Rykte – Playstation-show i månadsskiftet handlar om Metal Gear-exklusivitet

Robot
Rykte – Playstation-show i månadsskiftet handlar om Metal Gear-exklusivitet

Sony sägs bjuda på egen "istället för E3"-show.

#konami, #playstation, #spelsommar

Medlem

Så de ska grina om att vissa spelserier kanske blir exklusiva till Xbox (om tio år), men att göra flera andra stora spelserier exklusiva till PS5 är inget problem. Obs: har ingenting emot detta, tycker bara det är roligt hur Sony sitter som ett litet barn i sin sandlåda och slår vilt ut med spaden och hinken just nu.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Så de ska grina om att vissa spelserier kanske blir exklusiva till Xbox (om tio år), men att göra flera andra stora spelserier exklusiva till PS5 är inget problem. Obs: har ingenting emot detta, tycker bara det är roligt hur Sony sitter som ett litet barn i sin sandlåda och slår vilt ut med spaden och hinken just nu.

Förstår du inte skillnaden så är du bra dum.

Xbox vill KÖPA en utgivare, Playstation vill samarbeta med en. Sen är det helt upp till konami att gå med på det eller inte. Men med tanke på hur dåligt det går för xbox så har jag svårt att se att de vill samarbeta med dem.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Xbox vill KÖPA en utgivare, Playstation vill samarbeta med en. Sen är det helt upp till konami att gå med på det eller inte. Men med tanke på hur dåligt det går för xbox så har jag svårt att se att de vill samarbeta med dem.

Är ju upp till acti-blizzard om dom vill bli uppköpta med? Sedan att myndigheter inte tillåter dom det är ju en annan sak.

Det är ju inte så att det är ett samarbete för Konami om det stämmer, bara en stor hög med pengar för att inte släppa spelet till andra format.

Inaktiv
Skrivet av gundemannen:

Är ju upp till acti-blizzard om dom vill bli uppköpta med? Sedan att myndigheter inte tillåter dom det är ju en annan sak.

Det är ju inte så att det är ett samarbete för Konami om det stämmer, bara en stor hög med pengar för att inte släppa spelet till andra format.

Jag är nog villig att säga att alla företag är beredda att säljas för rätt summa pengar, och är det någon som kan öppna upp plånboken så är det Microsoft. Med det sagt tycker jag varken Sony eller Microsoft ska hålla på med sådan skit. Det gynnar inte någon.

Men Microsoft har tagit det steget längre när de vill blockera så många spel för alla andra utom deras spelarbas. Det är inte bra!

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Konkurrens är bra.

Medlem

Är det något som skulle få mig att köpa en PS5 så är det ett nytt Metal Gear, men då ska det vara bra också. Men för att det ska bli bra krävs nog att Hideo är med i leken igen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej det vi gnäller om är att de köper upp utgivare för att göra en Redfall. Hade det blivit bra spel skulle ingen oroa sig

Medlem

Urk på exklusiviteter, oavsett plattform.

Tar ju hellre Microsoft-exklusiviteter över Sony då dom släpps på PC dag 1. Nu har ju förvisso Sony blivit bättre på den fronten, men det är ju inte alltid 100% att vissa titlar släpps till PC samt att det är 1-2 års väntan(vilket jag kan gå med på dock).

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Stor skillnad när man äger ett företag och väljer att inte släppa till PS5 för man tror man tjänar på det. Helt galet att Sony betalar för att inte spelföretag ska släpps till Game Pass.

Förstår om Sony ägt alla företag. Borde komma med ett stop mot att kunna betala för exklusiva spel till företag och det endast är lagligt att göra vad man tycker är bäst för affären när man äger företagen. Antingen släppa till alla platformar eller bara för Xbox.

Får se om det kan hända inom 10år att dom i alla fall försöker och tar upp det så får vi höra vad spelföretag tycker om att sätta stop för köp av exklusiva spel och dom måste äga företagen för att få göra spel exklusiva om dom vill. Tror det är framtiden för en bättre lösning för konsumenter och företag. Sedan Tvinga Microsoft att dom måste göra fler avtal med molntjänster och PlayStation för spel dom inte gör exklusiva.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

What Keima said.

Skrivet av Keima:

Nej det vi gnäller om är att de köper upp utgivare för att göra en Redfall. Hade det blivit bra spel skulle ingen oroa sig

Kunde inte ha förklarat det bättre själv!

Skrivet av jontebula:

Helt galet att Sony betalar för att inte spelföretag ska släpps till Game Pass.

Är det verkligen helt galet? Tycker du verkligen det? Eller är du bara otroligt partisk?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Enorm skillnad att gå och köpa upp världens mest etablerade IP. Seriöst, det spelar ingen roll om Sony så gör världens bästa FPS, det finns inte en chans i helvete att något ruckar på statusen som Cod har uppnått, blir lite som att försöka konkurrera ut googles sökmotor, lycka till.

Sen har Sony till skillnad från MS ofta samarbetat och satsat på studios att göra exklusiviteter och nya IP:n, och när studion därefter visat vad den kunnat leverera har Sony valt att köpa den. Ingen har på ett seriöst plan kunnat förväntat sig att TLOU ska ha finnas på en xbox, och det är väl ändå en gigantiskt skillnad mot att springa runt med plånboken och köpa upp etablerade stora IP:n som är i toppform och som funnits på alla plattformarna innan, exempelvis Doom.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Stor skillnad när man äger ett företag och väljer att inte släppa till PS5 för man tror man tjänar på det. Helt galet att Sony betalar för att inte spelföretag ska släpps till Game Pass.

Förstår om Sony ägt alla företag. Borde komma med ett stop mot att kunna betala för exklusiva spel till företag och det endast är lagligt att göra vad man tycker är bäst för affären när man äger företagen. Antingen släppa till alla platformar eller bara för Xbox.

Får se om det kan hända inom 10år att dom i alla fall försöker och tar upp det så får vi höra vad spelföretag tycker om att sätta stop för köp av exklusiva spel och dom måste äga företagen för att få göra spel exklusiva om dom vill. Tror det är framtiden för en bättre lösning för konsumenter och företag. Sedan Tvinga Microsoft att dom måste göra fler avtal med molntjänster och PlayStation för spel dom inte gör exklusiva.

Nu har ju Microsoft haft flest exklusiva spel senaste åren från tredjeparts studios, sen att dom spelen är mindre titlar är för att ingen AAA studio vill förlora all sälj på PlayStation.

Är mindre titlar som kommer till gamepass dag 1, men alla Xbox fanboys tror att stora AAA spel stoppas av Sony hela tiden att komma från att komma till gamepass.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Jag är nog villig att säga att alla företag är beredda att säljas för rätt summa pengar, och är det någon som kan öppna upp plånboken så är det Microsoft. Med det sagt tycker jag varken Sony eller Microsoft ska hålla på med sådan skit. Det gynnar inte någon.

Men Microsoft har tagit det steget längre när de vill blockera så många spel för alla andra utom deras spelarbas. Det är inte bra!

Kanske dom är, men budet som är lagt är ju betydligt lägre än vad dom var värda, så verkar ju finnas en vilja att lämna det skeppet hos ledningen med.

Nu tror jag inte dom skulle låsa redan etablerade spelserier från andra format, har ju ännu inte hänt med med Minecraft. Sedan räcker ju ändå Microsoft dator, xbox och även mobil med cloud, med planer att samarbeta med Nintendo. Så på ett sätt når dom ju ut till en större spelbas än spelen gör nu.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konkurrens är bra.

Det kan det absolut vara, inte nödvändigt, men kan. Men att köpa exklusivitet är ju dock att blocka konkurrens.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Kanske dom är, men budet som är lagt är ju betydligt lägre än vad dom var värda, så verkar ju finnas en vilja att lämna det skeppet hos ledningen med.

Det går inte att köpa ett börsnoterat bolag utan att bjuda betydligt mer per aktie än vad kursen är så budet är inte lägre än vad Activision var värda.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Det viktiga är inte skillnaden - utan likheten.
Huruvida de köper eller "samarbetar" är helt oväsentligt, jag kunde inte bry mig mindre om Sony äger eller samarbetar med Konami, om de ogillar taktiken att ta ifrån spel från andra format för att konkurrera borde de inte göra samma sak själva. Kanske inte ska kalla andra dum om du inte ser och förstår den ironin och kålsuperiet...

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det kan det absolut vara, inte nödvändigt, men kan. Men att köpa exklusivitet är ju dock att blocka konkurrens.

Om Sony köper licenserna från Konami för att göra exklusiva spel till sin konsol, vore det bättre för konkurrensen enligt dig? Som jag ser det kan nu alltså vem som helst ge pengar till Konami för att få dessa spel. Bra för konkurrensen alltså.

Skrivet av Gertzy:

Huruvida de köper eller "samarbetar" är helt oväsentligt, jag kunde inte bry mig mindre om Sony äger eller samarbetar med Konami, om de ogillar taktiken att ta ifrån spel från andra format för att konkurrera borde de inte göra samma sak själva. Kanske inte ska kalla andra dum om du inte ser och förstår den ironin och kålsuperiet...

Det är skillnad på att köpa det en bonde producerar och att köpa gården det produceras på.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det går inte att köpa ett börsnoterat bolag utan att bjuda betydligt mer per aktie än vad kursen är så budet är inte lägre än vad Activision var värda.

Fast marknadsvärde är ju ett sätt att mäta det på, värdet kan ju fortfarande vara under det bokförda värdet. Så det kan ju ändå bara mindre än vad dom ansåg sig värda.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Om Sony köper licenserna från Konami för att göra exklusiva spel till sin konsol, vore det bättre för konkurrensen enligt dig? Som jag ser det kan nu alltså vem som helst ge pengar till Konami för att få dessa spel. Bra för konkurrensen alltså.

Nä det har jag aldrig sagt. Men om spelet släpps till alla plattformar så hade det ju varit ökad konkurrens och plattformarna hade kunnat fokusera på att göra sina plattformar bra istället. Samt att företaget skulle kunna förlora på det om summan skulle bli lägre än vad dom faktiskt sålde på andra plattformar.

Medlem

Vad jag hoppas att remaken av Snake Eater, som enligt mig är ett av världens bästa spel, blir fantastisk! MGS3 är helt klart seriens bästa och mest intressanta spel, även om Psycho Mantis från ettan är världens coolaste boss.

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Vad jag hoppas att remaken av Snake Eater, som enligt mig är ett av världens bästa spel, blir fantastisk! MGS3 är helt klart seriens bästa och mest intressanta spel, även om Psycho Mantis från ettan är världens coolaste boss.

Why can't I read your mind?!

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är skillnad på att köpa det en bonde producerar och att köpa gården det produceras på.

Den skillnaden är jag inte speciellt intresserad i, det som är patetiskt är hur bonden (Sony) beklagar sig över hur grannbonden (MS) lockar till sig kunder genom en viss strategi men sedan kontrar med ganska precis samma slags deals själv. Och då tycker jag inte det är fel av dem att göra så, bara lite fånigt att först klaga och sen göra likadant själv. Jag bryr mig liksom inte i om de köper ett paket mjölk eller hela kohagen - men klagar de på grannen för att sen följa i samma fotspår kan jag bara tycka de är fåniga och bör hålla tyst.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Vi håller inte med varandra här så vi släpper det. Får dock be om ursäkt jag skrev du var dum, ibland tar känslorna över.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag bryr mig liksom inte i om de köper ett paket mjölk eller hela kohagen - men klagar de på grannen för att sen följa i samma fotspår

Vad du bryr dig om är föga intressant. Du kan inte på riktigt påstå att detta är samma sak?

Skrivet av gundemannen:

Nä det har jag aldrig sagt. Men om spelet släpps till alla plattformar så hade det ju varit ökad konkurrens och plattformarna hade kunnat fokusera på att göra sina plattformar bra istället.

Det är fortfarande konkurrens iom att vem som helst hade kunnat ge mer pengar till Konami för samma exklusivitet. Eller?

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Why can't I read your mind?!

So... you used the other...

Skribent

Jag hade hellre valt Metal Gear Solid över MGS3. Men å andra sidan. Det är som att välja mellan god glass och grymt god glass. Nu har förvisso detta ryktet snurrat galet länge. Får se om det faktiskt stämmer denna gång.

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nu handlar det dock om att någon betalar en bonde att inte släppa sina produkter i fler än en butik mot att någon köper gården för att sprida till fler butiker men att köparen tjänar en slant på det.

Skrivet av Sillgam:

Det är fortfarande konkurrens iom att vem som helst hade kunnat ge mer pengar till Konami för samma exklusivitet. Eller?

Absolut, det är det. Dock konkurrens som inte gynnar någon mera än ett fåtal inom utgivaren.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Den skillnaden är jag inte speciellt intresserad i, det som är patetiskt är hur bonden (Sony) beklagar sig över hur grannbonden (MS) lockar till sig kunder genom en viss strategi men sedan kontrar med ganska precis samma slags deals själv. Och då tycker jag inte det är fel av dem att göra så, bara lite fånigt att först klaga och sen göra likadant själv. Jag bryr mig liksom inte i om de köper ett paket mjölk eller hela kohagen - men klagar de på grannen för att sen följa i samma fotspår kan jag bara tycka de är fåniga och bör hålla tyst.

Uppenbarligen så är det ju en väldig skillnad eftersom myndighet efter myndighet behöver granska och godkänna.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu handlar det dock om att någon betalar en bonde att inte släppa sina produkter i fler än en butik mot att någon köper gården för att sprida till fler butiker men att köparen tjänar en slant på det.

Problemet är ju bara att produkten i många fall inte skulle tillverkas överhuvudtaget utan hjälp.
Hade utvecklaren tjänat på att göra det tillgänglig på alla plattformar så hade dem väl gjort det?
Det kanske inte bara handlar om att få så mycket betalt som möjligt utan också att de får väldigt mycket hjälp med marknadsföring och eftersom att dem får ekonomisk hjälp utifrån så blir det också mindre riskabelt vilket leder till att utvecklare vågar ta större risker.

FF7 Remake tog 23 år att släppas, hade det inte haft ekonomisk trygghet av Sony så skulle det kanske tagit ännu längre eller inte ens varit på tapeten. För finansiärer så kanske inte en remake av ett 23 år gammalt spel där en stor del av de potentiella köparna inte ens var påtänkta och majoriteten av de som spelat första spelet förmodligen är över 40.

I FFs fall så hade dem bland annat hjälp med QA och testare, kan vara så att Sony hjälper till med olika saker under utvecklingen också.

12
Skriv svar