Hjälp mig hitta spel som är gratis/billigt

Medlem
Hjälp mig hitta spel som är gratis/billigt

Tjo

Det är ju rea i helgen och jag är sugen på att skaffa ett väldigt billigt (runt 100:-) eller gratisspel att börja spela casually på.

Jag köpte Civ 6 för framtiden i och med att det är nästan gratis denna helgen.

Men jag skulle gärna vilja ha ett casualspel till som man kan ha utifall man blir sugen på att lira.

Jag har tyvärr inget Nintendo, annars hade detta inte varit något problem. Jag har heller inget gamepad till datorn.

Min PC:

* i7-8600K
* Geforce 1070Ti
* Spelar i 1440p (27")
* ca 6600 3dmark poäng (och jag brukar inte köra max-details på något spel)

Historik (2000-talet):

* Spelade mycket golf. Links 2001/2003 och nyligen Perfect golf.
* Spelade en del FPS som CS, Battlefield (typ alla) men orkar inte möta karate-reflexer.
* Sen 2005 spelade jag WoW som besatt tills i april då jag inte kände att det var värt pengarna så jag inte kände någon.
* Nyligen för typ en månad sen spelade jag Diablo 3 och spelade igenom kampanjerna och blev level 50. (Vet inte om jag orkar levla då jag sett "hela spelet", och få ångest över det). Har dock båda expansionen.

Spelbibliotek:

* WoW + Classic (Inte betalt subscription)
* Hearthstone
* Diablo 3 + expansions
* Starcraft 2
* Dirt Rally
* CS:GO
* Civ 6
* Perfect Golf

Vad jag inte gillar så mycket:

* Inge golfspel, orkar inte oavsett hur exakt/casual och gulligt det är. Började designa en golfbana med Unity 5.2.3 men gav upp efter alla buggar i pluginet som krävdes för Perfect Golf.
* Inge skräckspel. Alla FPS-spel, som det känns, är att man är i en mörk grotta och blir jagad av Barbapappa och hans minions på knark. Mina nerver orkar inte med det, eller hjärta.
* Inge spel som går ut på att nå checkpoint på tid. Jag är helt skadad av alla Amiga-spel där man måste komma till en checkpoint för att få spela vidare.
* Spel som Dirt Rally funkar inte med tangenterna. Så nej...
* Inga Nintendo-emulatorer. Känns inte rätt i mitt fall.
* Hatar spel där man träffar en NPC och hen är typ "Okej! Jag ska hjälpa dig så vi kan göra detta som ett team!"...... och man blir typ "Woho! Det låter skoj!"...... och sen 10 sekunder senare "Oh shit! I gotta go!"........ baaaaah.... tror jag blev skadad av Medal of Honor eller nåt. Nästa gång var man typ "ye ye.... whatever"...
* Inga mobilspel.... får eksem i hjärnan av dem. Är som att lyssna på Filip och Fredrik på högsta volym en hel dag.
* Att behöva sätta sig in alltför mycket. Därför jag inte spelar Hearthstone. Säkert jäkligt bra spel. Men är för gammal att hålla reda på 100 saker i huvudet.
* Klaustrofobiska spel i allmänhet. Man vill inte gå till kylen och hämta en öl och man hör i lurarna att det är nån alien som gnager en på halsen.

Vad jag (tror) jag gillar:

* Civilization är nog bra på så sätt att det tar tid och att man behöver inte få panik i början. Men det händer dock att man känner sig instängd av 2 andra fiender så man suckar och sen börjar man om. För man vill ha en bra början
* Bygga/Skapa/Utforska-spel och att man gärna kan ta en paus från spelet och fortsätta sen utan daglig grind.

Har ni några idéer eller nåt? Typ runt 100:- eller gratis. Och inget för 5-åringar

EDIT:

I princip så har jag missat ALLA spel sen 2008 Så ni behöver inte tänka bara i nutid

EDIT 2:

Tycker det är skit att FIFA 23 finns till PC, men inte NHL som fanns förr i tiden då man kunde spela med gubbar som såg ut som en blandning av hundmat och brandmän.

Medlem

Något Total War kanske? Skulle verkligen rekommendera Shogun 2 Total War! Borde komma på rea lite då och då

Medlem
Skrivet av Thane:

Något Total War kanske? Skulle verkligen rekommendera Shogun 2 Total War! Borde komma på rea lite då och då

Är det väldigt komplicerat för en som inte krigat på det sättet? Alltså att man måste nerda ner sig totalt?

Jag spelade mycket Dune 2, alla C&C osv. Men då var det bara att leva i ångest och hoppas att ingen attackerar en. Och sen tar man sina 800 tanks och steamrollar över allihopa på 5 minuter och sen är spelet slut.

Antar att det inte funkar så i Total war Är det svårt?

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är det väldigt komplicerat för en som inte krigat på det sättet? Alltså att man måste nerda ner sig totalt?

Jag spelade mycket Dune 2, alla C&C osv. Men då var det bara att leva i ångest och hoppas att ingen attackerar en. Och sen tar man sina 800 tanks och steamrollar över allihopa på 5 minuter och sen är spelet slut.

Antar att det inte funkar så i Total war Är det svårt?

Skulle inte säga att det är överdrivet svårt. Började spela Rome Total War som 11-åring 2004 så krävs inte mycket kunskap för att klara sig. Sen blir man såklart bättre och bättre på att effektivisera allt desto mer man spelar.

Dec
Medlem

Om du har spelat äldre CS, så antar jag att du har provat Half-Life serien också? Visserligen har det några läskiga situationer så det kanske inte riktigt är för dig?

Portal 1+2 då? Pussel FPS med viss humor (speciellt i tvåan) fast det kanske kan kännas klaustrofobiskt på grund av omständigheterna i spelen.

(Valve verkar inte ha någon rea just nu dock; Portal-spelen brukar kosta runt 1€ på rea t.ex.)


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Tack! Jag ska kolla upp den! Det låter som ett casualspel osv. Tror jag spelade nå liknande för typ 25 år sen Vet inte om det är samma men det låter som det.

Medlem
Skrivet av Dec:

Om du har spelat äldre CS, så antar jag att du har provat Half-Life serien också? Visserligen har det några läskiga situationer så det kanske inte riktigt är för dig?

Portal 1+2 då? Pussel FPS med viss humor (speciellt i tvåan) fast det kanske kan kännas klaustrofobiskt på grund av omständigheterna i spelen.

(Valve verkar inte ha någon rea just nu dock; Portal-spelen brukar kosta runt 1€ på rea t.ex.)

Jorå jag spelade igenom Half Life men det var mest för man tyckte att grafiken var så fantastisk. Jag gillade spelet väldigt...... men nu som gammal och med grafiken+ljud som finns idag så finns det värre spel

Portal är inget för mig det är för confusing för min gamla hjärna Det skulle resultera i att jag sover upp-o-ner om nätterna

Skribent

Hämta Death Stranding gratis hos Epic om du inte har lirat det än.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hämta Death Stranding gratis hos Epic om du inte har lirat det än.

Tack för tips! Download'ar det......

Hade inte Epic store (whatever thing) tidigare så man blir lite mörkrädd när installern är som någon Windows -95 i början och "Installing DirectX".......... "WAAAAAAAAH STOP STOP!"

EDIT:

Jag installerar och kommer spela det. Tack för tipset igen!

Och jag mottager gärna flera tips! Jävlar vad spel man har missat senaste 15 åren.

Medlem

Umm.... behöver jag installera det extra? Försökte och valde samma sökväg som spelet men gick åt helvete

Lite otydligt vad det där "extra" är?

Medlem

Metro Last Light är gratis på steam just nu.
https://store.steampowered.com/app/43160/Metro_Last_Light_Com...
Schysst post-apokalyptiskt FPS som dock har lite skräk element.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hämta Death Stranding gratis hos Epic om du inte har lirat det än.

Ok, jag måste posta det här, in case that I get murdered. Jag börjat spela spelet, och jag har efter 10 minuter gjort så min char hatar mig. Så om något händer så har ni backup på detta.

Tack för tipset

Medlem

Fantastiskt..... spelet Death Stranding är grymt...

Är som en miljöpartist som glömt att återvinna sin VHS-kasset hen fick på senaste ligget.... And it goes to shit....

Händer ingenting... frågetecknen är totala.... och man vet inte om man orkar mer efter 2 timmar av det.

Medlem

Kanske för att alla vill se ut som huvudpersonen........ YE Thats it!

Medlem

Fantastic Contraption på steam, du skall ta ett föremål från punkt a till punkt b och du bestämmer själv hur. Beroendeframkallande!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Fantastic Contraption på steam, du skall ta ett föremål från punkt a till punkt b och du bestämmer själv hur. Beroendeframkallande!

"Notice: Requires a virtual reality headset. See system requirements for more information. "

Ne... kommer aldrig ha nå skit på huvdet.

Medlem

Har du kikat på Valheim och V-Rising? Jag har inte en aning om pris just nu men det passar in på bygga/skapa/utforska som du föreslog och det går att pausa hur du vill.

Outer Wilds är ju ett fantastiskt spel också. Ger du dig på det så är det bäst om du inte läser massa om vad det handlar om först...

Medlem

Metro: Last Light Complete Edition är gratis att behålla på steam för tillfället (fram till 25 maj)
https://store.steampowered.com/app/43160/Metro_Last_Light_Com...

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

"Notice: Requires a virtual reality headset. See system requirements for more information. "

Ne... kommer aldrig ha nå skit på huvdet.

Nix, det heter Fanstastic Contraption Classic 1&2. Kräver inget vr-headset-skit


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det låter som att Harpan skulle passa TS som handen i handsken, MSRöj är kanske lite i läskigaste laget.

Skämtåsido, turn based spel låter som att det skulle passa, typ XCOM, Shadowrun trilogin, Gears Tactics.
Dom två förstnämnda brukar det vara rea på ofta och Steams sommarrea är inte långt borta.

Medlem

Divinity Original Sin kanske? Två helt fantastiska spel.

Medlem
Skrivet av Decado:

Skämtåsido, turn based spel låter som att det skulle passa, typ XCOM, Shadowrun trilogin, Gears Tactics.
Dom två förstnämnda brukar det vara rea på ofta och Steams sommarrea är inte långt borta.

This.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Ahhh Pinball..... I guess it's me...

Jävla ångest..... när jag var 17ish (30 år sen) så spelade jag The Adams Family på pinball och ägaren sa att spela jag bra skulle jag vara med i Flipper SM i Stockholm.......

Spela som en gnu... Spelade fan i en timme minst, mina bollar vägrade dö, fick nog en miljard poäng...... och sen sa ägaren att han skulle rapportera mitt score...

Vad hände.... han "glömde" och jag fick inte en utlovad t-shirt eller en trip till Stockholm för finalerna...... han var inte populär i min värld.....

MEN.... Amazing free Pinball!

Medlem

Som tidigare nämnt, håll utkik efter XCOM: Enemy Unknown/Within och XCOM 2 med expansioner.
Turordningsbaserat med strider mot aliens och deras allierade. Hade nog passat herrn utmärkt.

Om du är intresserad av story så hänger de ihop, så av den anledning kanske du ska försöka få tag på Enemy Unknown med expansioner, är frekvent rea på detta på steam så släng in det på önskelistan så får du en notis när det går ned i pris.

Edit:
Epic Games har just nu en "MEGASALE" där du kan hitta följande som är värda att kolla in:

Dishonored 1 - 35kr (1st person action)
Dishonored 2 - 62kr (1st person action)
Fallout 3 - 52kr (1st person RPG)
TESV: Skyrim Special Edition - 105kr (1st person RPG)
Call of the Wild: The Angler - 105kr (Simulator)
BioShock Remastered - 52kr (FPS)
Bioshock 2 - 31kr (FPS)
Bioshock Infinite - 114kr (FPS)
XCOM 2 - 32kr (Turnbased strategi/action)
Prison Architect - 75kr (Simulator/Management)
Jurassic World Evolution - 78kr (Simulator/Management)
Jurassic World Evolution 2 - 105kr (Simulator/Management)
Wolfenstein: The New Order - 35kr (FPS)
Loop Hero - 52kr (Oklar genre, RPG/Action/Roguelite)
Rayman Origins - 30kr (Platform/Adventure)
Cities Skylines - 90kr (Stadsbyggare)

Och massor med fler, detta är bara ett handplock jag hittade som jag personligen kan rekommendera.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Ne... kommer aldrig ha nå skit på huvdet.

Alla som säger detta sitter och "missing out" helt enkelt.
Tror endå fler kommer ha "skit på huvudet" så småningom 😎

Ang topic.
Har du inget epic konto? Sk, där får man spel gratis på löpande band. Många bra dessutom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

GOG.com släpper en del gratisspel ibland också.

De flesta gratisspelen postas i tråden "Gratis spel - Allmän tipstråd":
https://www.fz.se/forum/trad/433408-gratis-spel-allman-tipstr...

En sak jag själv missat (och inte spelat) är att StarCraft 2 också är gratis:
https://starcraft2.com/en-gb/

Medlem

reddit.com/r/GameDeals är bra att hålla koll på. Speciellt om man redan är på reddit..

1
Skriv svar