(En del) utvecklare och kritiker utser 100 bästa spelen – Zelda: Breath of the Wild i topp

Robot
(En del) utvecklare och kritiker utser 100 bästa spelen – Zelda: Breath of the Wild i topp

The Last of Us och Tetris också i topp tre.

#topplista, #zelda-breath-of-the-wild


Inaktiv

Tycker faktiskt att listan är bra Kanske inte hade haft med Tetris eller lagt BOTW top 1 men men

Totk kommer dock bli min top 1, det vågar jag redan påstå efter läst mycket om spelet sedan spelet läckte.

Medlem

Hade kanske inte räknat med att en craftingsimulator hade hamnat högst upp. Vilken field day alla fantaster av det upplägget får nu med TOTK.

Medlem

Inget Halo i top 10? Det som revolutionerade FPS?

Lol

Medlem

Jag är också utvecklare och förutom tetris och half-life 2 så skulle jag inte sätta ett enda av dessa spelen nära top 50.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

The Last of Us på andraplats? Aldrig i livet.

Portal 2 ist för Portal 1? Aldrig i livet.

Det känns som utifall The Last of Us inte hade varit väldigt hett just nu med serien osv, så hade det hamnat mycket längre ner.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag är också utvecklare och förutom tetris och half-life 2 så skulle jag inte sätta ett enda av dessa spelen nära top 50.

Jag tycker BotW är en bra kandidat för bästa nånsin.
Minecraft hade också funkat.
Super Mario 3.
Half-Life 2.
Prey (2017).
Dark Souls eller Dark Souls 3.
Något GTA som får representera hela serien (GTA5 antar jag även om 4 eller Vice City är min personliga favvis)
Resident Evil 2.
Portal.
Skyrim (eller typ Morrowind, Oblivion eller Fallout 3... Dom är grymma allihop, av samma anledning)


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

The Last of Us på andraplats? Aldrig i livet.

Portal 2 ist för Portal 1? Aldrig i livet.

Det känns som utifall The Last of Us inte hade varit väldigt hett just nu med serien osv, så hade det hamnat mycket längre ner.

The Last of Us är nog min etta, och BotW hamnar helt klart utanför topp-50 för min del.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

The Last of Us är nog min etta, och BotW hamnar helt klart utanför topp-50 för min del.

Oh man vi ser inte eye-to-eye alls, du och jag


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Elden Ring är 20talets bästa spel enligt denna lista.
Ragnarök är inte ens med. peakpeak FZ


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag är också utvecklare och förutom tetris och half-life 2 så skulle jag inte sätta ett enda av dessa spelen nära top 50.

Aldrig varit något Tetris-fan, jag...

Men jag måste ju ha något val som representerar "old-school"-eran...

Asteroids?

TBH var jag aldrig så värst intresserad av spel förns dom började bli mer.. Cinematiska?
Mafia (2002) var det första som fick mig att hoppa in i det här med datorspel ordentligt.
Var aldrig så värst intresserad före det kom och förändrade allt


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

BotW som bästa spelet någonsin måste vara något slags skämt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

BotW som bästa spelet någonsin måste vara något slags skämt...

Kan inte riktigt komma på något spel som bättre representerar "SPEL" typ som koncept lika rent, grymt och episkt som BotW.

Det är kreativt, fullt av upptäckande och utforskande som sker i en fett magisk värld där interaktiviteten spelar roll - och där du kan använda ditt inflytande i allra högsta grad för hur spelet upplevs.

Typ en Call of Duty kampanj hade ju sett mer eller mindre likadan ut oavsett vem som spelar (som ett exempel på det motsatta)... Det finns ingen kreativitet och det inflytande som du har över vad som händer i spelet, spelar egentligen ingen roll - det går bara att spela på 1 sätt.

BotW tar dom sakerna som spel gör bäst av alla medium och gör dom grejjerna rent och grymt.

Jag kan köpa att det inte skulle vara ditt val... Men att det skulle vara helt bisarrt att BotW är etta? Det köper jag inte

P.S. Är inte "Duct Tape" Silvertejp? Båda sidorna är väl ljusa?


signatur

subterranean homesick alien

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dunder:

BotW som bästa spelet någonsin måste vara något slags skämt...

Ja, jag förstår det inte. Helt ärligt gör jag inte det. Det finns många spel jag skulle placera högre - Halo, BioShock Infinite. Tearaway, Uncharted 2, Resident Evil 2 m.fl.

Men det är ju svårt att säga att andras smak är "fel".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bloodborne 4 wtf ?

Quake-konnässsör

Ja, tur att det finns delade åsikter, listan som presenterades var väl si så där skulle jag tycka.

Känns som man är rätt ensam om att tycka att BOtW är ett av de sämre Zelda spelen, men den diskussionen har man haft många gånger på den här sidan och behöver inte djupa ned sig mer.

Att lägga in Tetris känns också kontisgt, visst spelet känns som det åldrats bra för ett pusselspel, och det har slagit bra över världen. Men det finns många fler spel som har större och bredare utslag i världen.

Medlem

Inte många rätt i den listan, framförallt inte i topp 10 som ändå är mest relevant. Känns som TikTok-zoomers har tagit med sina senast spelade spel och sedan inkluderat några klassiker för att de sett dem i andra listor.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, jag förstår det inte. Helt ärligt gör jag inte det. Det finns många spel jag skulle placera högre - Halo, BioShock Infinite. Tearaway, Uncharted 2, Resident Evil 2 m.fl.

Men det är ju svårt att säga att andras smak är "fel".

Ja det funkar ju så. Att placera Halo eller Uncharted 2 högre än Botw är för mig helt obegripligt men det betyder ju såklart inte att du har fel. Den här listan bygger på åsikter från spelutvecklare och media va? Det är ju en bra ”panel” för bedömning kan jag tycka, även om jag definitivt inte håller med om vissa placeringar.

Medlem

Last of us 2 före Hollow Knight, Ico, Shadow of the Colossus, Journey och MGS3? Njae..agree to disagree.

Redaktör
Ponny

Sådana här listor är intressanta. Det blir alltid fel och aldrig rätt – om man ska hårdra det. Tycker dock det alltid är intressant att dyka ner i dom. Den här kändes ändå genomarbetad.

Problemet är när man jämför vitt skilda spel. Tetris och The Last of Us, till exempel.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Antingen har jag levt under en sten men aldrig hört talas om GQ.
Sen är det här som att lista världens bästa filmer eller musikalbum. Ingen håller med.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tenderar att vara så mycket recency bias i dessa, tyvärr.

Avstängd

Helt okej lista, de flesta spel på top 30 passar in.

Men vad i helskotta är The Outer Wilds för något? Har helt missat att det spelet ens finns. Blandade ihop det helt med The Outer Worlds.
Såg screenshots och såg intressant ut så det måste jag kolla in.

Half-Life 2 tycker jag dock är överskattat. Det hade otrolig grafik, fysik och animationer på den tiden men själva gameplayet var aldrig roligt.
Då är ettan bättre eftersom det är roligare att utforska Black Mesa och soldaterna är aggressivare så de är roligare att slåss mot än Combines.

Min top 10:

Ocarina of Time
Deus Ex
Breath of the Wild
Dark Souls
World of Warcraft
Super Mario 64
Metal Gear Solid
Ninja Gaiden(xbox)
Halo
Pokemon blå/röd

Medlem

Det var en ytterst tramsig lista. Att Baldurs Gate 2, A link to the past eller Diablo 2 inte ens är med på top 5 får hela listan att i stort sett bli värdelös. Rent nonsens!

Medlem

Meh. Var är Starcraft / Red Alert 1?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Oh man vi ser inte eye-to-eye alls, du och jag

Säkerligen inte.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Kan inte riktigt komma på något spel som bättre representerar "SPEL" typ som koncept lika rent, grymt och episkt som BotW.

Det är kreativt, fullt av upptäckande och utforskande som sker i en fett magisk värld där interaktiviteten spelar roll - och där du kan använda ditt inflytande i allra högsta grad för hur spelet upplevs.

Typ en Call of Duty kampanj hade ju sett mer eller mindre likadan ut oavsett vem som spelar (som ett exempel på det motsatta)... Det finns ingen kreativitet och det inflytande som du har över vad som händer i spelet, spelar egentligen ingen roll - det går bara att spela på 1 sätt.

BotW tar dom sakerna som spel gör bäst av alla medium och gör dom grejjerna rent och grymt.

Jag kan köpa att det inte skulle vara ditt val... Men att det skulle vara helt bisarrt att BotW är etta? Det köper jag inte

P.S. Är inte "Duct Tape" Silvertejp? Båda sidorna är väl ljusa?

Ur aspekten utforskande och upptäckande görs det i, mycket större omfattning i andra spel, så det köper jag inte riktigt heller.

Men som sagt, smaken är som baken, antar jag...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ur aspekten utforskande och upptäckande görs det i, mycket större omfattning i andra spel, så det köper jag inte riktigt heller.

Men som sagt, smaken är som baken, antar jag...

Så är det.

Det finns helt klart i massa andra spel.

Men iaf för min bakdel så har nog BotW gjort det bäst hittils.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Listan är vetenskapligt och objektivt fatalt felkonstruerad! Diablo 2 och Heroes 3!?

AVSKEDA ALLA!


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av dTexN:

Elden Ring är 20talets bästa spel enligt denna lista.

Det blir så jävla meckigt att bedömma, om man lixom tar hänsyn till tid eller inte.

90% av det som gör Elden Ring riktigt fett, är saker som From redan hade gjort riktigt fett i typ Dark Souls - i viss mån känns Elden Ring mest som är ganska naturlig förlängning... Men knappast banbrytande eller "genialt".

Med det sagt så är Elden Ring det bästa spelet som From har gjort - och den bästa versionen av det konceptet.

Så lixom... Vem vinner? Spelet som tog allt dom gjort och gjorde det stiligast (GTA5, Skyrim osv osv sitter i samma sits)... Eller spelet som skapade allt och satte det på kartan?


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar