Nintendo krigar vidare mot emulatorerna

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De kan nog hålla det borta från större plattformar som Steam tänker jag. Menar, även om det är "lagligt" så tror jag inte Valve orkar hålla på med massa rättsliga processer för emulatorer på deras plattform.

Man kan hoppas att Valve tar ställning för vad som är rätt däremot. Valve har ju en del pengar så hade varit trevligt att se dem stå upp för konsumentens rätt.

Geeks Gaming
Skrivet av jeppe109:

Man kan hoppas att Valve tar ställning för vad som är rätt däremot. Valve har ju en del pengar så hade varit trevligt att se dem stå upp för konsumentens rätt.

Vilken rätt är det du tänker på?

Edit: äh, jag läste fel 🤦‍♂️

KoP
Medlem

Emulatorer är det bästa sättet att få del av och att få spela äldre spel man kanske aldrig skulle få chansen att spela, varesig det kommer till C64, MSX, Amiga, Atari, Sega, Nintendo med mycket mera.

Skulle giganterna få bestämma så skulle dom helst bara sitta på din stora katalog med spel och aldrig låta någon få spela dem, någonsin. ಠ_ಠ

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De kan nog hålla det borta från större plattformar som Steam tänker jag. Menar, även om det är "lagligt" så tror jag inte Valve orkar hålla på med massa rättsliga processer för emulatorer på deras plattform.

https://store.steampowered.com/app/1118310/RetroArch/

Emulatorer är inget nytt på steam, dessutom så använder sig jättemånga gamla spel av emulatorer för att sedan säljas på steam, hela 90-talets bibliotek kör ju på dosbox.

Rättsfall mot emulatorer har väl aldrig lyckats, och gång på gång så har emulatorer visat sig vara fullständigt lagliga.

Ska Nintendo få göra om lagarna? Ska lagarna bara gälla nintendo eller ska det bli blanket ban på alla emulatorer på steam? Ska alla spel som använder emulatorer tas bort från steam?

KoP
Medlem
Skrivet av Ankh:

Nintendo har otroligt många fans - men likväl är de sanslöst hårda mot alla streamers, emulatorer etc etc..

T.o.m när de för ett par år sedan gjordes ett Super Mario till C64, en dator som slutade tillverkas för 30 år sedan - så tvingade han som gjort den att ta bort den från nätet. lol! (C= 4 ever btw!)

Skönt att Sega inte är lika röviga som Nintendo då dom lät Sonic the Hedgehog konverteras till C64'an nyligen.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, det är viktigt att skilja på ”jag tycker” och vad som är rätt.
Man kan inte köra med ”om x inte ville att jag skulle göra y så skulle dom gjort z ”
Ens egna handlingar tar man såklart ansvar för och Nintendo är inte skyldiga att supports spel som är 30-40 år gamla.

Att det hade varit en cool idé och gynnat många konsumenter råder det ingen tvekan om men kom igen, nu tar vi av oss offerkoftan. Det är ju sommar 😁

Jag tror även det är kontraproduktivt att folk slänger sig med att det inte är olagligt att köra emulatorer. Lagar kan ändras och det finns gott om exempel på där man haft stor lobby runt frågor när nya handelsavtal och liknande skall förhandlas fram eftersom att dessa blir gällande i alla länder som skriver under handelsavtalen. Får företagen upp ögonen för just emulatorer för att folk sitter och är nintendo pirater och sedan skryter om det på forum så kan det lätt det ena leda till det andra.

DMCA är ett exempel där man pushade för att få in det med andra namn i ACTA, TTP, TTIP och liknande fördrag.

Skribent
Skrivet av eld:

https://store.steampowered.com/app/1118310/RetroArch/

Emulatorer är inget nytt på steam, dessutom så använder sig jättemånga gamla spel av emulatorer för att sedan säljas på steam, hela 90-talets bibliotek kör ju på dosbox.

Rättsfall mot emulatorer har väl aldrig lyckats, och gång på gång så har emulatorer visat sig vara fullständigt lagliga.

Ska Nintendo få göra om lagarna? Ska lagarna bara gälla nintendo eller ska det bli blanket ban på alla emulatorer på steam? Ska alla spel som använder emulatorer tas bort från steam?

Fast som skrivet så har ju Steam rätten att bestämma själva vad de har på plattformen. Jag tror att även om de skulle få rätt i sak efter diverse rättsprocesser så kanske de inte anser det är värt att ligga ute med de pengarna och lägga den energin. Det är ju inte som om deras plattform drivs av emulatorer och om N säger åt dem att ta ned X så är det nog enklare än att börja bråka om det. För Valve är nog bara Dophin en axelryckningen egentligen som de inte tänker stå på barrikaderna för.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot

Retroarch next?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast som skrivet så har ju Steam rätten att bestämma själva vad de har på plattformen. Jag tror att även om de skulle få rätt i sak efter diverse rättsprocesser så kanske de inte anser det är värt att ligga ute med de pengarna och lägga den energin. Det är ju inte som om deras plattform drivs av emulatorer och om N säger åt dem att ta ned X så är det nog enklare än att börja bråka om det. För Valve är nog bara Dophin en axelryckningen egentligen som de inte tänker stå på barrikaderna för.

Men det blir ju lite dumt att säga "vi vet inte ännu vad de kommer göra angående emulatorer" när de har massor med emulatorer samt emulerade spel på plattformen.

Det var dolphins val att ta bort emulatorn pga en teknikalitet som de vill vara säkra över att de är på rätt sida av lagen.

Geeks Gaming
Skrivet av eld:

Det var dolphins val att ta bort emulatorn pga en teknikalitet som de vill vara säkra över att de är på rätt sida av lagen.

Jag fick uppfattningen av att Valve meddelade dolphingänget att appen var borttagen tillsvidare (tror man måste det enligt gällande regler) och man får se hur man som skapare ska gå vidare.

Medlem

Älskar Nintendo spel. Hatar Nintendo.

eld
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag fick uppfattningen av att Valve meddelade dolphingänget att appen var borttagen tillsvidare (tror man måste det enligt gällande regler) och man får se hur man som skapare ska gå vidare.

ah DMCA klassikern ):

Geeks Gaming
Skrivet av eld:

ah DMCA klassikern ):

Ja, som den har missbrukats genom åren 😢

Skribent
Skrivet av eld:

Men det blir ju lite dumt att säga "vi vet inte ännu vad de kommer göra angående emulatorer" när de har massor med emulatorer samt emulerade spel på plattformen.

Det var dolphins val att ta bort emulatorn pga en teknikalitet som de vill vara säkra över att de är på rätt sida av lagen.

Jo, men poängen jag försökte dra är lite ur Valves perspektiv. I emulatorfall så är det ju gråa zooner och det blir nog hanterat från case till case, vissa är ju mer aggressiva än andra angående sina varumärken (uppenbarlige ). Valve har ju full rätt att bestämma vad de vill ha på Steam så jag gissar att bråka med Nintendo inte är värt strulet för att ha Dolphin på plattformen.

Nu är det ju som du säger att utvecklarnas själva valde att stoppa den, men det var ändå Valve som fick DMCA:n så jag kan väl gissa att de haft någon form av dialog. Gissningsvis vill väl Valve att de löser denna teknikalitet och om inte så vill de nog inte ha Dolphin på plattformen för att undvika bråk. Detta är bara en killgissning dock.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Har du läst artikeln?

Jadå, men jag kom bara inte ihåg det med steam. Det var ju rätt länge sedan sist. Men om det var på steam de ville släppa c64 versionen så fine

Såvida du inte tänker på Super Mario 64? Vilket dock inte är samma


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nintendo vet gott och väl att de inte har någon laglig grund att klanka ner på emulatorer, vilket är varför de åberopar just denna paragraf, för att kunna försöka hävda att emulatorernas "främsta syfte" är piratkopiering.

Fast det är ju det? Det är en empirisk fråga, piratkopierar de flesta som använder programmet så är det ju helt enkelt så, köksbordsfilosofiska invändningar eller inte.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo, men poängen jag försökte dra är lite ur Valves perspektiv. I emulatorfall så är det ju gråa zooner och det blir nog hanterat från case till case, vissa är ju mer aggressiva än andra angående sina varumärken (uppenbarlige ). Valve har ju full rätt att bestämma vad de vill ha på Steam så jag gissar att bråka med Nintendo inte är värt strulet för att ha Dolphin på plattformen.

Nu är det ju som du säger att utvecklarnas själva valde att stoppa den, men det var ändå Valve som fick DMCA:n så jag kan väl gissa att de haft någon form av dialog. Gissningsvis vill väl Valve att de löser denna teknikalitet och om inte så vill de nog inte ha Dolphin på plattformen för att undvika bråk. Detta är bara en killgissning dock.

Emulatorer är inte en gråzon, precis som att spel inte är en gråzon även om det ibland dyker upp ett spel på steam som det har funnits stulna assets i.

Nintendo vill absolut få folk att tro att emulatorer är i en gråzon.

Som jag uppfattade det I detta fall så grävde sig Nintendo igenom källkoden och hittade diverse public keys integrerade.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jadå, men jag kom bara inte ihåg det med steam. Det var ju rätt länge sedan sist. Men om det var på steam de ville släppa c64 versionen så fine

Såvida du inte tänker på Super Mario 64? Vilket dock inte är samma

Poängen med det är att man måste göra så, annars avsäger man säg hela rätten över sin IP. Folk måste verkligen läsa på.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Poängen med det är att man måste göra så, annars avsäger man säg hela rätten över sin IP. Folk måste verkligen läsa på.

var det commodore 64 versionen eller n64 vi snackar om?

Edit: Om du emulerar den till en modern dator håller jag absolut med om, men om det görs till en dator som inte tillverkas mer ser jag inte problemet. Annars borde man slå ner (vilket kanske iofs du tycker) även på de som spelar doom på en klocka eller dylikt.

Edit: Vad det gäller "läsa på" så är jag fullt medveten om vad som gäller - jag menar bara att jag tycker det finns (enligt mig) saker som borde räknas som undantag. Tror inte i heller den var menad till att säljas (där är jag dock osäker, var som sagt var flera år sedan jag läste om detta)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

ELF
Medlem

Jaha?
Bara fortsätt tanka från officiella sidan.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Poängen med det är att man måste göra så, annars avsäger man säg hela rätten över sin IP. Folk måste verkligen läsa på.

Njaaaaa, så enkelt är det inte riktigt. ("If you don’t take adequate or sufficient, reasonable means to protect and enforce your IP, then you run the risk of losing your IP rights. What is sufficient and reasonable action is not always clear; it depends on the situation.")

"Run the risk" =/= "avsäger man säg [sic] hela rätten över sin IP"

IP-juridik är komplext och komplicerat, så det blir lite ironiskt att använda uttrycket "folk måste verkligen läsa på" när du själv förenklar så till den grad att det inte riktigt stämmer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har inte spelat ett Nintendo spel sedan 90talet. Inte direkt något spel som lockar 🤣

Medlem

Riktigt miss av Dolphin teamet att lämna kvar data i emulatorn som fortfarande tillhör Nintendo. Men löser dom det, precis som på Desktop, så är det nog inga problem och emulatorn kommer då förmodligen få ligga kvar.

Det är väl därför RetroArch inte haft några problem, då man måste förse emulatorerna med egna BIOS-filer tex.

eld
Medlem
Skrivet av kingzla:

Poängen med det är att man måste göra så, annars avsäger man säg hela rätten över sin IP. Folk måste verkligen läsa på.

Hade det varit så så hade väl fanart och fanspel gjort att vartenda företag har förlorat sina IP'n vid det här laget.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Fast det är ju det? Det är en empirisk fråga, piratkopierar de flesta som använder programmet så är det ju helt enkelt så, köksbordsfilosofiska invändningar eller inte.

Det skulle jag argumentera emot.

Visst finns det många som missbrukar emulatorer och piratkopierar, men det finns också många som rippar sina sina egna, lagligt förvärvda spel, för att kunna spela dem på kraftigare hårdvara eller samla alla spel på ett ställe/enhet. Detta faller under privatkopiering, vilket är lagligt på många håll i världen.

Avstängd

Inte konstigt alls då Nintendo fortfarande säljer spelen och kommer förmodligen fortsätta göra det i framtiden också.

Skrivet av Alexraptor:

Det skulle jag argumentera emot.

Visst finns det många som missbrukar emulatorer och piratkopierar, men det finns också många som rippar sina sina egna, lagligt förvärvda spel, för att kunna spela dem på kraftigare hårdvara eller samla alla spel på ett ställe/enhet. Detta faller under privatkopiering, vilket är lagligt på många håll i världen.

Det måste dock vara många gånger fler som bara laddar ner spelen från typ Piratebay och spelar dem på emulator i jämförelse med de som faktiskt köper spelen och sedan spelar på emulator.

eld
Medlem
Skrivet av Qwop:

Inte konstigt alls då Nintendo fortfarande säljer spelen och kommer förmodligen fortsätta göra det i framtiden också.

Det måste dock vara många gånger fler som bara laddar ner spelen från typ Piratebay och spelar dem på emulator i jämförelse med de som faktiskt köper spelen och sedan spelar på emulator.

Läsplattor, mp3 spelare, etc.

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Det skulle jag argumentera emot.

Visst finns det många som missbrukar emulatorer och piratkopierar, men det finns också många som rippar sina sina egna, lagligt förvärvda spel, för att kunna spela dem på kraftigare hårdvara eller samla alla spel på ett ställe/enhet. Detta faller under privatkopiering, vilket är lagligt på många håll i världen.

Jag har så att jag kan emulera spel på min DS. Och när jag köpte den så stod det i beskrivningen att man kan använda den till att spela spel som man själv skapat eller använda sig av program till DS som är gratis och lagliga att ladda ner.

De vet mycket väl att många använder deras produkt till att spela piratkopierade spel men de rekommenderade inte det i beskrivningen utan tog upp allt annat som man kan göra med den som är lagligt.

Precis som du tog upp om att man spelar sina köpta spel på en kraftfullare maskinvara så kan väl Dolphin typ ha det i sin beskrivning för emulatorn vilka lagliga saker som man kan göra med den.
För då rekommenderar man ju inte piratkopiering och håller sig helt på rätt sida lagen.

Medlem

Förstår inte varför dolphin vill släppa på Steam?
Är det för att få fler nedladdningar eller funderat man på göra nån större steam integration i programet?
Att använda det på Steam deck kan ju inte bara vara orsaken. Finns ju redan tex EmuDeck som du bara klickar i vilka emulatoret man vill ha så installeras allt på steam decken och där ingår bla dolphin.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Njaaaaa, så enkelt är det inte riktigt. ("If you don’t take adequate or sufficient, reasonable means to protect and enforce your IP, then you run the risk of losing your IP rights. What is sufficient and reasonable action is not always clear; it depends on the situation.")

"Run the risk" =/= "avsäger man säg [sic] hela rätten över sin IP"

IP-juridik är komplext och komplicerat, så det blir lite ironiskt att använda uttrycket "folk måste verkligen läsa på" när du själv förenklar så till den grad att det inte riktigt stämmer.

Hela sitt IP > Hela sitt IP + risk

Det stämmer, du måste bara lära dig om riskjusterat värde, risk och logik.

*Det är komplext men jag kan utröna rimligheten i nintendos tilltag baserad på en länk till juridikfirma som förklarar för lekmän hur lagen fungerar kring upphovsrätt under annan jurisdiktion och lagsystem (common law) än det svenska (roman law)* sic sic sic

Skriv svar