optimist vill tro att en stor andel av användarna här är fullt kapabla till att se skillnaden mellan ett uppköp av ABK och ett exklusivitetsavtal med Square Enix för ett specifikt spel.

I mitt tycke är det enda "rena" och obefläckade sättet att skapa sig exklusiva spel att lokalisera en lämplig lokal, starta upp en utvecklare och börja rekrytera personal. Allt annat, oavsett om det rör sig om att tillhandahålla kapital för utvecklingshjälp, att köpa en titel, att köpa en studio eller att köpa en utgivare, handlar om toleransgränser. För vissa är inget tillåtet, för vissa andra är allt tillåtet och för den stora massan däremellan har de individuella gränser för vad de accepterar. Därtill kommer de mer ideologiska åsikterna - hur jämför man att X-Box köpte åtta utvecklare på en gång i och med Zenimax med att PlayStation köpt tio utvecklare sedan dess utan att X-Box köpt någon? Ofta gör framförallt Sony-anhängare gällande att de köper upp studios som de själva har ett samarbete med och därför är det mer okej, men deras dyraste uppköp någonsin är Bungie som skapat fem exklusiva X-Box-titlar och inga till PS. Hur ska man då ställa sig till det? Är det antalet anställda, antalet studios eller antalet IPs som spelar roll?

Jag är personligen väldigt svartvit och ser inga problem med exklusiva titlar oavsett härkomst, dock är jag trött på framförallt Sonys surande. Med FFVII, FFXVI, spellägen till Destiny och CoD och enligt rykten nästa MGS, Silent Hill och Castlevania, samt uppköpet av Bungie, är det väl ingen som längre kan påstå att de bara köper upp mindre titlar? Antingen ställer man sig bakom att marknaden innehåller inköp av exklusiviteter, eller så gör man det inte.

Det börjar bli detsamma som att jag skulle köpa upp Edvard Munchs 'Skriet' för $120M för att hänga upp den i min man cave nere i källaren men samtidigt få frispel, börja sura och kontakta diverse regulerande myndigheter runtom i världen när någon mer kapitalstark öppnar pappas plånbok och köper Da Vincis 'Salavator Mundi' för närmre $450M för att hänga upp i sin. Någonstans känner jag att man antingen hänger sig till hur branschens förfarande är eller så håller man sig utanför. Åtminstone min personliga åsikt

Fortfarande stor skillnad på att knyta exklusivt till en titel än att köpa upp en av dom största tredjeparts publisher.

Activision-Blizzard har fler folk som enbart arbetar med CoD än vad Playstation har totalt.

Microsoft har knytit till sig fler exklusiva spel senaste åren än vad Sony har gjort.
Är ingen som direkt gnäller över det, är bara Sony som inte får knyta deals tydligen.

Sony knyter till sig studios som typ bara jobbat med Sony eller som hjälpt från början och aldrig släppt ett spel.
Bungie är enda som skiljer sig och där gick bpde Bungie och Sony ut direkt att dom kommer vara fristående och deras spel släpps överallt som tidigare.
Microsoft köpte Bungie först för att göra Halo exklusivt då Halo skulle även släppas till Playstation.

Microsoft köper tredjeparts studios som släppt spel överallt eller publisher som gjort det och tar bort spel från Playstation och dom har redan nu flera studios än Sony.

Så stor skillnad mellan allt men tydligen svårt att förstå för Xbox fans.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu handlar det dock om att någon betalar en bonde att inte släppa sina produkter i fler än en butik mot att någon köper gården för att sprida till fler butiker men att köparen tjänar en slant på det.

Fanboy tolkning av vad en exklusivitet innebär. Syftet med avtalet är att få exklusivt innehåll, syftet är inte att exkludera andra. Att andra exkluderas blir en naturlig följd av en exklusivitet.

Menar du exempelvis att Microsoft vill köpa Activisionblizz enbart för att exkludera Sony? Eller är det snarare så att de vill köpa dem för att kunna få exklusiva titlar/innehåll till sin plattform?

Skrivet av gundemannen:

Absolut, det är det. Dock konkurrens som inte gynnar någon mera än ett fåtal inom utgivaren.

Hade du varit ok om de hundra miljonerna som Sony kastar på Konami delats lika på alla anställda? Eller vad menar du?

Medlem

Den här diskussionen tar aldrig slut känns det som…😒

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Why can't I read your mind?!

Gåshud!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande stor skillnad på att knyta exklusivt till en titel än att köpa upp en av dom största tredjeparts publisher.

Activision-Blizzard har fler folk som enbart arbetar med CoD än vad Playstation har totalt.

Microsoft har knytit till sig fler exklusiva spel senaste åren än vad Sony har gjort.
Är ingen som direkt gnäller över det, är bara Sony som inte får knyta deals tydligen.

Sony knyter till sig studios som typ bara jobbat med Sony eller som hjälpt från början och aldrig släppt ett spel.
Bungie är enda som skiljer sig och där gick bpde Bungie och Sony ut direkt att dom kommer vara fristående och deras spel släpps överallt som tidigare.
Microsoft köpte Bungie först för att göra Halo exklusivt då Halo skulle även släppas till Playstation.

Microsoft köper tredjeparts studios som släppt spel överallt eller publisher som gjort det och tar bort spel från Playstation och dom har redan nu flera studios än Sony.

Så stor skillnad mellan allt men tydligen svårt att förstå för Xbox fans.

Absolut är det stor skillnad, men var går gränsen? Hur många Bungies, Housemarques, Insomniacs, Haven Studios, Castlevanias, Final Fantasys och Silent Hills blir en Zenimax? Är det den spenderade summan, IPs, släppta spel eller berörda studios som avgör ett uppköps storlek och omfång? Hur stort försprång kan Sony tillåtas få innan de också bör begränsas att köpa fler studios, om någonsin? Någonstans behöver man inse att även många bäckar små kan summeras till något stort.

Du nämner ofta att antalet utvecklare för CoD är större än playstation totalt, men vad jag kan hitta är att:
Sledgehammer games - 450 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Sledgehammer_Games)
Raven Software - 350 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Raven_Software)
Treyarch - 640 anställda (https://rocketreach.co/treyarch-profile_b5c6161df42e0c4c)
Infinity Ward - 440 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Infinity_Ward)

Visserligen en del från wikipedia, som man kan tycka vad man vill om, men det ger ca 1880 anställda som helt eller delvis arbetar med CoD, samt ev. konsulter och hjälpstudios.

Samtidigt har:
Sony Santa Monica - 400 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Monica_Studio)
Guerilla Games - 360 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_Games)
Naughty Dog - 497 anställda (https://www.zippia.com/naughty-dog-careers-1419509/demographi...)
Bungie - 900 anställda (https://www.zippia.com/bungie-careers-68157/demographics/)
Insomniac Games - 520 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Insomniac_Games)
Housemarque Games - 110 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Housemarque)

Allt som allt har Playstation enligt Wikipedia drygt 4000 anställda i sina studios. Jag har säkerligen fel här men det hade varit kul att se vad jag missar - är det CoD Mobile eller något annat jag inte tänker på när du menar att CoD har fler än 4k utvecklare?

Absolut är det eventuella uppköpet av ABK på en helt annan nivå än vad någon annan inom spelbranschen tidigare gjort, men det handlar ju endast om att de är i underläge och har en större plånbok. Om då spelreglerna är att den primära vägen mot tillväxt är att betala sig till den, kan man då klandra de bolag som har större resurser för att de gör större uppköp? Är det inte lika tillåtet, eller lika vidrigt, oavsett vad? Så är det åtminstone för mig som kör båda konsoler, men då är jag som sagt även erkänt svartvit i mitt tankesätt.

Det mest intressanta är nästan hur vi kommer till helt olika slutsatser - din uppfattning är att endast Sony kritiseras för sina uppköp och exklusivitetsdeals medan min uppfattning är att endast X-Box kritiseras för detsamma

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Absolut är det stor skillnad, men var går gränsen? Hur många Bungies, Housemarques, Insomniacs, Haven Studios, Castlevanias, Final Fantasys och Silent Hills blir en Zenimax? Är det den spenderade summan, IPs, släppta spel eller berörda studios som avgör ett uppköps storlek och omfång? Hur stort försprång kan Sony tillåtas få innan de också bör begränsas att köpa fler studios, om någonsin? Någonstans behöver man inse att även många bäckar små kan summeras till något stort.

Du nämner ofta att antalet utvecklare för CoD är större än playstation totalt, men vad jag kan hitta är att:
Sledgehammer games - 450 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Sledgehammer_Games)
Raven Software - 350 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Raven_Software)
Treyarch - 640 anställda (https://rocketreach.co/treyarch-profile_b5c6161df42e0c4c)
Infinity Ward - 440 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Infinity_Ward)

Allt från wikipedia, vilket ger ca 1880 anställda som helt eller delvis arbetar med CoD, samt ev. konsulter och hjälpstudios.

Samtidigt har:
Sony Santa Monica - 400 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Monica_Studio)
Guerilla Games - 360 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_Games)
Naughty Dog - 497 anställda (https://www.zippia.com/naughty-dog-careers-1419509/demographi...)
Bungie - 900 anställda (https://www.zippia.com/bungie-careers-68157/demographics/)
Insomniac Games - 520 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Insomniac_Games)
Housemarque Games - 110 anställda (https://en.wikipedia.org/wiki/Housemarque)

Allt som allt har Playstation enligt Wikipedia drygt 4000 anställda i sina studios. Jag har säkerligen fel här men det hade varit kul att se vad jag missar - är det CoD Mobile eller något annat jag inte tänker på när du menar att CoD har fler än 4k utvecklare?

Absolut är det eventuella uppköpet av ABK på en helt annan nivå än vad någon annan inom spelbranschen tidigare gjort, men det handlar ju endast om att de är i underläge och har en större plånbok. Om då spelreglerna är att den primära vägen mot tillväxt är att betala sig till den, kan man då klandra de bolag som har större resurser för att de gör större uppköp? Är det inte lika tillåtet, eller lika vidrigt, oavsett vad? Så är det åtminstone för mig som kör båda konsoler, men då är jag som sagt även erkänt svartvit i mitt tankesätt.

Är inget som stoppar Microsoft från att köpa ny startade studios som Sony gör.
För även den mest inbitne Xbox fanboy ser väl skillnad på en studio som aldrig släppt ett spel jämfört med en publisher med 13000st anställda.

Redan nu har ju Microsoft fler studios än Sony, hur många till ska dom få köpa för att räknas som konkurrensen?
Med Activision-Blizzard så blir dom mästan dubbelt så stora som Sony i antal studios.

Är ju inte Sonys fel att Microsoft inte klarar av sina nuvarande studios eller att dom misslyckades med Xbox One.
Gör dom fantastiska spel så kommer folk köpa en Xbox för dom spelen, gäller dock att det är några stycken och inte bara Halo, Gears och Forza.

Har faktiskt glömt att räkna med Bungie då dom agerar fristående.
Enligt uppgifter så är det en tredjedel av anställda som arbetar med CoD och det va uppgifter från maj 2022 från Kotaku.
Efter dess så har dom lagt in fler studios till CoD, spelar det nån roll om några arbetar med CoD mobil? Är ju fortfarande CoD.

Va ingen kritiserade Microsoft när dom skaffade Dubbel Fine, Ninja theory och dom studios.
Va en del som kritiserade när det va Zenimax men inte så mycket, va mer gnäll att Sony köpte Insomniac som typ bara gjort Sony spel.

När Microsoft sen vill köpa en av dom största publisher som finns så är det väl klart att det kommer en del kritik.
Speciellt när dom har svårt att ta hand om dom studios dom redan har.

Kan tillägga att jag vill att det ska gå bra för Microsoft med spel men inte genom att dom köper upp marknaden.
Med sina resurser så bör dom kunna göra bra spel ändå, dock verkar dom vägra att det ska ta tid och vill ta genvägar.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Vi håller inte med varandra här så vi släpper det. Får dock be om ursäkt jag skrev du var dum, ibland tar känslorna över.

Det händer oss alla, så tackar och ber också om ursäkt. Ingen biggie, stort ändå att kunna erkänna det. Inte många som gör.Eller bara stångas vidare utan att låtsas om det. Så respekt för det!

Skrivet av Sillgam:

Vad du bryr dig om är föga intressant. Du kan inte på riktigt påstå att detta är samma sak?

Det är fortfarande konkurrens iom att vem som helst hade kunnat ge mer pengar till Konami för samma exklusivitet. Eller?

Metoden är inte samma, men resultatet blir ju det. Att spel som funnits på flera format plötsligt bara finns på ett. Vilket Sony beklagat sig över. Och nu gör detsamma. Hade detta varit MS hade de nog grinat som himlens kör och ojat sig över att de köper upp hela industrin. Men att de själva gör samma sak har de inte problem med. Vilket jag kan tycka är fånigt. Observera att jag inte har någonting emot detta personligen, bara deras falskspel och public outcries.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Förstår du inte skillnaden så är du bra dum.

Xbox vill KÖPA en utgivare, Playstation vill samarbeta med en. Sen är det helt upp till konami att gå med på det eller inte. Men med tanke på hur dåligt det går för xbox så har jag svårt att se att de vill samarbeta med dem.

Precis det är en jäkla skillnad på att köpa en utgivare eller att ha ett samarbete över en tid

Om det var någon som satt med hink och spade var det xbox och Phil spencers intervju där han skyllde på att det var svårt att konkurrera när sony kör deals med olika företag.

Xbox och phil spencer har gjort deals också och det finns inget som hindrar dem att fortsätta med det heller. Sedan 2021 de gjort minst 18 deals med olika utvecklare. Exempelvis utvecklarna gsc game world och deras spel stalker 2. Troligvis en deal där det är exclusivt i ett år eller så kanske det blir för alltid vem vet.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Metoden är inte samma, men resultatet blir ju det. Att spel som funnits på flera format plötsligt bara finns på ett.

Dessa spelen finns så vitt jag vet inte än.

Skrivet av Gertzy:

Vilket Sony beklagat sig över. Och nu gör detsamma. Hade detta varit MS hade de nog grinat som himlens kör och ojat sig över att de köper upp hela industrin. Men att de själva gör samma sak har de inte problem med. Vilket jag kan tycka är fånigt. Observera att jag inte har någonting emot detta personligen, bara deras falskspel och public outcries.

Sony hade förmodligen inte haft mycket att säga. De har inte sagt mycket om andra uppköp Microsoft gjort. Anledningen till att de har åsikter om Activision är storleken på uppköpet vilket du säkert förstår. Det handlar trots allt om ett uppköp där världens största spelserie ingår.

Medlem

Se spelet som ett Sony spel ist, då kan man förstå varför det blir "exlusivt" och borta från Xbox och game pass och vad allt med molnet heter.

Om det nu kommer ett Metal Gear från Konami, så hade det nog aldrig hänt om inte Sony gick in och finansierade.
Varför ska Sony finansiera ett spel som "hamnar i molnet" hos konkurrenter dag 1,?

Så egentligen borde MS se och lära om man vill släppa intressanta spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Se spelet som ett Sony spel ist, då kan man förstå varför det blir "exlusivt" och borta från Xbox och game pass och vad allt med molnet heter.

Om det nu kommer ett Metal Gear från Konami, så hade det nog aldrig hänt om inte Sony gick in och finansierade.
Varför ska Sony finansiera ett spel som "hamnar i molnet" hos konkurrenter dag 1,?

Så egentligen borde MS se och lära om man vill släppa intressanta spel

Så det du säger är att MS bör gå in och köpa sig exklusiva titlar i anrika spelserier som tidigare varit multiplattform? Det brukar ju bli populärt

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Så det du säger är att MS bör gå in och köpa sig exklusiva titlar i anrika spelserier som tidigare varit multiplattform? Det brukar ju bli populärt

Ja varför inte, gräv fram nått dött men populärt IP. Stå för fiolerna och låt dom som kan utveckla spelet. Då tror jag det skulle vara med förståeligt.
Det är stor skillnad att bara köpa eller att även stå för finansieringen att det överhuvudtaget blir av.

Ist för att låta storspel vara i development hell och bli skit eller bara försöka köpa utgivare för att få IPn som man endå skulle få.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja varför inte, gräv fram nått dött men populärt IP. Stå för fiolerna och låt dom som kan utveckla spelet. Då tror jag det skulle vara med förståeligt.
Det är stor skillnad att bara köpa eller att även stå för finansieringen att det överhuvudtaget blir av.

Ist för att låta storspel vara i development hell och bli skit eller bara försöka köpa utgivare för att få IPn som man endå skulle få.

Jag håller absolut med dig i sak, är som tidigare nämnt för exklusiviteter då de tenderar att nyttja hårdvaran bäst och vara "flaggskepp" för respektive konsol i större utsträckning, och inte minst motiverar det att man äger en konsol för samtliga plattformar. FFVII är ett av favoritspelen någonsin och remaken var fenomenal, och om det nu stämmer att Sony slutit avtal gällande Castlevania, MGS och Silent Hill, utöver tidigare FFVII och FFXVI, är det onekligen en fjäder i hatten för PlayStation som helhet. Kan bara inte skaka av mig känslan av att det inte setts med lika blida ögon om det vore det gröna laget som gjorde detsamma, det är allt jag menade

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag håller absolut med dig i sak, är som tidigare nämnt för exklusiviteter då de tenderar att nyttja hårdvaran bäst och vara "flaggskepp" för respektive konsol i större utsträckning, och inte minst motiverar det att man äger en konsol för samtliga plattformar. FFVII är ett av favoritspelen någonsin och remaken var fenomenal, och om det nu stämmer att Sony slutit avtal gällande Castlevania, MGS och Silent Hill, utöver tidigare FFVII och FFXVI, är det onekligen en fjäder i hatten för PlayStation som helhet. Kan bara inte skaka av mig känslan av att det inte setts med lika blida ögon om det vore det gröna laget som gjorde detsamma, det är allt jag menade

ok.
Ja kanske det men i grunden tror jag det handlar om besvikelse. känns som MS misslyckats, det enda dom har och komma med är deras prenumeration gamepass och deras xcloud som om det skulle vara guds gåva till gaming men inte gett nått, det tuggas gamla vanliga. Det är inte XBox som det var förr. Det är väll precis som en här på forumet ofta skriver. Xbox är McDonalds.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar